Πρόσωπα - Αφιερώματα

Παύλος Σάμιος: Στην Αίγινα των Ουρανών, του Μάνου Στεφανίδη

Spread the love

Ο Μάνος Στεφανίδης είναι Ιστορικός Τέχνης και Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ

Έφυγε χτες ο γεννημένος το 1948 ευπατρίδης της ζωγραφικής Παύλος Σάμιος, ένα ιστορικό πρόσωπο της νεοελληνικής τέχνης, μετά από σύντομη όσο και άκρως επώδυνη μάχη με τον καρκίνο.

Ο Παύλος διακρινόταν για τη φυσική του ομορφιά, τη φυσική του ευγένεια και το πηγαίο – φυσικό του τάλαντο. Που συνδύασε τη πιο σύγχρονη, εικαστική ματιά με τη βαθιά γνώση της αγιογραφίας και του βυζαντινού φρέσκο. Πράγματα που δίδασκε με επάρκεια στην ΑΣΚΤ επί δεκαπέντε χρόνια.

Ο Παύλος ήταν γιός τσαγκάρη – εξ ου και το φετίχ του με τις κόκκινες γόβες – και συγχρόνως πρίγκιπας της τέχνης. Όταν ήταν στο Παρίσι και εξέθετε στην γκαλερί Samy Kinge, καλλιεργούσε έναν ιδιότυπο, προσωπικό σουρεαλισμό ενώ έπειτα επιστρέφοντας επέμεινε πολύ επιτυχώς σε μιαν ονειρική – ερωτική θεματολογία. Στην “επιχρωματισμένη” ανάμνηση. Στην επίκληση του παρελθόντος ώστε να εξορκιστεί το παρόν.

Τελευταία του δημόσια εμφάνιση – μετά την άκρως επιτυχημένη όσο και προφητική, ατομική του έκθεση “Τα Καφενεία του Παραδείσου” στη γκαλερί Σκουφά – ήταν η συμμετοχή του στην ομαδική έκθεση – συλλογική έκθεση “Έρως Καλός” στη Δημοτική Πινακοθήκη Αλίμου. Από τον Οκτώβριο ως τον περασμένο Δεκέμβριο. Έκθεση που συνδιοργανώσαμε και μεταφέραμε στο Πνευματικό Κέντρο, μετά από πρόταση του δημάρχου Ανδρέα Κονδύλη, με τον Φάνη και την Βασιλική Σιαντή του Εικαστικού Κύκλου και την Φρόσω και τον Λεωνίδα Μιχάλη του εκδοτικού οίκου University Studio Press.

Ο Παύλος ήξερε πολύ καλά την εξής τεράστια, οντολογική διαφορά ανάμεσα στον κλασικό και τον μεσαιωνικό κόσμο: Στην αρχαία Ελλάδα το πνεύμα κατοικεί το σώμα, στο Βυζάντιο και τη νηπτική παράδοση το σώμα εγκαταβιοί στο πνεύμα! Αυτό ακριβώς ζωγράφιζε.

Στην φωτογραφία στιγμιότυπο από την βιβλιοπαρουσίαση της πρώτης έκδοσης του καταλόγου το περασμένο φθινόπωρο στο υπόγειο του Εικαστικού Κύκλου όπου ο Παύλος ανάμεσα στον Φίλιππο Δρακονταειδή, την Κάτια Γέρου και τον Άρη Σφακιανάκη μιλάει με τον μοναδικό του ποιητικό τρόπο για την ερωτική σχέση κειμένου και εικόνας. Πίσω του τον παραστέκει σαν άγγελος της ζωγραφικής ο αγαπημένος του δάσκαλος Γιάννης Μόραλης και δεξιά λάμπει ένα δικό του έργο, σελίδα του μυστικού του ημερολογίου. Θάλασσα, νύχτα, τα κρυφομιλήματα των εραστών, το αγκάλιασμα, το διπλό φεγγάρι, ο Πήγασος που είναι έτοιμος να τους ταξιδέψει…

Κάπου βαθιά διακρίνεται κι η Αίγινα, η αγαπημένη του καταφυγή. Έτσι δεν είναι Παύλο;

ΥΓ. Στις δύο του κόρες και τη Μαρία την πιο θερμή μου συμπαράσταση στο βαθύτατο πένθος τους. Μπορώ εδώ απλώς να υπογραμμίσω τον αιφνιδιασμό και το σοκ που συνέχει όλη την εικαστική οικογένεια. Αληθινά αξέχαστος…

Από τη ραδιοφωνική συνέντευξη στον Παλμό της Δωδεκανήσου καισ την δημοσιογράφο Ωραιοζήλη-Τζίνα Δαβιλά

όλα τα συγγραφικά έσοδα θα διατεθούν σε οικογένειες με παιδικό καρκίνο.

Θα το βρείτε: σε “Πολιτεία”, “Πρωτοπορία” Αθήνας-Θεσσαλονίκης-Πάτρας, “Ιανός” Αθήνας και Θεσσαλονίκης, και σε όλα τα βιβλιοπωλεία της Ελλάδας και του εξωτερικού που θα ζητηθεί σε 2-5 ημέρες. β) ΗΠΑ μέσω του “Εθνικού Κήρυκα”. γ)στις εκδόσεις Φίλντισι  on line, με μειλ ή τηλεφωνικά

SHARE
RELATED POSTS
Ήταν γκέι ο Ελ Γκρέκο;, του Μάνου Στεφανίδη
1557482_10151909930297844_2092844726_n.jpg
Αν ήταν άντρας η Ζωή θα έλεγαν πως έχει κότσια και στόφα, του Μανώλη Δημελλά
Δέκα χρόνια χωρίς τον Σάκη Μπουλά·έζησε μια ζωή όπως την γούσταρε, του Δημήτρη Κατσούλα

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.