Ανοιχτή πόρτα

Ανθρωπισμός και «Ονομάτων Επίσκεψις», του Κωστή Α.Μακρή

Spread the love

Κωστής Α.Μακρής: Είναι ζωγράφος-γραφίστας και συγγραφέας και ασχολείται με το έντυπο, το κείμενο, τη διαφήμιση και την οπτική και λεκτική επικοινωνία.

Κωστής Μακρής

Ανθρωπισμός και «Ονομάτων Επίσκεψις»

Η λέξη «Ανθρωπισμός» κυκλοφορεί ευρύτατα στο διαδίκτυο, στα ΜΜΕ, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ενίοτε ταλαιπωρείται ή και κακοποιείται, όπως και πολλοί άνθρωποι. 

Υπάρχει γενικά αποδεκτός ορισμός για τη λέξη Ανθρωπισμός; 

Ή χρησιμοποιούμε αυτή τη λέξη όποτε μας βολεύει ή όταν δεν έχουμε αρκετά επιχειρήματα για να υπερασπιστούμε την άποψή μας; Πόσο αρμόζει σε καθεστώτα εγνωσμένης απανθρωπιάς, διακρίσεων και σκληρότητας απέναντι στους πολίτες τους και ιδίως στους αντιφρονούντες να επικαλούνται τον «ανθρωπισμό» για να δικαιώσουν τις άνομες πράξεις τους; 

Αν με τον όρο ανθρωπισμό εννοούμε τη στάση ζωής που βασίζεται στην επιστημονική μέθοδο για να γίνει κατανοητή η λειτουργία του σύμπαντος, που απορρίπτει την ιδέα του υπερφυσικού και της μετά θάνατον ζωής και υπερασπίζεται την ικανότητα του ανθρώπου να λαμβάνει ηθικές αποφάσεις που βασίζονται στη λογική, την ενσυναίσθηση, στο ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο και στη φιλοδοξία του προς το γενικότερο καλό της ανθρωπότητας, τότε ίσως να (μας) είναι πιο εύκολο να υπερασπιστούμε τον (καθ’ ημάς) Δυτικό Πολιτισμό απέναντι σε Θεοκρατικά, φανατικά και απολύτως μισαλλόδοξα μορφώματα (κράτη, ομάδες, οργανώσεις), των οποίων η υπερίσχυση ενδέχεται να σημάνει την μετάβαση σε έναν ασύλληπτα απάνθρωπο, αυταρχικό και σκοτεινό κόσμο. Τον κόσμο που ευαγγελίζονται οι φανατικοί υπερασπιστές του δίκαιου αγώνα των Παλαιστινίων για Τόπο (Πατρίδα), Ειρήνη και Ελευθερία. Δικαιώματα όλων των ανθρώπων που όμως τα αρνούνται διαχρονικά στους Ισραηλινούς, τους πολίτες δηλαδή του Ισραήλ (εβραίους, χριστιανούς ορθόδοξους ή καθολικούς, μουσουλμάνους σιΐτες ή σουνίτες, μπαχαϊστές κ.τ.λ.).

Τα συμφέροντά μου ―ατομικά, οικογενειακά, εθνικά, οικονομικά, πολιτισμικά και πλανητικά― με ωθούν στο να πάρω σαφή θέση ενάντια στην παραμορφωμένη και απάνθρωπη εικόνα του Ισλάμ που με βία, βαρβαρότητα και με απόλυτη απουσία ενσυναίσθησης, λογικής και επιστημοσύνης υπηρετούν, στηρίζουν και  επιχειρούν να επιβάλουν εκείνοι που έμπρακτα περιφρονούν (αν δεν αγνοούν) την φιλαθρωπία (ζακάτ), τον ένα από τους πέντε πυλώνες (ή στύλους) της πίστης την οποία (υποτίθεται) υπερασπίζονται. 

Καλό είναι επομένως, όταν μιλάμε για ανθρωπισμό, φιλανθρωπία, ενσυναίσθηση, δικαιοσύνη και τα λοιπά παρόμοια, να σκεφτόμαστε για ποιο ακριβώς πράγμα μιλάμε.

Νομίζω ότι είναι άλλο πράγμα ο Ανθρωπισμός, και άλλο η Πολιτική, Θρησκευτική και Πολεμική εκμετάλλευσή του από τους κατά τεκμήριον εχθρούς κάθε μορφής Ανθρωπισμού.

Και όπως είχε πει (ή όπως τουλάχιστον του αποδίδεται) ο Αντισθένης: 

«Αρχή σοφίας ονομάτων επίσκεψις».

Κωστής Α. Μακρής

31 Οκτωβρίου 2023

Εικόνα: Πίτερ Μπίγκελ, Ο θρίαμβος του θανάτου, 1562, Μουσείο Πράδο.

Πηγές: 

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CE%B8%CF%81%CF%89%CF%80%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%B8%CE%AD%CE%BD%CE%B7%CF%82

SHARE
RELATED POSTS
Οι προτεραιότητες του Ποταμιού για τη χώρα και την Ευρώπη
Π. Γερουλάνος στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών: «Για μία έξυπνη πόλη, η τεχνολογία πρέπει να υπηρετεί τον στρατηγικό σου σχεδιασμό»
Η Πατρίδα μου, της Χρύσας Ζανεσή-Αλεξάκη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.