Ανοιχτή πόρτα Πόρτα στην Πολιτική

H κρίση στα ΜΜΕ και οι επιπτώσεις στην κοινωνία, του Αντώνη H. Διαματάρη

Spread the love

Ο κ. Αντώνης Διαματάρης είναι Ομογενής Έλληνας της Αμερικής, Αρθρογράφος, Επιχειρηματίας, πρώην Εκδότης, Πρόεδρος και Διευθυντής της Εφημερίδας “Εθνικός Κήρυξ” που κυκλοφορεί καθημερινά στην Αμερική, τέως Υφυπουργός Εξωτερικών. 

 

Μια ακόμα αλυσίδα εφημερίδων, από τις μεγαλύτερες στις ΗΠΑ, υπέβαλε αίτημα για χρεοκοπία. Πρόκειται για μια οικογενειακή επιχείρηση 163 ετών που εκδίδει 30, κυρίως περιφερειακές εφημερίδες, μεταξύ των οποίων τις «Miami Herald» και «Kansas City Star».

Βεβαίως, μετά από αυτό θα ακολουθήσουν νέες απολύσεις προσωπικού, ενώ πολλές περιοχές της χώρας θα χάσουν την πολύτιμη τοπική ενημέρωση που τους πρόσφεραν οι εφημερίδες αυτές.

Σημειώνω ότι το 20% των εφημερίδων έχουν κλείσει από το 2004 και ότι το 47% των εργαζομένων στον κλάδο απολύθηκε.

Ποιος ξέρει πόσες άλλες εφημερίδες βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.

Ασφαλώς το θέμα αυτό δεν θα ενδιέφερε κανέναν αν το κλείσιμό τους αφορούσε μόνο τους μετόχους τους και τους εργαζόμενους σε αυτά. Εξάλλου, κάθε μέρα κλείνουν επιχειρήσεις χωρίς να χύσει κανείς ένα δάκρυ πέρα από τους άμεσα ενδιαφερόμενους.

Ωστόσο, το θέμα των εφημερίδων είναι διαφορετικό. Ενώ οι εφημερίδες έχουν ασφαλώς ιδιοκτήτες, ουσιαστικά όμως δεν ανήκουν σε αυτούς. Αυτοί απλά τις διαχειρίζονται για το κοινό συμφέρον.

Και το κοινό συμφέρον υποφέρει βαθιά, η κοινωνία και το πολιτικό σύστημα χάνουν την ευεργετική επίδραση του έγκαιρου ελέγχου, όταν μια εφημερίδα κλείνει, όταν χάνει τους ανθρώπους εκείνους που έχουν ως αποστολή τους την ενημέρωση των κατοίκων της περιοχής.

Ο μεγάλος υπεύθυνος για τις εξελίξεις στα ΜΜΕ είναι ως γνωστόν οι επαναστατικές αλλαγές στην τεχνολογία της διανομής των ειδήσεων.

Η είδηση που κάποτε χρειαζόταν ημέρες, ακόμα και εβδομάδες να φτάσει π.χ. από την Αθήνα στη Νέα Υόρκη, σήμερα με ένα κλικ στον υπολογιστή ή στο κινητό τηλέφωνο έχει μεταδοθεί σε όλη την Υφήλιο.

Έτσι, οι γραμμές αυτές μπορούν να διαβαστούν ταυτόχρονα, την ίδια ακριβώς στιγμή, στη Νέα Υόρκη, το Λος Αντζελες, την Αυστραλία ή την Αθήνα κ.τ.λ.

Η ερώτηση είναι αν υπάρχουν επιτυχείς περιπτώσεις ΜΜΕ που αντιμετωπίζουν την κρίση και ακόμα βγαίνουν ισχυρότερες από αυτή;

Η απάντηση είναι πως ναι υπάρχουν. Τα πιο ηχηρά ονόματα είναι η «Washington Post» (με ιδιοκτήτη τον Τζεφ Μπέζος) και η «New York Times», οι οποίες έχουν προσθέσει εκατομμύρια νέους συνδρομητές.

Από τις εξελίξεις αυτές δεν μπορεί ασφαλώς να ξεφύγει και ο ελληνικός, καθώς και ο ελληνόφωνος Τύπος ανά τον Κόσμο.

Είναι έτσι ενδεικτικό ότι ο «Εθνικός Κήρυκας» είναι η μόνη ελληνόφωνη ημερήσια εφημερίδα εκτός Ελλάδας.

Από την άλλη μεριά, είναι αξιοσημείωτο ότι η Αθήνα διαθέτει 14 ημερήσιες εφημερίδες, 6 ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς – σύντομα θα προστεθεί και άλλος ένας, και η ΕΡΤ που έχει 5 κανάλια.

Μάλιστα, 14 ημερήσιες εφημερίδες, σε σύγκριση π.χ. με την Νέα Υόρκη που διαθέτει διπλάσιο πληθυσμό και έχει μόνο τέσσερις ημερήσιες εφημερίδες.

Και ξέρετε τι πουλάνε; Από τις πρωινές, ο «Λόγος» πουλά 60 φύλλα και από τις απογευματινές η «Kontra News» πουλά 1.230.

Είναι γνωστό ότι οι περισσότερες από αυτές συντηρούνται από διάφορους επιχειρηματίες, η πλειοψηφία των οποίων τις χρησιμοποιούν ως μέσα εκβιασμού του πολιτικού συστήματος και αλλήλων.

Με την ίδια λογική συντηρούν και διάφορες ιστοσελίδες -όχι βέβαια όλες καθότι το κόστος εδώ είναι χαμηλότερο- για να εκβιάζουν, να εκφοβίζουν, να δυσφημίζουν τους αντιπάλους τους.

Δυστυχώς, η ελληνική νομοθεσία δεν επαρκεί για την απονομή δικαιοσύνης στους σκόπιμα δυσφημισμένους.

Και λέω δυστυχώς γιατί στο τέλος της ημέρας τα ΜΜΕ κρίνονται με βάση την αξιοπιστία τους.

Και όταν αυτή λείπει τα ΜΜΕ χάνουν συνεχώς αναγνώστες, που τα κάνει να εξαρτώνται περισσότερο από μη εκδοτικά έσοδα χρηματοδότησης.

Το αποτέλεσμα είναι ότι έχει δημιουργηθεί ένας φαύλος κύκλος που ωθεί όλο και περισσότερο τα ΜΜΕ στην αναξιοπιστία και στην «αποστολή του πληρωμένου πιστολιού».

Με άμεσα αποτελέσματα στους ίδιους τους εργαζόμενους, ένα σημαντικό ποσοστό δεν πληρώνονται ή πληρώνονται έναντι, και βέβαια στην ποιότητα ενημέρωσης των Ελλήνων πολιτών.

* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του. Δημοσιεύεται και στον έντυπο “Ε.Κ.” των Η.Π.Α.

The article expresses the views of the author

iPorta.gr

SHARE
RELATED POSTS
«Τα δύσκολα ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ κοινωνικής συμβίωσης»: 67ο, της Μαρίας Γεωργαλά
Η μέλισσα, η σφήκα και η Σφίγγα, του Κωστή Α. Μακρή
Ο Νίκος για τον Νικόλα, του Γιώργου Αρκουλή

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.