Υγεία

Σαλάτες: η υγιεινή απόλαυση του καλοκαιριού, της Δρ Δέσποινας Κατσώχη

Spread the love

   Δρ Δέσποινα Κατσώχη

Μόνο στη Ρόδο: Αποστόλου Παύλου 50 (Ανάληψη)-Βενετοκλέων (Στάδιο ΔΙΑΓΟΡΑΣ)-Ρόδου-Λίνδου (ύψος ΙΚΑ)-Λεωφόρος Κρεμαστής – Πηγές Καλλιθέας (από Μάιο-Οκτώβριο) & catering Γάμοι-Βαπτίσεις, Συνέδρια, Εκδηλώσεις

PANE DI CAPO – AT RHODES – ΣΤΗ ΡΟΔΟ – ΤΗΛ: 22410-69007

Οι καλοκαιρινές σαλάτες πολύχρωμες και γευστικές, είναι έτοιμες να μάς χαρίσουν τις αντικαρκινικές και αντιγηραντικές ιδιότητές τους και να μάς βοηθήσουν  να διατηρήσουμε το ιδανικό μας βάρος. Αρκεί να πλένουμε τα λαχανικά σχολαστικά και να τις απολαμβάνουμε  ωμές ή κατά το δυνατόν λιγότερο βραστές, για να μην χάνουν τα πολύτιμα συστατικά τους.

Ντομάτα. Αν και βοτανολογικά θεωρείται φρούτο και όχι λαχανικό κατέχει περίοπτη θέση στη χωριάτικη σαλάτα. Εξαιρετική πηγή βιταμινών (Α, C και Ε) αλλά και καλίου, μαγγανίου, μαγνησίου, φωσφόρου και λυκοπένιου. Το λυκοπένιο είναι μία από τις ισχυρότερες αντιοξειδωτικές ουσίες, με δράση διπλάσια από αυτήν του β-καροτενίου: καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες και  προσφέρει υψηλή προστασία στα κύτταρα από οξειδωτικές βλάβες. Ο οργανισμός  δεν παράγει λυκοπένιο, οπότε πρέπει να καταναλώνουμε τροφές που το περιέχουν για να ωφεληθούμε από τις σημαντικές αντιοξειδωτικές του ιδιότητες.

Αγγούρι. Η δροσερή επιλογή για τις καλοκαιρινές λιγούρες! Προσφέρει μεταξύ άλλων, βιταμίνες C, Β1, Β2, Β3, Β5, ασβέστιο, πρωτεΐνη, σίδηρο, φώσφορο, κάλιο, μαγνήσιο, ψευδάργυρο, μαγγάνιο αλλά και πυρίτιο. Ενδείκνυται για κρύα ορεκτικά.

Μαρούλι. Με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες που καταπολεμούν τη δυσκοιλιότητα. Περιέχει σημαντικές ποσότητες καροτενοειδών (α- και β-καροτένιο, λουτεΐνη, ζεαξανθίνη, χλωροφύλλη) που συσχετίζονται με μειωμένα επεισόδια καρκίνων πνεύμονα, μαστού, τραχήλου, δέρματος και στομάχου. Το μαγγάνιό του βοηθά στην καλή λειτουργία του μεταβολισμού ενώ το χρώμιό του προστατεύει από τις καρδιακές παθήσεις. Το φυλλικό οξύ του μαρουλιού συμβάλλει στην υγεία των νευρικών κυττάρων του εγκεφάλου.

Iceberg. Είδος μαρουλιού με μικρότερη όμως θρεπτική αξία από το μαρούλι και ελάχιστη θερμιδική αξία.

Πιπεριά.  Γλυκιά ή καυτερή και σε ποικιλία χρωμάτων, αποτελεί εξαιρετική πηγή βιταμίνης C.

Κολοκυθάκι. Εξαιρετική πηγή χαλκού και μαγγανίου, πλούσιο σε μαγνήσιο, φώσφορο, κάλιο, βιταμίνες A, B12 και C και διαιτητικές ίνες. Χαμηλό σε λιπαρά, εκτιμάται ότι συμβάλει στην πρόληψη καρκίνου και καρδιακών παθήσεων.

Μελιτζάνα. Περιέχει φυτικές ίνες, βιταμίνη Κ και μαγνήσιο.

Πράσινο φασολάκι. Το καλοκαίρι είναι η εποχή του. Μας θωρακίζει με βιταμίνες Α, Β, C, Κ αλλά και μαγγάνιο, φυλλικό οξύ και σίδηρο ενώ έχει λίγες θερμίδες. Είναι εξίσου ωφέλιμο στον ατμό, ή βραστό ως σαλάτα.

Χόρτα (αντίδια, λαχανίδα, βλίτα, τσουκνίδα κ.ά). Ενισχύουν το ανοσοποιητικό, πεπτικό και νευρικό σύστημα, ωφελούν στην οστεοπόρωση, μειώνουν τον κίνδυνο αθηρωματικής βλάβης και βοηθούν στη θεραπεία ακμής και χρόνιων δερματίτιδων. Με διουρητικές και αποτοξινωτικές ιδιότητες. Περιέχουν βιταμίνη Α, Β, C, Ε, ασβέστιο, σίδηρο, κάλιο, νάτριο, φώσφορο, μαγνήσιο, αντιοξειδωτικά και ω3 λιπαρά οξέα.

Μπάμιες. Προσφέρουν βιταμίνες, φυλλικό οξύ και μέταλλα.

Ρόκα. Πλούσια σε αντιοξειδωτικά.Τα στοιχεία που την κάνουν πικρή συντελούν στην αντιμετώπιση των επιβλαβών οιστρογόνων καταπολεμώντας μορφές καρκίνου (προστάτη μαστού, τραχήλου της μήτρας, παχέος εντέρου και των ωοθηκών). Η υψηλή  περιεκτικότητά της σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β βοηθά στη καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και του μεταβολισμού ενώ η βιταμίνη C που περιέχει συμβάλλει στο σχηματισμό του κολλαγόνου που βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.

Σπανάκι. Πηγή βιταμίνης Κ και Α, που προστατεύει την υγεία των ματιών και ενισχύει το ανοσοποιητικό. Περιέχει φυτικές ίνες, φυλλικό οξύ, μαγνήσιο, κάλιο, βιταμίνες Ε και C, φώσφορο, μαγγάνιο και ψευδάργυρο. Μειονέκτημά του η υψηλή περιεκτικότητα του σε οξαλικά οξέα που εμποδίζουν την απορρόφηση ορισμένων θρεπτικών συστατικών ενώ μπορεί να συμβάλλουν στο σχηματισμό νεφρόλιθων και κρυστάλλων ουρικού οξέος.

Αρακάς. Προσφέρει πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης, αδιάλυτες φυτικές ίνες- οι οποίες βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου- αλλά και διαλυτές, που μειώνουν τα επίπεδα LDL («κακής») χοληστερόλης. Με υψηλή περιεκτικότητα σε φυλλικό οξύ, βιταμίνες Κ και Α αλλά και πλούσιος σε αντιοξειδωτικές πολυφαινόλες.

Γιατί οι σαλάτες βοηθούν στο αδυνάτισμα;

Όσο μεγαλύτερη είναι η περιεκτικότητα μίας τροφής σε φυτικές ίνες τόσο δυσκολότερα και σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα την «αλέθει» ο οργανισμός. Έτσι, καταναλώνοντας λαχανικά και σαλάτες, καίμε περισσότερες θερμίδες απλώς και μόνο με τη διαδικασία της πέψης, την οποία αποκαλούμε διαδικασία θερμογένεσης, γιατί το σώμα «δουλεύει» περισσότερο για να τη χωνέψει.  Κι όσο περισσότερος χρόνος απαιτείται, τόσο πιο γρήγορα αισθανόμαστε χορτάτοι, με αποτέλεσμα να τρώμε λιγότερο. Επιπρόσθετα, λαχανικά και σαλάτες περιέχουν πολύ νερό, οπότε μάς ενυδατώνουν, αυξάνοντας παράλληλα τη λειτουργία του βασικού μεταβολισμού.

Ο ωφέλιμος τρόπος για να συνδυάσουμε λαχανικά και σαλάτες είναι με τυρί ή γιαούρτι (οι φυτικές ίνες σε συνδυασμό με το ασβέστιο των γαλακτοκομικών μειώνουν την αποθήκευση λίπους) είτε με λεμόνι, λάδι, ρίγανη, μυρωδικά, ξύδι, μπαλσάμικο, ελιές, συνδυασμός που μειώνει τη λιπογένεση και ευνοεί την απομάκρυνση με φυσικό τρόπο των τοξικών ουσιών.  Όταν σαλάτες συνοδεύουν κρέας και ψάρι, οι φυτικές ίνες δεσμεύουν το διατροφικό λίπος και μειώνουν την απορρόφηση του ενώ οι πρωτεΐνες βοηθούν στην αύξηση της μυϊκής μάζας, που αποτελεί το μεταβολικά ενεργό ιστό.

ΤΙP: Λέμε ναι στο ελαιόλαδο αλλά δεν «λούζουμε» τη σαλάτα στο λάδι γιατί επιβαρύνουμε το οργανισμό με επιπλέον θερμίδες!

SHARE
RELATED POSTS
H άμμος ωφελεί, της Δρ Δέσποινας Κατσώχη
Τροφές για γερά δόντια!, της Δρ Δέσποινας Κατσώχη
Κεράσια τα αντιοξειδωτικά!, της Δρ Δέσποινας Κατσώχη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.