Υγεία

Ποιες τροφές αγαπά το στομάχι;, της Δρ Δέσποινας Κατσώχη

Spread the love

Η Δρ. Δέσποινα Κατσώχη είναι ογκολόγος – ακτινοθεραπευτής, εξειδικευμένη στις νεότερες τεχνικές της ακτινοθεραπευτικής ογκολογίας και στους συνδυασμούς των θεραπευτικών ογκολογικών σχημάτων.

Δυσπεψίες, καούρες και φουσκώματα, μάς ταλαιπωρούν, ανεξάρτητα από την ηλικία μας. Το στομάχι μας διαμαρτύρεται όταν δεν του συμπεριφερόμαστε σωστά. Η διατροφή είναι το «κλειδί» για ν’ απαλλαγούμε από ενοχλητικά συμπτώματα που επιτίθενται στην ποιότητα ζωής μας.

Το στομάχι αγαπά τροφές όπως:

Ρύζι. Καταπραΰνει το στομάχι, όποιο πρόβλημα κι αν αντιμετωπίζει, αρκεί να μην προσθέσουμε σάλτσες για να νοστιμίσει! Είναι και καλή πηγή φυτικών ινών.

Γιαούρτι. Δεν αναφέρομαι στα  επιδόρπια γιαουρτιού που κυκλοφορούν στο εμπόριο και περιέχουν σάκχαρα και συντηρητικά. Το σωστό γιαούρτι είναι πλούσιο σε προβιοτικά, δηλαδή καλά βακτήρια που φροντίζουν την εντερική χλωρίδα και ανακουφίζουν από το φούσκωμα του εντέρου και τη δυσκοιλιότητα.

Μπανάνα. Είναι…γιατρικό για καούρες και ερεθισμούς, σε αντίθεση με τα όξινα φρούτα που καλό είναι ν’ αποφεύγουν όσοι αντιμετωπίζουν προβλήματα με το στομάχι. Η μπανάνα είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, οπότε συμβάλει στην καλή πέψη. Προτιμάμε τις μέτρια ώριμες γιατί τα σάκχαρα που περιέχουν οι υπερβολικά ώριμες, αυξάνουν τα γαστρικά υγρά.

Ανανάς και παπάγια. Περιέχουν καταπραϋντικά ένζυμα που αντιμετωπίζουν την οξύτητα των τροφών, όπως η βρομελίνη του ανανά και η παπαίνη της παπάγιας.

Μήλο. Με καταπραϋντική πηκτίνη, η οποία ανακουφίζει το στομάχι. Αντίθετα με ότι λένε κάποιοι, δεν προκαλεί δυσκοιλιότητα.

Πατάτα. Εννοείται η βραστή και όχι η τηγανητή ή η ψητή! Περιέχει κάλιο και έχει επουλωτικές ιδιότητες.

Παντζάρι. Το μαγνήσιό του, μειώνει τις στομαχικές κράμπες.

Αγκινάρα. Τα φύλλα της άγριας αγκινάρας, έχουν χωνευτικές ιδιότητες.

Βρώμη. Ενδείκνυται για πρωινό γιατί μειώνει την έκκριση γαστρικών υγρών και προστατεύει το γαστρικό βλεννογόνο. Είναι όμως πλούσια σε υδατάνθρακες και θερμίδες, οπότε την καταναλώνουμε με μέτρο.

Παξιμάδια. Το… γιατρικό της γαστρεντερίτιδας γιατί απορροφούν τα γαστρικά υγρά και μειώνουν τις καούρες.

Χαμομήλι.  Με θεραπευτικές ιδιότητες, βοηθά στην αντιμετώπιση της ναυτίας ενώ ανακουφίζει από πόνους στο στομάχι.

Πιπερόριζα (Τζίντζερ). Αντιμετωπίζει ναυτία, εμετό,  κολικούς και εντερικά αέρια. Όχι όμως πάνω από 4 γραμμάρια την ημέρα.

Κινόα. Αν και ενισχύει τη γρήγορη πέψη και ανακουφίζει από το «κάψιμο» στο στομάχι, πρέπει να την καταναλώνουμε με μέτρο γιατί σε μεγάλες ποσότητες μπορεί να προκαλέσει κράμπες στο έντερο.

Γλυκάνισο. Οι σπόροι του έχουν σπασμολυτικές ιδιότητες και λειτουργούν ως ήπιο καθαρκτικό.

Μάραθο. Με μαλακτική και χαλαρωτική δράση συμβάλει στο να υποχωρήσει ο τυμπανισμός ενώ βοηθά στην πέψη. Ένα φλιτζάνι πριν το γεύμα, ωφελεί!

Οι εχθροί!

Βαριά φαγητά. Μπαχαρικά, τσιγαριστά, πικάντικα, λιπαρά, τηγανητά, και καυτερά φέρνουν το στομάχι σε δύσκολη θέση. Ωστόσο ο καθένας γνωρίζει ποιες τροφές ενοχλούν το στομάχι του: για παράδειγμα  άλλους ενοχλεί το κρεμμύδι κι άλλους το αυγό ή το σκόρδο.

Άγχος. Προκαλεί αυξημένες συσπάσεις και παροδική υπερέκκριση γαστρικού υγρού. Ανακαλύψτε τί σας αποφορτίζει και κάντε το κομμάτι της καθημερινότητάς σας.

Κάπνισμα, αλκοόλ και καφές. Ερεθίζουν το στομάχι. Να σημειωθεί ότι οι καπνιστές έχουν διπλάσιες πιθανότητες να εμφανίσουν καρκίνο του στομάχου καθώς καταπίνουν κάποια από τα τοξικά και επικίνδυνα χημικά του τσιγάρου, με αποτέλεσμα να καταλήγουν στο στομάχι τους.

Φάρμακα. Κυρίως τα αντιφλεγμονώδη, ιδίως αν τα λαμβάνουμε για μεγάλο χρονικό διάστημα ή σε μεγάλες δόσεις,  χωρίς παράλληλη γαστροπροστασία.  Μπορεί να προκαλέσουν από παροδικά προβλήματα όπως πόνος στο στομάχι ή τάση για εμετό μέχρι μόνιμες παθήσεις, όπως για παράδειγμα το έλκος.

Όξινες τροφές. Ποτά, αναψυκτικά αλλά και πορτοκαλάδες, προκαλούν  καούρες, βήχα, πόνο στον λαιμό και δυσπεψία, ιδίως αν  πάσχουμε από γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση.

Φαγητό πριν τον ύπνο. Το δείπνο πρέπει να απέχει τρεις ώρες από τη στιγμή που θα κοιμηθούμε. Ναι σε μικρά και συχνά γεύματα αντί για μεγάλα και βαριά.

Τί είναι η υποχλωρυδρία;

Το οξύ του στομάχου είναι πολύτιμο. Όταν τα επίπεδά του είναι χαμηλά τότε εμφανίζεται υποχλωρυδρία, η οποία μπορεί να προκαλέσει  πεπτικά προβλήματα, διατροφικές ανεπάρκειες και γαστρεντερικές λοιμώξεις.

Το οξύ του στομάχου, μαζί με διάφορα ένζυμα, συμβάλει στη διάσπαση των τροφίμων, βοηθά το σώμα να απορροφήσει την πρωτεΐνη και τη βιταμίνη Β-12 ενώ εξοντώνει τα παθογόνα βακτήρια που μας απειλούν με μολύνσεις.

Με την πάροδο του χρόνου, το στομάχι παράγει λιγότερο οξύ, οπότε  οι ηλικιωμένοι έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να εκδηλώσουν υποχλωρυδρία. Αντίστοιχα μπορεί να λειτουργήσουν το χρόνιο στρες, τα  αντιόξινα ή φάρμακα για την παλινδρόμηση οξέος και την καούρα. Ωστόσο, υποχλωρυδρία μπορεί να προκαλέσουν και βακτηριακές μολύνσεις ή η έλλειψη ψευδαργύρου, απαραίτητος για την παραγωγή οξέος στομάχου.

Η υποχλωρυδρία εμφανίζει συμπτώματα όπως φούσκωμα, διάρροια, καούρα, τριχόπτωση, αδύναμα νύχια, εντερικές λοιμώξεις, ναυτία, ανεπάρκεια σιδήρου και βιταμίνης Β-12 αλλά και στομαχικές διαταραχές. Συσχετίζεται δε με αλλεργίες, άσθμα, αυτοάνοσα και με την αναιμία.

Ο γιατρός θα υποδείξει θεραπευτική αγωγή αλλά πρέπει να διαχειριστείτε το άγχος σας και να ασκείστε τακτικά. Αποφύγετε λιπαρά και τηγανητά και μασάτε προσεκτικά -μικρές μπουκιές- ώστε τα πεπτικά ένζυμα να αναμιχθούν με την τροφή. Μην  καταναλώνετε τροφή τρεις ώρες πριν τον ύπνο, για να  χωνέψετε πλήρως.


Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.
The article expresses the views of the author iPorta.gr

Βιβλίο: ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΣΕ ΔΕΚΑ ΠΡΑΞΕΙΣ”, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΦΙΛΝΤΙΣΙ

SHARE
RELATED POSTS
Απολαύστε μία κούπα πράσινο τσάι!, της Δρ Δέσποινας Κατσώχη
Μήπως έχω έλλειψη σιδήρου;, της Δρ Δέσποινας Κατσώχη
Μπορώ να καθυστερήσω το γκριζάρισμα των μαλλιών μου;, της Δρ Δέσποινας Κατσώχη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.