Πόρτα στον Πολιτισμό

Σεμινάρια Ευρωπαϊκού Πολιτισμού με τον Θανάση Τριαρίδη

triaridis_vas1.jpg
Spread the love

  

 

 

 

 Σεμινάρια Ευρωπαϊκού Πολιτισμού με τον Θανάση Τριαρίδη

 

 

triaridis_vas1.jpg

 

 

Οι Εκδόσεις Ευρασία και ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης (που ασχολείται με ποικίλα λογοτεχνικά είδη, όπως είναι το διήγημα, το μυθιστόρημα, το θέατρο, η ποίηση και το παραμύθι) διοργανώνουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, από τον Οκτώβριο του 2015 μέχρι τον Ιούνιο του 2016, τον νέο γενικό κύκλο σεμιναρίων με τον Τριαρίδη  με τίτλο: Αναζητώντας τον φλεγόμενο ροδανθό * Όνειρα και εφιάλτες της Δύσης στον παγκόσμιο κινηματογράφο.

 

Το αναλυτικό πρόγραμμα των σεμιναρίων και των επιμέρους κύκλων, τις ημερομηνίες και τους τόπους διεξαγωγής, τις εξεταζόμενες ταινίες, τις τιμές και τους όρους συμμετοχής θα τις βρείτε παρακάτω, ενώ η έναρξη των σεμιναρίων θα γίνει στη Θεσσαλονίκη στις 14 Οκτωβρίου, στην Αθήνα στις 16/10.

 

Φέτος επαναλαμβάνεται το θεατρικό “Μένγκελε” του Θανάση Τριαρίδη, με τους Μυρτώ Αλικάκη και Λάζαρο Γεωργακόπουλο, αυτή τη φορά στο θέατρο Θησείο. 

 

Αναλυτικά: 

 

Στη Θεσσαλονίκη: κάθε Τετάρτη (19.00-21.30) πλην σπουδαστικών αργιών από την 14η Οκτωβρίου 2015 μέχρι την 8η Ιουνίου 2016

 

Στον πάνω όροφο του Café Bazaar
(Παπαμάρκου 34, Πλατεία Άθωνος)

 

~

 

Στην Αθήνα: κάθε Παρασκευή (18.00-20.30) πλην σπουδαστικών αργιών από την 16η Οκτωβρίου 2015 μέχρι την 10η Ιουνίου 2016

 

Dasein Lab (Πολυχώρος Άνεσις)
(Δεύτερος όροφος θεάτρου Άνεσις, δεξιά είσοδος,
Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι * στάση μετρό: Αμπελόκηποι)

 

***

 

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ

 

Α. Το όνειρο του μέλλοντος ως εφιάλτης του παρόντος.
Οι μελλοντικοί κόσμοι στον κινηματογράφο: η επιστημονική φαντασία, η τεχνητή νοημοσύνη, το επερχόμενο σώμα, η διερχόμενη αγάπη.

[ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ — 14 * 21 * 29 Οκτωβρίου * 4 * 11 Νοεμβρίου 2015
ΑΘΗΝΑ — 16 * 23 * 30 Οκτωβρίου * 6 * 13 Νοεμβρίου 2015]

 

Α1. Το μέλλον ως επιτακτικό αίτημα του παρόντος. Η επιστήμη ως φαντασία.
Οι ευτοπίες και οι δυστοπίες: μια εισαγωγή.

 

Α2. Η εξέγερση των μηχανών: το αίτημα για ανθρωποποίηση ως εφιάλτης.

 

Α3. Η παρα-πραγματικότητα: κόσμοι δίπλα και πέρα απ’ τον κόσμο.

 

Α4. «Δάκρυα στη βροχή». Η ύπαρξη στα χρόνια του μέλλοντος κόσμου.

 

Α5. Ανακεφαλαίωση κύκλου. / Υποθέσεις εργασίας και συζήτηση.

 

Ταινίες που θα εξεταστούν στον κύκλο:

METROPOLIS, Φριτζ Λανγκ * ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ, Στάνλεϊ Κιούμπρικ * 2001, Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ, Στάνλεϊ Κιούμπρικ * STARS WARS, EPISODE IV, Τζορτζ Λούκας * STARS WARS, EPISODE V, Ίρβιν Κέρσχνερ * BLADE RUNNER, Ρίντλεϊ Σκοτ * MAD MAX 1, Τζορτζ Μίλερ * MAD MAX, ROAD OF FURY, Τζορτζ Μίλερ * BRAZIL, Τέρι Γκίλιαμ * ΟΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ, Πολ Βερχόφεν * 12 ΠΙΘΗΚΟΙ, Τέρι Γκίλιαμ * ΑΙ, Στήβεν Σπήλμπεργκ * MATRIX, Αδελφοί Γουατσόφσκι * GATTACA, Άντριου Νίκολ * ΟΙ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΤΕΣ, Τζόναθαν Μόστοου * INCEPTION, Κρίστοφερ Νόλαν

 

***

 

Β. Ο Υπεράνθρωπος ως κεντρικό αίτημα της Δύσης.

Η αποτύπωση της υπερανθρωπικής φαντασίωσης στον κινηματογράφο.

[ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ — 18 * 25 Νοεμβρίου * 2 * 9 * 16 Δεκεμβρίου 2015

ΑΘΗΝΑ — 20 * 27 Νοεμβρίου * 4 * 11 * 18 Δεκεμβρίου 2015]

 

Β1. Übermensh, Superman, Αχιλλέας, Ιησούς και Άμλετ.

Η αναζήτηση του Υπεράνθρωπου ως φαντασιακή κορύφωση της Δύσης.

 

Β2. Από το «I am Spartacus» μέχρι το «My name is Bond».

Από την χειραφέτηση ως την καταστολή: ο Υπερήρωας ως πολιτική κατασκευή.

 

Β3. «Μια διαμαντένια σφαίρα»: Ο Υπεράνθρωπος ως ανθρώπινη τραγωδία.

Ύβρις, κάθαρση και τραγική μόλυνση στο υπερανθρωπικό σχέδιο.

 

Β4. The Tramp: Ο αντεστραμμένος Υπεράνθρωπος.

 

Β5. Ανακεφαλαίωση κύκλου. / Υποθέσεις εργασίας και συζήτηση.

 

Ταινίες που θα εξεταστούν στον κύκλο:

ΤΑ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΠΑΘΗ, Πιερ Πάολο Παζολίνι * Ο ΙΗΣΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗ ΝΑΖΑΡΕΤ , Φράνκο Τζεφιρέλι * ΤΑ ΠΑΘΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ , Μελ Γκίμπσον * Ο ΚΛΕΦΤΗΣ ΤΗΣ ΒΑΓΔΑΤΗΣ, Ντάγκλας Φέρμπανκς * ΚΑΠΤΕΝ ΜΠΛΑΝΤ , Μάικλ Κέρτιζ * ΣΠΑΡΤΑΚΟΣ, Στάνλεϊ Κιούμπρικ * ΤΡΟΙΑ, Βόλφαρτ Πέτερσεν * Ο ΜΟΝΟΜΑΧΟΣ, Ρίντλεϊ Σκοτ * ΗΡΑΚΛΗΣ, Disney Animation * JAMES BOND ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΔΡ ΝΟ , Τέρενς Γιανγκ * JAMES BOND, ΚΑΖΙΝΟ ΡΟΥΑΓΙΑΛ, Μάρτιν Κάμπελ * INDIANA JONES, ΚΥΝΗΓΟΙ ΤΗΣ ΧΑΜΕΝΗΣ ΚΙΒΩΤΟΥ, Στήβεν Σπήλμπεργκ * INDIANA JONES, Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ, Στήβεν Σπήλμπεργκ * SUPERMAN, Ρίτσαρντ Ντόνερ * SUPERMAN, ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΠΟ ΑΤΣΑΛΙ, Ζακ Σνάιντερ * ΒΑΤΜΑΝ, Τιμ Μπάρτον * ΒΑΤΜΑΝ, ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΙΠΠΟΤΗΣ, Κρίστοφερ Νόλαν * ΟΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ, Πολ Βερχόφεν * ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ 3, Τζ. Τζ. Άμπρααμς * X MEN, Μπράιαν Σίνγκερ * X-MEN, Η ΤΕΛΙΚΗ ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ, Μπρετ Ρέιτνερ * ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΩΡΑ, Φράνσις Φορντ Κόπολα * ΒΕΡΟΛΙΝΟ, ΕΤΟΣ ΜΗΔΕΝ, Ρομπέρτο Ροσελίνι * ΚΛΕΦΤΗΣ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ, Βιτόριο ντε Σίκα * Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΩΡΑΙΑ, Ρομπέρτο Μπενίνι * ΤΟ ΧΑΜΙΝΙ, Τσάρλυ Τσάπλιν

 

***

 

Γ. Τα τέρατα ως ανθρώπινη κατάσταση.

Απεικονίσεις του τερατικού και του ανοίκειου στον κινηματογράφο.

[ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ — 13 * 20 * 27 Ιανουαρίου * 3 * 10 Φεβρουαρίου 2016

 

ΑΘΗΝΑ — 15 * 22 * 29 Ιανουαρίου * 5 * 12 Φεβρουαρίου 2016]

 

Γ1. Το τέρας ως επιθυμία της ανθρωπότητας:

Μια εισαγωγή στην ιστορία των τεράτων.

 

Γ2. Τα άνθη του κακού: τα τέρατα ως ρομαντικός τρόμος, ως απαγορευμένη εικόνα, ως ανομολόγητη ηδονή.

 

Γ3. Ο έρωτας των τεράτων: όπου τα τέρατα πεθαίνουν από αγάπη.

 

Γ4. Ο εαυτός ως τέρας. Ο τερατικός αντικατοπτρισμός του εγώ.

 

Γ5. Ανακεφαλαίωση κύκλου. / Υποθέσεις εργασίας και συζήτηση.

 

Ταινίες που θα εξεταστούν στον κύκλο:

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ, ΜΙΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΡΟΜΟΥ, Φρίντριχ Μουνράου * Η ΠΕΝΤΑΜΟΡΦΗ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΡΑΣ, Ζαν Κοκτώ * ΕΤ, Στήβεν Σπήλμπεργκ * ALIEN, Ρίντλεϊ Σκοτ * Ο ΨΑΛΙΔΟΧΕΡΗΣ, Τιμ Μπάρτον * ΔΡΑΚΟΥΛΑΣ, Φράνσις Φορντ Κόπολα * ΦΡΑΝΚΕΝΣΤΑΪΝ, Κένεθ Μπράνα * ΚΙΝΓΚ ΚΟΝΓΚ , Πήτερ Τζάκσον * ΨΥΧΩ, Άλφρεντ Χίτσκοκ * Η ΑΠΟΣΤΡΟΦΗ, Ρόμαν Πολάνσκι * Ο ΕΞΟΡΚΙΣΤΗΣ, Γουίλιαμ Φρίντκιν * DON’T LOOK NOW , Νίκολας Ρεγκ * Ο ΕΝΟΙΚΟΣ, Ρόμαν Πολάνσκι * Η ΛΑΜΨΗ, Στάνλεϊ Κιούμπρικ * Ο ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ, Λαρς φον Τρίερ

 

***

 

Δ. Το πεπρωμένο: ο μεγάλος Κανόνας της ανθρωπότητας

Από την ανθρώπινη βούληση στην ανθρώπινη συντριβή.

[ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ — 17 * 24 Φεβρουαρίου * 2 * 9 * 16 Μαρτίου 2016

ΑΘΗΝΑ — 19 * 26 Φεβρουαρίου * 4 * 11 * 18 Μαρτίου 2016]

 

Δ1. Από την ανθρώπινη βούληση στην ανθρώπινη συντριβή:

Όπου η σαιξπηρική οπτική περί πεπρωμένου εισβάλλει στον κινηματογράφο.

 

Δ2. Rosebud: O άνθρωπος ως αίνιγμα του κόσμου.

 

Δ3. «Nothing is written»: Ο μικρός άνθρωπος μπροστά στην μεγάλη Ουτοπία.

 

Δ4. «Εμείς είμαστε οι χώρες»: η προσωπική τραγωδία ως έσχατη ταυτότητα.

 

Δ5. Ανακεφαλαίωση κύκλου. / Υποθέσεις εργασίας και συζήτηση.

 

Ταινίες που θα εξεταστούν στον κύκλο:

Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΚΕΪΝ, Όρσον Ουέλς * Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ, Ζαν Ρενουάρ * ΙΒΑΝ Ο ΤΡΟΜΕΡΟΣ, Σεργκέι Άιζενσταϊν * ΑΜΛΕΤ, Λόρενς Ολίβιε * ΟΘΕΛΛΟΣ, Όρσον Ουέλς * ΣΤΑΥΡΟΙ ΣΤΟ ΜΕΤΩΠΟ, Στάνλει Κιούμπρικ, Ο ΛΟΡΕΝΣ ΤΗΣ ΑΡΑΒΙΑΣ, Ντέιβιντ Λιν * ΑΝΤΡΕΪ ΡΟΥΜΠΛΙΟΦ, Αντρέι Ταρκόφσκι * Ο ΝΟΝΟΣ 1, Φράνσις Φορντ Κόπολα * Ο ΝΟΝΟΣ 2, Φράνσις Φορντ Κόπολα * Ο ΝΟΝΟΣ 3, Φράνσις Φορντ Κόπολα * CHINATOWN, Ρόμαν Πολάνσκι * ΜΠΑΡΥ ΛΙΝΤΟΝ, Στάνλεϊ Κιούμπρικ * 1900, Μπερνάρντο Μπερτολούτσι * Ο ΕΛΑΦΟΚΥΝΗΓΟΣ, Μάικλ Τσιμίνο * ΟΡΓΙΣΜΕΝΟ ΕΙΔΩΛΟ, Μάρτιν Σκορτσέζε * Ο ΣΗΜΑΔΕΜΕΝΟΣ, Μπράιαν ντε Πάλμα * ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ, Σέρτζιο Λεόνε * AMADEUS, Μίλος Φόρμαν

 

***

 

Ε. Τα δάκρυα του έρωτα: η συνάντηση και η ματαίωση
Η ερωτική απελπισία στον καιρό της κινούμενης εικόνας.
[ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ — 23 * 30 Μαρτίου * 06 * 13 *20 Απριλίου 2016
ΑΘΗΝΑ — 24 Μαρτίου * 01 * 08 * 15 * 22 Απριλίου 2016]

Ε1. Η προσδοκία της ερωτικής συνάντησης ως κεντρικό όνειρο της Δύσης.

Ε3. Η απουσία και απελπισία: Η ερωτική ματαίωση ως ανθρώπινη τραγωδία.

Ε2. «Love never dies». Έρωτας σταθερός πέρα από τον θάνατο και τον χρόνο.

Ε4. «We’ll always have Paris»: Η μνήμη και οι νύχτες, από εδώ και πέρα.

Ε5. Ανακεφαλαίωση κύκλου. / Υποθέσεις εργασίας και συζήτηση.

Ταινίες που θα εξεταστούν στον κύκλο:
ΤΑ ΦΩΤΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ, Τσάρλυ Τσάπλιν * ΚΑΖΑΜΠΛΑΝΚΑ, Μάικλ Κερτίζ * ΣΥΝΤΟΜΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ, Ντέιβιντ Λιν * Ο ΤΡΙΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Κάρολ Ριντ * VERTIGO, Άλφρεντ Χίτσκοκ * ΔΟΚΤΟΡ ΖΙΒΑΓΚΟ, Ντέιβιντ Λιν * SOLARIS, Αντρέι Ταρκόφσκι * Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ, Ναγκίσα Όσιμα * ΔΡΑΚΟΥΛΑΣ, Φράνσις Φορντ Κόπολα * ΤΑ ΑΠΟΜΕΙΝΑΡΙΑ ΜΙΑΣ ΜΕΡΑΣ, Τζέιμς Άιβορι * Ο ΑΓΓΛΟΣ ΑΣΘΕΝΗΣ, Άντονι Μινγκέλα * 2046, Γουαν Καρ Βάι

 

***

 

ΣΤ. Το όνειρο της θυσίας
Η θυσία ως ζωτικό αίτημα της ανθρώπινης συνθήκης
[ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ — 11 * 18 * 25 Μαΐου * 1 * 8 Ιουνίου 2016
ΑΘΗΝΑ — 13 * 20 * 27 Μαΐου * 3 * 10 Ιουνίου 2016]

 

ΣΤ1. Η θυσία ως θεολογικός Λόγος. Η θεολογική σωτηρία μέσα στον ζοφερό κόσμο.

ΣΤ2. Η θυσία ως διαστελλόμενη απελπισία της ερωτικής απορίας.

ΣΤ3. Η θυσία ως εξιλέωση της ανθρώπινης τραγωδίας.

ΣΤ4. «Γιατί, μπαμπά»: Η θυσία ως συνάντηση μέσα στο αίνιγμα του κόσμου.

ΣΤ5. Ανακεφαλαίωση κύκλου. / Υποθέσεις εργασίας και συζήτηση.

 

Ταινίες που θα εξεταστούν στον κύκλο:

ΤΟ ΠΑΘΟΣ ΤΗΣ ΖΑΝ ΝΤ’ ΑΡΚ, Καρλ Ντράγιερ * Ο ΛΟΓΟΣ, Καρλ Ντράγιερ * ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟΥ ΕΦΗΜΕΡΙΟΥ, Ρομπέρ Μπερξόν * ΜΟΥΣΕΤ, Ρομπέρ Μπερξόν * Η ΕΒΔΟΜΗ ΣΦΡΑΓΙΔΑ, Ίνγκμαρ Μπέργκμαν * Η ΠΗΓΗ ΤΩΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝ, Ίνγκμαρ Μπέργκμαν * ΣΤΑΛΚΕΡ, Αντρέι Ταρκόφσκι * ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ, Αντρέι Ταρκόφσκι * ΘΥΣΙΑ, Αντρέι Ταρκόφσκι * ΤΡΙΑ ΧΡΩΜΑΤΑ: Η ΜΠΛΕ ΤΑΙΝΙΑ, Κριστόφ Κισλόφσκι * ΜΗΔΕΙΑ, Λαρς Φον Τρίερ * ΔΑΜΑΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΚΥΜΑΤΑ, Λαρς Φον Τρίερ * ΝΤΟΓΚΒΙΛ, Λαρς Φον Τρίερ * Ο ΤΑΞΙΤΖΗΣ, Μάρτιν Σκορτσέζε * ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΩΡΑ, Φράνσις Φορντ Κόπολα * BLADE RUNNER , Ρίντλεϊ Σκοτ * ΜΑΤΙΑ ΕΡΜΗΤΙΚΑ ΚΛΕΙΣΤΑ, Στάνλεϊ Κιούμπρικ * Η ΠΗΓΗ, Ντάρεν Αρονόφσκι

 

***

 

 

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΟ ΦΛΕΓΟΜΕΝΟ ΡΟΔΑΝΘΟ

 

Μέσα από τους έξι κύκλους της ακολουθίας σεμιναρίων ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΟ ΦΛΕΓΟΜΕΝΟ ΡΟΔΑΝΘΟ θα επιχειρηθεί ένα πνευματικό ταξίδι στα όνειρα και τους εφιάλτες του δυτικού πολιτισμού έτσι όπως αυτά εκφράστηκαν, πλαισιώθηκαν και πολλαπλασιάστηκαν στην κινηματογραφική οθόνη. Το ταξίδι αυτό (εξ αρχής λειψό – όπως άλλωστε λειψό είναι και το βλέμμα μας) θα σταθεί σε έξι πυρηνικά αιτήματα της Δύσης, σε έξι ζωτικούς ομφάλιους λώρους του δυτικού πολιτισμού: Στην αγωνία του μέλλοντος κόσμου, στην εμμονή του Υπερανθρώπου, στην συνάντησή μας με τα τέρατα μας, στη σύγκρουση της ανθρώπινης βούλησης με το ολέθριο πεπρωμένο, στα δάκρυα του έρωτα (και της ερωτικής απελπισίας), και, τέλος, στο όνειρο της θυσίας.

Στη διαδρομή αυτή θα συντρέξουν, ως (προφανώς αυθαίρετο) υλικό βάσης, 103 από τις κορυφαίες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου. Ο Τσάπλιν, ο Αϊζενστάιν, ο Μουνράου, ο Λάνγκ, ο Ντράγιερ, ο Ρενουάρ, ο Γουέλς, ο Χίτσκοκ, ο Ροσελίνι, ο Ντε Σίκα, ο Λιν, ο Μπέργκμαν, ο Μπερξόν, ο Κιούμπρικ, ο Παζολίνι, ο Ταρκόφσκι, ο Κόπολα, ο Πολάνσκι, ο Φόρμαν, ο Σκορτσέζε, ο Σκοτ, ο Λούκας, ο Σπήλμπερκ, ο Κισλόφσκι, ο Μπάρτον, ο Λαρς Φον Τρίερ και δεκάδες άλλοι καλούνται να συνεισφέρουν σωτήριες και δαιμονικές εικόνες, βλέμματα, ίσκιους και σχήματα του κενού που περιβάλλει.

 

***

 

Ο κινηματογράφος υπήρξε η πρώτη σύνολη τέχνη (αυτή που συγκεράζει μέσα της όλες τις προηγούμενες – και τις επόμενες) αλλά και η πρώτη καθολική τέχνη, καθώς, μόνον αυτή από όλες τις υπόλοιπες, μπορεί να απευθυνθεί σε οποιοδήποτε κοινό δίχως πολιτισμικές, μορφωτικές, κοινωνικές ή άλλες προϋποθέσεις. Έτσι, στον αιώνα της ύπαρξής του, το σινεμά ουσιαστικά δημιούργησε ένα παλίμψηστο όλης της ιστορίας (: της αφήγησης) της Δύσης, του παρελθόντος και του μέλλοντός της, του ονείρου της και του εφιάλτη της. Η εφεύρεση των Λυμιέρ που ξεκίνησε ως μία τεχνική χυδαίας (μαζικής) ψυχαγωγίας έγινε πολύ γρήγορα μια ζωτική άβυσσος, ένα φοβερό και θαυμάσιο τέρας που αυξάνει εαυτόν.

 

Ο κινηματογράφος μνημονικοποιεί τον χρόνο – μετατρέπει τον ανθρώπινο σπασμό σε φωτεινό μνήμα, σε σήμα, σε τάφο. Κι αν κάθε ποίημα είναι ένας επιτάφιος, κάθε κινούμενη εικόνα, κάθε τρεμάμενη εικόνα (κάθε ζωντανή εικόνα) είναι ένας τάφος, καμωμένος από φωτόνια και βλέμματα. Ο κινηματογράφος κλέβει τη ζωή για να την κάνει αφήγηση – και η κλεμμένη ζωή ανήκει πάντοτε στα μάτια που την βλέπουν, πολλαπλασιάζεται μέσα σε αυτά και ανθίζει.

 

Ο κινηματογράφος είναι ένας πολλαπλασιαστής. Πολλαπλασιαστής του ματαιωμένου χρόνου, πολλαπλασιαστής της μνήμης, πολλαπλασιαστής του φόβου και της αγάπης. Βλέπουμε κινηματογράφο για να αντιζυγίσουμε την ανημποριά της βιολογίας μας, το σφάλμα της λογικής μας, το μέγα ψεύδος της αφήγησης μας, τη ματαιότητά μας. Βλέπουμε κινηματογράφο για να ελευθερωθούμε από την τρομερή κλεψύδρα, για να συνδεθούμε με τους άλλους μέσα σε έναν σπασμένο καθρέφτη, πάντοτε εν αινίγματι, για να αντιγυρίσουμε στα σκοτεινά έναν απονενοημένο χαιρετισμό, ένας απονενοημένο σπασμό, εν τέλει ένα απονενοημένο τρέμισμα ζωής στην κυρίαρχη αντι-ζωή που ονομάζεται Νόημα ή Καιρός ή Θεός ή Πεπρωμένο.

 

***

 

Με τα δεδομένα αυτά ορίζεται και ο προσδοκώμενος στόχος του σεμιναρίου: μια λοξή ιστορία του δυτικού πολιτισμού, άρα και του κινηματογράφου – κι εντέλει του εαυτού μας μέσα σε αυτόν. Ενδεχομένως και κάτι ακόμη περισσότερο: μετά τα λόγια και τις ιδέες, και πέρα από το πνευματικό σχήμα που ντύνουμε τα αινίγματα, στο τέλος των εικόνων, στα βάθη των εικόνων, εντέλει στο απώτατο βάθος κάθε φωτεινού τάφου, η ίδια πάντοτε παλιά (μα όχι πια κρυφή) προσδοκία: μια συνάντηση με το βλέμμα σου, με τη μοίρα σου, τη ριξιά σου που περιμένει να ελευθερωθεί.

 

Θανάσης Τριαρίδης – Οκτώβριος 2015

 

***

 

ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

 

1. Οι έξι κύκλοι των συνολικά 30 σεμιναρίων θα γίνονται:

 

— στη Θεσσαλονίκη κάθε Τετάρτη στις 7-9.30 μμ, στον πάνω όροφο του Café Bazaar (Παπαμάρκου 34, Πλατεία Άθωνος), αρχής γενομένης από την Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2015 και μέχρι την Τετάρτη 8 Ιουνίου 2016.

 

— στην Αθήνα κάθε Παρασκευή στις 6-8.30 μμ, στο Dasein Lab (Πολυχώρος Άνεσις, δεύτερος όροφος θεάτρου Άνεσις, δεξιά είσοδος, Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι * στάση μετρό: Αμπελόκηποι), αρχής γενομένης από την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2015 και μέχρι την Παρασκευή 10 Ιουνίου 2016.

 

2. Ο κάθε κύκλος περιλαμβάνει πέντε δίωρα σεμινάρια. Οι ημερομηνίες διεξαγωγής κάθε κύκλου, και κάθε σεμιναρίου ειδικότερα, σημειώνονται στο παραπάνω αναλυτικό πρόγραμμα.

 

3. Ο κάθε κύκλος πέντε σεμιναρίων, παρά τη θεματική συνέχεια, είναι αυτόνομος. Ως εκ τούτου, μπορεί κάποιος να τον παρακολουθήσει ανεξάρτητα από τη συμμετοχή του στον προηγούμενο ή στον επόμενο αυτής της σειράς.

 

4. Ο κύκλος σεμιναρίων θα περιλαμβάνει, ως εποπτικό υλικό, αναλυτική βιβλιογραφία, ηχογραφημένα σεμινάρια σε ηλεκτρονική μορφή, προβολές με προτζέκτορα. Για την ολοκληρωμένη παρακολούθηση του καθενός από τους 6 κύκλους θα δίδεται έγγραφη βεβαίωση.

 

5. Ο κάθε ένας από τους 6 κύκλους σεμιναρίων κοστίζει 60 Ευρώ (και θα περιλαμβάνει και τα 5 σεμινάρια του κύκλου). Μαθητές και φοιτητές έχουν έκπτωση: για κάθε κύκλο (που κοστίζει 60 Ευρώ) θα πληρώνουν 50 Ευρώ.

 

Αν κάποιος εκ των συμμετεχόντων θελήσει να πληρώσει εξαρχής και τους 6 κύκλους σεμιναρίων (συνολικά, 30 δίωρα σεμινάρια), θα έχει έκπτωση και, αντί για 360 Ευρώ, θα πληρώσει 250. Αντίστοιχα, αν είναι σπουδαστής/φοιτητής, για τους πέντε κύκλους, αντί για 300 Ευρώ, θα πληρώσει 200 Ευρώ.

 

6. Οι πληρωμές θα γίνονται στην γραμματεία του σεμιναρίου στο πρώτο σεμιναρίο κάθε κύκλου. Όποιος θέλει να πληρώσει ηλεκτρονικά μπορεί να κάνει κατάθεση του ποσού συμμετοχής στον παρακάτω τραπεζικό λογαριασμό των εκδόσεων Ευρασία (και με αντίστοιχη ενημέρωση στα τηλέφωνα εγγραφών-πληροφοριών): ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ 5050-011864-665 και ΙΒΑΝ GR49 0172 0500 0050 5001 1864 665 (όνομα δικαιούχου: Φ. Κυδωνιάτης) – και στο πρώτο σεμινάριο κάθε κύκλου θα δίδεται στους συμμετέχοντες η νόμιμη απόδειξη. Σε περίπτωση υπερπλήρωσης των θέσεων του σεμιναρίου θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας που θα προκύπτει από την δήλωση της συμμετοχής.

 

***

 

Εγγραφές-πληροφορίες:

τηλ. 210 3614968 * fax: 210 3613581 (Εκδόσεις Ευρασία)
τηλ. 6937 160705 (Θανάσης Τριαρίδης)
e-mail: [email protected] & [email protected]

 

Κατάθεση συνδρομών εγγραφής:
ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ 5050-011864-665
ΙΒΑΝ GR49 0172 0500 0050 5001 1864 665

 

(Με την πληρωμή απαραίτητο είναι να ακολουθήσει
επιβεβαιωτικό τηλέφωνο στις εκδόσεις Ευρασία)

 

Υποστήριξη σεμιναρίου:

Έθελ Κυδωνιάτη, Θοδωρής Τσομίδης, Δομήνικος Κοντολέων (κινηματογραφικό αρχείο)

SHARE
RELATED POSTS
“Πετύχαμε 290 δωρεές έργων, κάναμε 72 εκθέσεις, είμαστε η σημαντικότερη Πινακοθήκη της Ελλάδας μετά την Εθνική”- Το έργο μας 2011-2019, του Δρ Νικολάου Φρόνα
Ζωγραφική και … Κύπρος!, του Μάνου Στεφανίδη
Η κλοπή του αιώνα και η µούσα του Πικάσο, του Νίκου Βασιλειάδη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.