Ανοιχτή πόρτα

Φάντασμα στη μηχανή;, του Γιάννη Πανούση

Spread the love

Ο Γιάννης Πανούσης είναι Ομότιμος Καθηγητής Εγκληματολογίας του Παν/μιου Αθηνών.

Διαβάστε όλα τα άρθρα του Γιάννη Πανούση ΕΔΩ

Ο κλέφτης ξέρει ποιός τον έκλεψε

Edgar Allan Poe

Επειδή το θέμα των φυλακών και των κρατουμένων επανήλθε και μέσω της δήλωσης του προέδρου Τραμπ ότι το 54%  των έγκλειστων στις ελληνικές φυλακές είναι αλλοδαποί [χωρίς προφανώς να εξηγήσει ποιές εθνότητες, ποιές ηλικίες για ποιά αδικήματα] σκέφτηκα να καταθέσω κάποιες απόψεις, που μου γεννήθηκαν μελετώντας το βιβλίο της Monica Wood, Πώς να διαβάσεις ένα βιβλίο, μτφ.Βάσια Τζανακάρη, Κλειδάριθμος 2025

-η φυλακή ‘έχει βρωμερά σωθικά’ [σελ.39], τα οποία δεν φαντάζονται καν οι εκτός, που άλλοτε ρομαντικοποιούν κι άλλοτε πολιτικοποιούν την κατάσταση

-η φυλακή δεν είναι ‘αδελφότητα’ [σ.239], όσο κι αν κάποιοι φουκωϊκοί  αναζητούν κοινό παρονομαστή στα αξιακά συστήματα των εγκλείστων, μιλώντας για ‘κοινότητα’

-η φυλακή είναι ‘κάτι ενδιάμεσο μεταξύ ζωής και θανάτου’[σ.342], που εκφράζει την ανάγκη επιβίωσης και συμβίωσης του κάθε κρατούμενου, με βάση τον κανόνα eat, read, sleep [σ.19]

Σε κάθε περίπτωση η φυλακή βάζει κρίσιμα ερωτήματα στην Πολιτεία, την κοινωνία και τον πολιτισμό μιάς χώρας [Don De Lillo, Ζυγός], μιάς και οι άνθρωποι-κρατούμενοι έχουν την ανάγκη να εμπιστευθούν κάποιον [Κλαίρη Θεοδώρου, Τρεις ερωτήσεις] για να του διηγηθούν τη δική τους ιστορία και τη δική τους ‘αλήθεια’, που συχνά καταλήγει στο υπαρξιακό ερώτημα: “μόνον εγώ φταίω που έγινα εγκληματίας;”

ΥΓ.: Οι γενικεύσεις και απλουστεύσεις του τύπου ‘για όλα είναι υπεύθυνη η φτώχεια ή η αμορφωσιά’, πέραν του ότι δεν ερμηνεύουν όλα τα εγκλήματα, στερούν από τον δράστη την ελευθερία της κακής επιλογής κι από την Εγκληματολογία το θεωρητικό  και ερευνητικό της διακύβευμα ως επιστήμης.

SHARE
RELATED POSTS
«Ν. Σαντορινιός: Με τη λειτουργία της μονάδας αφαλάτωσης στους Λειψούς αναβαθμίζουμε την ποιότητα ζωής των κατοίκων»
Δρ. Δέσποινα Κατσώχη, πρόεδρος μη κερδοσκοπικής εταιρίας ΑΚΟΣ: Ο καρκίνος δεν είναι πλέον ανίατη νόσος – Η μαστογραφία «όπλο» για κάθε γυναίκα
Kostis A. Makris
Οι “Υπνόσακοι της Σωτήριας Εξουσίας”-Σαράντα τρία χρόνια μετά την 24η Ιουλίου 1974, του Κωστή Α. Μακρή

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.