Επίκαιρα και Ανεπίκαιρα

Τετράδιο σημειώσεων και μελέτης 31η σελίδα – Σεπτέμβριος, Οκτώβριος, Νοέμβριος 2019, του Γιάννη Καραχισαρίδη

Spread the love

 GREEK RESTAURANT – NEW YORK 253-17 NORTHERN BLVD

Γιάννης Καραχισαρίδης

 

Όνειρα ηγεμονίας. Ο ISIS ονειρεύτηκε την ανασύσταση του μεγάλου χαλιφάτου, μιας μεγάλης αυτοκρατορίας, που έσβησε αιώνες πριν. Και όπως ήταν φυσικό αυτή η «μεγάλη ιδέα» απέτυχε. Γιατί η αποτυχία πάντα έρχεται όταν προσπαθείς να παραβιάσεις τις νόρμες της Ιστορίας. Μετά το τέλος του ISIS, η Τουρκία πήρε τη σκυτάλη, ακολουθώντας έναν δρόμο πιο προσαρμοσμένο στη πραγματικότητα. Επιδιώκει, όχι πλέον την ανέφικτη ανασύσταση του χαλιφάτου, αλλά τη γεωπολιτική ηγεμονία στη Μέση Ανατολή και στην Ανατολική Μεσόγειο. Το ευρωπαϊκό μέλλον ξεχάστηκε και στο προσκήνιο ήρθε η «μεγάλη ιδέα» της τουρκικής επικυριαρχίας με τον θρησκευτικό μανδύα των σουνιτών. Απέκτησε ισχύ στην περιοχή, επιτυγχάνοντας την ραγδαία αύξηση του ΑΕΠ. Γιατί αυτός είναι ο θεμέλιος λίθος της ισχύος. Και μετά αναβάθμισε τους στόχους της. Στο παραδοσιακό τρίπτυχο Αιγαίο-Κυπριακό-Κούρδοι πρόσθεσε  και το όνειρο της αδιαμφισβήτητης ηγεμονίας σε ολόκληρη την περιοχή. Θα έρθει όμως η ώρα, που η Ιστορία θα αποδείξει ότι η «μεγάλη ιδέα» της Τουρκίας, είναι ένα εγχείρημα το ίδιο ανέφικτο όπως και το χαλιφάτο. Όταν αυτό συμβεί, τότε θα είναι εφικτές οι διαπραγματεύσεις καλή τη πίστη. Γιατί όποιος πιστεύει ότι μπορούμε να τα βρούμε με την Τουρκία, όταν αυτή βρίσκεται σε ηγεμονικό πυρετό, μάλλον δεν καταλαβαίνει πώς λειτουργεί η διπλωματία, οι διαπραγματεύσεις και οι συμβιβασμοί.    

Blythe Valley. Ο Κόρμπιν έκφρασε την επιστροφή του Εργατικού Κόμματος στις μαρξιστικές ιδέες. Και πήρε την απάντηση του στο Blythe Valley, το παραδοσιακό προπύργιο των Εργατικών. Πέρασαν 30 χρόνια από την πτώση του κομμουνισμού και η πνευματική ελίτ της Ευρώπης ακόμα δεν μπορεί να καταλάβει. Δεν μπορεί να καταλάβει ότι η Ιστορία γύρισε σελίδα. Δεν μπορεί να καταλάβει ότι ο λαϊκισμός χαρακτηρίζει τον Κόρμπιν κι όχι τον Τζόνσον. Δεν μπορεί να καταλάβει ότι το σύνθημα του Κόρμπιν, «Money in your pocket» είναι παράφραση των λαϊκίστικων διακηρύξεων του Τσίπρα στη Θεσσαλονίκη το 2014. Δεν μπορεί να καταλάβει την πολιτική συνέπεια του Τζόνσον που εμμένει στο αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος. Δεν μπορεί να καταλάβει ότι όταν λέμε «όχι» εννοούμε «όχι» και οι κωλοτούμπες είναι εργαλείο των ψευδοπροοδευτικών. Ο Κόρμπιν ξαναέζησε τη μαρξιστική του ουτοπία και τώρα πάει σπίτι του, πιστεύοντας ότι έκανε το καθήκον του. Δεν θα καταλάβει ποτέ γιατί οι εργαζόμενοι στο Blythe Valley τον μαύρισαν. Δεν θα καταλάβει ποτέ ότι το σοσιαλιστικό βιβλιαράκι, που ανέμιζε στη προεκλογική εκστρατεία, δεν ήταν οδηγίες για το μέλλον. Και ίσως κι εμείς καταλάβουμε κάποτε ότι οι φιλολαϊκές διακηρύξεις, δεν είναι τόσο φιλολαϊκές όσο φαίνονται. Και συνήθως μυρίζουν ναφθαλίνη.   

Το Brexit και η Ευρώπη. Μπορεί η έξοδος της Μεγάλης Βρετανίας να δημιουργεί αναταράξεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά δεν δημιουργεί κανένα ουσιαστικό πρόβλημα στην Ευρώπη. Το ότι η Ελβετία ή η Νορβηγία δεν ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν εμπόδισε στο παραμικρό την ειρηνική πορεία της βαθιά ταλαιπωρημένης ηπείρου. Η προσφορά της Ε.Ε. στην Ευρώπη δεν είναι η γραφειοκρατία των Βρυξελλών, αλλά η θεμελίωση της συνεννόησης ανάμεσα στα έθνη. Όποιος τρομάζει με το Brexit, συνήθως τρομάζει με κάθε τι που του χαλάει τις σταθερές που έχει κτίσει στο μυαλό του.     

Απλότητα και απλοϊκότητα. Ποια είναι τα σύνορα της απλότητας με την απλοϊκότητα; Αν ήταν καλά οριοθετημένα, τότε δεν θα χρειάζονταν να σκεπτόμαστε. Θα ήταν αρκετό να τσεκάρουμε σε ποια επικράτεια ανήκει το κάθε συμπέρασμα μας. Θα ξέραμε και θα ήμασταν ήσυχοι. Αλλά δυστυχώς ή ευτυχώς δεν υπάρχουν σύνορα. Και κάθε φορά θα πρέπει να σκεφτόμαστε αν αυτά που λέμε είναι απλά ή απλοϊκά. Απλό είναι ένα συμπέρασμα, που προσπερνάει οτιδήποτε περιττό, εκφράζοντας κατευθείαν την ουσία. Κάτι όχι εύκολο. Απλοϊκό είναι ένα συμπέρασμα που είναι αυθαίρετο, γιατί δεν υπολογίζει όλες τις παραμέτρους. Και συνήθως πέφτουμε στην παγίδα της απλοϊκότητας με συνοπτικές διαδικασίες. Όπως κάποιος που είπε ότι τις ανισότητες τις προκαλεί ο καπιταλισμός, άρα αν καταργήσουμε τον καπιταλισμό θα καταργήσουμε και τις ανισότητες. 

Μόνο στη Ρόδο: Αποστόλου Παύλου 50 (Ανάληψη)-Βενετοκλέων (Στάδιο ΔΙΑΓΟΡΑΣ)-Ρόδου-Λίνδου (ύψος ΙΚΑ)-Λεωφόρος Κρεμαστής – Πηγές Καλλιθέας (από Μάιο-Οκτώβριο) & catering Γάμοι-Βαπτίσεις, Συνέδρια, Εκδηλώσεις

PANE DI CAPO – AT RHODES – ΣΤΗ ΡΟΔΟ – ΤΗΛ: 22410-69007

Καταδικάζοντας τις λέξεις. Η πολιτική ορθότητα προσπαθεί να μας επιβάλει πώς να σκεφτόμαστε κι αν δεν σκεφτόμαστε κατά τις επιταγές της, είμαστε τουλάχιστον αμαρτωλοί και καταδικαστέοι. Η πολιτική ορθότητα όμως κάνει κι ένα βήμα παραπέρα. Ένα βήμα πολύ επικίνδυνο. Μέχρι τώρα καταδίκαζε τρόπους σκέψης, τώρα καταδικάζει και λέξεις. Δημιουργεί μια λίστα με απαγορευμένες λέξεις, που όποιος τις χρησιμοποιεί είναι τουλάχιστον μίασμα. Επικαλούμενη τη δημοκρατία απειλεί ευθέως τις δημοκρατικές ελευθερίες. Μια απαγορευμένη λέξη είναι η «λαθρομετανάστευση». Η πολιτική ορθότητα μας λέει ότι όποιος χρησιμοποιεί αυτή τη λέξη είναι τουλάχιστον ναζί. Όμως λαθραίος μετανάστης είναι αυτός που μπαίνει σε μια χώρα παράνομα. Έτσι λέει το λεξικό, έτσι λέει η πραγματικότητα, έτσι λέει και ο στοιχειώδης ορθολογισμός. Αν εγώ πάω στο Καζακστάν χωρίς χαρτιά και εγκατασταθώ εκεί κρυφά, οι αρχές μπορούν να με συλλάβουν και θα με συλλάβουν. Η πολιτική ορθότητα μας λέει με περισσή αφέλεια (τουλάχιστον) ότι εφ’ όσον είσαι άνθρωπος δεν μπορεί να είσαι και λαθραίος. Αλλά δυστυχώς δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι φωτοστέφανο. Οι καταχραστές, οι λαθρέμποροι, οι δολοφόνοι κι αυτοί άνθρωποι είναι. Μόνο που αν συλληφθούν οδηγούνται στις φυλακές. Η δημοκρατία έχει βάλει κανόνες και στη μετανάστευση. Κι αν οι δήθεν ανθρωπιστές επιθυμούν η μετανάστευση να μην έχει κανόνες, ας το πουν ευθέως, αντί να πυροβολούν τις λέξεις. Ας μας πουν «άρατε πύλες» κι ας κριθούν για τις απόψεις τους στα πλαίσια της δημοκρατίας.             

Ο σκοταδισμός δεν είναι αυτός που νομίζουμε. Κάποιοι συμπολίτες μας έφτασαν ως το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για να απαλλαγούν τα παιδιά τους από το μάθημα των θρησκευτικών. Και σύμπαντες οι «προοδευτικοί» χαιρέτησαν τη νίκη τους, σα νίκη της δημοκρατίας και της ελευθερίας. Οι συμπολίτες μας έδωσαν μάλλον τη λάθος μάχη. Στην εποχή μας ο σκοταδισμός δεν εκπορεύεται από την Εκκλησία, η οποία έτσι κι αλλιώς δεν είναι πλέον σε θέση να επιβάλλει τις απόψεις της. Ο σκοταδισμός εκπορεύεται από τη παπαγαλία. Ένα σύστημα της εκπαίδευσης μας που οδηγεί στην αγραμματοσύνη. Πραγματικά προοδευτικοί θα ήταν οι συμπολίτες μας αν ξεσηκώνονταν ενάντια στη παπαγαλία κι όχι ενάντια στα θρησκευτικά δόγματα, που όποιος θέλει τα αποδέχεται κι όποιος δεν θέλει, δεν ασχολείται. 

Πώς δημιουργούνται τα fake news. Ο Τραμπ είναι αντιπαθής, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να κατασκευάζονται fake news για να κατηγορηθεί. Έλεγαν τα ΜΜΕ: «Ο Τραμπ απειλεί την Ευρώπη. Θα απελευθερώσει τζιχαντιστές κρατούμενους στα σύνορα της Ευρώπης». Αυτό πραγματικά μοιάζει με απειλή, μόνο που είναι fake. Ποια είναι η αλήθεια; Όλοι ξέρουμε ότι στον ISIS είχαν προσχωρήσει και πολίτες από πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Γερμανοί, Γάλλοι, Άγγλοι, Ιταλοί και άλλοι. Τι λέει ο Τραμπ; Ότι η κάθε χώρα θα πρέπει να λάβει τους δικούς της πολίτες που τώρα είναι αιχμάλωτοι των Αμερικάνων στη Συρία. Και η κάθε ευρωπαϊκή χώρα να τους δικάσει με βάση τους νόμους της. Τι πιο λογικό από αυτή τη σκέψη. Κι όμως διαστρέφοντας τη πληροφορία, τα «δημοκρατικά» ΜΜΕ κατέγραψαν τα λεγόμενα του Τραμπ ως απειλή.   

Όταν οι εναλλακτικές αλήθειες διαστρέφουν την αλήθεια. Οι ιδεολογίες δεν σηκώνουν μύγα στο σπαθί τους. Είναι το άκρως αντίθετο της κριτικής σκέψης. Με αγωνία επιχειρούν να προσαρμόσουν την πραγματικότητα στις ιδέες. Προπαγανδίζοντας το δίκιο των ιδεών τους εύκολα δημιουργούν εναλλακτικές αλήθειες, οι οποίες όμως τελικά διαστρέφουν την ίδια την αλήθεια. Είπε η Γεροβασίλη, πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ, σχετικά με την υπόθεση Novartis. «Έπειτα από τις σκηνοθετημένες μηνύσεις Σαμαρά, Βενιζέλου, βρέθηκαν να εγκαλούνται αυτοί που ανέδειξαν την ύπαρξη ενός διεθνούς σκανδάλου». Σκηνοθετημένες μηνύσεις δεν υπάρχουν. Υπάρχουν σκέτες μηνύσεις, που κάποιος τις καταθέτει επειδή θεωρεί ότι αδικήθηκε. Και μέλει να κρίνει η δικαιοσύνη για το ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο. Έπειτα, αυτός που εγκαλείται, δηλαδή ο Παπαγγελόπουλος, δεν ανέδειξε την ύπαρξη ενός διεθνούς σκανδάλου. Το διεθνές σκάνδαλο το ανέδειξαν οι αμερικανικές υπηρεσίες. Και η έγκλιση του Παπαγγελόπουλου δεν έχει καμιά σχέση με το σκάνδαλο Novartis. Εγκαλείται γιατί ενδεχομένως να συμμετείχε στο στήσιμο ανυπόστατων κατηγοριών κατά πολιτικών αντιπάλων. Καμία σχέση λοιπόν. Να πώς σε δύο γραμμές οι ιδεολογικές παρωπίδες μπορεί να διαστρέψουν την αλήθεια, απλά για να προκαλέσουν τα χειροκροτήματα των ομοϊδεατών.     

Ο παράδεισος του Έντγκαρ Μορέν. Ο Έντκαρ Μορέν είναι ένας παλαίμαχος φιλόσοφος της μετασταλινικής αριστεράς. Άνθρωπος καλών προθέσεων, διατύπωσε πρόσφατα μια συνοπτική περιγραφή του τι σημαίνει αριστερά. Η αριστερά κατά τα λεγόμενα του αντλεί από τέσσερις πηγές: την ελευθεριακή, που αναφέρεται στα δικαιώματα του ατόμου, τη σοσιαλιστική, που αναφέρεται στη βελτίωση της κοινωνίας, τη κομμουνιστική, που αναφέρεται στην αδελφότητα και στη κοινότητα και την οικολογική, που αναφέρεται στην αγάπη για τη φύση. Η εικόνα είναι παραδεισένια. Μόνο που τα επουράνια με τα επίγεια δεν συνάδουν. Όταν μπερδεύουμε τις άδολες επιθυμίες μας με τη πραγματικότητα, τότε δεν βοηθάμε τη σκέψη να πάει παραπέρα. 

Ετήσια συνδρομή: 150 ευρώ Paradise SPA & GYM (εντός Ξενοδοχείου Amilia Mare-Paradise, 4ο χλμ Ρόδου-Καλλιθέας).  Εντός πακέτου:  Xαμάμ, τζακούζι, σάουνα, οργανωμένο γυμναστήριο, pilates, brazilian boost, strong zumba, bodypump. Τηλ: 22410-62481 & 22414-01519

PARADISE SPA & GYM-ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ (FULL PACK): 150 ΕΥΡΩ

Το τέλος του κόσμου και ο Μπράιαν Γουόλς. Ο φόβος της καταστροφής είναι ένα αρχέτυπο καλά κρυμμένο στον εσώτερο άνθρωπο. Όσο κι αν η λογική κυριάρχησε, ο αρχέγονος φόβος διατηρείται μέσα στους αιώνες και παίρνει διάφορες μορφές. Ο Μπράιαν Γουόλς είναι ένας δημοσιογράφος, που διεκδικεί τον τίτλο του προφήτη. Εξέδωσε ένα «προφητικό» βιβλίο και βγάζει αρκετά λεφτά με όσα τετριμμένα μας λέει. Ο τίτλος του βιβλίου είναι «Σύντομος οδηγός για το τέλος του κόσμου». Τι μας λέει ο «ειδικός» επί του θέματος της ολικής καταστροφής; Ο κόσμος θα καταστραφεί ή από την κλιματική αλλαγή ή από έκρηξη υπερηφαιστείων ή από πρόσκρουση αστεροειδών ή από ρομπότ-δολοφόνους ή από γενικευμένο πυρηνικό πόλεμο ή από οπλοποίηση θανατηφόρων ιών. Πρόκειται για μια λίστα από αναμασημένους κινδύνους. Οι ίδιες γενικολογίες, σαν εκείνες του Νοστράδαμος, που όλα τα πρόβλεψε και στο τέλος τίποτα δεν πρόβλεψε. 

Το νόημα της πίστης. Συχνά οι ορθολογιστές περιφρονούν όσους πιστεύουν σ’ έναν Θεό. Το συνηθισμένο αλαζονικό τους σχόλιο είναι ότι όποιος περιμένει άνωθεν βοήθεια, προσευχόμενος, τουλάχιστον χάνει τον χρόνο του. Και σίγουροι για το δίκιο τους κοιτούν αφ’ υψηλού τους πιστούς. Τι είναι όμως αυτό που τους διαφεύγει; Ότι η πίστη ενισχύει την προσωπική δύναμη του ανθρώπου. Όπως οι ιδεολόγοι αφιερώνονται στη μάχη για τις ιδέες τους και εμπνέονται και ενδυναμώνονται απ’ αυτή τους τη πίστη, έτσι και οι θεοσεβούμενοι περνάνε απ’ το ίδιο μονοπάτι, συνδιαλεγόμενοι με τον Θεό τους. Γιατί η πίστη είναι εγγενές χαρακτηριστικό των ανθρώπων. Και οι ίδιοι διαλέγουν αν θα τη δωρίσουν στις ιδέες τους ή στο Θεό τους. 

* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.

The article expresses the views of the author

iPorta.gr

SHARE
RELATED POSTS
Δεισιδαιμονίες της εποχής μας, του Γιάννη Καραχισαρίδη
Επίκαιρα: Αποχαιρετώντας τον Madiba, του Γιάννη Καραχισαρίδη
Ανεπίκαιρα – άρθρο 22ο: το τέλος της ιδεολογίας, του Γιάννη Καραχισαρίδη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.