Ανοιχτή πόρτα Πόρτα σε ιστορίες/χρονογραφήματα/διηγήματα

Ο Βασιλιάς ξέρει ότι είναι γυμνός, του Κωστή Α.Μακρή

Κωστής Μακρής

  GREEK RESTAURANT – NEW YORK 253-17 NORTHERN BLVD

Ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν έγραψε το παραμύθι για τα καινούργια ρούχα τού Βασιλιά (ή Αυτοκράτορα) με την αγαθή πρόθεση του παραμυθά/διδασκάλου να μας εξηγήσει πώς γίνεται πολλοί άνθρωποι να υποτάσσονται οικειοθελώς σε κάτι ανύπαρκτο όπως η «κοινή γνώμη», ο «κοινός νους», η «γνώμη της πλειονότητας» και άλλα τέτοια εμποδιστικά στην αναζήτηση της επιστημονικά επαληθεύσιμης πραγματικότητας. 

Αυτό που διαχρονικά εκλαμβάνεται από τους αναγνώστες του συγκεκριμένου παραμυθιού ως αποκαλυπτικό εύρημα, η φωνή δηλαδή ενός παιδιού που δηλώνει το προφανές (τη γύμνια τού Βασιλιά), στο τέλος τού παραμυθιού, υποκρύπτει κάτι που νομίζω ότι ήρθε η ώρα να σας το φανερώσω. 

Έχω ―εννοείται― αρκετές επιφυλάξεις ως προς την αδυναμία μου να αποδείξω την ορθότητα των συλλογισμών μου και την ακόμα μεγαλύτερη αδυναμία μου να γνωρίζω τις ακριβείς προθέσεις του διάσημου συγγραφέα, από τον οποίον αδυνατώ να πάρω διευκρινιστικές απαντήσεις. 

Η γνώμη μου όμως είναι ότι ο Βασιλιάς τού γνωστού παραμυθιού όχι μόνο δεν ήταν ανόητος, υπερφίαλος και ματαιόδοξος αλλά είχε πλήρη επίγνωση της απατεωνιάς των «ραφτάδων», που παρουσίαζαν αέρα κοπανιστό ώς πολυτελή και θαυμαστά υφάσματα με τα οποία θα έφτιαχναν τα εκπληκτικά καινούργια ρούχα. 

Ο Βασιλιάς ήξερε ότι δεν υπήρχαν ούτε νήματα, ούτε υφάσματα, ούτε ρούχα. 

Ο Βασιλιάς ήξερε ότι όσο έξυπνος κι αν είναι κάποιος αδυνατεί να διακρίνει το ανύπαρκτο. Μπορεί μόνο να το φαντάζεται.

Ο Βασιλιάς ήξερε ότι οι ηλίθιοι, ψοφοδεείς και υποταγμένοι παρατρεχάμενοί του αισθανόντουσαν υποχρεωμένοι να δηλώνουν ότι βλέπουν ό,τι τους έλεγε ότι βλέπει ο Βασιλιάς τους. 

Ο Βασιλιάς ήξερε ότι στην παρέλαση που ετοίμαζε, για να δείξει στους υπηκόους του τα «καινούργια του ρούχα», θα έβγαινε στους δρόμους της Πρωτεύουσάς του ολόγυμνος. 

Αυτό που κρύβει το παραμύθι, είναι ότι αυτή ακριβώς ήταν και η πρόθεση του Βασιλιά. Ήθελε να βγει ολόγυμνος στους δρόμους, ποθούσε να περιφέρει με χαρά και περηφάνια τη γύμνια του και σκόπευε να το απολαύσει. 

Διότι ―κατά βάθος― ο Βασιλιάς δεν ήθελε καινούργια ρούχα. 

Διότι ―κατά βάθος και με επίγνωση της ιδιαιτερότητάς του― ο Βασιλιάς είχε ένα κρυφό κι ακαταμάχητο βίτσιο: ήταν μανιώδης επιδειξίας! 

Όλο το κόλπο με τα «αόρατα» καινούργια του ρούχα, ήταν μια συμπαιγνία με τους ψευτοραφτάδες ―οι οποίοι στην πραγματικότητα ήταν ο ψυχοθεραπευτής τού Βασιλιά κι ένας έμπιστος βοηθός του― για να κάνει ο Βασιλιάς το όνειρό του πραγματικότητα: Να παρελάσει ολόγυμνος μπροστά στους υπηκόους του και να προκαλέσει τις αντιδράσεις τους, χωρίς όμως κανένας να μπορεί να τον κατηγορήσει για διαστροφή, ψυχική νόσο, κακογουστιά, προσβολή τής δημοσίας αιδούς ή να ζητήσει την παραίτησή του. 

Και το παιδάκι που φώναξε «Ο Βασιλιάς είναι γυμνός», κι αυτό στο κόλπο ήταν· όσο κι αν αυτό δεν ομολογείται στο παραμύθι. 

Στην πραγματικότητα, ήταν ένα παιδάκι δασκαλεμένο από τον ψυχίατρο του Βασιλιά, που φώναξε ό,τι φώναξε ακριβώς για να δείξει στον κόσμο ―και σε εμάς, τους αναγνώστες― ότι ο Βασιλιάς είχε πετύχει τον στόχο του: Κυκλοφορούσε γυμνός μπροστά στα ―υποχρεωτικώς― ντυμένα πλήθη και τα ―υποχρεωτικώς ντυμένα― πλήθη τον επευφημούσαν γι’ αυτό. 

Αλλά η φωνή τού παιδιού, έπρεπε να υπάρξει. 

Διότι αν δεν αντιδράσουν κάποιοι (έστω και λίγοι) με έκπληξη, απορία, αιδημοσύνη, σχόλια και (ενδεχομένως) οργή στην εκκεντρικότητα που επιδεικνύεις και προσπαθείς να επιβάλλεις ως φυσιολογική και δικαιολογημένη συμπεριφορά, τότε είναι σαν να μην έχεις καταφέρει τίποτα. 

09 Φεβρουαρίου 2020

* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.

The article expresses the views of the author

iPorta.gr

Μόνο στη Ρόδο: Αποστόλου Παύλου 50 (Ανάληψη)-Βενετοκλέων (Στάδιο ΔΙΑΓΟΡΑΣ)-Ρόδου-Λίνδου (ύψος ΙΚΑ)-Λεωφόρος Κρεμαστής – Πηγές Καλλιθέας (από Μάιο-Οκτώβριο) & catering Γάμοι-Βαπτίσεις, Συνέδρια, Εκδηλώσεις

PANE DI CAPO – AT RHODES – ΣΤΗ ΡΟΔΟ – ΤΗΛ: 22410-69007

SHARE
RELATED POSTS
Μυθιστορία της συντροφικής ζωής-Η Μανία με την Άνοιξη-Το Χαστουκόδεντρο-​Πολ και Λόρα, ζωγραφική εκ του φυσικού, του Άρη Μαραγκόπουλου
Και πάλι το κατά Ουγκώ «ευαγγέλιο», του Γιώργου Αρκουλή
222827_1689218872778_3158471_n.jpg
Ένας χρόνος στην Πόρτα, της Δέσποινας Κοντάκη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.