Υγεία

Οδηγός για καλές γιορτές!, της Δρ Δέσποινας Κατσώχη

Spread the love

Η Δρ. Δέσποινα Κατσώχη είναι ογκολόγος – ακτινοθεραπευτής, εξειδικευμένη στις νεότερες τεχνικές της ακτινοθεραπευτικής ογκολογίας και στους συνδυασμούς των θεραπευτικών ογκολογικών σχημάτων. Είναι Πρόεδρος και ιδρύτρια του μη κερδοσκοπικού Οργανισμού ΑΚΟΣ «Καρκίνος: Θεραπεία Σώματος και Ψυχής»

Οι γιορτές των Χριστουγέννων και η έλευση του νέου χρόνου είναι ένα κομβικό σημείο το οποίο μπορεί να προκαλέσει αμηχανία ή και απογοήτευση αν επενδύσουμε στη συγκεκριμένη περίοδο υψηλές προσδοκίες. Ας θωρακιστούμε λοιπόν ψυχικά, πνευματικά αλλά και διατροφικά για να τις απολαύσουμε.

Εκφράζω τα συναισθήματά μου. Γέλιο, διασκέδαση και ανταλλαγή δώρων, είναι το τρίπτυχο που μας θωρακίζει ψυχικά και πνευματικά!  Η αγάπη που εισπράττουμε και δίνουμε, μειώνει την πίεση και τον πόνο, τονώνει το ανοσοποιητικό και ισχυροποιεί  τον αυτοσεβασμό μας.

Διάλειμμα στη ρουτίνα. Αυξάνει την παραγωγή ενδορφινών, που είναι οι «ορμόνες της χαράς»: η καλή ψυχολογία είναι όπλο που συμβάλει και στην ταχεία ανάρρωση των ασθενών.

Θετικές σκέψεις. Αφεθείτε στη μαγεία των γιορτών, χαλαρώστε και αποδιώξτε τις αρνητικές σκέψεις, επικοινωνώντας με άλλους ανθρώπους.

Όχι υψηλές προσδοκίες. Εστιάζουμε στα απλά που θα μας δώσουν χαρά. Αν ο καταναλωτισμός γίνει αυτοσκοπός, η ματαίωση που θα νιώσουμε βλάπτει καρδιά και νευρικό σύστημα.

Ποιοτικός χρόνος με τους δικούς μας ανθρώπους. Βελτιώνει τη διάθεση και ενισχύει  την αυτοεκτίμηση μας. Οι κοινωνικοποιημένοι άνθρωποι έχουν υγιή εγκέφαλο, λένε οι επιστημονικές έρευνες. Οι ισχυροί οικογενειακοί δεσμοί, ωφελούν στην καρδιά όπως επίσης και η προσευχή και η πίστη γενικότερα.

«Καλές πράξεις». Ενισχύουν την αυτοεκτίμηση μας και συνοδοιπορούν με το κλίμα των ημερών.

Δώρα και… καλή υγεία! Ας αφιερώσουμε χρόνο για να τα κατασκευάσουμε ή να τα επιλέξουμε.

Βόλτα στην αγορά. Καίμε θερμίδες και διώχνουμε το άγχος ενώ η σκέψη δραπετεύει απ’ όσα την απασχολούν. Δεν είναι απαραίτητο να αγοράσετε!

Μουσική! Έχει αποδειχθεί ότι ορισμένα είδη της ελαττώνουν τα επίπεδα των ορμονών που συνδέονται με το στρες, δηλαδή της αδρεναλίνης, της κορτιζόλης και της ACTH ενώ μεταβάλλουν τα επίπεδα των ενδορφινών. Με το τραγούδι αναπνέουμε τόσο βαθιά όπως όταν ασκούμαστε εντατικά: εισπνέουμε περισσότερο οξυγόνο και μειώνεται  η μυϊκή ένταση.

Γέλιο! Ισχυρό αντικαταθλιπτικό, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και αποτελεί  ήπιας μορφής αεροβική άσκηση με προφανή οφέλη.

Τρώμε υγιεινά και νόστιμα! Δοκιμάζουμε απ’ όλα κι αν ξεφύγουμε μην αυτόμαστιγώμαστε: ένα πλούσιο γεύμα αυξάνει τις ενδορφίνες! Λέμε ναι σε γαλοπούλα (πλούσια σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας και χαμηλή σε λιπαρά), κάστανο ( με σύνθετους υδατάνθρακες και κάλιο), σταφίδες (προσφέρουν φυσική φρουκτόζη, σίδηρο και ιχνοστοιχεία χωρίς  λιπαρά) και μαύρη σοκολάτα (με ωφέλιμες για την καρδιά αντιοξειδωτικές ουσίες, εξισορροπεί τα κορεσμένα λιπαρά). Καταναλώουμε φρέσκα λαχανικά με ντιπ χαμηλών λιπαρών αντί για τσιπς και ποπ κορν. Ναι σε ξηρούς καρπούς και αποτοξινωτικά ρόδια. Για επιδόρπιο, επιλέξτε μικρό κομμάτι ή ακόμα καλύτερα φρουτοσαλάτα.

Όχι  πολλά πάρε -δώσε με ζάχαρη και αλάτι!

Άφθονο νερό. Μας ξεδιψά και εμποδίζει τη μέθη.

Τα μυστικά του γιορτινού τραπεζιού

Παιδιά και λιχουδιές. Δεν μπορούμε να τις στερήσουμε από τα παιδιά. Τοποθετούμε όμως τις πιατέλες κάπου πιο… διακριτικά.

Ποιότητα VS ποσότητα. Δοκιμάζουμε από όλα αλλά με μέτρο. Δεν τρώμε μηχανικά, από πλήξη ή αμηχανία!

Όχι λιμοκτονία πριν το δείπνο. Θα κάνουμε…επιδρομή στον μπουφέ! Ούτε υποκύπτουμε στην πιεστικότητα της οικοδέσποινας να φάμε πολύ. Με ευγένεια δοκιμάζουμε ό,τι και όσο θέλουμε και επαινούμε την προσπάθειά της.

Κόκκινο κρασί. Με αντιοξειδωτικές ιδιότητες, σε αντίθεση με άλλα ποτά που είναι πλούσια σε ζάχαρη.

Το ιδανικό πιάτο.  Περιλαμβάνει ½ σαλάτα, ¼ κρέας, ψάρι, πουλερικά ή τυροκομικά και κατά ¼ αρτοσκευάσματα, ζυμαρικά, δημητριακά, ή  πατάτες. Δεν τσιμπολογάμε!

Δίπλες και μελομακάρονα. Έχουν λιγότερες θερμίδες από γλυκά με σοκολάτα ή κρέμα.

Μαγειρική για φίλους. Λιγότερα εντόσθια και πολλά λιπαρά στο γέμισμα της γαλοπούλας και περισσότερα λαχανικά και αποξηραμένα φρούτα (σταφίδες, κουκουνάρι κ.α). Μαγειρεύουμε με ελαιόλαδο, όχι με βούτυρο.

Δεν καταναλώνουμε ό,τι απέμεινε στη κουζίνα. Δεν είμαστε…σκουπιδοφάγοι!

Γιορτές και αλκοόλ

Στις γιορτές πάντα θα μας δοθεί η ευκαιρία να πιούμε ένα ποτηράκι παραπάνω! Βραδινές έξοδοι, γιορτινά τραπέζια, παρέες και οι ευχές των ημερών οδηγούν συχνά σε υπερβολές.

Καθένας έχει διαφορετική αντοχή στο αλκοόλ, ανάλογα με τον σωματότυπο , τη φυσική κατάσταση και την υγεία του.  Ένα μεγαλόσωμο άτομο μεθάει πιο αργά, συγκριτικά μ’ ένα μικρόσωμο., επειδή έχει μεγαλύτερη ποσότητα αίματος στον οργανισμό του. Και το φαγητό επιβραδύνει την ταχύτητα απορρόφησης του αλκοόλ από το αίμα, μειώνοντας τις επιδράσεις της μέθης.

Αν είστε επιρρεπής:

Πίνετε αργά. Έτσι, το ποτό σας θα διαρκέσει περισσότερη ώρα.

Γεμίζετε το ποτήρι σας όταν αδειάσει.  Για να παρακολουθείτε την ποσότητα που καταναλώνετε.

Μην πίνετε με άδειο στομάχι. Το αλκοόλ θα επιδράσει γρηγορότερα και…αποτελεσματικότερα

Επιλέξτε αλκοολούχο ποτό. Μια καλή επιλογή είναι μπύρα χωρίς αλκοόλ.

Αναψυκτικό χαμηλό σε θερμίδες. Συνοδέψτε με αυτό το ποτό σας.

Αν ήπιατε πολύ. Πριν κοιμηθείτε, πιείτε πολύ νερό ώστε την επόμενη ημέρα να αποφύγετε την αφυδάτωση που προκαλεί το αλκοόλ.

Ασκηθείτε. Το αλκοόλ έχει αυξημένες θερμίδες και μεταβολίζεται από το σώμα απευθείας σε λίπος. Εγκαταλείψτε λοιπόν τον καναπέ και κινηθείτε! Χορέψτε ή περπατήστε!

 

Δρ Δέσποινα Κατσώχη

Ακτινοθεραπευτής Ογκoλόγος

SHARE
RELATED POSTS
egkefaliko.jpg
Πέντε συμπτώματα του εγκεφαλικού και δώδεκα μύθοι
Ο Καζαντζάκης σε εφαρμογή: «ευθύνη όλων μας» η υγεία των πολιτών!, του Δημήτρη Κρητικού (Πνευμονολόγος)
H ζάχαρη είναι εχθρός!, της Δρ Δέσποινας Κατσώχη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.