Υγεία

Η σωστή αναπνοή είναι υγεία!, της Δρ Δέσποινας Κατσώχη

Spread the love

Η Δρ. Δέσποινα Κατσώχη είναι ογκολόγος – ακτινοθεραπευτής, εξειδικευμένη στις νεότερες τεχνικές της ακτινοθεραπευτικής ογκολογίας και στους συνδυασμούς των θεραπευτικών ογκολογικών σχημάτων. Είναι Πρόεδρος και ιδρύτρια του μη κερδοσκοπικού Οργανισμού ΑΚΟΣ «Καρκίνος: Θεραπεία Σώματος και Ψυχής»

Ο λάθος τρόπος που αναπνέουμε απειλεί την υγεία μας. Κι αν νοιώθουμε διαρκώς κουρασμένοι και χωρίς ενέργεια και αντοχές, μπορεί αυτός να είναι ο λόγος! Παίρνουμε μια βαθιά ανάσα και ξεκινάμε.

Αναπνέουμε 18 φορές το λεπτό αλλά δεν είναι βέβαιο ότι αναπνέουμε σωστά. Αναπνέουμε βαθιά και αργά ή ρηχά και γρήγορα; Το σωστό είναι να αναπνέουμε από τη μύτη ώστε τελικά ο αέρας μέσω της τραχείας να φτάνει στους πνεύμονες. Η βλεννογόνος της μύτης προσαρμόζει τον αέρα στη θερμοκρασία του σώματός (γύρω στους 37ο Κελσίου) ενώ το επιθήλιο της μύτης τον φιλτράρει από ξένα σωματίδια που ενδεχομένως εισχώρησαν μαζί του. Έτσι, αποστειρωμένος πλέον, προχωρά προς το κατώτερο αναπνευστικό.

Δυστυχώς ο σύγχρονος και απαιτητικός τρόπος ζωής, επηρεάζει  και τον τρόπο με τον οποίο αναπνέουμε, διότι εκείνη την ώρα διοχετεύουμε την προσπάθεια μας και την προσοχή μας σε δραστηριότητες που θεωρούμε σπουδαιότερες.

Η αναπνοή που επιζήμια για την υγεία μας:

Ρηχή αναπνοή. Είναι ευκολότερη γιατί απαιτεί μικρότερη προσπάθεια.

Αναπνοή από το στόμα. Έτσι υποβαθμίζεται η ποιότητα του αέρα που φτάνει τελικά στους πνεύμονές μας. Η αναπνοή από το στόμα οφείλεται συνήθως σε παθολογικά αίτια: κρυολόγημα, αλλεργική ρινίτιδα ή οίδημα. Όταν το πρόβλημα αποκατασταθεί αναπνέουμε και πάλι από τη μύτη. Αν όμως κρυολογούμε συχνά ή εκδηλώνουμε αλλεργικές ρινίτιδες συνηθίζουμε να αναπνέουμε από το στόμα ακόμη κι όταν η μύτη δεν είναι βουλωμένη. Άλλοι παθολογικοί παράγοντες που οδηγούν στην αναπνοή από το στόμα μπορεί να είναι το στραβό διάφραγμα ή κάποιος πολύποδας που εμποδίζει τη δίοδο του αέρα μέσω της ρινικής κοιλότητας: ωτορινολαρυγγολόγος, θα συστήσει την κατάλληλη θεραπεία.

Δεν αναπνέουμε κοιλιακά. Αναπνέουμε θωρακικά, δηλαδή με το διάφραγμά μας. Στην κοιλιακή αναπνοή -την επιλέγουν κυρίως παχύσαρκοι ή άτομα με παθολογικό πρόβλημα- οι μύες της κοιλιάς εμπλέκονται στην αναπνευστική διαδικασία, οπότε δεν υπάρχει καλή αναπνευστική λειτουργία.

Τι να κάνω;

Μία είναι η λύση! Να μάθουμε να αναπνέουμε από το θώρακα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει  να δυναμώσουμε το διάφραγμά μας διότι μόνο τότε οι ιστοί θα οξυγονώνονται επαρκώς και θα λειτουργούν καλύτερα. Τα οφέλη δεν είναι ευκαταφρόνητα: καλύτερη ποιότητα ύπνου, μεγαλύτερες αντοχές και μικρότερη σωματική και πνευματική κόπωση. Η καλή οξυγόνωση των ιστών ξεκουράζει τον εγκέφαλο και εξασφαλίζει πνευματική διαύγεια. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, μια βαθιά εισπνοή από τη μύτη ενδυναμώνει τον εγκέφαλο και οξύνει την μνήμη! Όσο μεγαλύτερη οξυγόνωση επιτυγχάνεται, τόσο πιο υγιή θα είναι τα κύτταρα, οι ιστοί και τα όργανα μας αλλά και πιο ήρεμο το νευρικό μας σύστημα, το οποίο χαλαρώνει με τη σωστή αναπνοή.

Για να δυναμώσουμε το διάφραγμά μας, μπορούμε να κάνουμε κάποιες ασκήσεις καθημερινά για λίγα λεπτά, είτε το πρωί μόλις ξυπνήσουμε είτε το βράδυ πριν κοιμηθούμε.

Άσκηση στο κρεβάτι. Ξαπλώνουμε ανάσκελα στο κρεβάτι με χέρια και πόδια τεντωμένα και τοποθετούμε ένα ελαφρύ βιβλίο στο στομάχι. Παίρνουμε μία βαθιά και μεγάλη εισπνοή από τη μύτη και προσπαθούμε την ώρα που το κάνουμε ν’ ανεβάσουμε το βιβλίο προς τα πάνω σπρώχνοντάς το με το κοιλιακό μας τοίχωμα. Στη συνέχεια, εκπνέουμε ήρεμα και προσπαθούμε να κατεβάσουμε το βιβλίο ρουφώντας το στομάχι μας.

Άσκηση στον καθρέφτη. Στεκόμαστε μπροστά σε έναν καθρέφτη και φανταζόμαστε πως υπάρχει μπροστά μας ένα κερί. Προσπαθούμε να φυσάμε συνεχώς (παρατεταμένη εκπνοή) αυτό το κερί και παράλληλα παρατηρούμε στον καθρέφτη το κοιλιακό μας τοίχωμα να τραβιέται προς τα μέσα, σαν να ρουφάμε την κοιλιά μας.

SHARE
RELATED POSTS
Πέντε λόγοι για να είμαστε επιφυλακτικοί με το νέο «γυναικείο Viagra», της Μαρίνας Μόσχα
Παιδοχειρουργική: θεραπεύοντας τα παιδιά, του Δρ Παναγιώτη Πετρόπουλου
Κίνηση: Ο Εχθρός της Παχυσαρκίας, της Δρ Δέσποινας Κατσώχη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.