Συνεντεύξεις

Βαγγέλης Ηλιόπουλος: ο αγγελιοφόρος της χαράς, της Τζίνας Δαβιλά

Spread the love

 

 

 

 

 

Τζίνα Δαβιλά

 

PANE_DI_CAPO_Plaino.jpg

 

Pane di capo 

 delivery: 224100-3600. 

 

 

 

 

 

Βαγγέλης Ηλιόπουλος

 

12243122_10208241297569078_1056733345756684900_n.jpg

 

 

Μεγάλωσε σ’ένα μαγικό κήπο στην Αγία Παρασκευή της Αθήνας, που ίσως να ήταν μαγικός στα δικά του μάτια, καθώς ο ίδιος έχει την

ικανότητα να μετατρέπει σε μαγικό ό,τι τον περιβάλλει. Γι’αυτό, υποθέτω, ανακηρύχθηκε το 2013 ως Αγγελιοφόρος Ψυχικής Υγείας στα

σχολεία. Ο Βαγγέλης Ηλιόπουλος είναι ο λατρεμένος λογοτέχνης παιδικών και νεανικών βιβλίων όλων των ηλικιών. Η γραφή του

υμνεί την αγάπη και την φιλία. Και είναι βουτηγμένη στη δημιουργική φαντασία, την ευαισθησία, την προσμονή για το καλό. Με τη δική μου

φαντασία του βάζω φτερά στους ώμους και του ζητώ να πετάξει. Σαν άλλος Ευτυχισμένος Πρίγκηπας που έβλεπε από ψηλά τον πόνο των

ανθρώπων και τους βοηθούσε με το μικρό του χελιδονάκι. Ο Βαγγέλης, ο συγγραφέας του Τριγωνοψαρούλη, μπορεί να μην έχει διαμάντια

και ρουμπίνια να προσφέρει, αλλά κρύβει διαμαντάκια στα βιβλία του, που μπορούν να απαλύνουν τον πόνο των παιδιών όλης της γης.  Απλά

και τρυφερά.  

 

 

 

Πώς ήταν ο Βαγγέλης παιδί;

Ήσυχο και … αόρατο! Μάλλον για παραπλάνηση καταπίεζα την δημιουργικότητά μου. Κανείς δε φανταζόταν την εξέλιξη! Ούτε οι καθηγητές

ούτε οι γονείς. Πιθανόν ούτε και οι φίλοι, ακόμη και οι κολλητοί. Μάλλον δεν τολμούσα ούτε εγώ να πιστέψω στον εαυτό μου και να

αποδεχτώ τις κλίσεις και τα ταλέντα μου. Λίγο πριν τα τριάντα η έκρηξη έγινε και όλα άλλαξαν …

 

Αν δεν ήσασταν συγγραφέας παιδικών βιβλίων, ποιο άλλο επάγγελμα θα μπορούσατε να κάνατε;

Σίγουρα θα είχα ασχοληθεί με κάτι που θα είχε σχέση με την Τέχνη. Σκηνοθέτης; Ζωγράφος; Συνθέτης; Η Συγγραφή είναι η μητέρα όλων

των Τεχνών και έτσι μου είναι δύσκολο να σας πω τι ακριβώς θα έκανα αν δεν έγραφα. Κάτι που εκφράζει τη δημιουργικότητα και

χρειάζεται φαντασία.

 

Γιατί τα παιδιά βαριούνται στην τάξη του σχολείου;

Γιατί στη διδασκαλία συχνά δεν υπάρχει φαντασία και γιατί τα εκπαιδευτικά συστήματα αγνοούν την έκφραση της δημιουργικότητας. Αλλά

ας μην μιλάμε μόνο για τα αρνητικά. Ας πάρουμε παράδειγμα από τα παιδιά που δεν βαριούνται, αντίθετα χτυπά κουδούνι για διάλειμμα και

δεν θέλουν να βγουν από την τάξη! Φτάνει το σχόλασμα και δεν θέλουν να φύγουν. Ξυπνούν το πρωί και θέλουν να πάνε σχολείο. Τι

συμβαίνει εκεί; Κάποιος μαγικός εκπαιδευτικός τα έπεισε ότι μπορώ να μάθω απολαμβάνοντας τη διδασκαλία.

 

Ποιες αλλαγές θα προτείνατε για την λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος;

Λοιπόν, ένα γερασμένο και κακοποιημένο σύστημα θέλει ριζική αναδόμηση. Ας μας πουν τι θέλουν να ξέρει ένα παιδί τελειώνοντας της Στ’

και ας αφήσουν ανοιχτό το αναλυτικό πρόγραμμα να το καθορίσουν οι εκπαιδευτικοί κάθε σχολείου. Επανάσταση; Αλλιώς – χωρίς

ελευθερία στα αναλυτικά προγράμματα και στα βιβλία – καμιά αλλαγή δεν θα πετύχει.

 

Τι στερεί την φαντασία στον άνθρωπο;

Η δυστυχία κι η θλίψη που φέρνει. Κι οι λόγοι να είναι κανείς δυστυχισμένος είναι πολλοί και διαφορετικοί. Αλλά σίγουρα όποιος δεν

άφησε να τον λυγίσουν και τους πολέμησε βρήκε στη φαντασία έναν μοναδικό σύμμαχο.

 

Τι τροφοδοτεί την δικής σας φαντασία;

Η διαρκής συναναστροφή μου με παιδιά κάνει τη ματιά μου παιδική, ενώ με οπλίζει με την ακατάβλητη ελευθερία του νεανικού νου. Αυτά τα

δυο απογειώνουν τη φαντασία μου και με ταξιδεύουν σε κόσμους αυστηρά ακατάλληλα για μεγάλους.

 

Αν ο Βαγγέλης ήταν ήρωας σε βιβλίο του, ποιος θα ήταν;

Αν εννοείτε βιβλίο άλλων συγγραφέων θα ήθελα να ήμουν ο Μικρός Πρίγκιπας ή ο Πήτερ Παν.

Και οι δυο πετούν, αγαπούν και πιστεύουν στη φιλία!

Αν πάλι πρέπει να απαντήσω διαλέγοντας ήρωα από δικό μου βιβλίο θα ήθελα να ήμουν ο Τριγωνοψαρούλης ή ο Βιβλιοπόντικας.

Κι εδώ που τα λέμε, είμαι!

 

Αν ήσασταν τραγούδι, ποιο θα ήσασταν;

«Φίλοι για πάντα, και σε φουρτούνα και σε μπουνάτσα…» σε μουσική της Δέσποινας Σουγιούλ από το CD «Τα τραγούδια του

Τριγωνοψαρούλη» Είναι το αγαπημένο μου τραγούδι και χαίρομαι τόσο πολύ όταν μου το τραγουδούν τα παιδιά που συναντώ στα σχολεία.

 

Ευτυχία είναι…

Η αρμονία στη ζωή, όπως κανείς την καταλαβαίνει. Για εμένα σημασία έχει η οικογένειά μου, οι φίλοι μου και η δουλειά μου. Από αυτούς

τους τρεις πόλους γεμίζουν οι μπαταρίες της ευτυχίας μου.

 

Δυστυχία είναι…

Η δυσαρμονία στη ζωή, όπως κανείς την καταλαβαίνει. Αν δεν έχεις την αγάπη της οικογένειας, τη χαρά των φίλων, την απόλαυση της

δημιουργίας πώς να μην είσαι ευτυχισμένος.

 

Επιτυχία είναι…

Η χαρά που δίνει η αποδοχή των άλλων σε αυτό που σου αρέσει να κάνεις και να δημιουργείς.

 

Η ζωή χαραμίζεται όταν…

Δεν κάνεις αυτό για το οποίο είσαι προορισμένος, αυτό που έχεις ταλέντο να κάνεις και σε γεμίζει ικανοποίηση.

 

Κλαίτε, όταν…

Βλέπω τη δυστυχία να βασανίζει ακόμη και παιδιά.

 

Θυμώνετε, όταν…

Βλέπω την αδικία να νικά (ελπίζω προσωρινά)

 

Φοβάστε…

Μήπως η δυστυχία και η αδικία επικρατήσουν…

 

Ερωτευόμαστε τελικά μόνο τους ανθρώπους ή οτιδήποτε μας γοητεύει;

Ερωτευόμαστε ανθρώπους, ιδέες, έργα τέχνης, τεχνολογικά επιτεύγματα, δηλαδή ό,τι έχει την ικανότητα να μας γοητεύσει.

 

Αφιερωμένος-αφοσιωμένος , μόνο, στην παιδική και νεανική λογοτεχνία;

Δεν ξέρω! Η έμπνευση είναι απρόβλεπτη. Πάντως νομίζω ότι είμαι ακόμη μικρός για να με απασχολήσει η λογοτεχνία για ενήλικες. Η

λογοτεχνία για παιδιά και νέους καλύπτει πλήρως τις ανάγκες μου για έκφραση και επικοινωνία.

 

Πώς αντιμετωπίζετε την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που είναι κυρίως θλιβερή και αγχωτική;

Ακούω την αγαπημένη μου μουσική (τώρα ακούω «Οι 7 νάνοι στο s/s Cyrenia» του Θάνου Μικρούτσικου). Γράφω. Κολυμπάω. Αγκαλιάζω

τα παιδιά μου. Ταξιδεύω με τη γυναίκα μου. Κάνω πράγματα που μου αρέσουν και μου δίνουν δύναμη να αντέξω.

 

Τι θα επισημαίνατε στους γονείς και στα παιδιά που προσαρμόστηκαν στο να ζουν με λιγότερες απολαύσεις;

Η απόλαυση της ζωής δεν κρύβεται στην κατανάλωση. Και με λιγότερα, αλλά με περισσότερη αγάπη και περισσότερο χρόνο ο ένας για τον

άλλο, μπορούμε να χαρούμε. Διαθέτοντας στα παιδιά μας δημιουργικό χρόνο χτίζουμε τη σχέση μας που είναι τόσο καθοριστική για την

ανάπτυξη και την εξέλιξή τους.

 

Στις σπουδές σας η Θεολογική, τι προσέθεσε;

Τη θέαση του κόσμου από πάνω!

 

Ποια είναι η αγαπημένη σας ελληνική λέξη;

Αγάπη και Αλήθεια. Δεν μπορώ να διαλέξω γιατί η μια δεν υπάρχει χωρίς την άλλη κι είναι και οι δύο εύηχες και όμορφες πολύ.

 

Τι θαυμάζετε;

Την ομορφιά που χαρίζει ο πολιτισμός. Πολλές φορές βλέπω τον Παρθενώνα, διαβάζω ένα ποίημα του Καβάφη, ακούω ένα κονσέρτο για

πιάνο του Ραχμάνινοφ και από την ομορφιά δακρύζω.

 

Υπάρχει κάτι που απεχθάνεσθε;

Απεχθάνομαι τη βία. Σε κάθε μορφή της. Και βέβαια όσους πολεμούν την Τέχνη και επιβάλουν μια υποκουλτούρα, που κρατά το λαό

καθηλωμένο.

 

Υπάρχει κάποιο μυστικό σας που νοιώθετε πως ήρθε η ώρα να το μοιραστείτε μαζί μας;

Μα τόσα μυστικά σας αποκάλυψα.

 

Τοποθετείστε με την σειρά βαρύτητας που έχουν μέσα σας, τις λέξεις: αγάπη, κατανόηση, ενσυναίσθηση, ευθύνη, χρησιμότητα,

ελπίδα, έρωτας, καλοσύνη, εντιμότητα, δικαιοσύνη, εμπιστοσύνη.

Έρωτας – αγάπη – ενσυναίσθηση – κατανόηση – εμπιστοσύνη – ελπίδα – δικαιοσύνη – εντιμότητα – ευθύνη – καλοσύνη – χρησιμότητα.

 

Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Βαγγέλη Ηλιόπουλου εδώ

 

Πληροφορία: Κυριακή 29 Νοεμβρίου στις 6 μμ η εκπομπή Join us του SKAI φιλοξενεί τον Βαγγέλη Ηλιόπουλο. 

 

983779_10152478276748666_2384895047356235988_n.jpg

[iframe width=”420″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/fiFarZWjvAM” frameborder=”0″ allowfullscreen ]
SHARE
RELATED POSTS
Κωνσταντίνος Δασκαλάκης: Χώρες χωρίς εξωστρέφεια πεθαίνουν, της Μαργαρίτας Πουρνάρα
Νίκος Βασιλάκης:”Είναι απωθημένο μου να ζω απ’τη δουλειά μου”, της Τζίνας Δαβιλά
lodovikos.jpg
Λουδοβίκος των Ανωγείων: Από το ολοκαύτωμα των Ανωγειανών το ’44 από τους Γερμανούς στα παραμύθια, 29 λεπτά δρόμος!

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.