Πόρτα στην Ελπίδα

Μια εξαιρετική τοιχογραφία στο Παλάτσο Βέκκιο, της Ελπίδας Νούσα

vasari_calliope.jpg
Spread the love

 

vasari_calliope.jpg

 

Σε πολλά καλλιτεχνικά δημιουργήματα υπάρχουν στοιχεία, που δεν είναι ορατά, αλλά υπονοούνται…

Μια τοιχογραφία από ένα Φλωρεντιανό παλάτι θα σας παρουσιάσω σήμερα, που τα αόρατα πρόσωπα είναι συγχρόνως και ορατά.

Διαβάστε τη συνέχεια και θα καταλάβετε…

 

Στο Παλάτσο Βέκκιο της Φλωρεντίας, στη μεγάλη σάλα, τοίχοι και οροφή ειναι διακοσμημένοι με πανέμορφα έργα τέχνης, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζει εκείνο του ιταλού Τζιόρτζιο Βασσάρι, που παριστά την Mούσα της Επικής ποίησης, Καλλιόπη.

 

Κι όμως,παρούσες και οι υπόλοιπες αδελφές της,αλλά κι ο μουσηγέτης τους, Απόλλωνας!

 

“Ναι,αλλά πού;”, θα αναρωτηθεί κάποιος.

 

Ας προχωρήσουμε σε μια πιο προσεκτική μελέτη του πίνακα και μη βιαζόμαστε να βγάλουμε συμπεράσματα!

 

 

vasari_calliope1.jpg

 

“Ωραιοτέρα και ευγενεστέρα” κατά τον Ησίοδο, η Καλλιόπη τοποθετείται στο κέντρο του πίνακα, μάλλον για να τιμηθεί για την προσφορά της στην Τέχνη!
Καθισμένη σε βράχο, μοιάζει να απολαμβάνει το πανέμορφο, απέραντο τοπίο, που απλώνεται γύρω της!

Ατενίζει στον ουρανό με σηκωμένο το χέρι!Δείχνει τον ήλιο, που λάμπει στην πλάση!

 

Εδώ, έχουμε τη νοερή εμφάνιση του πρώτου προσώπου.Δεν είναι άλλος από τον Απόλλωνα, που εκτός από θεός της Μουσικής είναι κι ο θεός του Ήλιου…, αφού σχετιζόταν με τη νεότητα και το κάλλος, που ως Ήλιος ξεπροβάλλει αιώνια νέος κάθε αυγή και με το φως του καταδεικνύει όλα “τα επί γης ωραία και θαυμαστά”!

 

Στο άλλο χέρι της η Καλλιόπη κρατά μια λύρα, σύμβολο της τέχνης, που εκπροσωπεί.

Οι οκτώ υπόλοιπες Μούσες παρευρίσκονται μέσω των συμβόλων τους.

Οι Μούσες, οι δεμένες με τη γνώση, το λόγο, τα γράμματα και τις τέχνες!

 

Ξεκινάμε την αναζήτησή τους από τ’αριστερά της Καλλιόπης, όπου παρατηρούμε μια μεγάλη σφαίρα, που μαζί με το ζωδιακό ρολόι, που η προστάτιδα της επικής ποίησης πατάει το πόδι της υπαινίσσονται τη Μούσα της Αστρονομίας, Ουρανία .

 

 

vasari_calliope2.jpg

 

Πιο πέρα βιβλία με τις σελίδες τους ανοιχτές στη γνώση, χαρακτηριστικά της Κλειώς, της μεγάλης προστάτιδας της Ιστορίας και καταγραφές της ερωτικής ή της θρησκευτικής ποίησης, που προστατεύονται από την Ερατώ και την Πολύμνια, αντίστοιχα!

 

Τέλος, τα μουσικά όργανα, τσέλο και χάλκινη σάλπιγγα ηχούν γλυκά τα ονόματα της Ευτέρπης (Λυρική Ποίηση ) και της Τερψιχόρης (χορός).

 

Η Καλλιόπη, ηγέτιδα των Μουσών, στεφανωμένη από δάφνη και φτερά, στοιχεία που βλέπουμε και στις απεικονίσεις του Απόλλωνα, του Ορφέα και άλλων ποιητών-καλλιτεχνών να μοιράζονται τα χαρακτηριστικά της.

 

Ποιητές, που με την τέχνη τους “εξαγόραζαν” την αθανασία τους!

 

Κι αφού είπα αθανασία, ας προσέξουμε μια λεπτομέρεια…

Τα κλαδάκια κισσού, που αναρριχώνται πίσω απ’την υδρόγειο…

 

Ο κισσός, ως γνωστόν ήταν φυτό αφιερωμένο στο Διόνυσο, εξ ου και το άλλο του όνομα “Διονύσιον”.

Με κισσό, οι αρχαίοι Έλληνες στεφάνωναν τα αγάλματα του θεού, τους ποιητές και τους πότες, επειδή τον θεωρούσαν σύμβολο της αθανασίας!

 

Στον υπέροχο αυτόν πίνακα, εκτός της Καλλιόπης δεσπόζουν και δυο άλλες φιγούρες και δε σας κρύβω πως αυτοί μου προκάλεσαν τη μεγαλύτερη εντύπωση!

Είναι οι δυο ερωτιδείς, ο Έρως και ο Αντέρως.

Τους παρατηρούμε να παίζουν με το κέρας της Αμάλθειας!

 

 

vasari_calliope3.jpg

 

Πόσα, αλήθεια τα μυθολογικά στοιχεία, που δηλώνουν έντονα την παρουσία τους σ’αυτή την εξαιρετική τοιχογραφία!

 

Το κέρας έχει σχήμα τελικού σίγμα S, παραπέμποντας είτε στη νότα sol είτε στον Ήλιο=Solis.

 

Kι εδώ, ίσως κάποιος αναρωτηθεί…μετρώντας, φτάνουμε τις επτά!… οι υπόλοιπες δυο, του κάλλους θεότητες, γιατί να λείπουν άραγε;

 

Κι όμως καλοί μου φίλοι…Ορατές, αόρατες κι αυτές !

 

Η Θάλεια της κωμωδίας… και της τραγωδίας η προστάτιδα, τρανή Μελπομένη, παρούσες!

Η πρώτη, παριστάται με το αστείο πρόσωπο στο διάκοσμο του κέρατος κι η άλλη με τον αντίθετό του μορφασμό, του δυσαρεστημένου προσωπείου, που το πόδι του στηρίζει ο ένας εκ των ερωτιδέων!

 

Συγχωρείστε με αν φλυάρησα λιγάκι μα πραγματικά είχα σταθεί ώρα πολλή με το βλέμμα στραμμένο στο ταβάνι, όταν βρέθηκα στο παλάτι αυτό της Φλωρεντίας εκστασιασμένη να θαυμάζω και να παρατηρώ, μια την οροφή και μια τον έντυπο οδηγό με την ανάλυση!

 

Δεν είμαι συγγραφέας, δεν είμαι ποιητής, μα έγραψα ό,τι είδα με τα μάτια της ψυχής, ό,τι ξεδίψασα απ’την πηγή των συναισθημάτων, που δημιούργησε η Τέχνη, που δόνησε το φυλλοκάρδι μου!

Προσπάθησα να σας οδηγήσω στον κόσμο ορατών και αοράτων μυθολογικών στοιχείων, στα χνάρια του καλλιτέχνη με ένα λόγο, διανθισμένο από ψυχή, συναισθήματα και μπόλικη προσωπική φαντασία.

 

Εσείς, ελεύθεροι να πλάσετε τη δική σας θέα απ’το μπαλκόνι του μυαλού σας.

 

Ελπίδα Νούσα

SHARE
RELATED POSTS
Φραντς Λιστ: Μια πένθιμη γόνδολα για τον Βάγκνερ, της Ελπίδας Νούσα
Joe Hisaishi – View of Silence: με τη σιωπή, της Ελπίδας Νούσα
Σήμερα ο Σκαλκώτας, σέρνει το χορό…, της Ελπίδας Νούσα
2 Σχόλια
  • Ελπίδα Νούσα
    9 Ιανουαρίου 2015 at 09:10

    Εσείς δεν χρειάζεστε “ξεστράβωμα”!!Εχετε μάτια,αυτιά ορθάνοιχτα!!και όλες τις κεραίες τεταμένες!!
    ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ και σε σας με υγεία και χαμόγελα!

  • Γιάννης Στουραΐτης
    8 Ιανουαρίου 2015 at 18:30

    Καλή χρονιά να έχετε! Να είστε πάντα καλά, να μας ξεστραβώνετε!

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.