Ανοιχτή πόρτα Κινηματογράφος - Θέατρο Κοινωνία - Ελλάδα - Οικονομία

Ποιο θέατρο;, του Μάνου Στεφανίδη

Spread the love

Ο Μάνος Στεφανίδης είναι Ιστορικός Τέχνης και Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ

Ακριβές, πολυδιαφημισμένες παραστάσεις χωρίς φευ ακρίβεια προθέσεων. Χωρίς ερευνητικό βάθος. Χωρίς ουσιαστικότερη, χωρίς συναισθηματική εμπλοκή από πλευράς των επαγγελματιών, πάνω από όλα, συντελεστών. Πόσην, ανομολόγητη, ανία, διερωτώμαι, μπορεί να κρύβει έτσι το θέατρο στις μέρες μας; Και πως εξηγείται άραγε όλη αυτή η παρακμή παρά την τόσην απίστευτη υπερπροσφορά και έμψυχου υλικού αλλά και εγχώριων σταρ και των ανάλογων, υπέρμετρων φιλοδοξιών τους; Πόσες καλές παραστάσεις, διερωτώμαι ξανά, μπορεί να στήσει ένας σκηνοθέτης για παράδειγμα σαν την Ευαγγελάτου ή τον Χουβαρδά σε μια και μόνη θεατρική σεζόν;
(Ο πολυπράγμων και παθιασμένος Μπρεχτ έλεγε πως ήταν αληθινά καλλιτέχνης κυρίως στην περίοδο της εκφραστικής αγρανάπαυσης του. Δηλαδή όταν δεν δούλευε αλλά …ονειρευόταν). Στο Εθνικό, στο Δημοτικό Πειραιά, στο Τέχνης, στην Επίδαυρο, στο Παλλάς ή οπουδήποτε αλλού πρωταγωνιστούν με ταυτόχρονες παραγωγές τα ίδια, επαναλαμβανόμενα πρόσωπα. Ωραία, ταλαντούχα ασφαλώς, πρόσωπα που απλώς ωραία, όσο και μοιραία, καίγονται. Απορία αφελούς θεατού.

ΥΓ. 1 Μάθημα για την τεχνική αλλά και το περιεχόμενο της περφόρμανς από τον Άγγελο Παπαδημητρίου χρησιμοποιώντας απλώς μια ιστορική φωτογράφιση. Και “μιλώντας” σιωπηλά μέσα από μια πόζα αναφέρεται στα αδιέξοδα αλλά και τις προσδοκίες του καλλιτέχνη, υποδύεται ουσιαστικά τον εαυτό του μπροστά “παίζοντας” με τα σύμβολα και τη γλώσσα του σώματος. Μια περφόρμανς ολόκληρη συμπυκνωμένη σε μια τόσο αντισοβαροφανή φωτογραφία.

ΥΓ. 2 Πόσο μάλλον που πρόσφατα η ΑΣΚΤ προκήρυξε θέση επίκουρου καθηγητή για την διδασκαλία της περφόρμανς. Διδάσκεται η περφόρμανς; Δεν μπορεί, θα διδάσκεται για να το λένε στην ΑΣΚΤ. Στο κάτω κάτω και εγώ δεκαπέντε χρόνια τώρα στο Τμήμα θεατρικών σπουδών διδάσκω την ιστορία και την προϊστορία της περφόρμανς στο μάθημα

“Το Δράμα του Σώματος”. Όμως άλλο η θεωρητική προσέγγιση ενός καλλιτεχνικού φαινομένου, μιας δράσης που σχετίζεται με τον ψυχισμό του περφόρμερ κι άλλο η θεωρητικοποίηση ή η διδασκαλία της καλλιτεχνικής αυθορμησίας και της ψηλάφησης του εσώτερου εαυτού. Ίδωμεν.

* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.

The article expresses the views of the author

iPorta.gr

SHARE
RELATED POSTS
Στέλλα Μανώλη, ερευνήτρια στο Southampton: “Ονειρεύομαι έναν κόσμο μακριά από στερεότυπα, ταμπού και πρέπει”, του Κων/νου Καραγιαννόπουλου
Η Φρεγάτα “ΈΛΛΗ” και το πλοίο “ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ” επισκέψιμα στο κοινό της Ρόδου την Παρασκευή και 13
Κρίσεις για να αποστρατευθεί ο Στρατηγός Στεφανής; Ο άριστος των αρίστων ήταν η … παραφωνία των Ε.Δ;, της Τζίνας Δαβιλά

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.