Ανοιχτή πόρτα Κοινωνία - Ελλάδα - Οικονομία

Μουσεία (και μουσεία) σύγχρονης τέχνης …, του Μάνου Στεφανίδη

Spread the love

Ο Μάνος Στεφανίδης είναι Ιστορικός Τέχνης και Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ

Μνήμη Αγγέλου Δεληβορριά

Τα εγκαίνια του νέου μουσείου Γουλανδρή, πίσω από το Καλλιμάρμαρο αλλάζουν τον εκθεσιακό χάρτη της πρωτεύουσας κάνοντας ακόμη πιο δύσκολη τη λειτουργία του εκ κατασκευής και οργάνωσης προβληματικού ΕΜΣΤ στου ΦΙΞ. Το οποίο, λέει, θα ανοίξει τον προσεχή Φεβρουάριο ενώ, λέει, ετοιμάζονται δύο κατάλογοι του (!) ένας αγγλικός και ένας ελληνικός από τον γνωστό εκδότη Παπαρούνη. Ήδη “στήνεται” πυρετωδώς, ξαναλέει, χωρίς μεν επίσημο διευθυντή αλλά με “υπερδιευθύντρια” de facto την ευνοούμενη του προηγούμενου καθεστώτος, επίσης de facto κομισάριο του εμφυλιακού μας περιπτέρου στην Βενετία αλλά και διευθύντρια του MOMus Θεσσαλονίκης Συραγώ Τσιάρα. Αφού πάντως είναι τόσο καλή γιατί δεν την διορίζουν και στην Αθήνα να τελειώνουμε; A propos ο κατάλογος τίνος κείμενα θα περιέχει και ποιος θα έχει την, τελική, ευθύνη;

Τρελά πράγματα δηλαδή τα οποία η νυν υπουργός καλείται να αντιμετωπίσει εφαρμόζοντας, επιτέλους, αξιοκρατία. Επειδή δεν διοικούνται έτσι τα μουσεία. Ακόμη και τα (γραφείο) κρατικά. Και επειδή μουσείο σημαίνει διευθυντής. Αυτός τού δίνει και τον χαρακτήρα και την ενέργεια. Το παράδειγμα του Δεληβορριά ή του Σταμπολίδη δεν σημαίνει τίποτα για τους κρατούντες; Εκτός κι αν δεν αντιλαμβάνονται πως τα περισσότερα, κρατικοδίαιτα μουσεία μας είναι εν τοις πράγμασιν ακέφαλα. Δηλαδή διοικούνται από … υπογραφές. Και μόνο.

Ερωτήματα: Γιατί ακυρώθηκε η πρόσφατη, πανελλήνια προκήρυξη για την θέση του διευθυντή στο ΕΜΣΤ; Η επιτροπή που έκρινε τους πάντες ή ακατάλληλους ή εκπρόθεσμους έχει να πει κάτι για τις τωρινές εξελίξεις ή αποδέχεται ασμένως τον ρόλο του χρήσιμου ηλίθιου;

Είναι δυνατόν άλλος να στήνει το μουσείο με βάση κάποιου άλλου όμως το σχέδιο και την εργασία και άλλος να διοριστεί αργότερα ως διευθυντής; Τί κύρος μπορεί να διαθέτει ένας τέτοιος διευθυντής; Εκτός κι αν ξαναστήσει το μουσείο από την αρχή! Ποιος, ξαναρωτώ, θα υπογράφει τον υπό έκδοση κατάλογο και θα έχει την ευθύνη για το περιεχόμενο του;

Θα ξαναγίνει, ερωτώ, η προκήρυξη της θέσης όπως παλαιότερος νόμος προέβλεπε ή η νέα κυβέρνηση θα προτιμήσει την αδιαφανή διαδικασία του διορισμού;

Αν η κ. Τσιάρα εφαρμόζει την μουσειολογική μελέτη της κ. Καφέτση ή της κ. Κοσκινά, δηλαδή των προηγούμενων, διορισμένων διευθυντριών γιατί δεν καλούνται οι ίδιες να εφαρμόσουν τις ιδέες τους; Τί είδους αυθαιρεσία είναι αυτή και πώς την δέχεται το Δ.Σ του ιδρύματος;

Αν αληθεύει, τέλος, ότι ο χώρος του ΦΙΞ δεν διαθέτει αποθήκες (sic) συγχαρητήρια σε όσους μόχθησαν για να το καταφέρουν. Πολιτεία, ιδιώτες και … ιδιώτες!

Φωτογραφίες

1. Το νέο Μουσείο Γουλανδρή στην Ερατοσθένους με τη συλλογή των ιμπρεσιονιστών, μετιμπρεσιονιστών κλπ.

2. Πάνος Κοκκινιάς, με τον αυθαίρετο πλην συμβολικό τίτλο “ΕΜΣΤ και αδέσποτα” από την έκθεση φωτογραφίας που διοργάνωσε το ΝΕΟΝ στη στοά Σοφοκλέους.

Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.   

The article expresses the views of the author      

iPorta.gr 

SHARE
RELATED POSTS
Το δύσκολο ζήτημα της ομπρέλας, του Κωστή Α. Μακρή
Απαίδευτη χώρα, του Άρη Μαραγκόπουλου
11049464_10153794481499523_4185608025578033362_n.jpg
Η αντεπίθεση της χαράς, του Χρήστου Χωμενίδη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.