Πόρτα σε ιστορίες/χρονογραφήματα/διηγήματα

Μνημεία και αμνήμονες, του Μάνου Στεφανίδη

Spread the love

Ο Μάνος Στεφανίδης είναι Ιστορικός Τέχνης και Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ.

Διαβάστε τα άρθρα του Μάνου Στεφανίδη ΕΔΩ

 

Επειδή όλο γκρινιάζουμε. Ιδού μια από τις πιο όμορφες, νεοκλασικές γωνιές της Ευρώπης φωτογραφημένη χτες. Μία γωνιά που θα έπρεπε να είναι κεντρικό τουριστικό αξιοθέατο και σημείο αιχμής της σύγχρονης Αθήνας. Λειτουργώντας ως άξονας ανάμεσα σε Σύνταγμα και Ομόνοια από την μία και σε Κλαυθμώνος με Νομική και Κολωνάκι από την άλλη…

Η τριλογία των Χάνσεν με τα αλσύλλια και τους άνετους πεζόδρομους. Με το διακριτικό σταθμό του μετρό. Με τα αγάλματα του Δρόση, του Βιτάλη, του Φυτάλη, του Κόσσου, του Βρούτου, του Μπονάνου κλπ. Αληθινό υπαίθριο μουσείο γλυπτικής. Και ιστορίας της αρχιτεκτονικής!

Που όμως υφίσταται καθημερινά ποικίλες εισβολές, με τα πρεζόνια να τρυπιώνται στα Προπύλαια, διάφορους προβληματικούς να ουρούν δημόσια και τους γνωστούς επαναστάτες να μουτζουρώνουν ή να καταστρέφουν τοίχους και αγάλματα. Διότι ως γνωστόν το Σύστημα τρέμει αν σπάσεις τα δάχτυλα του Κοραή κι αν ρίξεις φούμο στον Καποδίστρια.

Τα δύο ιδρύματα, η Ακαδημία και το Πανεπιστήμιο, καταβάλλουν ηρωικές προσπάθειες να διατηρήσουν την ευπρέπεια των χώρων και να προστατεύσουν τα μνημεία από τους βανδάλους. Υπάρχει όμως και η υποκρισία του ασύλου βλέπετε που “επιτρέπει” λογής παραβατικότητες εκ μέρους των επαγγελματιών της επανάστασης.

Η περιοχή ως γειτνιάζουσα με τα Εξάρχεια είναι σιωπηρώς παρατημένη και από την κεντρική εξουσία και από την λεγόμενη, τοπική αυτοδιοίκηση. Κι ας έχει υπάρξει η αριστουργηματική Σιναία Ακαδημία το πρότυπο για την Βουλή των Αψβούργων στη Βιέννη, επίσης δημιουργία των Χάνσεν!

Δεν βαριέστε, η Αθήνα υποβαθμίζεται σταθερά, χρόνια τώρα και η πολιτεία έχει αποσυρθεί ηττημένη από συγκεκριμένα κομμάτια της όπως όλοι γνωρίζουμε :

Βάθη, Αρχαιολογικό μουσείο, Πεδίο Άρεως, Εξάρχεια, ευρύτερη περιοχή της Ομονοίας, Βικτωρία, κεντρικά σημεία της Κυψέλης κλπ. Και ο καρκίνος αυτός ανεβαίνει κάθε τόσο ως το Σύνταγμα, την Πανεπιστημίου και την βασιλίσσης Σοφίας που την μια μέρα είναι απροσπέλαστες λόγω συγκεντρώσεων και την άλλη λόγω συμπλοκών. Βελτίωσε στο ελάχιστο την καθημερινότητα μας όλη αυτή η χρόνια, επαναστατική γυμναστική; Βεβαίως! Έδιωξε τους παραδοσιακούς κατοίκους από τις ιστορικές περιοχές που ανάφερα απαξιώνοντας τα ακίνητα τους ώστε να αγοραστούν μπιρ παρά από τα διεθνή κοράκια. Rethinking Real Estate. Απλό; Απλούστατο!

Η δημοτική αρχή συνεχίζει τα έργα του μεγάλου περιπάτου παρά την έντονη δυσαρέσκεια του κοινού πειθόμενη στο Rethinking Athens του ιδρύματος Ωνάση. Θα δικαιωθεί στο τέλος; Ίδωμεν…

ΥΓ.1

Υπενθυμίζεται ότι το Κοινοβούλιο των Αψβούργων στη Βιέννη 1874 – 1883 είναι επίσης έργο του Θεόφιλου Χάνσεν. Εξ αιτίας αυτού του επιβλητικού έργου απενεμήθη στον Δανό αρχιτέκτονα ο τίτλος του βαρώνου ( Freiherr ) από τον Φραγκίσκο Ιωσήφ. Δεν είναι ευρύτερα γνωστό όμως πως η βασική σχεδιαστική του έμπνευση εκκινεί από την Σιναία Ακαδημία των Αθηνών ( 1859 – 1887 )…

Το κτήριο της Βιέννης, ίσως και λόγω του ανοικονόμητου μεγέθους του – περισσότερα από 100 δωμάτια αναπτυγμένα σε 13.500 τετραγωνικά μέτρα – , θεωρείται υποδεέστερο μορφολογικά από το αθηναϊκό…

Απλώς στην Αθήνα η Ακαδημία είναι έκθετη στον κάθε βανδαλισμό ενώ στην Βιέννη θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της πόλης με μεγάλη επισκεψιμότητα …

ΥΓ. 2

Στην τελευταία φωτογραφία η μεγάλη αίθουσα τελετών στα Προπύλαια και η μοναδική Μαρία Φαραντούρη στην πρόσφατη συναυλία οργάνωσε το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ στη μνήμη του Μίκη Θεοδωράκη.

( Από τα φετινά μου μαθήματα στην ιστορία της τέχνης στην Ανοιχτή Τέχνη. Καλή χρονιά )!

SHARE
RELATED POSTS
Συγγνώμη: εν αρχή ην ο λόγος
Το κάδρο στον τοίχο, της Ματίνας Ράπτη-Μιληλή
Επιθυμία, του Γιώργου Χατζηδιάκου

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.