Εικαστικά Πρόσωπα - Αφιερώματα

Η Πεντάμορφη και το Παραμύθι της, του Μάνου Στεφανίδη

Μόνο στη Ρόδο

Αποστόλου Παύλου 50, Βενετοκλέων, 

Pane di capo: Λεωφόρος Ρόδου-Λίνδου (ύψος ΙΚΑ), Λεωφόρος Κρεμαστής & «Πηγές Καλλιθέας»

Ο Μάνος Στεφανίδης είναι Ιστορικός Τέχνης και Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ

… Ήσουν βέβαια παραμύθι κι είχες την πόρτα σου ανοιχτή. Μπήκα μέσα διστακτικά κι εκεί βρήκα ένα άλλο παραμύθι να με περιμένει. Κι ένα άλλο να σιγοκαίει στο τζάκι. Άνοιξα το παράθυρο και περίμενα ώσπου να εμφανιστεί από μακριά το καινούριο παραμύθι. Δεν το έβλεπα, μπορούσαν όμως να το ονειρευτώ…Από παραμύθι σε παραμύθι κάπως έτσι η ιστορία της ζωής όσων αρνούνται να την ζήσουν απλώς σαν διεκπεραίωση…

Το Παραμύθι για μια Πεντάμορφη …Το κορυφαίο, ίσως, έργο του Γιαννούλη Χαλεπά, φιλοτεχνημένο γύρω στο 1918, στο μεταίχμιο των λεγόμενων λογικών και μεταλογικών έργων. Έμφορτο από κλασσικιστικές μνήμες αλλά και υπαινικτικές, αφηγηματικές ανατροπές, πολλά δευτερεύοντα επεισόδια γύρω από την κυρίαρχη ιστορία της ωραίας κοιμωμένης- τέχνης και του πρίγκιπα- γλύπτη που την ξυπνάει. Που ξυπνάει το κάλλος που κοιμάται εγκλωβισμένο στην ύλη. 

Όμως η παρούσα λεπτομέρεια είναι απολύτως αυτοβιογραφική και παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Προσέξτε πως αποδίδεται το στήθος της Πεντάμορφης και μάλιστα γυμνωμένο. Ανατροπή των στερεότυπων του μύθου, αυτόγχθων μοντερνισμός, εξομολόγηση εκ βαθέων, ψηλάφηση του ίμερου και της ομορφιάς με τρεμάμενα, γεροντικά χέρια… Όταν η επιθυμία από τα χείλη κατεβαίνει στην αφή. Ίσως στερητικό, μητρικό σύνδρομο. Αν θυμάμαι σωστά τον ψυχαναλυτικό όρο.

Ήταν η μόνη περίπτωση για τον Μπάρμπα Γιαννούλη να αγγίξει ένα κοριτσίστικο στήθος. Μέσα από την γλυπτική του. Αποκλειστικά. Όση μοναξιά κι αν κρύβει κάτι τέτοιο. 

Και δείτε πόσο αισθησιακά το πλάθει. Μνήμη και ανάμνηση της γυναίκας που δεν γνώρισε ποτέ … η τέχνη ως παραπονεμένο υποκατάστατο της ζωής που δεν βιώθηκε, ως άλλοθι της επιθυμίας. Ή, μάλλον αυτού του τόσο φευγαλέου πράγματος που οι άνθρωποι ονομάζουν ευτυχία.

* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.   

The article expresses the views of the author      

iPorta.gr 

SHARE
RELATED POSTS
Ελισάβετ Μουτζάν Μαρτινέγκου: «Ο Φιλάργυρος», του Κωνσταντίνου Μεϊντάνη
Υπεύθυνη δήλωση, του Αλέξανδρου Μπέμπη
Η Παναγιά στον πάγκο;, του Στάθη Παναγιωτόπουλου

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.