Πόρτα στην Πολιτική

Η ασυνέπεια της Νέας Δημοκρατίας στο θέμα της καλής νομοθέτησης, του Θοδωρή Χονδρόγιαννου

Ο Θοδωρής Χονδρόγιαννος σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.  Το άρθρο έγραψε για το insiderstory.gr

 

Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τον Δεκέμβριο του 2018, όταν η ΝΔ απείλησεΝΔ: Ο Βούτσης πάγωσε τις (ν)τροπολογίες υπό την απειλή παρέμβασης Μητσοτάκη | Πρώτο Θέμα ότι θα αποχωρούσε από την Ολομέλεια της Βουλής, διαμαρτυρόμενη σε πολύ υψηλούς τόνους για την κατάθεση άσχετων και εκπρόθεσμων τροπολογιών από την κυβέρνηση Τσίπρα σε νομοσχέδιοΕπείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής | Βουλή των Ελλήνων του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής. «Είναι απαράδεκτο. Έχετε μετατρέψει [τη Βουλή] σε πλυντήριο εξυπηρετήσεων και νομιμοποίησης δαπανών. Δεν το ανεχόμαστε. Αποσύρετε τις τροπολογίες», είχε δηλώσει τότε από την αίθουσα του κοινοβουλίου ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, βουλευτής της ΝΔ και τομεάρχης για θέματα Μεταναστευτικής Πολιτικής. Ο κ. Βαρβιτσιώτης προειδοποίησε ότι η ΝΔ δεν θα συμμετείχε στην κοινοβουλευτική διαδικασία αν δεν αποσύρονταν οι τροπολογίες: «Θα μείνει μόνη της η κυβέρνηση να κάνει το πλυντήριό της. Στο πλυντήριο του ΣΥΡΙΖΑ εμείς δεν συμμετέχουμε».

Τον περασμένο Ιούλιο οι πολίτες καταδίκασαν τον ΣΥΡΙΖΑ και έδωσαν αυτοδυναμία στη ΝΔ. Δύο μήνες μετά τον σχηματισμό της κυβέρνησης Μητσοτάκη, τίθεται ένα απλό ερώτημα: ακολουθεί η νέα ηγεσία της χώρας τις σωστές πρακτικές νομοθέτησης που υπερασπιζόταν; Η απάντηση είναι πως όχι, κάνει και αυτή χρήση της αντισυνταγματικής πρακτικής των εκπρόθεσμων και άσχετων τροπολογιών, με κάποιες από τις ρυθμίσεις να έχουν και φωτογραφικό χαρακτήρα.

Οι τροπολογίες που βλάπτουν το νομοθετικό έργο
Ο συνταγματικός νομοθέτης θεωρεί τόσο σημαντική τη διαδικασία με την οποία συζητούνται και ψηφίζονται οι τροπολογίες, που στο άρθρο 74 του Συντάγματος θέσπισε’Αρθρο 74: (Διαδικασία εισαγωγής για συζήτηση νομοσχεδίων και προτάσεων νόμων) | Βουλή των Ελλήνων δύο βασικούς κανόνες καλής νομοθέτησης, οι οποίοι θα εξασφάλιζαν ένα πλαίσιο διαφανούς και αποτελεσματικής κατάθεσης και επεξεργασίας τους. Ο πρώτος ορίζει ότι οι τροπολογίες πρέπει να κατατίθενται μέχρι τρεις ημέρες πριν την έναρξη της συζήτησης στην Ολομέλεια ή την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή. Ο δεύτερος ορίζει ότι απαγορεύεται η κατάθεση τροπολογιών που είναι άσχετες με το κύριο αντικείμενο του νομοσχεδίου ή της πρότασης νόμου.

Η ευεργετική λειτουργία αυτών των κανόνων είναι προφανής: οι τροπολογίες, ως ρυθμίσεις που θα ενταχθούν στο σώμα του νόμου, πρέπει να κατατίθενται σε χρονική στιγμή που αφενός θα επιτρέπει την επί της ουσίας συζήτηση για το περιεχόμενό τους, αφετέρου θα αντιμετωπίζει αποτελεσματικά την παρείσφρηση ρυθμίσεων την τελευταία στιγμή, οι οποίες θα περνούν απαρατήρητες από τους βουλευτές. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε προηγούμενο ρεπορτάζTροπολογίες στη Βουλή: Χωρίς τιμωρία η συστηματική παραβίαση του Συντάγματος | inside story του inside story, ο Γιώργος Μαυρωτάς, τότε βουλευτής του Ποταμιού και πλέον Γενικός Γραμματέας Αθλητισμού, είχε σημειώσει ότι «δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι οι βουλευτές ψηφίζουν τροπολογίες χωρίς να ξέρουν το περιεχόμενό τους», αφού άλλωστε κάποιες από αυτές κυριολεκτικά κατατίθενται λίγα λεπτά πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου.

Ακόμη, το Σύνταγμα απαγορεύει την κατάθεση άσχετων τροπολογιών, καθώς θεωρείται ότι η συζήτηση θα πρέπει να περιορίζεται στο θέμα που κάθε φορά επιχειρείται να ρυθμιστεί από το προς ψήφιση νομοσχέδιο και να μην «θρυμματίζεται» από την εισαγωγή πολλών και εντελώς άσχετων μεταξύ τους ζητημάτων. Κοινώς, ο συνταγματικός νομοθέτης έχει κρίνει ότι το νομοθετικό σώμα θα αποφασίσει καλύτερα για ένα θέμα, αν συζητάει μόνο γι’ αυτό και όχι για άλλα 10. Εδώ θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι το Σύνταγμα και ο Κανονισμός της Βουλής προβλέπουν μία σειρά από κοινοβουλευτικές επιτροπέςΚοινοβουλευτικές Επιτροπές | Βουλή των Ελλήνων, οι οποίες επεξεργάζονται και επιλαμβάνονται του νομοθετικού έργου με βάση το περιεχόμενο του κάθε σχεδίου νόμου. Για παράδειγμα, αν ένα νομοσχέδιο αφορά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τότε θα επιληφθεί η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Αν αφορά σε θέματα εξωτερικής πολιτικής, θα επιληφθεί η Επιτροπή Εθνικής και Εξωτερικών Υποθέσεων. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι τόσο το Σύνταγμα, όσο και ο Κανονισμός της Βουλής δίνουν μεγάλη σημασία στο περιεχόμενο του κάθε νομοσχεδίου, το οποίο αφενός πρέπει να τυγχάνει επεξεργασίας από την ειδική κάθε φορά και αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, αφετέρου δεν θα πρέπει να γεμίζει με άσχετες τροπολογίες, που θα αποσπούν τη συζήτηση με άσχετα θέματα.

Πώς η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξεχνάει τον συνταγματικό νομοθέτη

Την ανάγκη σεβασμού των κανόνων καλής νομοθέτησης φάνηκε, τουλάχιστον θεωρητικά, να αναγνωρίζει και η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Λίγο μετά την ανάληψη καθηκόντων από το νέο υπουργικό συμβούλιο, κατατέθηκε στη Βουλή από τον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο ΓεραπετρίτηΤο επιτελικό κράτος του Γ. Γεραπετρίτη και της ομάδας του, το νομοσχέδιοΕπιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης | Βουλή των Ελλήνων για το Επιτελικό ΚράτοςΕπιτελικό κράτος ή «Manual» της Κυβέρνησης;.

gerapetritis_-epiteliko_kratos.jpg

Ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης και συντάκτης του νόμου περί Επιτελικού Κράτους [EUROKINISSI/Στέλιος Μισίνας]

Είναι χαρακτηριστικό ότι το υπουργείο Επικρατείας ιεράρχησε τόσο ψηλά την ανάγκη να βελτιωθεί η νομοθετική διαδικασία, που η φράση «καλή νομοθέτηση» αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεσηΗ πλήρης αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου για το Επιτελικό Κράτος του νομοσχεδίου πάνω από 100 φορές. Παρόλα αυτά, η κυβέρνηση Μητσοτάκη φαίνεται να μην λαμβάνει υπόψη της τους συνταγματικούς κανόνες για τη σωστή επεξεργασία και ψήφιση των τροπολογιών, όπως έκανε τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια και η κυβέρνηση Τσίπρα. Συγκεκριμένα, στα πέντε πρώτα νομοσχέδια που ψηφίστηκαν από την πλειοψηφία της ΝΔ, κατατέθηκαν 18 τροπολογίες, που είναι όλες εκπρόθεσμες και στη συντριπτική πλειοψηφία τους άσχετες με το κύριο αντικείμενο του σχεδίου νόμου. Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε τη λίστα με το σύνολο των εκπρόθεσμων και άσχετων τροπολογιών:

Εκπρόθεσμες και άσχετες τροπολογίες της κυβέρνησης Μητσοτάκη

 

Σημειώνουμε πως οι παραπάνω είναι μόνο οι υπουργικές τροπολογίες και όχι οι βουλευτικές. Όπως είχαμε γράψειTροπολογίες στη Βουλή: Χωρίς τιμωρία η συστηματική παραβίαση του Συντάγματος σε προηγούμενο ρεπορτάζ, οι υπουργικές τροπολογίες αναρτώνται στην ιστοσελίδα της Βουλής και οποιοσδήποτε πολίτης μπορεί να τις μελετήσει εκεί. Αντίθετα, οι βουλευτικές αναρτώνται μόνο σε ένα εσωτερικό δίκτυο της Βουλής, όπου τις βλέπουν μόνο οι βουλευτές και οι συνεργάτες τους, άρα όχι οι πολίτες και οι δημοσιογράφοι.

Πολυσέλιδες τροπολογίες της τελευταίας στιγμής

Είναι σημαντικό να υπογραμμίσουμε ότι κάποιες από τις παραπάνω τροπολογίες αφορούν σε ιδιαιτέρως σημαντικά ζητήματα της κοινωνικής και πολιτικής ζωής –από την εργατική νομοθεσία έως την εθνική ασφάλεια– κάτι που μάλλον δεν συνάδει με την επιλογή της κυβέρνησης να τα ρυθμίσει με μία διαδικασία που παρακάμπτει τα συνταγματικά προβλεπόμενα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η άσχετη και εκπρόθεσμη τροπολογία που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Γιάννη Βρούτση, με σκοπό την κατάργηση του «βάσιμου λόγου απόλυσης», που είχε θεσπιστεί από την κυβέρνηση Τσίπρα με πρωτοβουλία της υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Έφης Αχτσιόγλου. Η ρύθμιση προέβλεπε ως σωρευτική και αναγκαία προϋπόθεση για την εγκυρότητα της καταγγελίας μίας εργασιακής σχέσης τον «βάσιμο λόγο απόλυσης», που έπρεπε να συνδέεται με την έλλειψη ικανότητας του εργαζομένου κατά την εκτέλεση της εργασίας, την ακατάλληλη συμπεριφορά του ή τις λειτουργικές απαιτήσεις της επιχείρησης.

Είναι μάλλον προβληματικό η ρύθμιση ενός τόσο σημαντικού ζητήματος, που αφορά εκατομμύρια εργαζομένους, να γίνεται με μία τροπολογία που είναι εκπρόθεσμη και άσχετη με το κύριο αντικείμενο του νόμου στον οποίο εντάσσεται, με αποτέλεσμα να μην τηρούνται οι ελάχιστοι συνταγματικοί όροι για να συζητηθούν από τη Βουλή οι κανόνες σύμφωνα με τους οποίους μπορούν ή δεν μπορούν να απολυθούν οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα. Προς επίρρωση των παραπάνω, σημειώνουμε πως η αιτιολογική έκθεση της ίδιας της τροπολογίας αναφέρει ότι το ζήτημα του «βάσιμου λόγου απόλυσης» συνδέεται με την εφαρμογή του Δικαίου της ΕΕ στην Ελλάδα και συγκεκριμένα του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού ΧάρτηΚύρωση του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη | Από τα επίσηµα Πρακτικά της ΝΣΤ΄, 14 Ιανουαρίου 2016, Αριθ. Συνεδρίασης της Ολοµέλειας της Βουλής, τον οποίον η αιτιολογική έκθεση χαρακτηρίζει «επιτομή των κοινωνικών δικαιωμάτων των εργαζομένων στις ευρωπαϊκές κοινωνίες», καθώς είναι «ένας από τους βασικούς θεσμικούς πυλώνες του σύγχρονου κοινωνικού κράτους».

Η τροπολογία Βρούτση ρύθμιζε και άλλο θέμα της εργατικής νομοθεσίας, την κατάργηση της κοινής και αλληλέγγυας ευθύνης εργολάβου και υπερεργολάβου έναντι των εργαζομένων, η οποία, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, «προκάλεσε εκτεταμένη σύγχυση και δυσκολίες εφαρμογής που είχαν ως αποτέλεσμα, αφενός την άμβλυνση της προστασίας των δικαιωμάτων των εργαζομένων έναντι του εργοδότη τους και αφετέρου τη διάχυση της ευθύνης του εργοδότη προς τους αντισυμβαλλομένους του».

Με τις προσθήκες, η τροπολογία κατέληξε να έχει έκταση 11 ολόκληρων σελίδων, κάτι για το οποίο στο παρελθόν είχε κατηγορηθεί και η κυβέρνηση Τσίπρα, αφού όσο πιο πολυσέλιδες είναι οι τροπολογίες, τόσο δυσκολότερη καθίσταται η ανάγνωση, πόσο μάλλον η ουσιαστική επεξεργασία, των ρυθμίσεών τους από τους βουλευτές.

Μετά την κατάθεση της παραπάνω τροπολογίας, η τομεάρχης Εργασίας του ΣΥΡΙΖΑ, Έφη Αχτσιόγλου, δήλωσε ότι «με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, εκτός διαδικασίας και πέντε λεπτά πριν κλείσει η συζήτηση στη Βουλή, ο κ. Βρούτσης επιχείρησε να καταργήσει κορυφαίας σημασίας ρυθμίσεις για τα εργασιακά, που θέσπισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Συγκεκριμένα, το αιτιολογημένο των απολύσεων, την προστασία των εργαζομένων στις εργολαβίες και τις ευνοϊκές προθεσμίες υπέρ των εργαζομένων που διεκδικούν τα δικαιώματά τους με την παρέμβαση του ΣΕΠΕ. Εκτελώντας προφανώς συμβόλαιο με το ΣΕΒ», προχωρώντας και στην παρακάτω ανάρτηση.

Έφη Αχτσιόγλου@E_Achtsioglou

Με τροπολογία της τελευταιας στιγμής,εκτός διαδικασίας ο κ Βρούτσης επιχειρησε να καταργήσει 2 κορυφαίας σημασίας ρυθμίσεις για τα εργασιακά που έκανε η κυβέρνηση για το αιτιολογημένο των απολύσεων & για την προστασία των εργαζομένων σε εργολαβίες.

Από την πλευρά του, ο Αλέξης Τσίπρας, δείχνοντας βραχεία μνήμηΟι 854 αντισυνταγματικές τροπολογίες της περιόδου 2015-2018 για τις εκατοντάδες εκπρόθεσμες και άσχετες τροπολογίες των κυβερνήσεών του, είπε ότι «τροπολογίες, πέντε λεπτά πριν τη λήξη της διαδικασίας, που καταργούν τον πυρήνα της φιλεργατικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, έφερε αιφνιδιαστικά η κυβέρνηση […] Ο ελληνικός λαός και οι εργαζόμενοι τους έχουν πάρει χαμπάρι. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, είναι τελικά κυβέρνηση συνεργασίας ΝΔ-ΣΕΒ».

Τροπολογίες, πέντε λεπτά πριν τη λήξη της διαδικασίας που καταργούν τον πυρήνα της φιλεργατικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, έφερε αιφνιδιαστικά η κυβέρνηση. Καταργούν την υποχρέωση των εργοδοτών να αιτιολογούν απολύσεις καθώς και την ευθύνη εργολάβων/υπεργολάβων απέναντι στους εργαζόμενούς τους.

Και νομοθετούν καθ’ υπαγόρευση του ΣΕΒ και δεν τολμούν να υπερασπιστούν την επιλογή τους. Στα κλεφτά φέρνουν μνημονιακές τροπολογίες, μετά τα μνημόνια.

Ο ελληνικός λαός και οι εργαζόμενοι τους έχουν πάρει χαμπάρι. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, είναι τελικά κυβέρνηση συνεργασίας ΝΔ-ΣΕΒ.

Η υπόσχεση που δεν τηρήθηκε

Αφού η κυβερνητική πλειοψηφία ψήφισε παράνομα κατατεθειμένες τροπολογίες, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, υπογράμμισε στις 9 Αυγούστου 2019 την ανάγκη να μπει τέλος σε αυτήν την πρακτική. Εν προκειμένω δικαιολόγησε το εκπρόθεσμο, λέγοντας ότι υπήρξαν καθυστερήσεις λόγω του ότι η μία από τις δύο τροπολογίες του κ. Βρούτση αφορούσε σε συνταξιοδοτικά θέματα και έπρεπε να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Παρόλα αυτά, ο κ. Πέτσας πρόσθεσε ότι «αυτό δεν είναι δικαιολογία για τη διαδικασία, αλλά θέλω να επαναλάβω ότι ήταν μια βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης αυτά τα θέματα να τελειώσουν μέχρι τη διακοπή των εργασιών της Βουλής για τις διακοπές του Δεκαπενταύγουστου. Θέλω να πω ότι είμαστε ανοιχτοί να δεχτούμε οποιαδήποτε κριτική και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά και από τον ελληνικό λαό αν η διαδικασία αυτή επαναληφθεί στα επόμενα νομοσχέδια».

Η διαδικασία επαναλήφθηκε στα επόμενα νομοσχέδια. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της τροπολογίας που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και υπέγραψαν οι υπουργοί Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, και Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης. Εκπρόθεσμη και αυτή, και άσχετη με το κύριο αντικείμενο του νομοσχεδίου, αφορούσε στη δομή, την οργάνωση και τη λειτουργία της ΕΥΠ, δηλαδή ένα εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα για την εθνική ασφάλεια, για το οποίο μάλιστα ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε πει στη Βουλή, κατά τη δευτερολογία του για το Επιτελικό Κράτος, ότι «για το ζήτημα της ΕΥΠ δεν έχω να πω πολλά, κανέναν νόμο δεν πρόκειται να αλλάξουμε». Εδώ σημειώνουμε ότι στις 8 Αυγούστου είχε προηγηθεί κι άλλη εκπρόθεσμη τροπολογίαΤο κείμενο της τροπολογίας, με την οποία αυξάνονταν οι υποδιοικητές της ΕΥΠ από δύο σε τρεις.

Ιδιαίτερη αξία έχει να δούμε το περιεχόμενο της τροπολογίας, η οποία άλλαξε τα απαραίτητα προσόντα διορισμού του διοικητή της ΕΥΠ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον ν. 3649/2008Το ΦΕΚ του ν. 3649/2008, για την πλήρωση αυτής της θέσης απαιτούνταν «η κατοχή τουλάχιστον πτυχίου Πανεπιστημίου της ημεδαπής ή ισότιμου της αλλοδαπής και διοικητική πείρα στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα». Η τροπολογία ήρθε να αλλάξει την παραπάνω διάταξη, αναφέροντας ότι για τον διορισμό του διοικητή της ΕΥΠ θα αρκούσε πλέον –διαζευκτικά και όχι σωρευτικά– «η κατοχή πανεπιστημιακού τίτλου σπουδών της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή η δεκαετής τουλάχιστον αποδεδειγμένη επαγγελματική απασχόληση». Με λίγα λόγια, ο διοικητής της ΕΥΠ δεν χρειάζεται πια να διαθέτει πτυχίο, αν έχει δεκαετή επαγγελματική απασχόληση.

Η περίπτωση Κοντολέοντα

Τα παραπάνω συνδέθηκαν με τον επιλεγέντα από την κυβέρνηση Μητσοτάκη για την πλήρωση της θέσης του διοικητή της ΕΥΠ, Παναγιώτη Κοντολέοντα. Συγκεκριμένα, στις αρχές Αυγούστου το Μέγαρο Μαξίμου ανακοίνωσεΤα βιογραφικά των προσώπων που στελεχώνουν το νέο επιτελείο εθνικής ασφάλειας | Η Καθημερινή τα βιογραφικά των προσώπων που επρόκειτο να στελεχώσουν το νέο επιτελείο εθνικής ασφαλείας. Επρόκειτο για τον κ. Κοντολέοντα, τους τρεις υποδιοικητές της ΕΥΠ, δηλαδή τους Βασίλειο Γκρίζη, Διονύση Μελιτσιώτη και Αναστάσιο Μητσιάλη, καθώς και τον Αλέξανδρο Διακόπουλο, σύμβουλο εθνικής ασφάλειας του πρωθυπουργού. Η ανακοίνωση συνοδευόταν από τη δήλωση ότι τα παραπάνω πρόσωπα «αυτονοήτως διαθέτουν όλα τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που απαιτούν οι θέσεις τους».

Στο βιογραφικό του Παναγιώτη Κοντολέοντα, η κυβέρνηση σημείωσε ότι «το 1999 ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές του σπουδές στη Διοίκηση (Management) στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο του Ηνωμένου Βασιλείου, ενώ το 2001 απέκτησε Μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) από το ίδιο Πανεπιστήμιο».

Ωστόσο, όπως σημείωσεΜήπως ο νέος διοικητής της ΕΥΠ είναι μουσικός; | Εφημερίδα των Συντακτών και η Εφημερίδα των Συντακτών σε κείμενό της, αν κάποιος μπει στην ιστοσελίδαΗ ιστοσελίδα του ΔΟΑΤΑΠ του Διεπιστημονικού Οργανισμού Τίτλων Ακαδημαϊκών & Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ), ο οποίος αναγνωρίζει ακαδημαϊκούς τίτλους από πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού, θα δει ότι υπάρχει μόνο μία καταχώρηση σχετικά με το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο του Ηνωμένου Βασιλείου, το αντικείμενο της οποίας αφορά το «Department Of Music» και όχι το «Management», όπως αναφέρεται στο βιογραφικό του κ. Κοντολέοντα.

Η καταχώρηση για το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο του Ηνωμένου Βασιλείου στην ιστοσελίδα του ΔΟΑΤΑΠ.

Τα παραπάνω προκάλεσαν προβληματισμούς και ερωτήματα για τα προσόντα του κ. Κοντολέοντα. Από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης, στις 29 Αυγούστου ο τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Ραγκούσης είπε από τη Βουλή προς τον κ. Μητσοτάκη ότι ο Αλέξης Τσίπρας «επανειλημμένα ζήτησε να απαντήσετε αν αληθεύει πως [ο Παναγιώτης Κοντολέων] στερείται των απαιτούμενων από το νόμο πρωταρχικών προϋποθέσεων, καθώς οι τίτλοι σπουδών, που ισχυριστήκατε ότι κατέχει, ενδεχομένως δεν είναι αναγνωρισμένοι από το ΔΟΑΤΑΠ, όπως ορίζει η παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 3469/2008».

Ακόμη, ο κ. Ραγκούσης ρώτησε τον πρωθυπουργό αν θα έδινε στη δημοσιότητα τους τίτλους σπουδών του νέου διοικητή της ΕΥΠ, καθώς και τις πράξεις αναγνώρισής τους από τον ΔΟΑΤΑΠ, αναρωτώμενος αν τελικά η κυβέρνηση είχε προχωρήσει σε έναν εν γνώσει της παράνομο διορισμό. «Εξακολουθεί να ισχύει η προσωπική, ρητή σας δέσμευση προς τη Βουλή των Ελλήνων ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να αλλάξετε την ισχύουσα νομοθεσία σύμφωνα με την οποία ήταν και παραμένει δική σας νομική υποχρέωση να διασφαλίσετε ότι ο Διοικητής της ΕΥΠ είναι κάτοχος αναγνωρισμένου από το ΔΟΑΤΑΠ Πανεπιστημιακού τίτλου σπουδών;» ρώτησε στο κοινοβούλιο ο κ. Ραγκούσης.

Ο κ.Μητσοτάκης με τροπολογία όνειδος, αντί να αλλάξει τον παράνομο Διοικητή της ΕΥΠ που διόρισε, τελικά αλλάζει-εκ των υστέρων-για χάρη του το Νόμο! Επιτέλους,ποιος τον αναγκάζει,
ποιος τον «κρατάει»;

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν έδωσε στη δημοσιότητα τους τίτλους σπουδών του νέου διοικητή της ΕΥΠ, ούτε και τις πράξεις αναγνώρισής τους από τον ΔΟΑΤΑΠ. Αντίθετα, στις 30 Αυγούστου αποφάσισε να καταθέσει την παραπάνω τροπολογία, με την οποία ουσιαστικά κάποιος μπορεί να γίνει διοικητής της ΕΥΠ χωρίς να έχει τίτλο σπουδών, υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτει δεκαετή επαγγελματική απασχόληση.

Ουδέν σχόλιο

Το inside story απευθύνθηκε στον Πρόεδρο της Βουλής, Κώστα Τασούλα, ζητώντας του να σχολιάσει το γεγονός της κατάθεσης εκπρόθεσμων και άσχετων τροπολογιών από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, και να μας εκφράσει την άποψή του για μέτρα που τυχόν μπορούν να υιοθετηθούν για την αντιμετώπιση αυτής της διαχρονικής πρακτικής από τις ελληνικές κυβερνήσεις. Ωστόσο, ο κ. Τασούλας δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημά μας.

Πάντως, ζήτημα ορθής νομοθέτησης εγείρει και η συχνή προσφυγή στις διαδικασίες του επείγοντος και του κατεπείγοντος, για τις οποίες υπήρξε έντονη αντιπαράθεση στη Βουλή μεταξύ συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, όταν η κυβέρνηση αποφάσισε να ψηφίσει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τη διαδικασία του κατεπείγοντος. Μάλιστα, το ζήτημα προκάλεσε και την παρέμβαση του κ. Τασούλα, ο οποίος είπε ότι «και η Βουλή και το προεδρείο δεν δέχεται αμάσητα αυτά που λέγονται περί επειγόντων ζητημάτων. Τα εξετάζει, κρίνονται, αν συντρέχει λόγος επείγοντος, και πάνε κατά πλειοψηφία. Δεν δείχνει ότι αυτό θα διαρκέσει και με βάσει την άποψη της κυβέρνησης, αυτή η διαδικασία δεν θα αποτελεί τον κανόνα αλλά την εξαίρεση».

Τέλος, ζήτημα καλής νομοθέτησης εγείρεται και όταν ένα νομοσχέδιο έρχεται να ρυθμίσει πολλά θέματα μαζί, καθώς αυτό αφενός «διασκορπά» τη συζήτηση σε πολλά και άσχετα αντικείμενα, αφετέρου μπορεί να «κρύψει» ρυθμίσεις για τις οποίες μία κυβέρνηση θέλει να αποφύγει τη δημοσιότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο περιείχε τις διατάξεις για το άσυλο και την ψηφιακή διακυβέρνηση, καθώς και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις. Είναι αξιοσημείωτο ότι το άρθρο 84 του νόμου έφερε τροποποιήσεις και του Τελωνειακού Κώδικα, για τις οποίες η κυβέρνηση κατηγορήθηκε από την αντιπολίτευση για ευνοϊκή ρύθμιση προς τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη.

Ας μείνουμε όμως προς το παρόν στις τροπολογίες, υπενθυμίζοντας πως η κυβέρνηση ακόμα δεν έχει υποβάλει καμία υπουργική τροπολογία που να είναι εμπρόθεσμη. Από την πορεία που θα επιλέξει στους προσεχείς μήνες, θα φανεί αν η κριτική που ασκούσε ως αντιπολίτευση ήταν ουσιαστική ή προσχηματική.

 

SHARE
RELATED POSTS
ImageHandler_2.jpg
Τα νέα του κου Καμμένου
Ας μην αφήσουμε να χαθεί αυτή η ευκαιρία…, του Γιώργου Σάββενα
Ηλίας Καραβόλιας
Η έκσταση της επικοινωνίας*, του Ηλία Καραβόλια

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.