Ο Άγγελος Κουτσούκης είναι Ραδιοφωνικός Παραγωγός και Δημοσιογράφος.
΄΄ΕΥΑ΄΄ του ΑΡΤΟΥΡΟ ΠΕΡΕΘ ΡΕΒΕΡΤΕ από τις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ
Για τον Αρτουρο Πέρεθ Ρεβέρτε έγραψαν στο Publishers Weekly ΄΄Υπάρχει ένας Ισπανός συγγραφέας που είναι ένας συνδυασμός Ουμπέρτο Εκο και Στίβεν Σπίλμπεργκ . Το όνομά του είναι Αρτούρο Πέρεθ Ρεβέρτε΄΄, και έχουν απόλυτο δίκιο. Σε κάθε μυθιστόρημα που γράφει ο συγγραφέας απλά επιβεβαιώνει την κλάση του. Και τα μυθιστορήματα που έχει υπογράψει δεν είναι λίγα. Το αντίθετο θα έλεγα.
Στην ΄΄Εύα΄΄, που μόλις κυκλοφόρησε, συναντάμε τον καινούργιο του ήρωα, τον Λορένθο Φαλκό, που μας τον σύστησε με το ομότιτλο βιβλίο ένα χρόνο πρίν. Σε αυτά τα δύο μυθιστορήματα, το ΄΄Φαλκό΄΄ και την ΄΄Εύα΄΄ ο Ρεβέρτε καταπιάνεται με τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο. Ψύχραιμος παρατηρητής και γνώστης της ιστορίας, στήνει ένα σκηνικό που παραπέμπει σε ασπρόμαυρο φίλμ νουάρ Φίλμ νουάρ της κλάσης της ΄΄Καζαμπλάνκα΄΄ όμως. Ο Φαλκό είναι ο κλασικός πρωταγωνιστής-κατάσκοπος που σε καθηλώνει με τη συμπεριφορά του, ακόμα κι αν δεν συμφωνείς σε πολλά θέματα μαζί του. Ισως και το πιό βασικό. Το στρατόπεδο που διάλεξε να υπηρετήσει. Στην ΄΄Εύα΄΄,ο Φαλκό επιβεβαιώνει την κλάση του και ο συγγραφέας μας ταξιδεύει στην Ταγγέρη του μεσοπολέμου όπου ανάμεσα στην εξωτική γοητεία της πόλης διεξάγεται ο πιό μεγάλος πόλεμος κατασκόπων μεσούντος του Ισπανικού εμφυλίου πολέμου.
Αντιγράφω από το οπισθόφυλλο του βιβλίου.
΄΄Μάρτιος του 1937. Ενώ ο ισπανικός εμφύλιος συνεχίζει την τραγική πορεία του. μια αποστολή φέρνει τον Λορένθο Φαλκό στην Ταγγέρη, πολυτάραχο σταυροδρόμι κατασκόπων, μαύρης αγοράς και συνωμοσιών, με εντολή να πείσει τον καπετάνιο ενός πλοίου φορτωμένου με χρυσάφι από την Τράπεζα της Ισπανίας να αλλάξει πλευρά. Η πληροφορία πως στο πλοίο επιβαίνει η Εύα, της οποίας τη ζωή έχει σώσει ήδη μια φορά, κάνει την αποστολή του ακόμη δυσκολότερη…Εθνικοί,
Ο Ρεβέρτε έγραψε ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα, από όλες τις απόψεις. Στην ουσία του είναι ένα κατασκοπευτικό θρίλερ. Αλλά ο τρόπος που ενεργούν οι πρωταγωνιστές του το τοποθετεί σε άλλη κλάση. Ακόμα και τα δεύτερα πρόσωπα περιγράφονται άψογα και δίνουν στο μυθιστόρημα αυτό που πρέπει. Η Μοίρα Νικολάου, ας πούμε, Ελληνίδα που ο Φαλκό έσωσε στην καταστροφή της Σμύρνης, παλιός έρωτας του πρωταγωνιστή, που τώρα ζεί στην Ταγγέρη και τον συνδέει μαζί της τώρα πιά μιά τρυφερή φιλία, είναι η μοιραία γυναίκα που τώρα πια έχει μεγαλώσει, αλλά δίνει το δικό της ΄΄άρωμα΄΄ στην υπόθεση.
΄΄Όταν ήμουν μικρός, ονειρευόμουνα να φύγω΄΄,της λέει ο Φαλκό σε μια εξομολογητική στιγμή.΄΄Ένα φτερό κότας με μετέτρεπε σε Ινδιάνο των πεδιάδων. Ένα μπαστούνι του πατέρα μου σε μουσκετοφόρο. Το βλέμμα ενός κοριτσιού σε ερωτευμένο΄΄.
΄΄Ναί, είμαι σίγουρη πως ήσουν όλο όνειρα….Και προαισθήματα. Πρόωρη νοσταλγία γι΄αυτά που δεν γνώριζες ακόμα΄΄.
΄΄Μπορεί΄΄.
΄΄Και μια μέρα έφυγες για να το εξακριβώσεις. Στο νησί των πειρατών. Και βλέπω πως είσαι ακόμα εκεί ,μικρέ. Με τους πειρατές σου….Υπάρχουν μέρη από όπου δε γυρνάς ποτέ΄΄.
Αυτός είναι ο Λορένθο Φαλκό.
Οσο για την Εύα, την Σοβιετική κατάσκοπο που ο Φαλκό έσωσε στο παρελθόν, τον κάνει να καταλάβει ότι ο έρωτας δεν γνωρίζει ούτε από σύνορα, ούτε από πολιτική. Οσο κι αν θέλεις να το αρνηθείς, όταν σου συμβαίνει, σου συμβαίνει.
΄΄Ο Αρτούρο Πέρεθ-Ρεβέρτε αποδεικνύεται ένας έξοχος σύγχρονος παραμυθάς, που ρίχνει μια ιδιαίτερα κριτική ματιά στην ιστορία της χώρας του, ενώ παράλληλα επιχειρεί ένα σχολαστικό ψυχογράφημα των ηρώων του, ανθρώπων που εμπλέκονται στον εμφύλιο αλληλοσπαραγμό, είτε ως θύματα, είτε ως θύτες΄΄,΄έγραψε ο Αγγελος Πετρουλάκης στο Global View για την ΄΄Εύα΄΄.