Κοινωνία - Ελλάδα - Οικονομία

Οι άγνωστοι θησαυροί του Αγίου Δημητρίου στο Κέντρο Εκπ/σης του Πολεμικού Ναυτικού

Spread the love

 

Pane Di Capo

 
 
 
 
 
 
 
    
Pane di capo – Πηγές Καλλιθέας

Pane di capo 

Ανάληψη, Στάδιο Διαγόρας, Ασγούρου 

delivery: 224100-3600 

  

 

 

 

 

 tetsis.jpg

 

22008073_1560299220659625_4262537576721673898_n.jpg

 

Οι αγιογραφίες που κοσμούν τον Ναό του Αγίου Δημητρίου στο Κέντρο Εκπαίδευσης του Πολεμικού Ναυτικού-Στρατόπεδο Παλάσκα στο Χαϊδάρι Αττικής είναι του Παναγιώτη Τέτση κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας πριν αλλά και μετά τον Εμφυλίου Πολέμου 1947-1949. Κατ’αρχάς οι δεσποτικές εικόνες από το 1945 -47 και αργότερα οι αγιογραφίες του 1948-49 φέρουν όλες την υπογραφή του νεαρού Π.Τέτση που με σεβασμό διεκπεραίωσε, ως όφειλε, το στρατιωτικό του καθήκον, όπως κάνει κάθε αξιοπρεπής πολίτης και άνδρας.

 

«Στην καρδιά, λοιπόν, του Εμφυλίου Πολέμου, ο νεαρός στρατιώτης Παναγιώτης Τέτσης αντί να λουφάρει ζωγράφιζε στο Στρατόπεδο που υπηρετούσε την θητεία του και αντί αίματος χρησιμοποίησε το κόκκινο χρώμα για να ταράξει τα νερά με τη ζωγραφική του με κατακόκκινες μπογιές» τόνισε στη χθεσινή του ξενάγηση στο ναό του Αγίου Δημητρίου εντός του Οχυρού του Πολεμικού Ναυτικού ο καθηγητής ΕΚΠΑ Μάνος Στεφανίδης, μετά από πρόσκληση του Αναπληρωτή Υπουργού Άμυνας κ Βίτσα, να ξεναγήσει στον εκκλησιαστικό χώρο τους Αρχηγούς των τριών Όπλων Εθνικής Άμυνας και τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ και όσους αποδέχονταν την πρόσκληση. Ο κος Στεφανίδης σημείωσε ότι οι αγιογραφίες του Τέτση είναι οι μοναδικές που έχουμε από τον ζωγράφο και είναι σημαντικές δημιουργίες.

 

Οι τοιχογραφίες και αγιογραφίες του Παναγιώτη Τέτση είναι κοντά στα έργα του Κόντογλου και του Παπαλουκά, αλλά με μια νεωτερική ματιά και ένα γεωμετρικο-λαϊκόμορφο καλλιτέχνημα από τον Π.Τέτση που έκαναν οικεία τα έργα στους αποδέκτες, δηλαδή στον απλό και λαϊκό άνθρωπο.

 

Ο κ. Μάνος Στεφανίδης στον ίδιο χώρο και στη Βορειοδυτική πλευρά του ναού ανακάλυψε αγιογραφίες του Αγήνορα Αστεριάδη που έδωσε έργα του τη δεκαετία του 1930, ήταν απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών και πρωτοπόρος εκφραστής της λαϊκής ελληνικής παράδοσης, της βυζαντινής αγιογραφίας σε συνδυασμό με τον κυβισμό αποδίδοντας τα έργα του δισδιάστασα, αλλά χωρίς να χάνεται ο ρεαλισμός τους.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η παρουσίαση από τον κ. Στεφανίδη των αγιογραφιών του Παναγιώτη Τέτση στο Ναό του Αγίου Δημητρίου αποτελούν ένα άγνωστο μνημείο πολιτιστικής και εκκλησιαστικής κληρονομιάς. Πριν από ένα χρόνο ο Διοικητής της Σχολής Εθνικής Άμυνας (ΣΕΘΑ) Αντιναύαρχος κος Αλέξανδρος Διακόπουλος ΠΝ ζήτησε από τον κ. Στεφανίδη να οργανώσει την ξενάγηση του χώρου στο πλαίσιο της πολιτιστικής προσφοράς από την πλευρά των Ενόπλων Δυνάμεων προς τους πολίτες .

 

Στόχος του ΓΕΕΘΑ και των τριών Αρχηγείων Εθνικής Άμυνας εκτός από την ταύτιση των Ενόπλων Δυνάμεων με την προστασία και την αντιπολεμική δράση, είναι η συμμετοχή στην ανάδειξη των πολιτιστικών θησαυρών της Ελλάδας και μάλιστα εκείνων που ανήκουν ή έχουν αποδοθεί ιδιοκτησιακά στα Κέντρα Εκπαίδευσης-Στρατόπεδα και Επιτελεία του Στρατού Ξηράς, της Αεροπορίας και του Πολεμικού Ναυτικού.

 

Τέλος, σημειώνουμε ότι την ξενάγηση παρακολούθησαν ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης ΠΝ, ο Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Αλκιβιάδης Στεφανής, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης ΠΝ, ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Χρήστος Χριστοδούλου, ο Διοικητής της Σχολής Εθνικής Άμυνας (ΣΕΘΑ).

 

Ρεπορτάζ για το iPorta.gr: Τζίνα Δαβιλά

Φωτογραφικό αρχείο: Μάνος Στεφανίδης

 

 

 

SHARE
RELATED POSTS
Τέλος Εποχής. Ξανά (Καληνύχτα Κεμάλ), του Μάνου Στεφανίδη
“We Dive, We Clean”- Τι έβγαλαν οι εθελοντές της ομάδας από τον βυθό στο Μάτι
Ψητός στο κιόσκι με πατάτες, της Ματίνας Ράπτη-Μιληλή

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.