Πόρτα στην Ελπίδα

Γκόγια: Δεισιδαιμονία και τρέλα σε ένα λεύκωμα, της Ελπίδας Νούσα

Spread the love

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ελπίδα Νούσα

 

 

 

Θα ξανάρθουν τα χελιδόνια

   Σε όλα τα βιβλιοπωλεία

  

Δεισιδαιμονία, τρέλα, τερατώδης σκληρότητα!

Μια εντυπωσιακή έκθεση παρακολούθησα προχτές στην Πινακοθήκη Courtauld του Λονδίνου.

Έκθεση με χαρακτικά και σχέδια του Γκόγια με θέμα:”Μάγισσες και Ηλικιωμένες”.

 

“The Witches and Old Women Album”

 

Όλα τα σωζόμενα σχέδια με αυτό το θέμα συγκεντρώνονται για πρώτη φορά και αποτελούν ένα λεύκωμα με το οποίο ο ζωγράφος εκφράζεται μέσα από οράματα και εφιάλτες, δεισιδαιμονίες, αλλά και τα προβλήματα της τρίτης ηλικίας.
Τα περισσότερα σχέδια του αδημοσίευτου άλμπουμ ήταν από την τελευταία , μαύρη περίοδο του Γκόγια …Σχέδια απειλητικά, δαιμονικά,τρομαχτικά!

Ένα κυνήγι μαγισσών, με μια ενέργεια αστείρευτη, όπως αυτή των δαιμόνων!

Έργα, που κινούνται ανάμεσα στα σκοτάδια του ανθρώπινου μυαλού και το μακάβριο, με δόσεις, πού και πού χιούμορ…

Έργα, που εκφράζουν με έναν ασυνήθιστο τρόπο την ανθρώπινη φύση του καλλιτέχνη με τις αδυναμίες και τους φόβους του…

Τα παρατηρείς και διεισδύεις στα βασανιστικά ερωτηματικά της ψυχής του.

 

Ο μεγάλος φόβος του, τα γηρατειά και ο θάνατος!

Νυχτερίδες, τέρατα, που κλέβουν το οξυγόνο του…

Η ανθρώπινη μοίρα ντυμένη κακιά μάγισσα…

 

Εμμονές, που ο καλλιτέχνης τούς δίνει σχήμα τρομαχτικό σε μια προσπάθεια εξιχνιασμού τους!

Το μολύβι και η μελάνη του δημιουργούν φιγούρες οστέινες, σχεδόν βρυκολάκων, αίσθηση ακατανόητη, αλλόκοτη, φρικιαστική.

Άλλοτε πάλι οι ερημιές της φαντασίας του αναζητούν κωμικές φορεσιές και σκιτσάρει μάγισσες κεφάτες και ζευγάρια ηλικιωμένων να αιωρούνται παίζοντας ντέφια και καστανιέτες!

Ηλικιωμένες, χωρίς δόντια, μα με πείσμα να ζήσουν χορεύουν αγκαλιασμένες με τις αισθήσεις!

Υπενθύμιση;Επίπληξη στους νέους πως και το γήρας κρύβει πάθος;

Νύξη για μια μαγεία ακίνδυνη, τη γυναίκα-μάγισσα, που τόσο κατηγορήθηκε γι’αυτό στην εποχή του;

Οι σκοτεινοί δαίδαλοι του μυαλού του αποδίδονται με τις βίαιες πινελιές, που ‘ναι έκφραση των πιο κρυφών και ανεξέλεγκτων συναισθημάτων.

Αχαλίνωτη η φαντασία του Γκόγια χρησιμοποιεί το μολύβι προκειμένου οι γραμμές του να εξιστορήσουν τα οράματα και τους εφιάλτες του.

Εφευρίσκει εικόνες σκληρές, πασπαλισμένες με δεισιδαιμονίες και τρέλα για να αποκαλύψει τον κόσμο του…Έναν κόσμο χωρίς ελπίδα!…

Μωρά, που καταβροχθίζονται…Πτώματα, που αιωρούνται πάνω από άγονα τοπία…

Μερικές φιγούρες με το στόμα ανοιχτό σε μια έκφραση που προϊδεάζει Μουνκ και την “κραυγή” του…

Ακραίες και αποκρουστικές απεικονίσεις…Είναι όμως η φρικτή αλήθεια, η εγκατεστειμένη στο “ταραγμένο” μυαλό του.
Το πιο οδυνηρό παράδειγμα, το τελευταίο φύλλο.

Μια γριά σκυφτή, που αγωνίζεται να περπατήσει στηριζόμενη σε δύο μαγκούρες.

Τυλιγμένη στα σκούρα ρούχα της, που’ρχονται σε τρομερή αντίθεση με τη λευκότητα του χαρτιού, τη φωτεινότητα των νειάτων!

Ένα λεύκωμα- κώδικας να ξεκλειδώσεις τον εσωτερικό κόσμο της τελευταίας δεκαετίας της ζωής του μεγάλου ζωγράφου!

Φεύγω με τη σκέψη πως αυτή η σφαγή και η λεηλασία του μυαλού και της ψυχής του από τις εμμονές του θα πρέπει να ήταν ανυπόφορη…ένας σωστός βασανισμός!

Η πιο σκοτεινή συλλογή έργων που έχω δει ποτέ, σχεδόν όμοια με κείνη της μαύρης περιόδου στο Πράδο…

 

     

 

 

 

 

 

 

 

SHARE
RELATED POSTS
Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, της Ελπίδας Νούσα
Ζοζεφίν Μπέικερ: Χορός με…μπανανένια φούστα, της Ελπίδας Νούσα
Ο Νοέμβριος της Φάννυ Μέντελσον, της Ελπίδας Νούσα
6 Σχόλια
  • Jenny Ballas
    20 Μαρτίου 2015 at 00:14

    Καλησπερα,Ελπιδα.Διαβασα και ξαναδιαβασα τη συντομη αλλα περιεκτικη παρουσιαση μερους των Μαυρων Πινακων του Γκογια.Η εμμονη του με τον παμφαγο χρονο ειναι προφανης και απεικονιζεται αριστα στον πινακα οπου ο Κρονος τρωει ενα του παιδι.Για μενα ειναι η πιο εφιαλτικη μου αναμνηση απο την επισκεψη μου στη σχετικη αιθουσα του Prado.Σκεφτομαι οτι ο τροπος που απεικονιζει τους γερους η τις γριες δειχνει μια απεχθεια για τα γηρατια…..Οι φιγουρες αναδιδουν θανατο…. Η οπτικη γωνια που ειχε ο καλλιτεχνης για τον ανθρωπο και τη μοιρα του,νομιζω,δεν διαφερει απο την οπτικη μεγαλης μεριδας ανθρωπων.Εγω παντως,μεσα σ αυτους τους πινακες αναγνωρισα και τις δικες μου φοβιες και σκοτεινες σκεψεις…

  • Ελπίδα Νούσα
    19 Μαρτίου 2015 at 12:22

    Ο χρόνος είναι αδυσώπητος.Μερικοί άνθρωποι δεν το αντέχουν, όπως ο Γκόγια, που το “πνίξιμό” του αποτυπώνεται μ’ένα τρόπο, που σκιάζει στην πρώτη θέα, αλλά διεισδυοντας εντός τους ανακαλύπτεις και πτυχές της πραγματικής ζωής.
    Αναπόφευκτη η εξέλιξη, ο μαρασμός της σάρκας… γι’αυτό “ας κανουμε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά”, που λέει και ο αγαπημένος μας ποιητής…
    Καλησπέρα και ευχαριστώ όλους σας!

  • Hara Nastou
    19 Μαρτίου 2015 at 12:11

    Καλησπέρα κι από μένα που μπήκα στη φοβισμένη ψυχή του καλλιτέχνη και είδα την απεγνωσμένη προπάθεια της φθοράς να πιαστεί από τη δροσιά της νιότης, να τη συναγωνιστεί σαρκαστικά, λίγο πριν πνιγεί στην απέλπιδα αυτή εμμονή της… Εντυπωσιακό το κείμενο με το οποίο πλησίασες τη φθορά, Ελπίδα! ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ!

  • Areti M.
    19 Μαρτίου 2015 at 11:53

    Γκόγια…………μια μορφή τής ζωγραφικής πού αποτύπωσε πολύ πειστικά τους φόβους και τις ανασφάλεις τού ταραγμένου μυαλού του…………Μπορείς να τον πείς και σύγχρονη αποτύπωση ψυχοθεραπείας σε καμβά……….Καλησπέρα κι από μένα!

  • Vasw Dendropoulou
    19 Μαρτίου 2015 at 11:44

    Παμφάγος χρόνος, καταβροχθίζει τα νειάτα και τη ζωή… Τρομακτική και μ΄ ένα παράδοξο τρόπο ρεαλιστική απεικόνιση του επικείμενου θανάτου από ένα παθιασμένο ζωγράφο… Καλησπέρα Ελπίδα!

  • Darrell P.
    19 Μαρτίου 2015 at 10:35

    Σκιάχτηκα λιγάκι … ωστόσο η ανάγνωση του κειμένου με εντυπωσίασε…
    Καλημέρα θαυμαστή μου!

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.