Βιβλίο

Διαβάζοντας: “Έρωτας και άλλες πολεμικές τέχνες” της Μαλβίνας Κάραλη, του Άγγελου Κουτσούκη

Spread the love

Ο  Άγγελος Κουτσούκης είναι Ραδιοφωνικός Παραγωγός και Δημοσιογράφος.

Βιβλιοπρόταση: Άγγελος Κουτσούκης: “Ο άνθρωπος που έμενε στον Φάρο” από τις εκδόσεις Φίλντισι

 

“ΕΡΩΤΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ” της ΜΑΛΒΙΝΑΣ ΚΑΡΑΛΗ εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣ

Όταν ρώτησαν κάποτε την Μαλβίνα από τι θα ήθελε να σωθεί, απάντησε: “Από την κριτική. Μισώ την κριτική”, οπότε μη φανταστείτε ότι η παρουσίαση αυτή έχει σα σκοπό να κριτικάρει το συγκεκριμένο βιβλίο της που πρωτοκυκλοφόρησε το 1996 και επανεκδόθηκε πρίν, περίπου, δύο χρόνια. Είναι απλά μιά υπενθύμιση για το υπέροχο μαύρο κορίτσι που έφυγε νωρίς.

Όπως σημειώνει η ίδια στο οπισθόφυλλο του βιβλίου : “Άυτά τα κείμενα γράφτηκαν για ανθρώπους που αγαπάω και δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό “Γυναίκα”. Κανένα δεν είναι κατασκευασμένο, και η γλωσσική τους ακράτεια είναι αποτέλεσμα της άκρατης αγάπης, που δεν έχει αλλού να φωταγωγηθεί και να επιδείξει την αίγλη της. 

Βεβαίως και αντιφάσκω από σελίδα σε σελίδα. Γιατί αυτό μου επιβάλλει ο μεταβαλλόμενος εαυτός μου. Και επίσης γιατί όλες οι θέσεις ζωής που υποστηρίζω με πάθος θα μου δημιουργούσαν μεγάλο ζόρι αν με εμπεριείχαν.

 

Έτσι, με τον καιρό κατάλαβα, γράφοντας αυτά τα κείμενα, πως η ειλικρίνεια της στιγμής δεν συνιστά αλήθεια”.

Χαρακτηριστική Μαλβίνα.

Τη βάφτισαν Μαρία-Ελένη δεν τη φώναξαν όμως έτσι ποτέ. Το όνομα που θα χρησιμοποιούσαν σε όλη της τη ζωή, και με το οποίο έγινε πασίγνωστη, ήταν το «Μαλβίνα». Πολλές φορές δεν χρειαζόταν καν το επίθετο «Κάραλη» για να συστηθεί που κι αυτό δεν ήταν το πραγματικό της. Μαρία  Ελένη Σακκά έγραφε η ταυτότητα. Όμως  αυτή ήταν η Μαλβίνα των Ελλήνων, αλλά και η Μαλβίνα των ξένων.

Γοητεία είχε. Οξυδερκής ήταν. Ετοιμόλογη και ανατρεπτική την έλεγες. Απρόβλεπτη και με αστείρευτο χιούμορ την χαρακτήριζες .Τα χαρακτηριστικά που θα μπορούσε κανείς να της αποδώσει είναι τόσα πολλά κι όλα αληθινά. Και μπορεί να έχουν περάσει πια 16 ολόκληρα χρόνια από τότε που η Μαλβίνα Κάραλη, έφυγε από τη ζωή, όμως μένει ακόμα χαραγμένη βαθιά στις μνήμες μας, και μάλλον αυτό δεν θα αλλάξει, κι ούτε θέλουμε.

Αρθρογράφος, συγγραφέας, σεναριογράφος, αρχισυντάκτρια και παρουσιάστρια σατυρικών δελτίων ειδήσεων, ή μαγείρισσα και ρεμπέτισσα, η Μαλβίνα ήταν μια λαμπρή προσωπικότητα.

Η Μαλβίνα Κάραλη (1954-2002), σύμφωνα με το ιδιόχειρο βιογραφικό της, γεννήθηκε στο Ισραήλ και μεγάλωσε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από το Αρσάκειο και σπούδασε κυβερνητική στο Παρίσι. Εργάστηκε για πολλά χρόνια ως δημοσιογράφος σε εφημερίδες όπως η Απογευματινή και η Ελευθεροτυπία και ως αρθρογράφος σε περιοδικά όπως η Γυναίκα, το Κλικ, το Φαντάζιο, τα Επίκαιρα, το Ο1, το Symbοl του Επενδυτή. Κάποιες στήλες της, μάλιστα, άφησαν εποχή, όπως το “Επ`αυτοφόρω” στη Γυναίκα και “Σαββατογεννημένη” στο Symbol΄΄,έγραψε γι΄αυτήν η Βασιλική Παπαθανασίου.

Η Μαλβίνα Κάραλη θα μπορούσε να αυτοβιογραφηθεί μέσα από τις ατάκες της. Μορφωμένη, επί της ουσίας και όχι δήθεν, ξεχώρισε γρήγορα σαν ένα από τα πιο δυνατά μυαλά της εποχής της. Με ό,τι κι αν ασχολήθηκε, το έκανε με επιτυχία. Την αγάπησαν, την ζήλεψαν, την φθόνησαν. Φυσικό κι επόμενο. Ξεχώριζε. Δεν δίστασε ποτέ να υποστηρίξει ακραίες θέσεις, που, όμως, μερικά χρόνια αργότερα, έγιναν αποδεκτές σχεδόν από όλους. Δεν κολάκεψε τον κόσμο. Είπε, σχεδόν τα πάντα, έξω από τα δόντια.

“Το λέγαμε και την προηγούμενη φορά. Καλό θα είναι, ακόμη και μέσα στην καρδιά της διαφάνειας, να μπορεί ο καθένας να κρατάει το μυστικό του. Και μυστικά φυλαγμένα δεν υπάρχουν μέσα στις ελληνικές Δημοσιο-γραφές παρά σπανιότατα. Διαβάζεις μιά φράση και ξέρεις τι ακριβώς κίνησε τον άνθρωπο που την έγραψε. Παράδειγμα: έχεις διατυπώσει κάποιες αμφιβολίες σχετικά με την ποιότητα ενός τραγουδιού; Η αδελφή του συνθέτη θα κοιτάξει να γράψει ένα άρθρο, όπου, μη μπορώντας να χτυπήσει άμεσα εσένα, θα χτυπήσει τους δικούς σου καλλιτέχνες. Τον άντρα σου, τον εραστή σου, τον κολλητό σου φίλο…Και είναι μικρό χωριό η Αθήνα, και όλα αυτά φαίνονται και φωτίζονται με γελοίο πρασινομπλέ φωτισμό. Απαραίτητη προϋπόθεση, βέβαια, για να συμβούν αυτά τα φριχτά είναι να έχει κάποιος μιά στήλη. Αλλά το να γράφει κάποιος οπουδήποτε, είναι πράγμα ευκολότατο. Όπως έλεγε και η Λιλάντα, η μεγαλύτερη κατάκτηση του λαϊκισμού είναι το γεγονός πως τώρα πια στον Τύπο ο αμόρφωτος και απαίδευτος λαός γράφει για να διαβαστεί από τον αμόρφωτο και απαίδευτο λαό.

Αλλά, πόσο καλύτερα θα ήμαστε όλοι μας αν αυτοί οι άνθρωποι με τις πρόσκαιρες και επιπόλαιες γραφές μπορούσαν, όχι μόνο να κυριολεκτούν, αλλά να είναι Εμπαθείς με τη Δημιουργία. Ή να ερωτευθούν. Και να ζήσουν έναν έρωτα δικαιωμένο. Μα δεν μπορούν, και φαίνεται.

Γραφές γεμάτες από έλλειψη του “ειδικού αισθητηρίου”, αυτού που διακρίνει τον Δημιουργό, ακόμη και στην αποτυχία του, και γραφές γεμάτες από μνησικακία ανθρώπων ανονείρευτων, επιπόλαιες γραφές γεμάτες από κλισεδάκια ευεξίας, ξοδεμένες σ΄ένα δίστηλο ή τρίστηλο παραχωρημένο χώρο, που τον παίρνουν πολύ σοβαρά, λες και πρόκειται για έρωτα ή για δημιουργία”, γράφει σε ένα από τα χρονογραφήματα που εμπεριέχονται στο συγκεκριμένο βιβλίο.

 Μεγάλες αλήθειες, διατυπωμένες έτσι ακριβώς, πρίν από τριάντα περίπου χρόνια.

Κατά την ταπεινή μου άποψη η Μαλβίνα δεν χωρούσε σε κουτάκια. Ή την αποδεχόσουν όπως ήταν ή καθόλου. Καί μόνο το γεγονός ότι έχει αποσπάσει τόσες αρνητικές κριτικές.σημαίνει ότι ενοχλούσε με τις απόψεις της. Δεν μπορούσε να είναι αποδεκτή από όλους, δεν γινόταν.

Oπως γράφει η ίδια σε ένα ακόμα χρονογράφημα του “Ερωτας και άλλες πολεμικές τέχνες”:

“Ο ημερήσιος Τύπος γνωρίζει, τελευταία, έκπαγλες εξάρσεις. Ενα θορυβώδες παπί με βγαλμένη εξάρτηση, μέσα από στήλη ακτινοβολούσης αταλαντοσύνης Πανοραμικός-Τα Νέα-φτύνει τον Ελύτη γιατί έστεψε το κόμμα του Σαμαρά με τη συμπάθειά του! Έχει άποψη, δηλαδή, και μάλιστα γραπτή, ο ατάλαντος, αλλά στον ποιητή δεν αναγνωρίζει παρόμοιο δικαίωμα! Ο ίδιος φουκαράς διαγράφει τον Χόρν, που δεν του αρέσει ο Σεφέρης. Ψέγει τον Βαγγέλη Γκούφα, που συνεργάζεται με τον Μαστοράκη, την ρίχνει στ΄αυτιά του Καρακατσάνη, γράφει κάτι ακατανόητα για τη Βουγιουκλάκη και κάπου εκεί ασχολείται και με μένα, με μπουλουκτσίδικα αστειάκια. Αγοράκι μου! Φτωχούλι μου, ατάλαντο αγοράκι! Πού πάς, με τι φόντα; Γράψε πρώτα δυο αράδες σαν του Ελύτη και πέρνα του χρόνου, αλλά επειδή δεν θα τα καταφέρεις, στη γωνία και σαρμάκο!”

Γράφοντας έτσι και λέγοντας τα πράγματα με το όνομά τους δεν είναι τυχαίο το ότι η Μαλβίνα έγινε στόχος επιθέσεων από νωρίς. Το ζήτημα, βέβαια, είναι ό,τι ο χρόνος που κύλησε από τότε την δικαίωσε.

Και για να επανέλθουμε στο βιβλίο “Ερωτας και άλλες πολεμικές τέχνες”. Είναι 100% Μαλβίνα. Κείμενα γραμμένα στα χρόνια του ΄90 διαβάζονται εν έτει 2020 σαν να γράφτηκαν σήμερα. Και ας άλλαξαν κάποια από τα ονόματα της τρέχουσας επικαιρότητας. Η επικαιρότητα ήταν η αφορμή που δινόταν στη Μαλβίνα για να πεί τα δικά της.

“Ο έρωτας είναι πολιτική πράξη”, γράφει σε ένα από τα κείμενά της. Και είναι σίγουρο πως όποιος συμφωνεί με αυτό θα διαβάσει ή θα ξαναδιαβάσει μέσα στο φετεινό καλοκαίρι κάποια από τα γραπτά της.

Μόνο στη Ρόδο: Αποστόλου Παύλου 50 (Ανάληψη)-Βενετοκλέων (Στάδιο ΔΙΑΓΟΡΑΣ)-Ρόδου-Λίνδου (ύψος ΙΚΑ)-Λεωφόρος Κρεμαστής – Πηγές Καλλιθέας (από Μάιο-Οκτώβριο) & catering Γάμοι-Βαπτίσεις, Συνέδρια, Εκδηλώσεις

PANE DI CAPO – AT RHODES – ΣΤΗ ΡΟΔΟ – ΤΗΛ: 22410-69007

SHARE
RELATED POSTS
llll.png
«Διάστημα. Το τελευταίο σύνορο…», του Νίκου Βασιλειάδη
Διαβάζοντας: “Μικρές φωτιές παντού”, του Άγγελου Κουτσούκη
Περί φυσικών Στρατηγών και άλλων ευ-Δαιμόνων, της Τζίνας Δαβιλά

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.