Ο Μάνος Στεφανίδης είναι Ιστορικός Τέχνης και Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ
(Τι διαβάζει κανείς στις φυλακής τα σίδερα)
“…It cannot be denied that the homosexual has a narrower outlook on the world than the normal man. In certain respects the natural responses of the species are denied to him. Some at least of the broad and typical human emotions he can never experience. However subtly he sees life he cannot see it whole…I cannot now help asking myself whether what I see in El Greco’s work of tortured fantasy and sinister strangeness is not due to such a sexual abnormality as this…”
Ο Somerset Maugham, στο ταξιδιωτικό βιβλίο από την ισπανική του εμπειρία, Don Fernando, 1935, υποθέτει ότι τα βασανισμένα σώματα του El Greco, ζωγράφου που υπεραγαπά, αποκαλύπτουν περίτρανα την λανθάνουσα (; ομοφυλοφιλία του. Ένα μείγμα σαδισμού και ηδονής. Υπενθυμίζεται ότι ο Σόμερσετ Μωμ (1874 – 1965), διάσημος όσο και ζάπλουτος συγγραφέας του Μεσοπολέμου, ήταν ανοιχτά ομοφυλόφιλος παρότι είχε συνάψει σύντομο γάμο με την ήδη παντρεμένη προηγουμένως Syrie Wellcome από το 1917 έως το 1929 και είχε αποκτήσει μια κόρη, την μετέπειτα λαίδη Μωμ Γκλεντέβον (+1998).
ΥΓ. Γράφει ο ίδιος αυτοεξομολογητικά: I tried to persuade myself that I was three-quarters normal and that only a quarter of me was queer—whereas really it was the other way around. Μεγάλος έρωτας του Μωμ υπήρξε ο Αμερικανός Gerald Haxton με τον οποίο διατηρούσε παθιασμένη σχέση από την εποχή του Α Παγκόσμιου Πολέμου – όταν έγραφε το αριστούργημα του Η Ανθρώπινη Δουλεία που έγινε και πολύ επιτυχημένη ταινία – ως τον θάνατο του Haxton το 1944.
— W. Somerset Maugham, (Maugham, Robin 1970), quoted in Hastings 2010, p. 39.
Φωτογραφία: Ο Όσκαρ Ουάιλντ, πρότυπο του Μωμ για πολλαπλούς λόγους, ποζάρει ως Έλληνας κλέφτης κατά την παράδοση του Λόρδου Βύρωνα, γύρω στο 1880, και έπειτα η μεταγραφή του απ’τον Έλληνα street artist Cacao Rocks.
* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.
The article expresses the views of the author
iPorta.gr