Ανοιχτή πόρτα

Παναγία Τήνου Vs Αγαμέμνων, του Μανώλη Δημελλά

Μανώλης Δημελλάς
Spread the love

Μανώλης Δημελλάς

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dml.jpg

 

Από τις 11:15, το πρωί της Μεγ. Τρίτης, 26 Απριλίου 2016, μέχρι σήμερα μετράμε 6 μήνες και στο λιμάνι του Πειραιά μια απίστευτη υπόθεση καθημερινής παράνοιας βρίσκεται σε εξέλιξη! Πρόκειται για την ημιβύθιση του πλοίου Παναγία Τήνου στην προβλήτα της πύλης Ε4. Το άτυχο καράβι παρουσίασε στα ξαφνικά εισροή υδάτων, πήρε κλίση στα δεξιά και άρχισε να βυθίζεται. Στο σημείο βρέθηκαν δύο ρυμουλκά, προχώρησαν σε απάντηση του νερού από το εσωτερικό του και από τότε το μισοβυθισμένο ταλαίπωρο σκαρί γίνεται μια ακόμη θλιβερή ατραξιόν του Πειραιά. Η υπόθεση βρίσκεται σε δικαστική διερεύνηση και η πόλη, σα να μην έφταναν τα προβλήματα της, βρήκε έναν ακόμη λόγο να μην κοιτά προς το λιμάνι και τη θάλασσα.

 

Το Υπουργείο προκήρυξε ανοικτό επαναληπτικό πλειοδοτικό διαγωνισμό, για την εκποίηση και απομάκρυνση, εκτός Λιμενικής Ζώνης ΟΛΠ, του ναυαγίου Ε/Γ-Ο/Γ «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» Ν.Π.9913. Με την αρ.16/2016 διακήρυξη του ΟΛΠ, το πρωί της Παρασκευής 21/10/2016, θα διενεργηθεί διαγωνισμός στα Κεντρικά Γραφεία του ΟΛΠ, με διαδικασία σφραγισμένων προσφορών, των οποίων καταληκτική ημερομηνία υποβολής, ορίσθηκε η 20/10/2016 ημέρα Πέμπτη. Το υπ. Ναυτιλίας 6 μήνες μετά δηλώνει ότι «άνοιξε ο δρόμος για την απομάκρυνση του πλοίου»! Ας περιμένουμε λοιπόν ακόμη έναν μήνα και βλέπουμε.

 

Το 117 μέτρων και ολικής χωρητικότητας 5.122 τόνων, «Παναγία Τήνου» έκανε τη τελευταία ανακατασκευή του τον Μάιο του 2009, ανήκε στη «Ventouris Sea Lines» και είχε κατασχεθεί λόγω οικονομικών προβλημάτων της εταιρείας. Από τα τέλη 2014 το πλοίο κόλλησε στον Πειραιά, μπροστά στο Άγιο Διονύσιο παρέμεινε ενάμιση χρόνο.

 

Οι απλήρωτοι εργαζόμενοι δεν είχαν άλλο δρόμο, οδηγήθηκαν σε αναγκαστική επίσχεση και στην καταδίκη της Παναγίας Τήνου, αφού έναν χρόνο αργότερα, το 2015, το ΝΑΤ προχώρησε στην κατάσχεση του πλοίου. Σήμερα κουβεντιάζονται ένα σωρό λύσεις, γράφονται προτάσεις και κοστολόγια για την ανέλκυση του κι όμως δεν φαίνεται να ενοχλεί η άθλια εικόνα του μέσα στο λιμάνι.

 

Ο Πειραιάς έχει τέτοιες μνήμες, έζησε μια παρόμοια έκτακτη κατάσταση πριν 48 χρόνια.

photo


εφημ. Μακεδονία 29.3.1968

 

 

Στις 27 Μαρτίου 1968 το θρυλικό κρουαζιερόπλοιο Αγαμέμνονας ήταν στην ακτή Ξαβερίου και ακολουθούσε πρόγραμμα επισκευών όταν πήρε νερά, έγειρε στα δεξιά και μέσα σε δυο ώρες ημιβυθίστηκε!

 

Ως πρώτη αιτία βυθίσεως αναφέρεται η αποκόλληση τμήματος μιας 6μετρης λαμαρίνας και η εισροή υδάτων στο πλοίο. Στον ημερήσιο τύπο γράφεται ότι το τμήμα του πλοίου που θα γινόταν αντικατάσταση λαμαρινών παρέμεινε ακάλυπτο για 15 ημέρες! Ο λόγος που ο Αγαμέμνωνας έγειρε και από το κενό πέρασε νερό παραμένει άγνωστος! Σχηματίζεται δικογραφία και επτά άτομα παραπέμφθηκαν στα δικαστήρια του Πειραιά.

 

Το Αγαμέμνων ήταν πλοίο 128 μέτρων με σπουδαία ιστορία, κατσκευάστηκε για το ελληνικό δημόσιο το 1953, μαζί με τον «αδελφό» του, το πλοίο Αχιλλέας, στα ναυπηγεία Ansaldo στην Τεργέστη.

 

Πρώτα για την ΕΛΜΕΣ και στη συνέχεια για την εταιρία του Νομικού, πραγματοποίησε ταξίδια στη γραμμή Πειραιάς- Αλεξάνδρεια- Μασσαλία.

 

Στη συνέχεια και τα δυο πλοία πέρασαν από τα χέρια του Ωνάση και τις «Ολυμπιακές Κρουαζιέρες», από εκεί δούλεψαν για τις «Δωρικές κρουαζιέρες» και συνέχισαν τα ταξίδια αναψυχής στη Μεσόγειο.

 

Τα πλοία θα περάσουν ξανά στο δημόσιο και στη δημοπρασία που πραγματοποίησε ο ΕΟΤ, ο Αγαμέμνονας βρέθηκε στα χέρια των Αντωνίου και Ξενάκη, ενώ ο Αχιλλέας στης εταιρία αδελφών Καβουνίδη.

 

Το Αγαμέμνων στις 21 Αυγούστου 1954 θα γνωρίσει μεγάλες δόξες! Για 11 μέρες θα φιλοξενήσει 100 βασιλιάδες και πρίγκιπες σε μια γνωριμία στο Αιγαίο και έτσι θα κερδίσει τον τίτλο του Βασιλικού κρουαζιερόπλοιου!

 

Από την πρώτη στιγμή της ανατροπής και της ημιβυθίσεως του πλοίου γίνονται προσπάθειες για την ανέλκυσή του, όμως μέχρι τότε δεν υπήρχε αντίστοιχη εμπειρία από Έλληνες επιστήμονες στην εμπορική ναυτιλία και ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα.

 

Μελετητής στην υπόθεση Αγαμέμνων ήταν ο ναυπηγός τεχνολόγος Νικόλαος Ασφής και το σχέδιο της ανέλκυσης οργανώθηκε σε τέσσερις φάσεις. Χρησιμοποιήθηκαν τεχνικές που μέχρι τότε είχαν εφαρμογή μόνο σε πολεμικά πλοία και από τις 29 Γενάρη του 1969, ξεκίνησαν οι εργασίες της ανέλκυσης του πλοίου.

 

Είχαν περάσει 14 μήνες μετά την ανατροπή και τη βύθιση του Αγαμέμνoνα και τον Μάη του 1969, Έλληνες τεχνικοί καταφέρνουν ένα σπουδαίο επίτευγμα, διοχετεύουν στο εσωτερικό του πλοίου και στα στεγανά, διογκούμενη πολυστερίνη και με αυτή τη μέθοδο πετυχαίνουν τη «ροπή και ανατροπή του σκάφους», έτσι το κρουαζιερόπλοιο επανήλθε στη θέση του!

 

Ο Αγαμέμνων το 1974 διαλύθηκε κι έτσι πέρασε μια για πάντα στην ιστορία, το σημερινό ημιναυαγισμένο Παναγία Τήνου παραμένει θλιβερό αξιοθέατο στην προβλήτα του κεντρικού λιμανιού.

 

Όσο περνούν οι μέρες οι δικαιολογίες περισσεύουν, οι εμπλεκόμενοι στα σίγουρα μπορούν να παρουσιάσουν δεκάδες πειστικούς λόγους για την αδιανόητη καθυστέρηση και ίσως στα λόγια να κερδίσουν τις εντυπώσεις. Ωστόσο σε όλους τους καθημερινούς ανώνυμους περαστικούς, εκείνους που χαζεύουν το θέαμα του ταλαίπωρου μισοβυθισμένου πλοίου, δεν υπάρχουν λέξεις, μόνο συναισθήματα θλίψης και ντροπής.

 

* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.  

The article expresses the views of the author

iPorta.gr

SHARE
RELATED POSTS
Κι έχει για πάντα τη ζωή μου σημαδέψει…Δεν θα περάσει ο ρατσισμός, του Πάνου Μπιτσαξή
08035e6c-724d-4f8a-a19d-6c9670338cef.jpg
Έρχονται στιγμές, της Μαρλένας Σκουλά-Περιφεράκη
Αη Βασίλη… μαγεία και πίστη να μας φέρεις, της Δρ Ματίνας Σωτρίλλη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.