Η συνέντευξη έγινε στο στούντιο του Παλμού 99.5 στις 29 Οκτωβρίου 2017
Είναι γεφυροποιός και ταραξίας. Μια Ρωμιά με καθαρό βλέμμα και κοφτερό νου. Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ. Μια διεθνής προσωπικότητα που καυτηριάζει τα κακώς κείμενα της Ελλάδας τεκμηριώνοντας την άποψή της και κερδίζοντας τον σεβασμό. Γράφει ποιήματα για να αποκαταστήσει την ιστορική αλήθεια του Βυζαντίου. Υπερασπίζεται τον Μεγάλο Κωνσταντίνο ως τον Πρόεδρο της Α’ Οικουμενικής Συνόδου του 325 μ. Χ. και ως «προστατευτική ομπρέλα» των Χριστιανών, αλλά του προσάπτει ποιητικά μομφές που κανείς ιστορικός δεν μπορεί να αμφισβητήσει.
Μιλά για την εποχή που ο Δίας δεν υπάρχει, ο Χριστός δεν έχει ακόμα επιβληθεί και ο άνθρωπος είναι εν δυνάμει Θεός.
Χρησιμοποιεί τη λέξη «μάρτυρας» που στα ελληνικά έχει διπλή ερμηνεία: να μαρτυράς την Αλήθεια και να μαρτυράς για την Αλήθεια.
Επιμένει ότι η Ορθοδοξία εμπόδισε την Ελλάδα να γνωρίσει το Διαφωτισμό, ο κλήρος εμπόδισε την γνώση στους ανθρώπους, ενώ ο Ρήγας Φεραίος και ο Κοραής που διέδωσαν τις αξίες του Διαφωτισμού στην Ελλάδα δεν εκτιμήθηκαν, όπως τους άξιζε. Πιστεύει ότι κάποια στιγμή θα γίνει ο διαχωρισμός της Εκκλησίας και του Κράτους και ότι η υπάρχουσα σύγχυση των δύο χώρων αποτελεί δυσλειτουργία από την οποία μόνο προβλήματα δημιουργούνται.
Εξηγεί γιατί θα αργήσει το Κτηματολόγιο στην Ελλάδα και γιατί η Εκκλησία δεν θα επιτρέψει ποτέ το διαχωρισμό της απ’το Κράτος δεδομένου πως η Εκκλησία δεν έχει τίτλους ιδιοκτησίας για την ακίνητη περιουσία της, συνεπώς το Κτηματολόγιο- όταν γίνει- θα επιβάλλει ή την καταβολή φόρων προς το Κράτος ή την αυτοδίκαιη παραχώρηση της ακίνητης περιουσίας της Εκκλησίας στο Κράτος.
Επιζητεί το διάλογο των πολιτικών αντίπαλων, ενώ επιβεβαιώνει ότι όντες Εκκλησία και Κράτος διαχωρισμένοι χώροι στη Γαλλία κατάφερε η Εκκλησία να οργανωθεί εξαιρετικά σε επίπεδο ανθρωπιστικής διάστασης. Για την κα Αρβελέρ η σχέση με τη Θρησκεία πρέπει να είναι σχέση αισθητική, αισθαντική και όχι πολιτική.
Θεωρεί κατάφωρη αδικία το γεγονός ότι ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος δεν έχει αναγνωρισθεί από την Εκκλησία έστω ως όσιος δεδομένης της προσφοράς του στην Ορθοδοξία και που σύμφωνα με την ίδια είναι ο Πρώτος Μάρτυρας του Γένους του Ορθόδοξου Χριστιανισμού.
Η κα Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ είναι η δημιουργός των προγραμμάτων Erasmous και εξηγεί πώς τα επέβαλλε από τα πρώτα έτη σπουδών.
Χώρισε τη ζωής της ισόχρονα μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας δηλώνοντας όταν έχει ελληνική υπηκοότητα και γαλλική ταυτότητα. Διαμαρτύρεται για την από-ενοχοποίηση που συναντά στην Ελλάδα απέναντι στην ανομία κάθε είδους που σχεδόν την προσβάλλει.
Όταν βρίσκεται στην Ελλάδα της λείπει από τη Γαλλία το γαλλικό κράτος, όλοι οι πολιτικοί της Γαλλίας που έχουν φροντίσει ώστε η Διοίκηση και η Οργάνωση του Γαλλικού Κράτους να λειτουργεί ρολόϊ. Όταν βρίσκεται στη Γαλλία της λείπουν οι άνθρωποι της Ελλάδας και η ιδιοσυγκρασία τους. Επισημαίνει ότι το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα, την πράσινη αχτίδα, το έχει δει στη Γαλλία καθώς όταν πέφτει ο ήλιος στον Ατλαντικό γράφεται στον ορίζοντα μια θαυμάσια πράσινη γραμμή που δεν μπορεί να απολαύσει στην Ελλάδα γιατί σχεδόν πάντα δύοντας ο ήλιος πέφτει πάνω σε κάποιο νησάκι. Την πράσινη αχτίδα οι Γάλλοι αποκαλούν Αχτίδα της Ελπίδας και της Ευτυχίας.
Θέλει να επικρατήσει η ευχή «Καλή Ευτυχία» την οποία «Ευτυχία» ορίζει ως θέμα στιγμών που απαιτεί πειθαρχία ακόμη και συναισθηματική, ώστε να μην χαθεί η αίσθησή τους.
Διηγείται την ιστορία με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή [που η ίδια πρωτάκουσε με μισό αυτί και που χρόνια μετά επιβεβαίωσαν οι Γερμανοί] και που αφορούσε στην ένταξη της Ελλάδας στην Ευρώπη. Θυμώνει με το μαντζουνάκι του στοιχείου της Αρχαίας Ελλάδας που χρησιμοποιούν άπαντες και αφηγείται την δική της 28η Οκτωβρίου του 1940 και του ΟΧΙ. Τονίζει ότι ενώ οι Έλληνες ήταν πρώτοι στους αγώνες της αντίστασης, στους αγώνες για την Ειρήνη ήταν πάντα τελευταίοι κάτι που το πληρώνουμε μέχρι τώρα. «Μόνο εις την Υφήλιον οι Έλληνες διεξάγουν «πόλεμον εμφύλιον» γράφει σε ποίημά της.
Δεν ορίζει την Ελληνοσύνη, αλλά ορίζει τη Ρωμιοσύνη. Νοιώθει Ρωμιά ως απόγονος των χιλιόχρονων ανθρώπων του Βυζαντίου που είτε Έλληνες, είτε Σλάβοι, είτε Φράγκοι έγιναν ορθόδοξοι χριστιανοί και δέχτηκαν τον αρχαίο Πολιτισμό. Γι΄αυτό και η Κωνσταντινούπολη ως Νέα Ρώμη είναι η καρδιά του Ελληνισμού.
Έχει γράψει 80 ποιήματα για την Πόλη με τον τίτλο «Πόλις Γη του Πόθου μας» που θα εκδοθούν το 2018 από τις εκδόσεις Ερμής και αποτελούν απάντηση στον Τούρκο Πρωθυπουργό Ερντογάν που ισχυρίζεται ότι τα πραγματικά σύνορα της Τουρκία είναι της καρδιάς μας.
Μιλά για τις αποστομωτικές απαντήσεις της στους Τούρκους και για τις επισκέψεις της στην Αγιά Σοφιά της Γης του Πόθου της και γιατί αποφάσισε να μην την ξαναεπισκεφθεί.
Ορίζει τη Ρωμιοσύνη ως:
α) σωστή γνώση της γλώσσας
β) να ξέρεις ότι και ο διπλανός σου έχει κάποιο δίκιο
γ) να έχεις αυτοεκτίμηση για την Ιστορία μας δεδομένου πως αποτελεί στοιχείο που αναγνωρίζουν όλοι οι άλλοι. Γι’αυτό άλλωστε και ο Γάλλος Πρόεδρος Μακρόν επέλεξε την Πνύκα για την ομιλία του. Ως σύμβολο της Αρχαίου Πολιτισμού και της Ρωμιοσύνης επιμένοντας ότι πρέπει να σταθούμε στα Σύμβολα.
Ακούστε το ηχητικό αρχείο:
Ακολουθεί έκθεση εικόνων και η συζήτηση με την Πρύτανι. [Φωτογραφίες: Μαρία Κόλλια, Βασίλης Καϋμενάκης – Προσωπικό αρχείο Δημάρχου Φώτη Χατζηδιάκου]
Την κα Αρβελέρ προσκάλεσε στη Ρόδο ο Δήμαρχος του νησιού κ. Φώτης Χατζηδιάκος την οποία τίμησε σε πανηγυρική εκδήλωση στις 30 Οκτωβρίου 2017, ενώ στις 29 Οκτωβρίου προηγήθηκε ομιλία της Πρυτάνεως στην Παναγιά του Κάστρου στη Μ.Πόλη Ρόδου απ’όπου και το αντίστοιχο φωτογραφικό υλικό. Διακρίνονται μεταξύ άλλων η επίτιμη Πρόξενος της Γαλλίας κυρία Αλίκη Μοσχή, προσωπική φίλη της κας Αρβελέρ τα τελευταία τριανταπέντε χρόνια.
Η ραδιοφωνική συζήτηση μεταδόθηκε από το στούντιο του Παλμού της Δωδεκανήσου στις 29 Οκτωβρίου και στην εκπομπή «Πρόσωπα και Τραγούδια». Τον ήχο φρόντισε ο Λευτέρης Κούκης.
Θερμά ευχαριστώ την κα Έφη Βασιλοπούλου, την πολύτιμή συνεργάτιδα της κας Αρβελέρ για την ευγένεια και την αρωγή της, τους επισκέπτες μας στο σταθμό και όλους τους ακροατές μας, ραδιοφωνικά και διαδικτυακά.
Ως επίλογο, από καρδιάς αμέτρητα ευχαριστώ στην διεθνή Δασκάλα κα Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ για την εμπιστοσύνη της.
Και επειδή μιλάμε για καρδιά: «Είστε ανάμεσα σε δυο ήλιους» της είπα και από την πλευρά της καρδιάς ήταν η Αλίκη της και από τα δεξιά ο Δήμαρχος. Διέκρινα βλέμμα ευτυχίας!
Τ.Δ.