Ανοιχτή πόρτα

Ανάλυση των παραγόντων που θα διαμορφώσουν τις βάσεις των σχολών του 2016, του Γιάννη Καραγιάννη

11828616_10207249877466084_1588398591576263362_n.jpg
Spread the love

11828616_10207249877466084_1588398591576263362_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

*Ο  Γιάννης Καραγιάννης είναι Σχολικός Συμβούλος Μαθηματικών Ν. Δωδεκανήσου

 

 

 

e20f038eb13c9dac88ed62969c9e9bf6_L.jpg

 

 

Μια πρώτη ανάλυση των παραγόντων που θα διαμορφώσουν τις βάσεις των σχολών του 2016

 


Oι βαθμολογίες των υποψηφίων αναμένεται να ανακοινωθούν το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουνίου (πέρσι ανακοινώθηκαν στις 23 Ιουνίου). Το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου αναμένεται και η ανακοίνωση των βάσεων.

Φέτος υπάρχουν 11 κατηγορίες υποψηφίων για τα πανεπιστήμια και AΤΕΙ και αντίστοιχα θα υπάρξουν 11 διαφορετικές κατηγορίες βάσεων εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
(Η παρακάτω ανάλυση αφορά μόνο την περίπτωση των βάσεων στα Ημερήσια Γενικά Λύκεια με το νέο σύστημα στην κατηγορία 90%).

 

Ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων έχει επίπτωση στις βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων (δύσκολα θέματα=χαμηλότερες βαθμολογικές επιδόσεις), επομένως και στις βάσεις εισαγωγής μόνον αριθμητικά αφού για τη διαμόρφωση των βάσεων (άνοδος ή κάθοδος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά) έχει σημασία όχι το «πόσο» έγραψαν γενικά οι υποψήφιοι, αλλά το «πόσο» έγραψαν σε σχέση με τους υποψήφιους της προηγούμενης χρονιάς μιας και ο αριθμός των υποψηφίων που θα εισαχθούν στις συγκεκριμένες σχολές-τμήματα είναι προκαθορισμένος.

 

Το ύψος των βάσεων των σχολών-τμημάτων των ΑΕΙ (δηλαδή τα μόρια του τελευταίου εισαγόμενου στη σχολή ή στο τμήμα) διαμορφώνονται ως συνάρτηση των επόμενων τριών παραμέτρων-παραγόντων:

 

1ος παράγοντας) Οι βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων ακολουθώντας τον γενικό κανόνα: Όσο υψηλότερες βαθμολογικές επιδόσεις έχουμε, σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, τόσο αυξάνονται οι βάσεις και το αντίθετο, όσο μικρότερες βαθμολογικές επιδόσεις έχουμε, σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, τόσο μειώνονται οι βάσεις (σε σχέση με τις βάσεις των προηγούμενων ετών).

 

2ος παράγοντας) Ο αριθμός των εισακτέων. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των εισακτέων στη συγκεκριμένη σχολή, οι βάσεις “τείνουν” να είναι μειωμένες και το αντίθετο, όσο μικρότερος είναι ο αριθμός των εισακτέων, οι βάσεις “τείνουν” να είναι αυξημένες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά για τη συγκεκριμένη σχολή (ο παράγοντας αυτός προσδιορίζεται και ως “προσφορά θέσεων”).

 

3ος παράγοντας) Η σειρά της δήλωσης- προτίμησης των υποψηφίων στο μηχανογραφικό δελτίο που καθορίζει και τη “ζήτηση” μιας σχολής. Όσο περισσότεροι υψηλόβαθμοι υποψήφιοι δηλώσουν μια συγκεκριμένη σχολή τόσο αυξάνονται και οι βάσεις της σχολής αυτής (ο παράγοντας αυτός προσδιορίζεται και ως “ζήτηση θέσεων”).

 

Οι προηγούμενες παράμετροι-παράγοντες επιδρούν μεμονωμένα αλλά και σε συνδυασμό μεταξύ τους, ανά δύο καθώς και όλoi μαζί, καθορίζοντας την τελική βαθμολογία του τελευταίου εισαγόμενου στη σχολή.

 

Στη συγκεκριμένη συγκυρία η πρόβλεψη των βάσεων γίνεται δυσκολότερη από άλλες χρονιές, διότι:

 

Ο 1ος παράγοντας, ακόμα και αν ανακοινωθούν οι βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων είναι αμφίβολο αν θα διαφωτίσουν πλήρως το τοπίο, αφού η επιλογή και του 5ου μαθήματος δημιουργεί άλλη ανακατάταξη στο “πόσοι” και “ποιοι” δήλωσαν μία συγκεκριμένη σχολή (επειδή π.χ οι περισσότεροι υποψήφιοι της 2ης ομάδας προσανατολισμού με προτίμηση στις ιατροφαρμακευτικές σχολές δεν δήλωσαν εξέταση και στα Μαθηματικά (και πιθανόν και άλλοι δεν παρουσιάστηκαν στην εξέταση), όπου κατά κανόνα είχαν σχετικά υψηλές επιδόσεις), τα φετινά ποσοστά κατάταξης των υποψηφίων σε βαθμολογικές κλίμακες δεν είναι απολύτως συγκρίσιμα με αυτά της αντίστοιχης περσινής περιόδου.

 

Ο 2ος παράγοντας, αν και διαφέρει επιμέρους από σχολή σε σχολή σε μικρό βαθμό με τον αντίστοιχο περσινό, δεν αναμένεται να επηρεάσει ιδιαίτερα τις βάσεις (θα μπορούσε δυνητικά να χαρακτηριστεί “σταθερός” παράγοντας).

 

Ο 3ος παράγοντας που συναρτάται (και αυτός) από τις δηλώσεις-προτιμήσεις των υποψηφίων και σχετίζεται (και αυτός) με την αναδιάταξη των σχολών στα επιστημονικά πεδία αφού όσοι υποψήφιοι δεν έχουν εξεταστεί και στο 5ο μάθημα (4+1) έχουν περιορισμένο αριθμό επιλογών αλλά επιπλέον η επιλογή και 5ου μαθήματος δίνει δυνατότητες (με μειωμένους συντελεστές σε ορισμένες περιπτώσεις) επιλογής σχολών από διάφορα επιστημονικά πεδία .

 

Οι βάσεις εισαγωγής λοιπόν του 2016 δεν θα είναι συγκρίσιμες με τις αντίστοιχες περσινές ή και προηγούμενων ετών, αφού φέτος υπάρχουν ιδιαιτερότητες όπως:

 

(Α) η αναμόρφωση των σχολών που εντάσσονται σε κάθε επιστημονικό πεδίο,

 

(Β) ο μικρότερος αριθμός εξεταζόμενων μαθημάτων (4+1 αντί 6) και

 

(Γ) η μη προσμέτρηση των προφορικών σχολικών βαθμών στα συνολικά μόρια.

 

Το (Α) αναμένεται να “μειώσει” τη ζήτηση σε συγκεκριμένες σχολές αφού για να “ξεκλειδωθεί” και άλλο επιστημονικό πεδίο ο υποψήφιος πρέπει να έχει εξεταστεί και στο 5ο μάθημα (προφανώς είναι μικρότερος ο αριθμός των υποψηφίων που θα δηλώσει μία σχολή Χ ενός επιστημονικού πεδίου σε σχέση με τον αντίστοιχο αριθμό πέρσι που δεν υπήρχε τέτοιος περιορισμός, εκτός και αν η σχολή συμπεριλαμβάνεται σε τουλάχιστον 2 επιστημονικά πεδία).

 

Το (Β) επηρεάζει το συνολικό αριθμό μορίων των υποψηφίων αφού, συνήθως, το επιπλέον μάθημα επιλογής έδινε, στην πλειοψηφία των υποψηφίων, μεγαλύτερες βαθμολογίες από τον Μ.Ο. των άλλων εξεταζόμενων μαθημάτων, επομένως υπήρχε ένα μικρό “μπόνους” μέχρι και πέρσι που τώρα δεν υπάρχει.

 

Το (Γ) επηρεάζει πτωτικά τις βάσεις αφού μέχρι πέρσι στην περίπτωση που οι προφορικοί σχολικοί βαθμοί των υποψηφίων ήταν τουλάχιστον 2 μονάδες μεγαλύτεροι των γραπτών βαθμών (το σύνηθες) αντίστοιχα σε όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα αυτό προσέθετε επιπλέον, το μέγιστο, 600 μόρια συνολικά. Επομένως, αθροιστικά εκτιμούμε ότι το (Β) και το (Γ) οδηγούν τις φετινές βάσεις αρχικά σε μεσοσταθμική πτώση τουλάχιστον 600-800 μορίων περίπου.

 

Άρα η όποια “αλλαγή” σε αυτήν την “πρώτη πρόβλεψη” μπορεί να προέλθει από ενδεχόμενες σημαντικές αλλαγές (σε σχέση με πέρσι) στις κλίμακες των βαθμολογιών.

 

Στην περίπτωση που έχουμε “καλύτερες” βαθμολογικές επιδόσεις τούτη τη χρονιά αυτό θα επιφέρει μία αύξηση των βάσεων η οποία θα είναι ανάλογη της (συγκριτικά με πέρσι) “καλύτερης επίδοσης”, η οποία αύξηση θα “συμψηφιστεί” με τη μείωση των 600-800 μορίων για να διαμορφωθεί το τελικό αποτέλεσμα.

 

Να σημειώσουμε εδώ ότι έχει μεγάλη σημασία οι βαθμολογικές επιδόσεις σε ποιο/ποια μαθήματα υφίστανται αφού κάθε μονάδα “βελτίωσης” ή “πτώσης” στο 1ο μάθημα βαρύτητας προσθέσει (αντίστοιχα αφαιρεί) 330 μόρια ενώ στο αμέσως επόμενο μάθημα βαρύτητας 270 μόρια και στα μαθήματα που δεν έχουν συντελεστή βαρύτητας 200 μόρια.

 

Ειδικά σχόλια διαμόρφωσης των βάσεων ανά Ομάδα Προσανατολισμού:

 

Τα Αρχαία Ελληνικά είναι υποχρεωτικό μάθημα για τους υποψηφίους της 1ης Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών (30.211 υποψήφιοι σε σύνολο των 79.923, δηλαδή ποσοστό 37,80% των υποψηφίων). Οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών φέτος με το νέο σύστημα είναι αριθμητικά λιγότεροι από τον αντίστοιχο περσινό αριθμό και έχουν συγχρόνως και λιγότερες δυνατότητες επιλογής-προτίμησης σχολών (αφού με την αναδιάταξη των σχολών -τμημάτων στα επιστημονικά πεδία δεν έχουν δυνατότητα επιλογής των Οικονομικών Σχολών, τις οποίες μέχρι και πέρσι μπορούσαν να δηλώσουν με το παλαιό σύστημα).

 

Τα Μαθηματικά Προσανατολισμού είναι μάθημα αυξημένης βαρύτητας για το 5ο επιστημονικό πεδίο για τους υποψηφίους της ομάδας προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής (21.100 υποψήφιοι σε σύνολο των 79.923, δηλαδή ποσοστό 26,40% του συνόλου των υποψηφίων ).

 

Τα Μαθηματικά Προσανατολισμού είναι μάθημα επιλογής για τους υποψηφίους της 2ης ομάδας προσανατολισμού Θετικών Σπουδών (28.612 υποψήφιοι σε σύνολο των 79.923, δηλαδή ποσοστό 35,80% του συνόλου των υποψηφίων), ώστε να μπορούν να δηλώσουν πολυτεχνικές-φυσικομαθηματικές σχολές. Η εισαγωγή στις περιζήτητες Ιατρικές Σχολές δεν απαιτεί πλέον εξέταση στα Μαθηματικά Προσανατολισμού, γεγονός που θα οδηγήσει σε διαφοροποίηση των βάσεων για τις συγκεκριμένες σχολές και θα “συμπαρασύρει” πιθανότατα τα βαθμολογικά στοιχεία προς “τα κάτω”, αφού μεγάλο ποσοστό των υποψηφίων με προτίμηση τις Ιατροφαρμακευτικές σχολές δεν εξετάστηκε στο μάθημα αυτό άρα αναμένεται ότι ο αριθμός των μαθητών στην κλίματα 12-20 δεν θα είναι μεγαλύτερος (ή οριακά μεγαλύτερος) από πέρσι. Παράλληλα, θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε και τον αριθμό υποψηφίων που έδωσαν πέμπτο μάθημα, γιατί πολλοί δήλωσαν αλλά δεν γνωρίζουμε αν τελικά συμμετείχαν σε μία ακόμα εξέταση.

 

Τέλος οι βαθμολογίες των υποψηφίων αναμένεται να ανακοινωθούν το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουνίου (πέρσι ανακοινώθηκαν στις 23 Ιουνίου).

 

Το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου αναμένεται και η ανακοίνωση των βάσεων για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και ΑΤΕΙ (πέρσι ανακοινώθηκαν στις 26 Αυγούστου).

 

Είναι πάντως φρόνιμο να επιδείξουμε υπομονή έως την επίσημη έκδοση των στατιστικών στοιχείων των βαθμολογιών από το ΥΠ.Π.Ε.Θ., ώστε να έχουμε περισσότερα δεδομένα στην διάθεσή μας και, συνεπώς, να μπορέσουμε να προβούμε σε μια ασφαλέστερη πρόβλεψη.

 

 

 

SHARE
RELATED POSTS
Βιτριόλι μέρος 2ο, του Αλέξανδρου Μπέμπη
Βασίλης Μαστρογιάννης: “Με το ΠΑΣΟΚ για να ισορροπήσει το πολιτικό σύστημα και να παύσει η αναξιοκρατία” – Υποψήφιος Βουλευτής Φθιώτιδας
Κεντροαριστερά; … Δηλαδή;, του Πάνου Μπιτσαξή

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.