Δικαστικό Σύστημα
Το ΜέΡΑ25 θα εισηγηθεί την άμεση κατάργηση της βουλευτικής ασυλίας και προστασίας νυν και τέως υπουργών.
Δεν είναι δυνατόν ο πολίτης να προστατεύεται λιγότερο από τον βουλευτή κι ο βουλευτής λιγότερο από τον υπουργό. Βουλευτές κι υπουργοί να αντιμετωπίζονται ακριβώς όπως οι πολίτες.
Το ΜέΡΑ25 θα θεσμοθετήσει Σώμα Δίωξης Πολιτικού και Μεγαλο-επιχειρηματικού Εγκλήματος που θα δρα ανεξάρτητα από την εκτελεστική εξουσία με μεγάλη τεχνολογική επάρκεια.
Κανένα δικαστικό σύστημα δεν μπορεί να λειτουργήσει όταν κάθε δίκη γίνεται δύο και τρεις φορές. Με αυτόν τον τρόπο εξευτελίζονται τα κατώτερα δικαστήρια και υπερφορτώνονται τα ανώτερα και τα ανώτατα τόσο που παραλύουν υπό το βάρος οροσειράς υποθέσεων.
Το ΜέΡΑ25 θα δρομολογήσει τον δραστικό περιορισμό των διπλών και τριπλών δικών. Ενισχύεται με εξειδικευμένο προσωπικό και πόρους ο πρώτος βαθμός ώστε να τεκμηριώνονται οι αποφάσεις και να κρίνονται οι εφέσεις με ταχεία διαδικασία από εξειδικευμένους βοηθούς δικαστών στον β’ βαθμό. Έτσι, διατηρείται το δικαίωμα στην έφεση για όλες τις υποθέσεις αλλά οι περισσότερες εφέσεις κρίνονται με ταχείες διαδικασίες.
Το ΜέΡΑ25 θα εισάγει νέους συμμετοχικούς θεσμούς και διαδικασίες επιλογής των ανώτερων δικαστών με σκοπό τον πλήρη διαχωρισμό της εκτελεστικής από την δικαστική εξουσία
7 Τομείς της Νέας Συμφωνίας για την Ελλάδα
ΤΟΜΗ 1η – Αναδιάρθρωση Δημόσιου Χρέους
Όσο το δημόσιο χρέος παραμένει υπέρογκο, η προσποίηση ότι… αποπληρώνεται απαιτεί υπέρογκες ετήσιες αποπληρωμές – δηλαδή μεγάλο πρωτογενές πλεόνασμα, δηλαδή δημόσια έσοδα (φόρους) κατά πολύ μεγαλύτερα από τις δημόσιες δαπάνες.
Άρα, σκληρή Λιτότητα: φόροι παντού, αναιμικές παροχές στους ασθενέστερους, καταστραμμένα σχολεία και νοσοκομεία, μηδενικές δημόσιες επενδύσεις κλπ. Κι όσο η Λιτότητα συνεχίζει το καταστροφικό της έργο, το εμπόριο παραπαίει, η υπο- απασχόληση και η εκμετάλλευση θριαμβεύουν, τα δάνεια κοκκινίζουν πιο πολύ, και τα παιδιά μας ξενιτεύονται.
Οι υποσχέσεις της τρόικας και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για «ελάφρυνση χρέους» ουσιαστικά επιβαρύνουν το χρέος καθώς αφορούν «ευκολίες πληρωμών» που δίνει στην κυβέρνηση η τρόικα αναβάλλοντας αποπληρωμές για μετά το 2032, όταν θα πρέπει να πληρωθούν και με τόκο! Και το χειρότερο: Η «ελάφρυνση χρέους» που διατυμπανίζει ο ΣΥΡΙΖΑ θα ωφελήσει μόνο την κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας. Χωρίς μεγάλες αποπληρωμές έως το 2032, και με δέσμευση για σκληρή λιτότητα έως το 2060, ο κ. Μητσοτάκης θα μπορεί ανενόχλητος να θεμελιώσει το κράτος των νέων κερδοσκόπων στο 4 ο Μνημόνιο του ΣΥΡΙΖΑ.
Είναι λοιπόν ξεκάθαρο: Χωρίς αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους, η Λιτότητα θα συνεχίζεται κι ο λαός μας θα παραμείνει έγκλειστος, για πάντα, στην Φυλακή του Χρέους. Η πρόταση του ΜέΡΑ25 είναι μια αναδιάρθρωση δημόσιου χρέους μέσω της άμεσης διασύνδεσης:
- του ύψους του συνολικού χρέους (κεφάλαιο και τόκους) με το ύψος του συνολικού μας (εθνικού) εισοδήματος, και
- των ετήσιων αποπληρωμών με τον ρυθμό αύξησης του συνολικού μας (εθνικού) εισοδήματος.
ΤΟΜΗ 2η – Πρωτογενή Πλεονάσματα που καταργούν την λιτότητα
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Eurogroup της 15/6/2017, η Ελλάδα δεσμεύεται σε στόχο πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ από το 2018 μέχρι και το 2022 και μετά σε 2,2% από το 2023 μέχρι και το 2060. Αυτό πρακτικά σημαίνει μονιμοποίηση της λιτότητας, κάτι που συγκρούεται με την παγκόσμια οικονομική εμπειρία: Καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν διατήρησε πρωτογενή πλεονάσματα πάνω από το 1,9% ούτε για μια δεκαετία (πόσο μάλιστα για πάνω από τέσσερις δεκαετίες)! Ο μόνος λόγος που οι δανειστές εμμένουν σε μια τέτοια γελοιότητα είναι ότι μόνον έτσι μπορούν να προσποιηθούν ότι το δημόσιο χρέος μας μπορεί να αποπληρωθεί, με μοναδική βοήθεια τη «ελάφρυνση χρέους» που συζητούν.
Δεδομένης όμως της αναδιάρθρωσης χρέους που θα νομοθετήσουμε (βλ. Τομή 1η πιο πάνω), ο απαιτούμενος στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος μειώνεται από το 2% με 3,5% του ΑΕΠ στο 0% με 1,5% του ΑΕΠ – κάτι που ισοδυναμεί με την κατάργηση της λιτότητας και την δυνατότητα δραστικής μείωσης των φορολογικών συντελεστών. [Σημ. Το κατώτερο όριο του 0% πρωτογενούς πλεονάσματος καταδεικνύει την ανάγκη να μην χρειαστεί ξανά, ακόμα και σε περιόδους «ισχνών αγελάδων», ο δανεισμός του κράτους ώστε να πληρώνονται μισθοί, συντάξεις κλπ.]
ΤΟΜΗ 3η – Δημόσια Εταιρεία Διαχείρισης Ιδιωτικών Χρεών
Η ανάλγητη ανοησία της πώλησης των «κόκκινων» δανείων σε ιδιώτες.
Η πώληση των «κόκκινων» δανείων καταστρέφει οικογένειες και επιχειρήσεις αλλά και μειώνει τα κεφάλαια των τραπεζών. Μόνο τα ξένα αρπακτικά ταμεία που αγοράζουν τα κόκκινα δάνεια ωφελούνται.
Η πρόταση του ΜέΡΑ25 είναι η μοναδική ορθολογική και δίκαιη λύση:
- Ίδρυση Δημόσιας Εταιρείας Διαχείρισης Ιδιωτικών Χρεών (ΔΕΔΙΧ) στην οποία μεταφέρονται από τις τράπεζες τα κόκκινα δάνεια. Ως αντάλλαγμα, οι τράπεζες εκδίδουν υποσχετικές (IOU) ίσης ονομαστικής αξίας τις οποίες εγγυάται το κράτος, και τις οποίες οι τράπεζες κρατούν στα βιβλία τους ως περιουσιακό στοιχείο.
- Καταργούνται οι πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας και καταστημάτων/εμπορικών χώρων
- Οι δανειζόμενοι των οποίων τα δάνεια πουλήθηκαν ήδη σε ταμεία θα μπορούν να τα αγοράζουν πίσω στην ίδια τιμή που τα αγόρασαν οι ταμεία
- Οι δανειζόμενοι καταβάλουν ενοίκιο στην ΔΕΑΔΙΧ το ύψος του οποίου προσδιορίζεται από την τοπική κοινωνία (π.χ. Δήμο) με γνώμονα τα εισοδήματά τους και τις τοπικές συνθήκες
- Όταν, εν καιρώ, ξεπεραστεί η κρίση της αγοράς ακινήτων, οι οφειλέτες θα έχουν το δικαίωμα να εξαγοράσουν το παλαιό τους δάνειο από την ΔΕΑΔΙΧ είτε με δόσεις είτε με εφάπαξ πληρωμή.
Έτσι, προστατεύονται οικογένειες και μικρομεσαίοι από τα αρπακτικά ταμεία και την απόγνωση, σταματά η ύφεση στην αγορά ακινήτων, αποτρέπεται η ανάγκη για νέα κεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
ΤΟΜΗ 4η – Φορολογικοί συντελεστές
Η χρεοδουλοπαροικία μας συντηρείται από τον παραλογισμό των υψηλότατων φορολογικών συντελεστών σε μια οικονομία που οι τζίροι (και συνεπώς τα δημόσια έσοδα) είναι χαμηλοί με τάση μείωσης. Το ΜέΡΑ θα νομοθετήσει:
- Μείωση του μέγιστου συντελεστή ΦΠΑ από 24% σε 15% και 18%, ανάλογα με το αν οι πληρωμές γίνονται ηλεκτρονικά/με κάρτα (15%) ή με μετρητά (18%)
- Προοδευτικό φόρο επιχειρήσεων με μείωση του φόρου των (λίγων) μεγάλων επιχειρήσεων από 29% σε 26%, των μεσαίων επιχειρήσεων σε 20% και των μικρών σε 15%
- Κατάργηση της 100% προπληρωμής φόρων
- Κατάργηση του φόρου αλληλεγγύης για εισοδήματα κάτω των 30.000€, διατήρηση του αφορολογήτου ορίου και μείωση των συντελεστών για εισοδήματα από 12.000€ έως 15.000€. Η μείωση της φορολογίας θα αυξήσει το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης και τον περιορισμό των υφεσιακών πιέσεων, ενώ η μείωση της φορολογίας στις επιχειρήσεις θα τους δώσει ανάσα ρευστότητας και θα προσελκύσει νέες επενδύσεις.
Κάποιοι λένε ότι και η ΝΔ υπόσχεται μείωση φόρων. Ναι, το υπόσχονται. Όμως, αντίθετα με το ΜέΡΑ25 που δεσμεύεται για μονομερή (άνευ την έκκριση των δανειστών) νομοθέτηση της μείωσης των φορολογικών συντελεστών, η ΝΔ δαιμονοποιεί την ιδέα της μονομερούς νομοθέτησης των φορολογικών συντελεστών.
Επί πλέον, η της ΝΔ οραματίζονται φοροαπαλλαγές για την ολιγαρχία σε εργασιακό μεσαίωνα για τους μισθωτούς κι ένα κράτος ζόμπι. Το ΜέΡΑ25, ενώ θα μειώσει τους φορολογικούς συντελεστές προοδευτικά υπέρ των ασθενέστερων, θα κάνει ανένδοτο αγώνα εναντίον της υποκρισίας και των φιλο-ολιγαρχικών πολιτικών της ΝΔ.
ΤΟΜΗ 5η – Δημόσιο Εξωτραπεζικό Σύστημα Πληρωμών (ΔΕΣΠ)
Η δημιουργία του ΔΕΣΠ θα επιτρέψει σε πολίτες, επιχειρήσεις και στο κράτος να συναλλάσσονται μεταξύ τους δωρεάν με πολλαπλά οφέλη για όλους.
Πώς θα λειτουργεί;
Κάθε ΑΦΜ θα αποκτήσει, αυτόματα, λογαριασμό – αλλά κι ένα PIN ώστε ο πολίτης/επιχειρηματίας να κάνει τις συναλλαγές του. Από αυτό τον λογαριασμό θα μπορεί να μεταφέρει δωρεάν όποιο ποσό θέλει σε όποιο άλλο άτομο/επιχείρηση ή να αποπληρώνει το δημόσιο. Αρχικά, θα βασίζεται σε ηλ. μεταφορές web-banking αλλά, πολύ γρήγορα, θα χρησιμοποιούνται εφαρμογές (apps) κινητών και πλαστικές κάρτες.
Πως θα πιστώνεται ο λογαριασμός σας;
Αν το κράτος σας χρωστά ένα ποσό και καθυστερεί να σας το δώσει, το ποσό αυτό θα πιστώνεται αμέσως στον λογαριασμόσας στο ΔΕΣΠ – οπότε άμεσα μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε, όλο ή μέρος του, γιανα αποπληρώσετε, μέσω του ΔΕΣΠ, ή το κράτος ή άλλον ιδιώτη. Αν το κράτος δεν σας χρωστά, θα μπορείτε να μεταφέρετε όποιο ποσό θέλετε από τον τραπεζικό σαςλογαριασμό (π.χ. της Εθνικής. ) Γιατί να θέλετε να μεταφέρετε ευρώ από τοντραπεζικό σας λογαριασμό στο ΔΕΣΠ, δανείζοντας ουσιαστικά το δημόσιο; Επειδή, π.χ., κάθε 1.000€ που μεταφέρετε σήμερα θα αποσβένουν 1.100€ φόρων του χρόνου (ισοδυναμεί με επιτόκιο 10%).
Πρόγραμμα καταπολέμησης της φτώχειας:
Εγγραφή πιστώσεων σε λογαριασμούς ΔΕΣΠ οικογενειών χαμηλών εισοδημάτων για την αγορά αναγκαίων αγαθών. Καθώς όλοι, π.χ. τα σούπερμαρκετ, έχουν φόρους να πληρώσουν, υφίσταται κίνητρο για την αποδοχή πληρωμών μέσω ΔΕΣΠ.
Διαφάνεια-αξιοπιστία:
Οι συναλλαγές μέσω ΔΕΣΠ θα γίνονται με ανοικτό, διάφανες λογισμικό (blockchain) που επιτρέπει σε όλους τους πολίτες να βλέπουν όλες τις συναλλαγές διατηρώντας παράλληλα πλήρη ανωνυμία των χρηστών.
ΤΟΜΗ 6η – Σεβασμός σε μισθωτή εργασία και δημιουργική επιχειρηματικότητα
Μισθωτή εργασία
Εδώ και χρόνια στην Ελλάδα η βασική κατάκτηση της εργατικής τάξης, το δικαίωμα η μισθωτή εργασία να αντιμετωπίζεται σαν κάτι περισσότερο από εμπόρευμα ή παρεχόμενη υπηρεσία, έχει χαθεί. Κανονική, εξαρτημένη μισθωτή εργασία παρουσιάζεται ως παροχή υπηρεσιών εξωτερικού συνεργάτη που εργάζεται με το περιβόητο «μπλοκάκι». Το ΜέΡΑ25 δεσμεύεται στην άμεση κατάργηση αυτής της πρακτικής που κρατά στην ανασφάλεια και σε υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους.
Το ΜέΡΑ25 προτείνει την
- άμεση και υποχρεωτική ένταξη στο ΙΚΑ όσων μισθωτών απασχολούνται πάνω από οχτώ (8) ώρες την εβδομάδα
- νομοθέτηση πλαισίου ευέλικτων συλλογικών διαπραγματεύσεων
- κατάργηση των πρόσφατων ρυθμίσεων που, ουσιαστικά, απαγορεύουν στην πλειοψηφία των μελών ενός συνδικάτου να αποφασίσει απεργιακή κινητοποίηση
Δημιουργική επιχειρηματικότητα
Σε μια χώρα όπου το 75% με 80% των κερδών των μικρο-μεσαίων επιχειρήσεων κατευθύνεται σε φορολογικά και ασφαλιστικά βάρη η ανάκαμψη είναι όνειρο θερινής νυκτός. Το ΜέΡΑ25 προτείνει, πέραν της μείωσης των φορολογικών συντελεστών και την κατάργηση της προπληρωμής φόρων (βλ. Τομή 4η):
- «ταβάνι» για το σύνολο των ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων το 50% των κερδών τους.
- για τις νεότευκτες μικρές επιχειρήσεις (start-ups), φορολογική και ασφαλιστική ασυλία για πέντε (5) έτη.
ΤΟΜΗ 7η – Μετατροπή ΤΑΙΠΕΔ και υπερ-ταμείου σε Αναπτυξιακή Τράπεζα
Στην Μνημονιακή Ελλάδα η δημόσια περιουσία ρευστοποιείται προς ψίχουλα που ρίχνονται στην μαύρη τρύπα του χρέους. Το ΤΑΙΠΕΔ λειτουργεί σαν πολυκατάστημα που έχει βγάλει το «εμπόρευμα» προς εκποίηση, υπό όρους αποικιακούς και χωρίς κανένα απτό όφελος ούτε για το Δημόσιο αλλά ούτε και για τον ευρύτερο ιδιωτικό τομέα. Σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις (π.χ. ΟΠΑΠ, Ελληνικό), η ζημιά στην ελληνική κοινωνία και οικονομία είναι εντυπωσιακή.
Το ΜέΡΑ25 προτείνει:
- Παροχή τραπεζικής άδειας στο ΤΑΙΠΕΔ-υπερταμείο μετατρέποντάς το στην Αναπτυξιακή Τράπεζα που έχει ανάγκη η χώρα
- Η νέα Αναπτυξιακή Τράπεζα διακρατεί (ό,τι έχει μείνει από) τη δημόσια περιουσία, χρησιμοποιώντας την ως εχέγγυο για να αντλεί πόρους που θα κατευθύνονται στη χρηματοδότηση (α) δημόσιων επενδύσεων που αναδεικνύουν (και αυξάνουν) την ίδια τη δημόσια περιουσία – σε συνεργασία κατά περίπτωση με ιδιώτες – και (β) ιδιωτικών επενδύσεων
- Όλες οι ιδιωτικοποιήσεις παγώνουν έως ότου, τουλάχιστον, ανακάμψουν οι τιμές στις οποίες κάποια περιουσιακά στοιχεία πωληθούν. Δημόσια αγαθά όπως η ενέργεια, το νερό, παραλίες κλπ, αποκλείονται από οποιαδήποτε πώληση ανεξάρτητα τιμών και προϋποθέσεων
- Στην περίπτωση που κάποιο δημόσιο περιουσιακό στοιχείο πουληθεί στο μέλλον,
ισχύουν οι εξής όροι:
- ελάχιστο όριο επενδύσεων από τον αγοραστή
- συλλογικές συμβάσεις και κατοχυρωμένα τα δικαιώματα των εργαζομένων
- δεσμεύσεις προς όφελος των τοπικών κοινωνιών
- διακράτηση μερίδας μετοχών από το δημόσιο που θα περνούν στα ασφαλιστικά ταμεία με στόχο τη μόνιμη ενίσχυσή τους.
- οι μετοχές της νέας Αναπτυξιακής Τράπεζας δίνονται στα ασφαλιστικά ταμεία, ενισχύοντας έτσι την κεφαλαιοποίησή τους.
Επιστροφή στην οικονομική δημοκρατία
Δημόσιο Εξωτραπεζικό Σύστημα Πληρωμών
Η δημιουργία ενός Δημόσιου Εξωτραπεζικού Συστήματος Πληρωμών (ΔΕΣΠ) θα επιτρέψει στα φυσικά και νομικά πρόσωπα να συναλλάσσονται μεταξύ τους, και με το Δημόσιο, χωρίς την διαμεσολάβηση του τραπεζικού συστήματος. Σε κάθε ΑΦΜ θα αντιστοιχεί ένας λογαριασμός TAXIS στον οποίο ο πολίτης ή επιχειρηματίας μπορεί να πιστώνει και να πιστώνεται χρήματα ηλεκτρονικά. Τα οφέλη του ΔΕΣΠ είναι κυρίως τέσσερα:
• αμοιβαία ακύρωση χρεών
• δυνατότητα του κράτους να δανείζεται απ’ ευθείας (P2P) από τους φορολογούμενους, με αντάλλαγμα φορο-‐εκπτώσεις
• δυνατότητα δημιουργίας περιορισμένης ρευστότητας για την χρηματοδότηση προγραμμάτων, π.χ., καταπολέμισης της φτώχειας
• μείωση του κόστους μιας εξόδου από το ευρώ
Αμοιβαία ακύρωση χρεών
Όλοι χρωστούν σε όλους και κανείς δεν μπορεί να πληρώσει. Πολλοί χρωστούν στο Κράτος, το Κράτος χρωστά κι αυτό σε επιχειρήσεις ή ιδιώτες (που αργεί εντυπωσιακά να αποπληρώσει) με αποτέλεσμα οι ιδιώτες αυτοί να χρωστούν σε άλλους ιδιώτες. Με το ΔΕΣΠ, το κράτος δύναται να δώσει την επιλογή σε ιδιώτες στους οποίους χρωστά:
1. Περιμένετε να πληρωθείτε κανονικά (στον τραπεζικό σας λογαριασμό) σε μήνες από τώρα, ή,
2. Το ποσό που σας χρωστά το κράτος αναγράφεται αμέσως στον λογαριασμό σας στο ΔΕΣΠ.
Εφόσον επιλεχθεί το 2, παρέχεται PIN στον ιδιώτη με το οποίο μπορεί να μεταφέρει όποιο μέρος του ποσού αυτού στον λογαριασμό του ΔΕΣΠ όποιου άλλου φορολογούμενου (δηλαδή ΑΦΜ) επιλέξει. Παράδειγμα: Έστω ληξιπρόθεσμη οφειλή του δημοσίου προς την Εταιρεία Άλφα ύψους €200.000 η οποία χρωστά €50.000 στην Εταιρεία Βήτα και μισθό ύψους €2000 στον Υπάλληλο Χ. Παράλληλα, η Εταιρεία Βήτα χρωστά πάνω από €48.000 στην Εφορία και €2.000 στην Υπάλληλο Υ η οποία, με την σειρά της, χρωστά €800 στον φίλο της τον Ω που, κι αυτός, έχει να πληρώσει φόρους άνω των €800 στο κράτος. Με το ΔΕΣΠ, η αμοιβαία ακύρωση χρεών λειτουργεί ως εξής: Το Δημόσιο εγγράφει πίστωση €200.000 (απλά δακτυλογραφώντας το νούμερο αυτό) στο ΑΦΜ της Εταιρείας Άλφα. Η Άλφα τώρα μπορεί να χρησιμοποιήσει το PIN της για να μεταφέρει €50.000 στο ΑΦΜ της Εταιρείας Βήτα και €2.000 στο ΑΦΜ του Χ. Περαιτέρω, η Εταιρεία Βήτα μεταφέρει €48.000 πίσω στην Εφορία και €2.000 στην Υ, η οποία με την σειρά της χρησιμοποιεί το PIN της για να μεταφέρει €800 στον φίλο της Ω ο οποίος, με την σειρά του κι αυτός αποπληρώνει κάποιους από τους φόρους που χρωστά!
Δυνατότητα του κράτους απ’ ευθείας δανεισμού (P2P) από τους φορολογούμενους, με αντάλλαγμα φοροεκπτώσεις
Σε μία δεύτερη φάση, το ΔΕΣΠ θα καταστεί μέσο απ’ ευθείας δανεισμού (P2P) από τους φορολογούμενους. Γιατί να θέλει κάποιος να μεταφέρει ευρώ από τον τραπεζικό του λογαριασμό στο ΔΕΣΠ, δανείζοντας ουσιαστικά το δημόσιο; Επειδή όλοι ξέρουμε ότι έχουμε να πληρώσουμε φόρους τα επόμενα χρόνια και το κράτος θα προσφέρει φοροαπαλλαγές σε όσους μεταφέρουν χρήματα σήμερα από τον τραπεζικό τους λογαριασμό στο ΔΕΣΠ. Παράδειγμα: Έστω ότι νομοθετείται η ρύθμιση ότι 1.000€ που μεταφέρει ο φορολογούμενος στον λογαριασμό του στο ΔΕΣΠ σήμερα θα αποσβένουν, π.χ., 1.100€ φόρων στο επόμενο έτος. Αυτή η φοροαπαλλαγή ισοδυναμεί με επιτόκιο 10%, που καμία τράπεζα δεν προσφέρει. Το δημόσιο θα μπορεί, μέσω του ΔΕΣΠ, να προεξοφλεί τους μελλοντικούς φόρους και να αντλεί ρευστότητα. Με στόχο την πλήρη διαφάνεια, και την εμπιστοσύνη των πολιτών ότι το κράτος δεν δανείζεται ποσά μεγαλύτερα του νομοθετημένου επιπέδου (ώστε να μην υπάρξει έλλειμμα δημοσίων εσόδων τις επόμενες χρονιές), το ΜέΡΑ25 προτείνει οι συναλλαγές μέσω ΔΕΣΠ να γίνονται με ανοικτό, διάφανες λογισμικό (blockchain) που επιτρέπει σε όλους να βλέπουν όλες τις συναλλαγές διατηρώντας παράλληλα πλήρη ανωνυμία.
Χρηματοδότηση προγραμμάτων, π.χ., καταπολέμησης της φτώχειας
Όταν το ΔΕΣΠ αποκτήσει ικανή ρευστότητα (μέσω της εκτεταμένης χρήσης του), θα είναι εφικτή η εγγραφή περιορισμένων πιστώσεων σε λογαριασμούς οικογενειών χαμηλών εισοδημάτων οι οποίες θα μπορούν να χρησιμοποιούνται (ακόμα και για πληρωμές μέσω καρτών ή κινητών τηλεφώνων) για την αγορά αναγκαίων αγαθών. Στον βαθμό που όλοι, και τα σούπερμαρκετ, έχουν φόρους να πληρώσουν, υφίσταται κίνητρο για την αποδοχή πληρωμών μέσω ΔΕΣΠ.
Μείωση του κόστους μιας εξόδου από την ευρωζώνη
Σε περίπτωση νέων απειλών από την ΕΚΤ και την τρόικα κλεισίματος των τραπεζών ή ακόμα και αποπομπής της Ελλάδας από την ευρωζώνη, το ΔΕΣΠ πολύ εύκολα, έχοντας ήδη δημιουργήσει ένα τεχνολογικά εξελιγμένο σύστημα πληρωμών (το οποίο χρησιμοποιεί εφαρμογές κινητών τηλεφώνων, πλαστικών καρτών κλπ), θα επιτρέψει την ομαλή συνέχιση των συναλλαγών και, εάν χρειαστεί, την μετάβαση (με το πάτημα ενός κουμπιού) σε νέο, ηλεκτρονικό, εθνικό νόμισμα.
Εν κατακλείδι, το ΔΕΣΠ προσδίδει βαθμούς δημοσιονομικής ελευθερίας στην εκλεγμένη κυβέρνηση και κατ’επέκταση, επιστροφή στην οικονομική δημοκρατία.
Πολιτισμός
Το ΜέΡΑ25 εστιάζει όχι μόνο στον «επίσημο» πολιτισμό (ποιοτική μουσική, εικαστικές τέχνες, θέατρο, όπερα, χορός, κινηματογράφος), ο οποίος βέβαια πρέπει να στηριχθεί, αλλά και σε πολιτιστικά έργα «ερασιτεχνών» καλλιτεχνών και κοινωνικών κινημάτων που συνήθως παραβλέπονται και υποτιμούνται.
Κόντρα στην κατεστημένη άποψη ότι ο πολιτισμός είναι «βιομηχανία», το ΜέΡΑ25 θεωρεί ότι το πολιτιστικό έργο δεν μπορεί να ιδωθεί μέσα από το πρίσμα της αγοράς εργασίας ή εμπορευμάτων. Κόντρα στα στερεότυπα, η πολιτιστική παραγωγή, όπως και η επιστήμη, δεν μπορεί να γίνει δημοκρατικά: για να υπηρετεί την δημοκρατία ο καλλιτέχνης, ο μουσικός, ο συγγραφέας πρέπει να λειτουργεί ανεξέλεγκτα, ως άτομο, ως αδέσμευτος δημιουργός. Κόντρα στον πολιτιστικό εθνικισμό, ο ελληνικός πολιτισμός δεν ανήκει στους έλληνες, καθώς κάθε πολιτισμικό αγαθό είναι οικουμενικό: Ο ευρωπαϊκός διεθνισμός (που αποτελεί μέρος του τρίπτυχου του ΜέΡΑ25) βρίσκει την αποθέωσή του στον πολιτισμό.
Ζούμε σε εποχές που η γενικευμένη, συστημική κρίση εξαφάνισε τις δυνατότητες των πολιτιστικών δημιουργών να επιβιώνουν από το έργο τους. Η τέχνη, ο πολιτισμός, τα μουσεία ακόμα, ιδιωτικοποιούνται. Πλούσιοι συλλέκτες αγοράζουν τα πάντα και τα κλειδώνουν σε τεράστιες αποθήκες. Οι μουσικοί βλέπουν τα νέα μεγαθήρια που δραστηριοποιούνται στο Διαδίκτυο να τους πετάνε μερικά ψίχουλα κάθε φορά που κάποιος «χρήστης» ακούει το τραγούδι τους ή βλέπει το έργο τους. Τα κράτη περικόπτουν τις χορηγίες και στρέφονται στην γενναιοδωρία των ιδιωτών. Σε όλη την Ευρώπη, κι όχι μόνο, η τέχνη, η μουσική, ο πολιτισμός, τόσο του παρελθόντος όσο και ο σύγχρονος, κινδυνεύουν.
Το ΜέΡΑ25, υπό αυτές τις ασφυκτικές συνθήκες, πιστεύει στην ενίσχυση των δημόσιων πόρων για την διασφάλιση «χώρου» δημιουργίας έργων πολιτισμού αλλά και στην απεμπλοκή των κομμάτων και των οργανωμένων συμφερόντων από τον χώρο του πολιτισμού. Οι δημιουργοί δεν μπορούν ούτε να δημιουργούν δωρεάν ούτε και να άγονται και να φέρονται είτε από τους, ως επί το πλείστον, απολίτιστους ολιγάρχες είτε από τους επιτήδειους του «χώρου».
Το ΜέΡΑ25 θα θεσμοθετήσει το ΔΙΑΣΚΕΠ (ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΛΗΡΩΤΩΝ & ΕΚΛΕΓΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ) ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
- Το ΔΙΑΣΚΕΠ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ θα χαράσσει την πολιτική για τον πολιτισμό (όπως το ΕΣΜΕ την πολιτική για την παιδεία)
- Για να εξασφαλιστεί η ακηδεμόνευτη λειτουργία του ΔΙΑΣΚΕΠ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, τα μέλη του θα αποτελούνται (στο μοντέλο του ΕΣΜΕ) από 90 πολίτες εκ των οποίων: 30 θα επιλέγονται μετά από κλήρωση μεταξύ των καταξιωμένων δημιουργών, 30 θα επιλέγονται με κλήρωση από τον συνολικό πληθυσμό της χώρας, ενώ οι υπόλοιποι 30 θα ορίζονται από τα κοινοβουλευτικά κόμματα ανάλογα με την εκλογική τους δύναμη (όλοι με κυλιόμενες διετείς θητείες). Οι 90 θα εκλέγουν το 9μελές Προεδρείο του ΔΙΑΣΚΕΠ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ αποτελούμενο από 3 μέλη της κάθε μίας των τριών ομάδων.
- Το ΕΣΠ θα έχει δικό του προϋπολογισμό, ανεξάρτητο από εκείνο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και των αρχαιολογικών μουσείων, και θα αποφασίζει για την διάθεση των δημόσιων πόρων σε έργα πολιτισμού.
- Το ΜέΡΑ25 θα θεσμοθετήσει, επίσης, το ΤΑΜΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ (ΤαΠΑΔ)
- Οι δημιουργοί θα έχουν την δυνατότητα να προωθούν τους φόρους που καταβάλουν στο κράτος ως χορηγία σε δημιουργούς άλλου τομέα. Π.χ. μία ή ένας μουσικός θα μπορεί, εφόσον το θελήσει, να ζητήσει την μετατροπή του φόρου εισοδήματός του, υπό την μορφή χορηγίας, σε μια, π.χ., θεατρική ομάδα ή έναν κινηματογραφικό σκηνοθέτη (εφόσον οι χορηγούμενοι, με αυτό τον τρόπο, δεν είχαν εισοδήματα το προηγούμενο φορολογικό έτος)
- Το ΤαΠΑΔ θα διοικείται από δημιουργούς, αμισθί, που αναλαμβάνουν την διαχείριση των χορηγιών αυτών χωρίς την ανάμειξη του κράτους
- Το ΜέΡΑ25 θα ιδρύσει ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ στο εξωτερικό καθώς και την εξασφάλιση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα μέσω οικονομιών κλίμακας και παροχής υπηρεσιών one-stop-shop σε ξένους παραγωγούς
- Το ΜέΡΑ25 θα προστατεύσει την εγχώρια πολιτιστική και καλλιτεχνική παραγωγή εισάγοντας ποσοστώσεις εγχώριου περιεχομένου στα ΜΜΕ όχι μόνο με ποσοτικά αλλά και με ποιοτικά κριτήρια (τα οποία θα προσδιορίσει το ΔΙΑΣΚΕΠ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – βλ. πιο πάνω). Ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί θα καταβάλουν ειδικό φόρο εάν δεν μεταδίδουν συγκεκριμένες ποσότητες/ποιότητες ελληνικών έργων μουσικής, κινηματογράφου, σίριαλ, ντοκιμαντέρ κλπ.
- Το ΜέΡΑ25 θα εισάγει ειδικό φόρο 2% επί της τιμής πώλησης smartphones, tablets, υπολογιστών ως αντιστάθμισμα της τερατώδους πειρατείας που γίνεται μέσω Διαδικτύου στα πολιτιστικά προϊόντα μουσικής και εικόνας.
- Το ΜέΡΑ25 θα επαναφέρει την ενιαία τιμή βιβλίου (στα γερμανικά πρότυπα) ώστε να αναπνεύσουν όσα μικρά, ποιοτικά βιβλιοπωλεία παραμένουν εν ζωή ενώ θα επαναφέρει τον ΦΠΑ στο 6% την παραγωγή βιβλίων, θεατρικές παραστάσεις και παραστάσεις χορού, όπερα και ποιοτικές μουσικές συναυλίες (που θα κρίνει το ΕΣΠ – βλ. πιο πάνω).
- Το ΜέΡΑ25 θα ιδρύσει καλλιτεχνικά και μουσικά Γυμνάσια και Λύκεια σε όλη την επικράτεια ενώ θα θεσμοθετήσει Ανώτατες Σχολές Μουσικών Σπουδών – Ωδείων και Ακαδημίες Παραστατικών Τεχνών (Θεάτρου-Κινηματογράφου-Χορού), ως ΑΕΙ, με στόχο την ταυτόχρονη εκπαίδευση όλων των εμπλεκομένων στις παραστατικές τέχνες, από τον ηθοποιό, τον μουσικό και τον σκηνοθέτη μέχρι τον τεχνικό που θα εκπαιδευτεί στην υποστήριξη των παραστάσεων-έργων αλλά και στην παραγωγή εμπορικών υπο-προϊόντων.
Παιδεία
Το ΜέΡΑ25 θεωρεί ότι η υποβάθμιση της παιδείας και της μόρφωσης στην «Χρεοδουλοπαροικία η Ελλάς» είναι τόσο βαθιά, και οι ρίζες της τόσο δυνατές, που καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να φέρει την μορφωτική επανάσταση που απαιτείται. Τουλάχιστον οκτώ παθογένειες απαιτούν υπερκομματική προσέγγιση που να υπερβαίνει τις εντός και εκτός Βουλής κομματικές αντιπαραθέσεις:
- Η αταβιστική προσκόλληση μαθητών-φοιτητών, και των οικογενειών τους, στον «θεσμό» του φροντιστηρίου, ακόμα κι όταν είναι ξεκάθαρο ότι δεν προσφέρει τίποτα
- Ο εθισμός της κοινωνίας στην παθητική αναπαραγωγή πληροφοριών την οποία μάλιστα ταυτίζει με την «αντικειμενική αξιολόγηση» των νέων μας
- Η σχετική αδιαφορία της κοινωνίας μας για την ποιότητα της μόρφωσης που αποκτούν από τα σχολεία και τα πανεπιστήμια σε σχέση με τον διακαή πόθο για (εν τέλει) απαξιωμένα απολυτήρια και πτυχία
- Μια κοινωνία που αγνοεί την ειδοποιό διαφορά της πληροφορίας από την δεξιότητα, της εκπαίδευσης από την μόρφωση, και της γνώσης από την σοφία
- Αριστερές φοιτητικές παρατάξεις που εμμένουν σε εργασιακά δικαιώματα που είναι αδύνατον να αποδώσουν τα πανεπιστήμια εντός ενός καπιταλιστικού συστήματος το οποίο συστηματικά γεννά την ανεργία και την υποαπασχόληση (Σημ. Αν ήταν κάτι τέτοιο δυνατόν, τότε γιατί εναντιώνονται στον καπιταλισμό;)
- Συντηρητικές φοιτητικές παρατάξεις που μιλούν για την αριστεία όταν επενδύουν στην συναλλαγή και συμπράττουν με καθηγητές και συμφέροντα που αναπαράγουν την αναξιοκρατία
- Καθηγητές χαμηλόμισθοι που υποστηρίζουν παρασιτικά ερευνητικά προγράμματα που τελικά νομιμοποιούν τους χαμηλούς μισθούς τους αλλά, παράλληλα, τους προστατεύουν από τον ανταγωνισμό καθηγητών που θα έρχονταν από το εξωτερικό αν οι αμοιβές ήταν υψηλότερες
- Κυριαρχία μιας στρεβλής έννοιας αξιοκρατίας που, ουσιαστικά, συγκαλύπτει την πραγματικότητα ότι, τελικά, προκόβουν τα προνομιούχα παιδιά στην βάση μιας στυγνής ταξικής αναπαραγωγής.
Όλες αυτές οι παθογένειες απαιτούν την δημιουργία ενός μακρόπνοου, από-κομματικοποιημένου εθνικού συμβουλίου το οποίο θα σχεδιάζει, και θα προτείνει στην Βουλή, περιοδικές μεταρρυθμίσεις στο χώρο της παιδείας.
- Το ΜέΡΑ25 θα θεσμοθετήσει ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΛΗΡΩΤΩΝ & ΕΚΛΕΓΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ (ΔΙΑΣΚΕΠ) ΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
-
- Το ΔΙΑΣΚΕΠ ΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ θα χαράσσει την πολιτική για την παιδεία μέσα από συνεχή, από-κομματικοποιημένο διάλογο στον οποίο θα συμμετάσχουν πολίτες πέραν των συντεχνιών της εκπαίδευσης ή των κομμάτων
- Για να εξασφαλιστεί η ακηδεμόνευτη λειτουργία του ΔΙΑΣΚΕΠ ΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, τα μέλη του θα αποτελούνται από 300 πολίτες, εκ των οποίων οι 100 θα επιλέγονται με κλήρωση από τους ενεργούς εκπαιδευτικούς της χώρας (10 νηπιαγωγοί, 30 Δημοτικών, 30 Γυμνασίων/Λυκείων, 30 πανεπιστημιακοί), οι 100 θα επιλέγονται με κλήρωση από τον συνολικό πληθυσμό της χώρας (όλοι με κυλιόμενες διετείς θητείες) ενώ ο υπόλοιποι 100 θα ορίζονται από τα κοινοβουλευτικά κόμματα ανάλογα με την εκλογική τους δύναμη. Οι 300 θα εκλέγουν το 9μελές Προεδρείο του ΔΙΑΣΚΕΠ ΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ αποτελούμενο από 3 μέλη της κάθε μίας των τριών εκατοντάδων.
- Κάθε τρίμηνο, το ΔΙΑΣΚΕΠ ΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ θα συγκαλείται για εντατική τριήμερη συνδιάσκεψη που αφορά ένα συγκεκριμένο θέμα. Για το θέμα αυτό θα εισηγούνται προτάσεις πολιτικής οι εκπρόσωποι στο ΔΙΑΣΚΕΠ ΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ της κυβέρνησης και των αντιπολιτευόμενων κομμάτων (καθώς και ειδικοί που θα υποστηρίζουν τις θέσεις τους) ενώ τα μέλη του ΔΙΑΣΚΕΠ ΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ θα μπορούν να θέτουν ερωτήματα, να αντιπροτείνουν πολιτικές κλπ. Στο τέλος της συνδιάσκεψης, στην βάση της εμπεριστατωμένης συζήτησης, το ΔΙΑΣΚΕΠ ΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ θα λαμβάνει συγκεκριμένες αποφάσεις. Η κυβέρνηση, τότε, θα δύναται να τις καταθέτει προς ψήφιση στην Βουλή, εφόσον συμφωνεί με αυτές. Σε αντίθετη περίπτωση, αν το ΔΙΑΣΚΕΠ ΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ καταλήξει στην ίδια απόφαση μετά από διετία τότε η κυβέρνηση υποχρεούται να την καταθέσει στην Βουλή, ακόμα κι αν διαφωνεί, όπου θα χρειάζεται πλέον ενισχυμένη πλειοψηφία για να μην γίνει νόμος του κράτους η εισήγηση του ΔΙΑΣΚΕΠ ΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
- Στο πλαίσιο του ΔΙΑΣΚΕΠ ΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, το ΜέΡΑ25 θα εισηγηθεί:
- Το δημοκρατικό-αντιαυταρχικό σχολείο που καλλιεργεί τον σεβασμό στη διαφορά και τις οικουμενικές αξίες, που προάγει την κουλτούρα του διαλόγου και της πολυπολιτισμικότητας, τον συνταγματικό πατριωτισμό, τη συλλογική ταυτότητα ως αλληλεπίδραση του ελληνικού με το οικουμενικό, ενώ ταυτόχρονα προβάλλει τις ιδιαιτερότητες κάθε τοπικής περιοχής και πολιτισμικής ομάδας (ιδίως των «μειονοτήτων»)
- Την αντικατάσταση της παθητικής αποστήθισης από μεθόδους ενεργητικής εκμάθησης που κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του μαθητή – και την μεγάλη μείωση της από έδρα διδασκαλίας που θα αντικατασταθούν από άλλου τύπου εκπαιδευτικές δραστηριότητες
- Σχολικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει μαθήματα επιλογών από τις μικρές ηλικίες
- Την περιβαλλοντική παιδεία σε όλες τις βαθμίδες, με εργαστηριακή μορφή και πρακτική εξάσκηση σε καθημερινές πρακτικές (ανακύκλωση, κομποστοποίηση, χρήση νερού, carbon free κ.ά.), καθώς και εμπέδωση των αξιών της αειφορίας
- Κατάργηση της υποχρεωτική εργασίας των μαθητών στο σπίτι και ολοήμερο σχολείο για όλους τους μαθητές
- Επέκταση του Γυμνασίου κατά ένα χρόνο (4 τάξεις γυμνασίου) και μείωση του Λυκείου στα δύο έτη. Έτσι η υποχρεωτική εκπαίδευση θα περιλαμβάνει 2 χρόνια νηπιαγωγείο, 6 δημοτικό και 4 γυμνάσιο.
- Την ομαλή μετάβαση από τη μία βαθμίδα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στην επόμενη
- Την διάκριση σε γενικά και επαγγελματικά λύκεια (διετούς διάρκειας), με την πρόσβαση στα λύκεια ανοικτή και διαθέσιμη για οποιοδήποτε πολίτη πάνω από 16 ετών.
- Την αναβάθμιση των επαγγελματικών λυκείων ώστε να εξασφαλίζουν την απόκτηση τεχνικών δεξιοτήτων που καλύπτουν τις ανάγκες τεχνικών επαγγελμάτων – και με απολυτήρια που πιστοποιούν την επάρκεια για συγκεκριμένη επαγγελματική απασχόληση (υδραυλικός, ηλεκτρολόγος, ξυλουργός κλπ)
- Γενικά λύκεια που προετοιμάζουν τους μαθητές για πανεπιστημιακές σπουδές
- Πρόσβαση στα πανεπιστήμια με εξετάσεις πανελλαδικής κλίμακας οι οποίες να δίνονται 3-4 φορές τον χρόνο, και στα δύο έτη του λυκείου, σε συγκεκριμένα αντικείμενα και οι συμμετέχοντες να κατοχυρώνουν βαθμολογία, την οποία στη συνέχεια να μπορούν να βελτιώσουν, και η οποία θα αποτελεί το κριτήριο εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση (με τους υποψήφιους να συμπληρώνουν μηχανογραφικό σε ετήσια βάση όσες φορές το επιθυμούν)
- Την ουσιαστική αυτονόμηση των πανεπιστημίων από το κράτος (με το κράτος να χρηματοδοτεί τα Πανεπιστήμια επί τη βάσει του αριθμού και του τύπου των τίτλων σπουδών που παράγει το κάθε ΑΕΙ και του παραγόμενου ερευνητικού αποτελέσματος)
- Την έρευνα να αποτελεί βασική συνιστώσα των ΑΕΙ, με χρηματοδότηση της βασικής έρευνας σε κάποιο επίπεδο σε όλους τους τομείς
- Την επιλογή τριών παραγωγικών τομέων στους οποίους να στοχεύσει την πρωτοπορία σε παγκόσμιο επίπεδο: (α) συγγραφή λογισμικού ψηφιακών εφαρμογών (με υποχρεωτική μάθηση coding από την 1η Γυμνασίου έως το Πανεπιστήμιο), (β) τον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, και (γ) στον τομέα των πράσινων τεχνολογιών
- Διασφάλιση της ελευθερίας λόγου και περιφρούρηση του πανεπιστημιακού ασύλου με την δημιουργία Υπηρεσίας Περιφρούρησης του Ασύλου, σε κάθε πανεπιστήμιο, από υπαλλήλους των ΑΕΙ.
- «Ακριβή» αξιολόγηση διδακτικού προσωπικού από συναδέλφους άλλων ιδρυμάτων/σχολείων (βασιζόμενη δηλαδή στην παρακολούθηση μαθημάτων, και την μελέτη των ερευνητικών αποτελεσμάτων – αντί για ερωτηματολόγια ή ποσοτικά κριτήρια) στην βάση της εκ περιτροπής και προσωρινής συμμετοχής στην νέα Διαδικασία Αξιολόγησης σχολείων και πανεπιστημίων
- Την μετατροπή των Ιατρικών και Νομικών Σχολών σε αποκλειστικά μεταπτυχιακές σχολές, κατά τα πρότυπα των ΗΠΑ και της Αυστραλίας, με τους εισαγόμενους σε αυτές να υποχρεούνται να ολοκληρώσουν άλλο προπτυχιακό πρόγραμμα πριν ενταχθούν στην Ιατρική ή Νομική Σχολή – με σκοπό την αποδέσμευση 18χρονων από την κοινωνική πίεση να γίνουν γιατροί/δικηγόροι επειδή εισήχθησαν σε αυτές τις σχολές, και την δυνατότητα άλλων νέων που δεν εισήχθησαν σε αυτές τις σχολές στα 18 τους να εισαχθούν στην θέση όσων από τους εισαχθέντες αποφάσισαν, αφού ολοκλήρωσαν άλλο προπτυχιακό, να μην συνεχίσουν στην Ιατρική/Νομική Σχολή.
Διεθνείς Σχέσεις -Άμυνα
Οι σχέσεις της Ελλάδας με τον κόσμο ήταν, από την αρχαιότητα, κομβικής σημασίας στην ανάπτυξη του ελληνισμού και την καταξίωσή του ως παγκόσμια δύναμη πολιτισμού. Ο ελληνισμός δυνάμωνε κάθε φορά που ερχόταν σε διάλογο και ανταλλαγές (πολιτιστικές, πληθυσμιακές, εμπορικές κλπ.) με άλλους λαούς και πολιτισμούς.
Η πολιτική του ΜέΡΑ25 όσον αφορά την θέση της Ελλάδας στον Κόσμο λαμβάνει υπ’ όψη αυτή την παράδοση και κινείται στους άξονες της Ιδρυτικής μας Διακήρυξης η οποία, μεταξύ άλλων, αναφέρει το όραμά μας για μια Ελλάδα και μια Ευρώπη:
- Ειρηνική, που αποκλιμακώνει τις εντάσεις, προβάλει τον κοινό πολιτισμό ως γεωπολιτικό εργαλείο επίλυσης διαφορών, και λειτουργεί ως ανάχωμα απέναντι στις δυνάμεις αποσταθεροποίησης, στις τάσεις επεκτατισμού, σε κάθε είδος αλυτρωτισμού επί ευρωπαϊκού εδάφους, καθώς και στις σειρήνες των μιλιταριστικών «λύσεων»
- Ανοικτή, επειδή ξέρει ότι τα τείχη, τα συρματοπλέγματα και οι φράκτες στα σύνορα δεν ταιριάζουν σε περήφανους λαούς με αυτοπεποίθηση και αξιοπρέπεια
- Κοινωνική, που αναγνωρίζει ότι ο πολιτισμός μιας κοινωνίας αντανακλάται στον τρόπο που αντιμετωπίζει τα πιο αδύναμα μέλη της, τον «άλλο», τον «διαφορετικό»
- Οικολογική, που θέτει ως στόχο της εξωτερικής της πολιτικής τον σεβασμό στα οικοσυστήματα του πλανήτη, την προστασία της βιοποικιλότητας, και την παγκόσμια μετάβαση σε πράσινες μορφές ενέργειας, μεταφορών και παραγωγής
- Αποκεντρωμένη & Πλουραλιστική – μια Ελλάδα και μια Ευρώπη των περιφερειών, των εθνοτήτων, των διαφορετικών φιλοσοφικών πεποιθήσεων, των διαφορετικών γλωσσών και πολιτισμών, του αυτο-προσδιορισμού ατόμων και ομάδων
8.1 ΔΥΟ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Οι δύο βασικές αρχές του ΜέΡΑ25 στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής είναι ότι:
- Ποτέ δεν ταυτίζουμε κυβερνήσεις με λαούς και πάντοτε αντιμετωπίζουμε κυβερνήσεις απολυταρχικές και επιθετικές μέσω επίθεσης φιλίας προς τους λαούς, προσπαθώντας παράλληλα να ενδυναμώσουμε τα δημοκρατικά, προοδευτικά κινήματα των χωρών αυτών, αποδυναμώνοντας παράλληλα τα καθεστώτα και τις κυβερνήσεις που απειλούν τόσο τους λαούς αυτούς όσο και την Ελλάδα.
- Αναγνωρίζουμε το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης και του αυτοπροσδιορισμού σε όλες τις κοινότητες και κρατικές οντότητες, πανευρωπαϊκά, διαχωρίζοντας αυτό το δικαίωμα από κάθε είδους αλυτρωτισμό που διακινδυνεύει την Ειρήνη και τις σχέσεις καλής γειτονίας – και τον οποίο αλυτρωτισμό στηλιτεύουμε.
8.2 ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ
Τα τουρκικά καθεστώτα δημιουργούν τεχνητές εντάσεις ως αντιπερισπασμό στα εσωτερικά τους προβλήματα. Το αυταρχικό καθεστώς Ερντογάν δεν απέφυγε την ίδια οδό. Οφείλουμε να επιδείξουμε ψυχραιμία και σύνεση χωρίς να ταΐζουμε το εθνικιστικό αφήγημα του τουρκικού καθεστώτος το οποίο εγκλωβίζει μεγάλες μάζες του τουρκικού λαού εις βάρος του τουρκικού λαού και, βέβαια, εις βάρος της χώρας μας. Υπό αυτό το πρίσμα, κάθε αντι-τουρκική κορώνα από ελληνικές πηγές (κυβερνητικές ή μη) αποτελούν θείον δώρον για το τουρκικό καθεστώς που τις χρησιμοποιεί για να εγκλωβίζει ακόμα πιο σφικτά μερίδες του τουρκικού λαού.
Θέση του ΜέΡΑ25 είναι πως ό,τι καθιστά δύσκολη την δράση των Τούρκων δημοκρατών ζημιώνει την Ελλάδα. Κι ό,τι διευκολύνει την δράση των Τούρκων δημοκρατών ωφελεί την Ελλάδα. Υπό αυτό το πρίσμα, η εκ προοιμίου απόρριψη από την ελληνική πλευρά προτάσεων συνεργασίας με την Τουρκία που θα ωφελούσε τον τουρκικό λαό αποτελεί μεγάλο δώρο για τον Ερντογάν και το Βαθύ Τουρκικό Κράτος.
Παραδείγματος χάριν, η συμφωνία για συνεκμετάλλευση των υδρογονανθράκων της Ανατολικής Μεσογείου με το Ισραήλ (την ώρα μάλιστα της σφαγής και της αργόσυρτης εθνοκάθαρσης των Παλαιστινίων στα Κατεχόμενα) αποκλείοντας την Τουρκία δίνει το δικαίωμα στον Ερντογάν να παρουσιάζει την Ελλάδα στον τουρκικό λαό ως εχθρό του, ενισχύοντας έτσι την ένταση στο Αιγαίο.
Το ΜέΡΑ25 σημειώνει πως στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου οι εντάσεις αυξάνονται επικίνδυνα, κι όχι μόνο λόγω της γνωστής τακτικής της Τουρκίας. Η κυβέρνηση Τραμπ βάζει στόχο την κατάρρευση του Ιρανικού καθεστώτος την ώρα που, δυστυχώς, τα μόνα κράτη τα οποία παραμένουν εν λειτουργία και διατηρούν τη δυνατότητα να παρεμβαίνουν στην περιοχή (ιδίως μετά την κατάρρευση της πάλαι ποτέ υπολογίσιμης Αιγύπτου) είναι το Ιράν και η Τουρκία.
Το ΜέΡΑ25 θεωρεί παράλογο κι επικίνδυνο το δέσιμο της χώρας στο άρμα του Ισραήλ και των αμερικανικών πολυεθνικών εταιρειών πετρελαίου, αφήνοντας παράλληλα την Τουρκία, και άλλες χώρες της Ανατολικής Μεσογείου έξω από τις συμφωνίες συνεκμετάλλευσης στα ανοικτά της Μεσογείου – κάτι που πυροδοτεί την ένταση και μειώνει τα διεθνή ερείσματά μας όσον αφορά τα ζητήματα της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο και το Κυπριακό.
Επί πλέον, το ΜέΡΑ25 κρίνει ότι, ακόμα κι αν υπάρχουν ικανά κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο, η εξόρυξή τους θα ζημιώσει την Ελλάδα πολλαπλώς: (α) θα μεγιστοποιήσει τις εντάσεις στην περιοχή, (β) θα δημιουργήσει πεδίον δόξης λαμπρόν για την ελληνική και ξένη ολιγαρχία που θα φροντίσει να διακρατήσει την μερίδα του λέοντος (απ’ ότι δεν αρπάξουν οι αμερικανικές πολυεθνικές), (γ) θα ανοίξει την όρεξη στους δανειστές οι οποίοι θα απαιτήσουν την άμεση «αποπληρωμή» των δανείων τους, και (δ) θα έχει δεινές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην καθυστέρηση της απεξάρτησής μας από τα ορυκτά καύσιμα – μια απεξάρτηση που αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο του προγράμματος Πράσινης Μετάβασης του ΜέΡΑ25 (βλ. 3.1 πιο πάνω). Με αυτό το σκεπτικό:
Το ΜέΡΑ25 τίθεται κατά της εξόρυξης και συνεκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο, στο Αιγαίο, στο Κρητικό ή στο Ιόνιο Πέλαγος. Το μέλλον απαιτεί άμεσο τερματισμό της εξάρτησης από ορυκτά καύσιμα ενώ η συνεκμετάλλευση υδρογονανθράκων με προβληματικά καθεστώτα θα αύξανε τις γεωπολιτικές εντάσεις στην περιοχή, εις βάρος των εθνικών μας συμφερόντων. Το ΜέΡΑ25 προσανατολίζεται στην ανάπτυξη μέσα από πράσινες τεχνολογίες και καινοτομίες στον τομέα των σύγχρονων τεχνολογιών σε συνεργασία με όλους τους λαούς της περιοχής.
8.3 ΚΥΠΡΙΑΚΟ
Το ΜέΡΑ25 θεωρεί βασική προϋπόθεση για την κατάργηση του τελευταίου Τείχους στην Ευρώπη την αποχώρηση του τουρκικού στρατού και της Βρετανικής βάσης από το νησί. Η Κύπρος πρέπει, επί τέλους, να αποδοθεί στους Κύπριους – ελληνικής, τουρκικής, αρμένικης κλπ εθνικής και πολιτιστικής ταυτότητας.
Το ΜέΡΑ25 σημειώνει ότι τρεις είναι οι παράγοντες που σταματούν την επίλυση του Κυπριακού: (1) Το Τουρκικό Βαθύ Κράτος. (2) Οι ιμπεριαλιστικές βλέψεις ΗΠΑ και Βρετανίας που συντηρούν την διαίρεση ώστε να παραμένουν επικυρίαρχοι. (3) Η εκτεταμένη αίσθηση ανωτερότητας μιας ισχυρής μειοψηφίας ελληνοκυπρίων που, ενδόμυχα, δεν θέλουν πραγματικά να μοιραστούν την εξουσία με τουρκοκύπριους.
- Το ΜέΡΑ25 τάσσεται υπέρ της ομοσπονδοποίησης στη βάση της πολιτικής ένωσης ελληνοκυπρίων και τουρκοκυπρίων, με κοινά ψηφοδέλτια που θα απαρτίζονται από μέλη και των δύο κοινοτήτων με κοινή πολιτική/ιδεολογική αντίληψη. Κάτι τέτοιο θα βοηθούσε τις δύο κοινότητες να ενωθούν σε πολιτικό επίπεδο, πέρα και πάνω από τις εθνικές και θρησκευτικές τους διαφορές.
8.4 ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ
Το ΜέΡΑ25 σημειώνει τα εξής:
- Η αρχαία Μακεδονία, προφανώς, ήταν απολύτως και αποκλειστικά ελληνική – όσο ελληνικές ήταν κι η Σπάρτη, η Θήβα, η Αθήνα, η Έφεσος
- Η γεωγραφική περιοχή της αρχαίας Μακεδονίας δεν είναι σήμερα αμιγώς ελληνική, αλλά μοιράζεται μεταξύ τουλάχιστον τριών κρατών (με το μεγαλύτερο μέρος να ανήκει στην Ελλάδα)
- Για αιώνες τώρα, από Βυζαντινών και Οθωμανικών χρόνων, σλαβόφωνοι κάτοικοι της Αρχαίας Μακεδονίας αυτοπροσδιορίζονταν ως Μακεδόνες. (Η μεγάλη πλειοψηφία τους σήμερα κατοικεί στην ΠΓΔΜ.)
- Το 40% περίπου των κατοίκων της ΠΓΔΜ έχουν Αλβανική εθνική και πολιτιστική ταυτότητα, και δεν ομιλούν την σλαβική διάλεκτο της πλειοψηφίας
- Το μόνο που σταμάτησε, και σταματά, έναν γενικευμένο εμφύλιο πόλεμο εντός της ΠΓΔΜ, ο οποίος θα ήταν επικίνδυνος και για την Ελλάδα, είναι η ιδέα πως αλβανόφωνοι και σλαβόφωνοι έχουν κοινή την μακεδονική ταυτότητα
- Το δικαίωμα στον αυτο-προσδιορισμό ως «Μακεδόνας» ή «Μακεδονικό» δεν μεταφράζεται σε δικαίωμα να ταυτιστεί ένα κράτος που βρίσκεται σε μικρό μέρος της Αρχαίας Μακεδονίας (η ΠΓΔΜ) με την ευρύτερη Μακεδονία μονοπωλώντας ένα όνομα που είναι ελληνικό
- Το δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό «Μακεδόνας» είναι δεδομένο για όσους ζουν στην γεωγραφική περιοχή της Αρχαίας Μακεδονίας αλλά ο αλυτρωτισμός (που οδηγεί στον επεκτατισμό) είναι καταδικαστέος απ’ όπου και να έρχεται.
Το ΜέΡΑ25 χαιρετίζει ως συμφέρουσα για όλους τους λαούς της περιοχής, συμπεριλαμβανομένου και του ελληνικού, την σύνθετη ονομασία Δημοκρατία Βόρειας Μακεδονίας καλώντας την ηγεσία της να εγκαταλείψει άμεσα κάθε προσπάθεια μονοπώλησης της έννοιας της Μακεδονίας και κάθε μορφή αλυτρωτισμού και υστερικού, εθνικιστικού αφηγήματος. Παράλληλα, το ΜέΡΑ25 θα σταθεί εμπόδιο στα αντίστοιχα υστερικά εθνικιστικά αφηγήματα στην Ελλάδα τα οποία διχάζουν τον λαό μας και δεν του επιτρέπουν να συμμαχήσει με τον λαό της ΠΓΔΜ, παρά το γεγονός ότι τα συμφέροντά μας είναι κοινά.
8.5 ΑΜΥΝΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
Στην περιοχή που βρισκόμαστε, η άμυνα της χώρας αποτελεί θέμα ζωτικής σημασίας. Όμως, εξ ίσου ζωτικής σημασίας είναι η άμυνα της χώρας από την Χρεοδουλοπαροικία που την απειλεί με ερημοποίηση και η οποία δεν επιτρέπει την διατήρηση της ετήσιας δαπάνης του 2% του ΑΕΠ για την άμυνα.
Το ύψος των αμυντικών δαπανών θα πρέπει να προσδιορίζεται από παραμέτρους όπως το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, οι επικρατούσες γεωπολιτικές συνθήκες τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, και βέβαια η οικονομική δυνατότητα της χώρας.
Με σκοπό τη μείωση της δαπάνης που προορίζεται για την άμυνα, θα πρέπει να ενισχυθεί ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας και λοιπών δομών, με στόχο την ανακούφιση των Π/Υ των κρατών μελών. Επίσης η δημιουργία κοινής πολιτικής άμυνας για τα κράτη της ΕΕ, με αντίστοιχη πρόβλεψη για την εφαρμογή της.
-
- Το ΜέΡΑ25 προτείνει την υπεύθυνη κυβερνητική ανυπακοή, δηλαδή την έξυπνη χρήση του βέτο μας σε ΕΕ και στο ΝΑΤΟ, όσο οι «μεγάλες δυνάμεις» αρνούνται να εγγυηθούν τα σύνορα της χώρας.
8.6 ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΘΗΤΕΙΑ
Από την σκοπιά της αμυντικής ικανότητας της χώρας, και γενικότερα την χρήση ανθρώπινων και υλικών πόρων, η υποχρεωτική στρατιωτική θητεία στερείται λογικής. Αυτός είναι, άλλωστε, ο λόγος που η υποχρεωτική στρατιωτική θητεία έχει καταργηθεί σε όλες σχεδόν τις προηγμένες χώρες. Ήρθε η ώρα να καταργηθεί και στην Ελλάδα έτσι ώστε οι αξιωματικοί να πάψουν να λειτουργούν ως παιδονόμοι φαντάρων που υπηρετούν αντίθετα στην θέλησή τους και οι ένοπλες δυνάμεις να επικεντρωθούν σε μικρότερες επίλεκτες αλλά κατά πολύ αποτελεσματικότερες μονάδες άμυνας και κρούσης.
Το ΜέΡΑ25 θα καταργήσει την υποχρεωτική θητεία, δημιουργώντας παράλληλα ελκυστικές για νέους και νέες θέσεις εργασίας και εκπαίδευσης στις ένοπλες δυνάμεις ώστε να υπερκαλυφθούν οι ποσοτικές απώλειες με ποιοτικές βελτιώσεις
8.7 ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Το ΜέΡΑ25 σημειώνει ότι:
- Ο διαχωρισμός μεταναστών-προσφύγων είναι ξεπερασμένος και απαράδεκτος για πολιτισμένες χώρες, ιδίως όταν έχουν την δική μας αρχαία παράδοση της φιλοξενίας: Όταν συνάνθρωποί μας επιλέγουν να διακινδυνεύσουν την ζωή τους και την ζωή των αγαπημένων τους, υπό συνθήκες οικτρές, ώστε να φτάσουν στα παράλιά μας, δεν έχει καμία σημασία αν το κίνητρό τους ήταν ο φόβος μιας σφαίρας ή ο τρόμος ότι το παιδί τους θα πέθαινε από την πείνα
- Η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας αποτελεί το ίδιο το πρόβλημα του προσφυγικού και όχι τη λύση του. Αποτρέπει στους πολιτικούς πρόσφυγες και τους ανθρώπους με μεγάλες ανάγκες να καταγράφονται ως τέτοιοι και τοποθετεί γραφειοκρατικά εμπόδια στους ίδιους και στους αρωγούς αυτών των ανθρώπων, διατηρώντας τους πρόσφυγες, τις οργανώσεις που δραστηριοποιούνται για αυτούς και τις τοπικές κοινωνίες στην αβεβαιότητα, μην επιτρέποντάς τους τον σχεδιασμό της ένταξης ή μη των ανθρώπων αυτών
- Η ελληνική κοινωνία αντέδρασε στο ανθρωπιστικό δράμα των τελευταίων ετών με συνδυασμό απίστευτης αλληλεγγύης υπέρ των προσφύγων, απόγνωσης των τοπικών κοινωνιών, και μια μικρή μερίδα που άδραξαν την ευκαιρία να αποκτήσουν εξουσία και φωνή μέσα από την καλλιέργεια ξενοφοβίας και ρατσισμού
- Από τη μία μεριά έχουμε την προσχεδιασμένη εξαθλίωση αυτών των ανθρώπων ως μέσο αποτροπής νέων αφίξεων και από την άλλη έχουμε μια εγκαθιδρυμένη έλλειψη αλληλεγγύης απέναντι στους κατοίκους της Λέσβου, της Χίου, των νησιών που δέχονται τις προσφυγικές ροές, τα οποία έχουν μετατραπεί σε νησιά φυλακές
- Μια χώρα όπως η Ελλάδα, που έχει ζήσει στο πετσί των πολιτών της την προσφυγιά, την μετανάστευση και την περηφάνια για την Διασπορά μας, έχει υποχρέωση να δημιουργήσει δυνατότητες άμεσης, πραγματικής ένταξης για τους μετανάστες που ζουν εδώ.
-
- Το ΜέΡΑ25 θα δημιουργήσει πανελλήνιο δίκτυο αλληλεγγύης υπέρ των προσφύγων, με τη δημιουργία πολλών, μικρών, ανθρώπινων υποδομών σε όλη την επικράτεια για την αξιοπρεπή φιλοξενία και διαβίωση των προσφύγων, για την σωστή υποδοχή αυτών των δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων που σήμερα ζητούν άσυλο, δίνοντας παράλληλα ανάσες στα νησιά του Αιγαίου που οι κυβερνητικές και ευρωπαϊκές πολιτικές έχουν μετατρέψει σε στρατόπεδα συγκέντρωσης ψυχών.
- Το ΜέΡΑ25 θα θεσμοθετήσει Συμβουλευτική Συνέλευση Μεταναστών (ΣΣΜ) που θα εκλέγουν οι ίδιοι οι μετανάστες με σκοπό την δική τους, οργανωμένη έκφραση – με δημοκρατικές διαδικασίες για τις οποίες θα μεριμνά το ελληνικό κράτος. Κυβέρνηση, Αντιπολίτευση και λοιποί θεσμοί δεν θα δύνανται πλέον να αντιμετωπίζουν τους μετανάστες ως μια άμορφη, άβουλη ανθρώπινη μάζα της οποίας οι απόψεις δεν καταγράφονται και δεν έχουν καμία δυνατότητα παρέμβασης στις αποφάσεις και πολιτικές που καταδυναστεύουν τόσες ζωές.
-
- Το ΜέΡΑ25 θα νομοθετήσει την παροχή μόνιμης άδειας εργασίας/παραμονής σε όποιον έχει κλείσει διετία στην χώρα ως εργαζόμενος, σε όποιον έχει κλείσει δεκαετία χωρίς να εργάζεται, σε όλα τα παιδιά που έχουν γεννηθεί στην χώρα από τις πιο πάνω ομάδες, και την εντός διετίας έναρξη της διαδικασίας παροχής υπηκοότητας για όσους έχουν μόνιμη άδειας εργασίας/παραμονής.
-
- Το ΜέΡΑ25 θα αποσύρει την χώρα από την απαράδεκτη και παράνομη σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο Συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας, θα ασκεί βέτο σε κάθε αντίστοιχη απόφαση, ενώ θα εναντιώνεται σε κάθε μιλιταριστική «λύση» (π.χ. βομβαρδισμός της Συρίας) που αναπαράγει το προσφυγικό πρόβλημα.
8.8 ΔΙΑΣΠΟΡΑ
Η Ελλάδα έχει διώξει πολλές φορές στην Ιστορία μας τα παιδιά της, ωθώντας τα στην μετανάστευση. Σήμερα, μετά από κάποιες δεκαετίες που είχαμε πιστέψει ότι αυτή η ροή σταμάτησε, το καθεστώς Χρεοδουλοπαροικίας διώχνει ορδές νέων στο εξωτερικό συνεισφέροντας στην ερημοποίηση της χώρας. Το ελάχιστο που πρέπει να κάνει η πατρίδα προς αυτούς τους ανθρώπους είναι να τους εξασφαλίσει πολιτικά δικαιώματα.
- Το ΜέΡΑ25 θα νομοθετήσει ώστε οι πενήντα βουλευτικές έδρες που σήμερα δίνονται ως «μπόνους» στο πρώτο κόμμα να αποδοθούν σε μια νέα Εκλογική Περιφέρεια Διασποράς. Αυτές οι πενήντα έδρες θα κατανεμηθούν στις εξής υπο-περιφέρειες ανάλογα με το ποσοστό των ελλήνων πολιτών με δικαίωμα ψήφου που διαμένουν σε αυτές: Δυτική Ευρώπη, Ανατολική Ευρώπη, Βόρεια Αμερική, Νότια Αμερική, Αυστραλία-Νέα Ζηλανδία, Ασία, Αφρική
8.9 ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΚΟΣΜΟ
Η Ελλάδα οφείλει να έχει μια πολύ-πολική εξωτερική πολιτική. Ως αναπόσπαστο μέρος της Ευρώπης, η Ελλάδα πρέπει να δημιουργήσει σχέσεις πολιτιστικές, οικολογικές, εμπορικές/επιχειρηματικές με όλες τους λαούς του πλανήτη στην βάση του διεθνισμού – του μόνου αντίδοτου τόσο της παγκοσμιοποίησης όσο και της απομόνωσης.