«Ο Χριστός την αγαπούσε περισσότερο απ’όλους μας”.
Θόρυβο έχει προκαλέσει η ανακοίνωση του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ ότι βρέθηκε πάπυρος που αναφέρει ότι ο Χριστός ήταν παντρεμένος με την Μαρία τη Μαγδαληνή και μάλιστα είχαν κάνει και παιδιά.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ακούγεται αυτό το θέμα. Ακόμα και κατά τον Καζαντζάκη στον «Τελευταίο Πειρασμό», στο όραμα που είχε ο Χριστός, πάνω στο σταυρό, είχε παντρευτεί τη Μαγδαληνή και είχαν κάνει οικογένεια. Και, όταν βγήκε από τη λιποθυμία και είδε ότι ήταν απλά ένα όνειρο, είπε λυπημένος «Τετέλεσται». Η Εκκλησία είχε αποφασίσει να αφορίσει το Καζαντζάκη , αλλά οι Κρητικοί της έστειλαν μήνυμα: «Μην τολμήσετε και πειράξετε το σύντεκνο γραφιά, γιατί δε θα μείνει εκκλησία όρθια σ’ όλη την Κρήτη», οπότε «κατ’οικονομίαν, απλώς έβαλαν το βιβλίο του στο απαγορευμένο Index και έκαναν το παν σε συνεργασία με τους «καίσαρες» να μη πάρει το Βραβείο Νόμπελ (που όταν το πήρε ο Albert Camus, έστειλε μήνυμα στην Ελένη Καζαντζάκη: «Αυτό το βραβείο το πήρα συμβολικά για το Νίκο, γιατί το άξιζε πιο πολύ από μένα»).
Το Ευαγγέλιο της Μαρίας της Μαγδαληνής εθεωρείτο γνησιότατο μέχρι το 400 περίπου μ.Χ. και διαβαζόταν στις εκκλησίες, (ακόμα και η Σύνοδος της Νίκαιας το 325 μ.Χ. δεν είχε κανένα πρόβλημα μαζί του, ίσως γιατί είχαν σοβαρότερα), αλλά έπειτα έγινε η επιλογή και θεωρήθηκε απόκρυφο και δε συμπεριλήφθηκε στον «Κανόνα». Τώρα βλέπω το λόγο: σε μια εποχή σκληρής ανδροκρατίας στην εκκλησία, που η γυναίκα εθεωρείτο όργανο του Σατανά, ακόμα και συνεργός της, ή κατά τον Τερτυλλιανό (On the Apparel of Women), χειρότερη κι από το Διάβολο, γιατί ακόμα κι εκείνος δεν είχε τολμήσει να τα βάλει με το Θεό, όπως η Εύα, (προπατορικό αμάρτημα), δε θα μπορούσαν να δεχτούν ένα κείμενο σαν το παρακάτω. Είναι από το Κεφάλαιο 14 του «Ευαγγελίου της Μαρίας» και πέρα από το πώς μια γυναίκα, που είχε διατελέσει και πόρνη, τόλμησε να γράψει ένα βιβλίο, αυτά που λέει χτυπούν τον αντρικό σωβινισμό. Η μετάφραση είναι δική μου από κείμενο που πήρα από τη Βιβλιοθήκη του Βατικανού (μη σας παραξενεύει, έχουν τα πάντα εκεί, ακόμα και Link To Other Religions, όπου μπορείς να πας σε ιστοσελίδες των Μουσουλμάνων, των Ινδουιστών, των Κομφουκιστών κλπ.)
«Μετά από αυτά τα λόγια, η Μαρία σώπασε. Είχε φτάσει στο τέλος της διήγησης για ό,τι της είχε πει ο Χριστός. Αλλά ο Ανδρέας μίλησε λέγοντας στους αδελφούς, «Κάντε ό,τι θέλετε από αυτά που σας είπε αυτή. Προσωπικά δεν πιστεύω ότι ο Ιησούς της τα είπε. Αυτά τα δόγματα είναι γεμάτα από περίεργες αντιλήψεις». Ο Πέτρος απάντησε και είπε το ίδιο πράγμα. Τους προκαλούσε να πάρουν θέση για τον Σωτήρα: «Μίλησε μ’ αυτή τη γυναίκα χωρίς να μας το πει και σε μας; Και της είπε μυστικά; Πρέπει να αλλάξουμε γραμμή επειδή αυτά τη δασκάλεψε; Την εκτιμούσε περισσότερο από μας;» Και η Μαρία του είπε κλαίγοντας: «Αδελφέ Πέτρο, τι νομίζεις; Ότι έφτιαξα μια ψεύτικη ιστορία για το Χριστό;» Ο Levi πήρε το λόγο, λέγοντας στον Πέτρο, «Πέτρο είσαι πάντα ευέξαπτος. Σε βλέπω τώρα να τα βάζεις με τις γυναίκες, λες και οι γυναίκες είναι εχθροί μας. Ο Χριστός την εκτιμούσε πολύ, ποιος είσαι εσύ να την κατακρίνεις; Και την ήξερε πολύ καλά. Και πάνω από όλα την αγαπούσε περισσότερο από εμάς. Θα πρέπει να ντρεπόμαστε για τον ανδρισμό μας… Και βγήκαν για να αναγγείλουν το γεγονός (την Ανάσταση του Χριστού»). (Από το Ευαγγέλιο της Μαρίας της Μαγδαληνής, κεφάλαιο 14).
Δε μπορούσαν να δεχτούν ότι [όπως άλλωστε αναφέρεται και σε άλλα ευαγγέλια] ο Χριστός παρουσιάστηκε πρώτα σε μια γυναίκα και όχι σ’ αυτούς. Γιατί; Γιατί αυτό σημαίνει unconditional love αγάπη, και ήξερε την αγάπη της Μαρίας. Αλλά αυτοί πέρασαν το αντίθετο μήνυμα και στις επόμενες γενιές: η Μαγδαληνή η πόρνη, όχι η Μαγδαληνή που λάτρεψε το Χριστό όσο κανένας άλλος.
Δεν είχε άδικο η Μαγδαληνή να είναι απογοητευμένη και συγκρατημένα οργισμένη μαζί τους: από τους 12 ο ένας τον είχε προσδώσει επί χρήμασι, ο άλλος τον είχε αρνηθεί όχι μια φορά αλλά τρεις, ο τρίτος στην ίδια συνάντηση απαιτούσε τους τύπους των ήλων και οι υπόλοιποι είχαν σκορπιστεί επί μέρες σαν τα παιδιά του λαγού από το φόβο των Ιουδαίων. Μόνο αυτή είχε ξεπεράσει αυτή το φόβο με τη δύναμη της αγάπης της να τολμήσει να τα βάλει με τους Ρωμαίους στρατιώτες που φρουρούσαν τον τάφο. Είναι δύσκολο να κρίνει κάποιος τι ακριβώς συνέβη, όταν όλες οι πηγές είναι εσωτερικές ή και γραμμένες ένα ή δυο αιώνες αργότερα, αλλά το «Ευαγγέλιο της Μαρίας» φαίνεται να περιγράφει ρεαλιστικά αυτό που συνέβη, ή έστω που αργότερα πίστευαν ότι συνέβη.
Παρ’ όλο που το κείμενο δεν αναφέρει αν ήταν παντρεμένοι, είναι άλλωστε κατεστραμμένο το μισό, βγαίνει καθαρά ότι ο Χριστός αγαπούσε και εκτιμούσε αυτή τη γυναίκα, κι ας ήταν πόρνη, ή όταν μετανόησε, πιο πολύ από οποιονδήποτε άλλον, οι οποίοι φαίνεται ότι μάλωναν μεταξύ τους τόσο συχνά που οι πρώτες του λέξεις στις συναντήσεις τους ήταν συμβουλές για «ειρήνη υμίν» και «αγαπάτε αλλήλους».
Κάτι που δε φαίνεται να είχε πει ποτέ στη Μαγδαληνή. Γιατί τα είχε στην ψυχή της και τα δύο. Επί τέλους αρχίζει να γίνεται η «Αποκαθήλωση της Μαγδαληνής».
(Δεν είμαι ούτε θεολόγος, ούτε πολιτικός. αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δε μπορώ, όπως καθένας μας, να εκφράσω τη γνώμη μου σε κάποιο κοινωνικό θέμα, όπως η θρησκεία ή η πολιτική, κι ας κρίνει ο άλλος αν είναι σωστή ή όχι).
* Πίνακας του Alexander Ivanov.