Χτες όλη μέρα έπλενα χαλιά, κουβέρτες και παπλώματα.
Η κούραση απερίγραπτη. Κι όταν παλεύεις με γορίλες, δεν τα παρατάς
όταν κουραστείς εσύ!
Τα παρατάς, όταν κουραστεί ο γορίλας…
Το μόνο που ζητούσα … ένας καναπές ν’απλώσω την αρίδα μου
και μια μελωδία να με ταξιδέψει…
Να πάρει μακριά, μαζί με τη σκέψη και την κούραση…
Άνοιξα το ραδιόφωνο. Μια γνώριμη μελωδία ακούστηκε…
Ένα άκουσμα ιδιαίτερο, που συνεπαίρνει, αποθεώνει,
ικανό για την παραπλάνηση, που αναζητούσα!
“Litanie des Saints” του Dr John.
Ήταν αυτό το κάτι, που ζητούσα να με μονοπωλήσει.
Η “Λιτανεία των αγίων” με τους ακαταλαβίστικους στίχους, είναι κράμα αφρικανικής διαλέκτου, με ισπανικά και κρεόλ. Συγκεκριμένα, βασίζεται στην οξιτανική (occitan) γλώσσα, που μιλιέται στη N.Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία, με αφρικανικά στοιχεία προερχόμενα από τους σκλάβους.
“…Ero mante te que le mama
damba la metres
Ero mante te que le papa
damba la moi ido
Ero mante te que le mama
Santa Maria…”
Ο συνθέτης του, Malcolm John Rebennack, γνωστός ως Dr. John, από τη Νέα Ορλεάνη. Εκεί που οι αφρικανοί κάτοικοι εκτελούν μέχρι σήμερα τελετουργίες-αφιερώματα, ωραίο κατάλοιπο από τη μακρινή τους πατρίδα, που η μουσική με το χορό και τη θρησκεία αποτελούν άρρηκτη ενότητα!
Dr. John
Ο μελωδικός πυρήνας αυτού του τραγουδιού είναι ένα μοτίβο από το τραγούδι του Louis Gottschalk: “Μπαμπούλα,το πνεύμα των νέγρων-προγόνων”.
Ο Gottschalk από τη Νέα Ορλεάνη κι αυτός, μεγάλωσε (παρότι ο ίδιος γιος άγγλου επιχειρηματία και κρεολής) παρακολουθώντας στενά τη ζωή των νέγρων της πόλης του, που χόρευαν σε ξέφρενους ρυθμούς χτυπώντας άλλοι ρυθμικά τα χέρια και άλλοι παίζοντας μπάντζο, μιμούμενοι τον αφρικανικό χορό Bomba και ιεροτελεστίες των μακρινών προγόνων τους.
Τα λαϊκά μοτίβα, λοιπόν, από τον “Μπαμπούλα”, το νέγρικο χορό, ο Gottschalk εμπνεύστηκε το ομώνυμο τραγούδι του, που ενσωμάτωσε αργότερα ο Dr John σε μια νέα σύνθεση, από την οποία πήρε το όνομα: “Litanie des Saints”. Το όνομα, που δόθηκε από προσευχή της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, είναι μια προσευχή, η οποία περιλαμβάνει επικλήσεις στην Παναγία, τους Αγγέλους και όλους τους αγίους. Γι’αυτό στην έναρξη του τραγουδιού γίνεται αναφορά, σαν φωνητικά, στην Παναγία και στον άγιο Μιχαήλ, ενώ καταλήγει στην αγία Καικιλία.
…Οι ήχοι από τα βιολιά και ο συγκοπτόμενος ρυθμός της μελωδίας λικνίζονταν πάνω στην αιώρα των ονείρων μου…Μια ψιθυριστή φωνή διέκοψε το χορό : “Έλα στο κρεβάτι…κοντεύει να ξημερώσει…”
“The Bamboula”-“Χοροί της Ν.Ορλεάνης” του G.W.Cable (1886)
Η Ελπίδα Νούσα είναι καθηγήτρια Μουσικής στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και αγαπά κάθε μορφή τέχνης, συμπεριλαμβανομένης της Ιστορίας-Μυθολογίας
SHARE