* Ο Γιάννης Πανούσης είναι Καθηγητής Εγκληματολογίας του Παν/μιου Αθηνών
Οι γνώσεις μας
είναι συμπληρωματικοί ισολογισμοί,
τίποτ’άλλο
Ράϊνερ Μαρία Ρίλκε
Υπάρχει κάποια αξιόπιστη έρευνα [κι όχι από αυτές που κάνουν τα κόμματα για ν’ “αποδείξουν” ότι έχουν δίκιο ή ότι είναι οι καλύτεροι], η οποία ν’αποδεικνύει ότι η βλακεία, η αμετροέπεια, ακόμα και η τυφλή εμμονή, κατανέμεται στους ανθρώπους σύμφωνα [ή κατ’αναλογίαν] των πολιτικών τους πεποιθήσεων ή του status τους; Με άλλα λόγια οι δεξιοί πολίτες είναι πιο πονηροί από τους αριστερούς ή οι αριστεροί πιο τίμιοι από τους δεξιούς, και οι κεντρώοι πιο σοβαροί απ’όλους ή οι ιδιωτικοί υπάλληλοι λιγότερο διεφθαρμένοι από τους δημόσιους;
Επειδή πιστεύω στην ατομική ευθύνη και την πολιτική ηθική κι όχι σε μύθους και ιδεοληψίες, θα αναφερθώ σ’ένα πρόσφατο παράδειγμα προς αποφυγήν.
Το «τεκμήριο ενοχής», το οποίο διετύπωσε βουλευτής της Αριστεράς [;] δεν είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει ν’αφορά πρωτίστως όλους όσους κυβερνήσανε κι όχι μερικούς; Αυτοί δεν παίρνουν σημαντικές αποφάσεις για τη ζωή των πολιτών, άρα καθίστανται εξ αντικειμένου υπόλογοι για τυχόν αρνητικές συνέπειες αυτών των αποφάσεων; Αν έτσι έχουν τα πράγματα, τότε εκείνοι οφείλουν κάθε στιγμή-κι όχι μόνον όταν καταγγέλλονται – ν’αποδεικνύουν ότι είναι «αθώοι».
Το τεκμήριο αθωότητας το έχουν οι πολίτες και όχι οι πολιτικοί, κάθε χρώματος και ιδεολογίας, γι’αυτό πρέπει να προσέχουν να μην παραβιάζουν τις κόκκινες γραμμές του νομικού πολιτισμού, του Συντάγματος, ακόμα και του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής, προκειμένου να θίξουν τους πολιτικούς τους αντιπάλους ή τους διαφωνούντες. Το boomerang effect τους περιμένει στη γωνία για να εκδικηθεί αυτές τις νεο-Οργουελικές απόψεις των όποιων φανατικών, υπέρμαχων της κομματικής ορθοφροσύνης, της φαντασιακής ποινικοποίησης, της κατασκευής ενόχων στην κοινή γνώμη. Μεγαλύτερη εξαχρείωση των πολιτικών και κοινωνικών ηθών από την επιχείρηση προβολής ολοκληρωτικών δηλώσεων δεν υπάρχει, όποιου χρώματος μαντηλάκι κι αν φοράει ο καταγγέλλων [και εμμέσως αυτοκαταγγελλόμενος].
* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.
The article expresses the views of the author
iPorta.gr