Ανοιχτή πόρτα

“Θα σου γράψω παιδάκι μου όταν φτάσω” – Οι φίλοι μου και η φιλτάτη αλήθεια, του Μάνου Στεφανίδη

Spread the love

Ο Μάνος Στεφανίδης είναι Ιστορικός Τέχνης και Ομότιμος Καθηγητής του ΕΚΠΑ. Διαβάστε τα άρθρα του Μάνου Στεφανίδη ΕΔΩ

 

“Θα σου γράψω παιδάκι μου όταν φτάσω”

Μπορεί ένα τραγούδι να ρίξει μία κυβέρνηση; Ο Τίτος Πατρίκιος διαπίστωνε με πικρία πως δεν κινητοποιούν πια τις μάζες οι στίχοι. Αν όμως σκεφτεί κανείς τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη ή του Γιάννη Μαρκόπουλου ή του Θάνου Μικρούτσικου ή του Μάνου Λοΐζου επειδή αυτά διαμόρφωναν συνείδηση και αισθητική σ’ ένα τεράστιο κοινό, θα συμφωνήσει ότι τα τραγούδια αποκτούσαν αντίστοιχα τεράστιο, πολιτικό εκτόπισμα. Αλλά και εκείνα του Μάνου Χατζιδάκι ή του Νίκου Μαμαγκάκη ή του Γιάννη Σπανού, από μίαν άλλη σκοπιά όμως. Καλλιεργούσαν συγκινώντας. Κι αφού η τέχνη, κατά βάθος, δεν είναι τίποτε άλλο παρά η πιο σημαίνουσα αλλά κι η πιο παρήγορη εκδοχή της υπαρξιακής μας θλίψης….

Ο Φοίβος Δεληβοριάς, μαθητής του Μάνου Χατζιδάκι και του Διονύση Σαββόπουλου, έγραψε ένα τραγούδι, μια θρηνητική μπαλάντα, και το απέδωσε χθες στην συναυλία του Καλλιμάρμαρου για τα Τέμπη μ’ ένα τρόπο απλό όσο και συγκλονιστικό. Συγκινώντας – καλύτερα ταρακουνώντας – όλη την Ελλάδα. Ένα τραγούδι που διαδόθηκε αστραπιαία όχι από στόμα σε στόμα αλλά από κινητό σε κινητό, που πολλαπλασιάστηκε στο διαδίκτυο κι έγινε σημείο αναφοράς μέσα σ’ ελάχιστο χρόνο. Είπα “σημείο αναφοράς”… δηλαδή αυτό που λείπει δραματικά από τον τόπο. Επειδή η μουσική είναι, ίσως, η κορυφαία των τεχνών γιατί εκφράζει συγχρόνως και την απόλυτη αφαίρεση και τον απόλυτο ρεαλισμό.

Συνειδητοποίησα λοιπόν πως ένα απλό τραγούδι, μακριά από συνθήματα ή εύκολους λαϊκισμούς, με φόρτιση αλλά και έμπνευση, μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για την ευαισθητοποίηση κάθε υπεύθυνου πολίτη. Μικρού ή μεγάλου. “Για να κινητοποιήσει τις μάζες” όπως λέγαμε κάποτε με μία παλιότερη φρασεολογία. Κι ότι ο Φοίβος έγραψε ένα τραγούδι που μπορεί να ρίξει μια κυβέρνηση. Κι είναι τότε που διαπιστώνεις τη σημασία της άδολης, άμεσης τέχνης, της “ταπεινής” όπως ήθελε ο Καρυωτάκης, μακριά από κοσμικότητες, ναρκισσισμούς ή κόλπα προβολής και εμπορικά παιχνίδια. Όπως συνέβαινε από την εποχή του Βύρωνα και του Σολωμού ως την εποχή του Πικάσο και του Μαγιακόφσκι. Τότε που η ιστορία γραφόταν κάθε μέρα κι από ένα διαφορετικό χέρι. Ώσπου το εγώ να γίνει εμείς. Σ’ άλλες εποχές, καθόλου νερόβραστες και βουβές όπως η δική μας η “ετοιματζίδικη”. Μια εποχή γενικού ξεχαρβαλώματος χωρίς πνευματικά αναστήματα και χωρίς παράδειγμα. Ο εύκολος τρόπος βέβαια θα ήταν να δηλώσει κανείς αντικυβερνητικός και να ξεμπερδεύει. Όμως αυτό είναι πολύ απλοϊκό. Η κρίση που σοβεί από παλιά, αφορά κυρίως στην μεθοδική υποβάθμιση της, ουσιαστικής, παιδείας που μεθοδικά αποδεχτήκαμε όλοι μας ως γεγονός αναπότρεπτο. Μία παιδεία όμως που δεν μπορεί να συγκινήσει και να εμπνεύσει προβάλλοντας πρότυπα και μέθοδο σκέψης, πειθαρχία και πνεύμα μαθητείας, είναι καρκίνος στο κοινωνικό σώμα. Η ογκούμενη, παράλογη βία ακόμα ανάμεσα και σε ανήλικους – οι ενήλικες απλώς αλληλοσκοτώνονται με τα Ι.Χ τους στους καθημερινά αιματοβαμμένους δρόμους – πιστοποιεί τον λάθος δρόμο που έχουμε πάρει όλοι. Τουλάχιστον μας σώζουν ακόμη τα τραγούδια…

ΥΓ. Και μια συμβουλή: Να αποφεύγετε όσους προσεγγίζουν την τέχνη για να κρύψουν την προσωπική τους υστέρηση. Ή, για να παίξουν φθηνά παιχνιδάκια εξουσίας.

Φωτογραφίες: Από την ομαδική έκθεση My Pietà που οργάνωσε ο Πέτρος Δουμάς στην Art Space Project. Οι αείμνηστοι καλλιτέχνες Γκάγκικ Αλτουνιάν και Γιώργος Δέρπαπας.


Οι φίλοι μου και η φιλτάτη αλήθεια

(Στον φίλο μου Φοίβο, τον αληθινά ταπεινό καλλιτέχνη που χτες μ’ έκανε να κλάψω)

Μερικές φορές το βλακώδες πείσμα γίνεται πολύ επικίνδυνο. Προσωπικά ούτε χολή, ούτε μίσος νιώθω για τον οποιονδήποτε. Πόσω μάλλον για έναν καλλιτέχνη. Από την πρώτη στιγμή θέλησα να παρέμβω κατευναστικά επιδιώκοντας το αυτονόητο. Δηλαδή την στοιχειώδη αποκατάσταση του θιγομένου και την απόδοση της καλλιτεχνικής δικαιοσύνης. Που θα πει απλά μια “συγγνώμη”. Αφού ήταν τόσο εξόφθαλμο το παράπτωμα.

Έκανα απλώς το καθήκον μου ως ιστορικός και κριτικός τέχνης όπως ανέκαθεν πράττω καταγγέλλοντας με όση γνώση και εμπειρία διαθέτω, είτε πλαστά και ψευδεπίγραφα έργα είτε τους ποικίλους τσαρλατάνους που εισβάλουν κατά καιρούς στο χώρο. Και θα το ξανακάνω. Επειδή δεν εξυπηρέτησα ποτέ σκοπιμότητες ούτε ανήκω σε κάποια μασονία. Από αυτές που αφθονούν στο κλεινόν άστυ.

Τα όποια λάθη μου, τέλος, είναι λάθη καλής προαίρεσης. Και για τα οποία ζητώ συγγνώμη.

Αυτό λοιπόν που δεν είπαν οι καλοθελητές εξ αρχής είναι το γεγονός ότι περισσότερο από μίαν άνευρη αντιγραφή, εδώ είχαμε μία κακή ζωγραφική. Κι αυτό είναι το χειρότερο. Έγραφαν οι διάφοροι ύμνους για πολύ κακά πορτρέτα, με λάθη σχεδιαστικά ή λασπωμένο χρώμα και αντιγραμμένη σύνθεση. Πίνακες με εύκολο μελοδραματισμό απέναντι σ’ ένα θέμα που δεν επιτρέπει κανένα μα κανέναν εκβιασμό συναισθήματος γιατί τότε γίνεται καρικατούρα. Πράγμα που θα πει ότι δύο στους τρεις απ’ όσους ασχολούνται με τα εικαστικά στον τόπο μας, είναι τυφλοί.

Αντίθετα, οι φωτογραφίες του Κατσάγγελου επειδή είναι πρωτογενείς και προϊόν βαθιάς, προσωπικής εμπλοκής και μελέτης, μπορούν κι αποδίδουν όχι την απόκλιση ή την ασθένεια αλλά την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Ακόμη και μέσα στην οδύνη ή την εξουθένωση. Κάτι που είχε επιτύχει κι ο Γιώργος Δεπόλλας με τα συνταρακτικά έργα του από την Λέρο. Επειδή οι άνθρωποι δεν είναι αξιοθέατα έστω κι αν βρίσκονται πίσω από κάγκελα και έγκλειστοι. Που θα πει ότι αυτά είναι πολύ ευαίσθητα ζητήματα και οφείλουμε να τα προσεγγίζουμε με το ανάλογο δέος. Την ανάλογη, τονίζω, ταπεινότητα.

ΥΓ 1. Γνωρίζω ότι λέω πράγματα που όλοι οι γνώστες γνωρίζουν – ιδίως οι ζωγράφοι – και τα οποία παραδέχονται μεταξύ τους. Σιωπηλά όμως. Πολύ σιωπηλά και φοβισμένα.

ΥΓ 2. Και μια συμβουλή: Να αποφεύγετε όσους προσεγγίζουν την τέχνη για να κρύψουν την προσωπική τους υστέρηση. Ή, για να παίξουν φθηνά παιχνιδάκια εξουσίας.

SHARE
RELATED POSTS
“Πνοή Δημιουργίας Νοτίου Αιγαίου”: Τρόφιμα σε κοινωφελή ιδρύματα Ρόδου και Σύρου αντί προεκλογικής φιέστας
Το καινούργιο τρένο του Αυτοκράτορα, του Κωστή Α. Μακρή
thumb_640.jpg
Οι απειλές και οι προκλήσεις της γήρανσης του πληθυσμού, του Δρ Αναστασίου Πλατή

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.