Ανοιχτή πόρτα Πρόσωπα - Αφιερώματα

Ζωγραφίζοντας τον Απόντα, του Μάνου Στεφανίδη

Spread the love
Ο Μάνος Στεφανίδης είναι Ιστορικός Τέχνης και Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ

 

Μόνο στη Ρόδο: Αποστόλου Παύλου 50 (Ανάληψη)-Βενετοκλέων (Στάδιο ΔΙΑΓΟΡΑΣ)-Ρόδου-Λίνδου (ύψος ΙΚΑ)-Λεωφόρος Κρεμαστής – Πηγές Καλλιθέας (από Μάιο-Οκτώβριο) & catering Γάμοι-Βαπτίσεις, Συνέδρια, Εκδηλώσεις

PANE DI CAPO – AT RHODES – ΣΤΗ ΡΟΔΟ – ΤΗΛ: 22410-69007

Κυριακή, στα χιονισμένα Γρεβενά. Τις προάλλες. Εξ άλλου τί σημασία έχει ο χρόνος μπροστά στον Χρόνο;

Καθ’ οδόν προς το εργαστήρι του Αριστοτέλη Βαρσάμη, ζωγράφου πολύ γνωστού και αγαπητού στην ευρύτερη περιοχή.

Παντού όπου ταξιδεύω … εκτός κέντρου… διαπιστώνω ότι υπάρχει μια αυτόνομη, πολιτιστική ζωή με σημαντικούς δημιουργούς της περιφέρειας που όμως, κατά σύστημα, το κέντρο ή δεν αναγνωρίζει ή απλώς δεν γνωρίζει. Πράγμα που σημαίνει ότι η μικρή ή μεγάλη ιστορία της νεοελληνικής τέχνης πρέπει σταθερά να ξαναγράφεται. Να διευρύνεται, να συμπληρώνεται, να γίνεται πιο αντικειμενική και δίκαιη.  Πιο διαπορητική. Λιγότερο αυτάρεσκη

Από την άλλη πλευρά σκεφτείτε την ζωή που ζούνε, συνήθως, οι καλλιτέχνες της επαρχίας. Χωρίς, ουσιαστικά, κοινό, προβολή, διεξόδους, στήριξη. Απομονωμένοι και με την σιωπή σταθερή συντροφιά. Με το περιθώριο. Με τις τοπικές αρχές να είναι εξ ορισμού είτε “αθώες” είτε εχθρικές. ( Όχι βέβαια ότι η κεντρική εξουσία είναι πιο φιλότεχνη, αλλά λέμε τώρα )!

Ειδικότερα, ο Αριστοτέλης Βαρσάμης, ζωγράφος και αγιογράφος, γιός παλιού αγωνιστή του Δημοκρατικού Στρατού, υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει ως παιδί για ένα διάστημα τα Γρεβενά και να εγκατασταθεί στην Κοζάνη και την Ζάκυνθο.

Παράλληλα υφίσταται και το απηνές, φανατικό κυνηγητό των ιερωμένων ως γιός κομμουνιστή. Μέχρι και σήμερα!
Όμως ο Βαρσάμης, εις πείσμα όλων αυτών, ζει την ζωή του όπως ο ίδιος γουστάρει και όπως μπορεί ζωγραφίζοντας κορίτσια με τους τρόπους των Προραφαηλιτών και Παναγίες σαν αγαπημένα κορίτσια. Λεπτομέρεια: Τα κορίτσια αυτά πάντα κρατούν ένα βιβλίο το οποίο πάντα έχει τον τίτλο ΑΠΏΝ. Ποιός είναι ο απών; Το άρρεν βέβαια. Που στο τέλος φεύγει, δραπετεύει από την ζωή των κοριτσιών. Ίσως ο απών να είναι ο ίδιος ο ζωγράφος, οι επιθυμίες και τα όνειρα του. Αφού κατά βάθος οι αληθινοί έρωτες επιβιώνουν στο τέλος αποκλειστικά στους πίνακες και τα βιβλία.

 

 

*Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.  The article expresses the views of the author. iPorta.gr

SHARE
RELATED POSTS
Kostis A. Makris
«Zito i Hellas»…και δεν μιλάω γενικά για το Πολυτεχνείο, του Κωστή Α. Μακρή
(Τα αυγά και τα καλάθια) – Παθογένεια της παιδείας ή της οικογένειας;, του Μάνου Στεφανίδη
Μερικές φορές, οι βόμβες σκάνε στα χέρια μας, του Κώστα Αρβανίτη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.