Μόνο στη Ρόδο: Αποστόλου Παύλου 50 (Ανάληψη)-Βενετοκλέων (Στάδιο ΔΙΑΓΟΡΑΣ)-Ρόδου-Λίνδου (ύψος ΙΚΑ)-Λεωφόρος Κρεμαστής – Πηγές Καλλιθέας (από Μάιο-Οκτώβριο) & catering Γάμοι-Βαπτίσεις, Συνέδρια, Εκδηλώσεις
Ο κ. Βασίλειος Μαστρογιάννης είναι Διδάκτωρ Δημοσίου- Διοικητικού Δικαίου. Στο τέλος το πλήρες βιογραφικό του*.
Η Χώρα μας σήμερα βρίσκεται αντιμέτωπη με δύο διαφορετικές κρίσεις. Η μία είναι παγκόσμια ( covid 19) και επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τη συνεργασία με τις άλλες χώρες, από την εξέλιξη των επιστημονικών δεδομένων ( έρευνα, θεραπεία, εμβόλιο)αλλά και από την αποτελεσματικότητα των εγχώριων μέτρων. Η άλλη είναι κατά κάποιο τρόπο τοπική (προσφυγικό- μεταναστευτικό) αν και έχει αιτίες που ανάγονται στην διαχείριση της διεθνούς πολιτικής κατάστασης ( πόλεμος στη Συρία και όχι μόνο), αλλά και στη συνεργασία με τις όμορες χώρες και βεβαίως από την Ευρωπαϊκή πολιτική.Kαι πάλι όμως η αντιμετώπιση και αυτής όπως όλων των κρίσεων, εξαρτάται από την αποτελεσματικότητα των μέτρων που λαμβάνει στοχευμένα η χώρα.
Κρίσεις λοιπόν, που θα πρέπει σε αυτή τη συγκυρία να δούμε, με διεθνώς επιστημονικά αποδεκτούς τρόπους, πως μπορούμε και πρέπει να τις διαχειριστούμε.
Κατ΄ αρχήν ως κρίση προσδιορίζεται το απρόβλεπτο γεγονός ή τα γεγονότα τα οποία έχουν δυσμενή και ανεπιθύμητα αποτελέσματα σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο. Επίσης μία κρίση μπορούμε να πούμε ότι είναι μια κατάσταση που επηρεάζει εκτός των άλλων και την εμπιστοσύνη των πολιτών και της κοινωνίας στο σύνολό της, προς τους θεσμούς και τις δομές του Κράτους.
Το πρώτο μέτρο για την αντιμετώπιση μιας κρίσης είναι ο έλεγχος κατά την ανάπτυξή της και ο περιορισμός (σταδιακός) κατά την ωρίμανσή της. Η κρίση παύει να υφίσταται όταν μηδενιστούν τα συμπτώματά της και ομαλοποιηθεί η κοινωνικοοικονομική ζωή.
Κατά συνέπεια το πλέον κρίσιμο για την αντιμετώπιση μιας κρίσης είναι η διαχείρισή της, η οποία θα πρέπει να είναι μια δυναμική διαδικασία και διεργασία κατά το χρόνο ακόμη που το πρόβλημα δεν είναι εμφανές ούτε έχει χτυπήσει κατ΄ άμεσο ή έμμεσο τρόπο την πόρτα μιας Χώρας.
Η Διαχείριση Κρίσεων θα πρέπει να περιλαμβάνει στρατηγικό σχέδιο μελετημένο από πριν, επιμέρους επιχειρησιακά σχέδια για την κατά περίπτωση και κατά περιοχή αντιμετώπιση, καθώς και κατά τον βαθμό του κινδύνου που επαπειλείται. Επίσης απαιτείται άρτια οργάνωση, έλεγχο και ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟ των συναρμόδιων υπηρεσιών, κάτι που τόσο λείπει στην Ελληνική Δημόσια Διοίκηση.
Για τη διαχείριση πρέπει αρχικά να κατανοήσουν οι αρμόδιοι τη δυναμική του φαινομένου, την επικινδυνότητα, τον πιθανό κύκλο ζωής της κρίσης και να δημιουργήσουν με έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση του κόσμου μία εμπιστοσύνη προς την Πολιτεία, προκειμένου να ακολουθούνται πιστά οι οδηγίες και οι εντολές της για τον περιορισμό και την εξάλειψη του φαινομένου.
Στη σημερινή συγκυρία φαίνεται ότι ένα πρώτο στοίχημα έχει κερδηθεί, τουλάχιστον σε επίπεδο εντυπώσεων για την εγχώρια και τη διεθνή κοινή γνώμη.
Η περίπτωση των συνόρων και της φύλαξής τους, απαιτεί υπομονή, στρατηγική, εξοικονόμηση δυνάμεων σε ανθρώπινους και άλλους πόρους, [καθότι φαίνεται ότι η κατάσταση δεν θα ομαλοποιηθεί σύντομα], εναλλακτικές λύσεις αναλόγως τις εξελίξεις, διπλωματικές προσπάθειες και πιέσεις κυρίως της Ε.Ε. προς την Τουρκία, αλλά και μεγάλη προσοχή στη διαχείριση του συνολικού προβλήματος και της τήρησης του διεθνούς δικαίου, κυρίως σε ό,τι αφορά τη διεθνή προστασία.
Η περίπτωση της υγειονομικής κρίσης είναι σαφώς πιο σοβαρή που θα έχει σίγουρα μεσοπρόθεσμες αλλά και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της Χώρας μας. Κατ΄ αρχήν στο επίπεδο της υγείας των ανθρώπων που είναι και το βασικότερο και κατά δεύτερον σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικοοικονομικής ζωής.
Η ομαλή καθημερινότητα έχει ήδη ανατραπεί για τη μέση οικογένεια με το κλείσιμο των σχολείων, οι εκδηλώσεις πάσης μορφής έχουν ακυρωθεί για μακρύ χρονικό διάστημα, η αγορά με τη μείωση της κατανάλωσης ( εκτός των τροφίμων) έχει ήδη αισθανθεί την απώλεια του τζίρου και οι υπηρεσίες υπολειτουργούν. Όλα αυτά τα μέτρα που σαφώς τα θεωρώ αυτονόητα και επιβεβλημένα θα κοστίσουν πανάκριβα στην οικονομία και η Πολιτεία θα πρέπει να βρει τρόπους να ανακουφίσει όλους όσοι θα πληγούν από την κρίση, προκειμένου με το ξεπέρασμά της να μην αντικρύσουμε επαγγελματικά, οικονομικά, δημοσιονομικά και κοινωνικά ερείπια.
Σε αυτές τις προσπάθειες της Πολιτείας θα πρέπει όλοι να συμβάλλουν θετικά, για ν’αντιμετωπίζονται από κοινού τέτοιου μεγέθους κρίσεις. Σε αυτό δε, θα πρέπει εκτός των προαναφερομένων να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα σε δύο παραμέτρους. Στην χρησιμοποίηση των πλέον ειδικών για κάθε περίπτωση και στην υπεύθυνη επικοινωνία και πληροφόρηση.
Για το δεύτερο είναι καιρός εκτός των καθιερωμένων μέσων (τηλεόραση, ραδιόφωνο, μέσα κοινωνικής δικτύωσης) να υλοποιηθεί επιτέλους και η προσωπική γραμμή ενημέρωσης κατά τόπο και πληθυσμιακή ομάδα. Η ενημέρωση θα πρέπει να γίνεται συνολικά από ΑΡΜΟΔΙΟ όργανο για να αποφεύγεται η παραπληροφόρηση από όλους όσοι ανεύθυνα έχουν κατακλείσει το διαδίκτυο με ΄΄πληροφορίες΄΄ και ΄΄μαγικά΄΄ γιατρικά.
Η αποχώρηση διακεκριμένου ειδικού επιστήμονα από το επιτελείο ενημέρωσης για τον κορονοϊό, επειδή δημοσιοποίησε τις απόψεις και προτάσεις του και δυσαρέστησε κάποιους, δεν είναι καλό σημάδι για την ομαλή συνέχεια της διαχείρισης του προβλήματος. Ας ελπίσουμε να είναι το τελευταίο και στο εξής να λαμβάνονται αποφάσεις με γνώμονα το κοινό καλό κι όχι με γνώμονα το ΄΄καλό΄΄ κάποιων δυναμικών μεν, αλλά σκοταδιστικών και ιδεοληπτικών μειοψηφιών δε. Κι αυτό μας αφορά όλους.
Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται ψυχραιμία, συνεννόηση, προσφορότητα, όχι άσκοπη ανάλωση δυνάμεων, μακροπρόθεσμη στρατηγική,αλλά και προσαρμογή με εναλλακτικά σχέδια, ανάλογα με τις συνθήκες και τις ανάγκες.
Ας το ελπίσουμε…
12.03.2020.
* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.
The article expresses the views of the author
iPorta.gr
*Βιογραφικό Δρ Βασιλείου Μαστρογιάννη:
Πτυχίο Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου 2002.
Πτυχίο Νομικού Τμήματος της Νομικής Σχολής Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
Μεταπτυχιακό στο «Νομικό Πολιτισμό, Δημόσιο και Ιδιωτικό Δίκαιο» του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου
Διδακτορικό στο Δημόσιο-Διοικητικό Δίκαιο από το Πάντειο Πανεπιστήμιο
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ
1988-2011 :Στέλεχος στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη/ Ελληνική Αστυνομία
2005-2018: Καθηγητής- Αναπληρωτής στην Αστ Ακαδημία,στην ΠολιτικήΟικονομία(2007-2010), Οικον. Διαχείριση(2008-2011), το ΔιοικητικόΔίκαιο(2010-2020), τη Διοικητική επιστήμη(2011-2012) και το Αστ. Μάνατζμεντ(2015-2018).
2010-2011: Μέλος Δ. Σ. στο Ταμείο Επικ. Ασφάλισης Πρόνοιας.Απασχολούμενων στα Σωμ. Ασφάλειας.
2015: Διευθυντής του Π. Γραφείου Αν. Υπουργού Προστασίας του Πολίτη Γ. Πανούση
2016– 2019: Διευθυντής του Κέντρου για την αντιμετώπιση παραεμπορίου- παραοικονομίας του Υπ. Οικονομίας και Ανάπτυξης
2017–2019: Μέλος Συν. Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου ( Δημόσια Διοίκηση και Πολιτική)
2018 Μέλος της “Επιτροπής Πανούση” για την ίδρυση Πανεπιστημίου Στερεάς