Πόρτα σε ιστορίες/χρονογραφήματα/διηγήματα

Το Τροπάριο της Κασσιανής, του Νίκου Βασιλειάδη

Spread the love

Νίκος Βασιλειάδης

llll.png

Ο Αριστοτέλης είχε δώσει τον ακόλουθο ορισμό για την τραγωδία: Η τραγωδία είναι μίμηση πράξης σπουδαίας και τέλειας, η οποία έχει αρχή, μέση και τέλος, καθώς και κάποια έκταση, με έκφραση καλλιτεχνική χωριστά για κάθε μέρος, που εκτελείται με πρόσωπα, τα οποία δρουν πάνω στη σκηνή και δεν απαγγέλλουν απλώς αλλά με τη συμπάθεια του θεατή για τον ήρωα που πάσχει και το φόβο μήπως και ο ίδιος ο θεατής βρεθεί σε όμοια θέση με τον ήρωα, εξαγνίζει στην ψυχή των θεατών τα πρόσωπα που δρουν για τα σφάλματά τους. Μεγάλη Τρίτη με το Τροπάριο της Κασσιανής.

Διαβάστε επίσης: Ο Ιησούς, η πόρνη και η Υμνωδός Κασσιανή-Το ωραιότερο τροπάριο της παγκόσμιας χριστιανικής δοξολογίας

“Αλλοίμονο σε μένα, γιατί μέσα μου είναι νύχτα κατασκότεινη και δίχως φεγγάρι, η μανία της ασωτείας κι ο έρωτας της αμαρτίας”. ‘Ανθρωποι ατελείς, με σφάλματα και πάθη , περιθωριοποιημένοι απ’ την συλλογική πραγματικότητα κουβαλώντας σε μια δυσβάσταχτη μοναχικότητα την τραυματική του παρελθόντος ερχόμαστε να γυρέψουμε τον εξαγνισμό των σφαλμάτων μας. “Των αμαρτιών μου τα πλήθη και των κριμάτων σου την άβυσσο, ποιος μπορεί να τα εξιχνιάσει”. Και αυτή η τραυματική μας μοναχικότητα, ως μύχια παρόρμηση, γίνεται και η ανάγκη έκφρασης της υμνωδού. Και είναι ο λόγος αυτός που το τροπάριο της Κασσιανής μεταφέρει στην ψυχή μας την ίδια τη ζωή. Στην ουσία αποτυπώνει με ωμό ρεαλισμό την ύπαρξή μας. Μα η μεγαλύτερη τραγικότητα αυτής της ύπαρξης είναι αυτή η ίδια η μοναχικότητα. Αυτός ο ατομικός εγκλεισμός. Η βίωση του κόσμου μέσα απ’ τα στενά πρίσματα του Εγώ είναι οι ίδιες μας οι θεόρατες πληγές.

Η Κασσιανή περίτεχνα σαν θεατρικός σκηνοθέτης δημιουργεί μια παράσταση, όπου το πρόσωπο της εν πολλαίς αμαρτίες περιπεσούσης γυνής δεν είναι παρά το πρόσωπο , που μιμείται με εξονυχιστική ακρίβεια την ίδια την ανθρωπότητα . Και μόνο όταν ο τελευταίος άνθρωπος επιτρέψει σε μια “διαφορετική ύπαρξη” να κατοικήσει στο Εγώ του θα οδηγηθεί σε μια ανακουφιστική λύτρωση απ’ τα τραύματα και από τα πάθη του. Θα οδηγηθεί στη Θέωση και στην κάθαρση.

Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του. 

The article expresses the views of the author

iPorta.gr

SHARE
RELATED POSTS
Μεταφυσικό θέατρο, του Μάνου Στεφανίδη
Σαράντα χρόνια τώρα…, της Αναστασίας Φωκά
Χέρια παντός καιρού, του Δημήτρη Κατσούλα

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.