Πόρτα στη Δωδεκάνησο

Ρόδος: Εξώδικο της οικογένειας Σεμερτζίδη προς το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης-Όχληση για την περιφρόνηση των 103 δωρηθέντων έργων

Spread the love

Ακολουθεί η εξώδικη διαμαρτυρία – όχληση – δήλωση της οικογένειας Σεμερτζίδη, όπως αυτή υποβλήθηκε την Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2020 στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου, για την γνωστή υπόθεση της μεγάλης δωρεάς έργων τέχνης του αείμνηστου Βάλια Σεμερτζίδη. 

Βάλιας Σεμερτζίδης: η καρδιά της Τέχνης “χτυπά” στη Ρόδο – Δωρεά 103 έργων στο Δήμο Ρόδου του σπουδαίου εικαστικού & χαράκτη  (3 Δεκ. 2018)

Ο τέως Δήμαρχος Ρόδου κ.Φώτης Χατζηδιάκος, η σύζυγος κ.Ρούλη Σεμερτζίδου (δωροθέτης έργων Σεμερτζίδη) και ο τέως Πρόεδρος του Νεστοριδείου Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Δ.Ρόδου Δρ Νικόλαος Φρόνας

Σε κάθε αρμόδιο Δικαστήριο και Αρχή

ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ – ΟΧΛΗΣΗ – ΔΗΛΩΣΗ

1. Βαλεντίνης Σεμερτζίδη του Μάριου, κατοίκου Ρόδου, ενεργώντας ατομικά και για λογαριασμό της Καλλιρόης (Ρούλης) χήρας Βάλια Σεμερτζίδη, κατοίκου Αθηνών,  2. Νίκης Σεμερτζίδη, 3. Μαρίας Σεμερτζίδη, κατοίκων Ρόδου, οδός Βορείου Ηπείρου 21, όλων κληρονόμων Βάλια Σεμερτζίδη, δωρητών των έργων τέχνης που αναφέρονται στο «Παράρτημα 1» της από 8 Αυγούστου 2019 σύμβασης δωρεάς μεταξύ μας  και υμών.

Προς

Το Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ», του Δήμου Ρόδου, που εδρεύει στη πόλη της Ρόδου, Πλ. Σύμης 2, νόμιμα εκπροσωπούμενου.

Κοινοποιούμενη

Στο Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος ( Ε.Ε.Τ.Ε), Βαλτετσίου 42, 10681 Αθήνα.

___________________

Στις 23-9-2020 η πρώτη από εμάς έλαβε από το πιο πάνω ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ( στο εξής «Μουσείο» ) , μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση: «[email protected]”, με αριθμό πρωτ. 811/23-9-2020, και τίτλο θέματος: «Μετακίνηση Εργων Τέχνης» που φέρει υπογραφή της προέδρου αυτού Σουμέλας Καραχάλιου – Καμπουροπούλου, με το εξής ( κατ’ αντιγραφή περιεχόμενο):

«  Θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι λόγω ανακαίνισης της Νέας Πτέρυγας του Νεστοριδείου Μελάθρου καθώς και της έναρξης του έργου «Συντήρηση και αποκατάσταση κτηρίου Πινακοθήκης», πλατεία Σύμης 2, Μεσαιωνική Πόλη, όπου προβλέπεται η πλήρης αναμόρφωση του κτηρίου της Δημοτικής Πινακοθήκης και η ένωση του με το ισόγειο δυστυχώς περιορίζονται πολύ οι χώροι για περιοδικές εκθέσεις.

Για αυτό  το λόγο είμαστε υποχρεωμένοι να αποσύρουμε τα έργα του αείμνηστου συζύγου σας Βάλια Σεμερετζίδη που βρίσκονται στον δεύτερο (2) όροφο του  Νεστοριδείου Μελάθρου προκειμένου να τοποθετηθούν κάποια από τα έργα της μόνιμης συλλογής μας.

Θα ήθελα εκ των προτέρων να σας ευχαριστήσω θερμά για την κατανόηση σας.

Υπογραφή με εκτίμηση Η Πρόεδρος Σουμέλα Καραχάλιου – Καμπουροπούλου » .

Στο κείμενο αυτό οι υπογραμμίσεις γίνονται από εμάς.

Το μήνυμα αυτό αφενός μεν, λόγω του ότι αναφερόταν σε λήψη μονομερούς  και οριστικής απόφασης περί της τύχης των έργων του Βάλια Σεμερτζίδη (απόσυρση), ήταν αφετέρου δε και αποκαλυπτικό της προσπάθειας να εξευρεθούν,  λόγοι που να «δικαιολογούσαν» με επίφαση νομιμότητας την ληφθείσα  πιο πάνω  απόφαση.   

Στη συνέχεια όπως ήταν φυσικό και λόγο του σημασίας του έργου και της φήμης του καλλιτέχνη ειδικά στη Ρόδο (αλλά και γενικότερα στην Ελλάδα και διεθνώς) , το θέμα αυτό έλαβε δημοσιότητα, με δημόσιες τοποθετήσεις συμπολιτών μας που υπηρέτησαν ή και υπηρετούν σε θέσεις ευθύνης τόσο στο πιο πάνω Μουσείο, όσο και γενικότερα στο Δήμο Ρόδου. Δημοσιότητα έλαβε επίσης μέσω δελτίων τύπου καθώς με συνεντεύξεις και σε τοπικά ΜΜΕ οι θέσεις του Μουσείου καθώς και της πρώτης από εμάς ( το υλικό αυτό θα δημοσιοποιηθεί εφόσον κριθεί ότι πρέπει και σε χρόνο που θα αποφασιστεί).

Επιθυμούμε στο σημείο αυτό και πριν από οποιαδήποτε άλλη δήλωση μας να καταστήσουμε σαφές ότι επιδίωξη και σκοπός μας ήταν και παραμένει, τα δωρηθέντα έργα του Βάλια Σεμερτζίδη, που τόσο αγάπησε αλλά και αγαπήθηκε και τιμήθηκε διαχρονικά από τη Ρόδο και τους Ροδίτες, να μην αποτελέσουν αντικείμενο πολιτικής ή άλλης αντιπαράθεσης, ασχέτως των καλών προθέσεων όσων – και οφείλουμε να ευχαριστήσουμε και από εδώ – τοποθετήθηκαν δημόσια στη κατεύθυνση της συνέχισης της διαχρονικής αυτής σχέσης της Ρόδου με το έργο και τον καλλιτέχνη Βάλια Σεμερτζίδη.

Ωστόσο παρά την δική μας επιθυμία προκύπτει ότι το Μουσείο αποφάσισε να κινηθεί στην αντίθετη κατεύθυνση, εκδίδοντας  στο ίδιο χρονικό διάστημα ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ( χωρίς ημερομηνία ), με το εξής περιεχόμενο: « Σε απάντηση των από 26-9-2020 δημοσιευμάτων στον τοπικό τύπο  και προς αποκατάσταση της αλήθειας σας γνωρίζουμε ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης ουδέποτε έλαβε κάποια απόφαση, η οποία να έρχεται σε αντίθεση  με τους όρους των συμβολαίων Δωρεάς τόσο του κ. Κούκου όσο και των κληρονόμων του Βάλια Σεμερτζίδη. Πολύ δε περισσότερο δεν έχει γίνει ουδεμία  αθέτηση  οποιουδήποτε ουσιώδους ή μη όρου των υφισταμένων συμβάσεων δωρεάς των έργων ».

Διαβάστε επίσης:

 

 

 

Με το περιεχόμενο αυτό το Μουσείο , εμμέσως πλην σαφώς, επιβεβαιώνει την αρχική του απόφαση αφού όποια απόφαση  ισχυρίζεται  ότι έλαβε , θεωρεί ότι αυτή ούτε είναι σε αντίθεση με τους όρους του συμβολαίου, ούτε αθετεί οποιοδήποτε ουσιώδη ή μη όρου των συμβάσεων δωρεάς.

Μετά από τα παραπάνω με μεγάλη μας λύπη, αφού οποιασδήποτε συνέπεια θα έχει ως αποτέλεσμα την ανάκληση της δωρεάς των έργων του Βάλια Σεμερτζίδη, αυτή θα είναι μια απώλεια για τη Ρόδο, τους κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες της, διαμαρτυρόμαστε για την πιο πάνω απόφαση σας και σας απευθύνουμε όχληση να ανακαλέσετε τη πιο πάνω απόφαση σας για τους παρακάτω νόμιμους και βάσιμους λόγους:

—Όπως ρητά αναφέρεται στον όρο με αριθμό (1) της από 8 Αυγούστου 2019 σύμβασης δωρεάς μεταξύ μας: «Άρθρο 1. Αντικείμενο δωρεάς».

« 1.1. οι δωρητές με την παρούσα σύμβαση συμφωνούν να παραχωρήσει και παραχωρούν δια δωρεάς στον δωρεοδόχο, και αυτός αποδέχεται, (105) εκατό πέντε πίνακες ζωγραφικής, οι οποίοι αποτελούν τμήμα της ιδιωτικής συλλογής πινάκων της, του ζωγράφου ΒΑΛΙΑ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗ, τους οποίους έχουν στην ιδιοκτησία τους εκ κληρονομίας του, όπως αυτοί αναλυτικά απαριθμούνται, απεικονίζονται και περιγράφονται στο Παράρτημα Ι. Ο επιδιωκόμενος με το παρόν σκοπός από πλευράς των συμβαλλομένων μερών είναι, προκειμένου η συλλογή να καταστεί γνωστή στο ευρύ κοινό, να δημιουργηθεί στις εγκαταστάσεις του αντισυμβαλλόμενου, έκθεσή της σε αίθουσα η οποία μπορεί κατά τη διακριτική ευχέρεια του δωρεοδόχου να βρίσκεται σε έναν από τους εκθεσιακούς χώρους αυτού {Νεστορίδειο Μέλαθρο, Νέα Πτέρυγα Νεστορίδειου Μελάθρου, Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης (παλιό συσσίτιο)  και πινακοθήκη «Ανδρέας Ιωάννου»} κατάλληλα διαμορφωμένων  και κατά τους κανόνες και τις προδιαγραφές που ισχύουν εν προκειμένω, αναφορικά με την έκθεση, φύλαξη και συντήρηση  των έργων με ευθύνη , επιμέλεια και δαπάνες του δωρεοδόχου., Ο χώρος αυτός θα φιλοξενεί τα δωρούμενα έργα ως μόνιμο εκθετήριο αποκλειστικά των έργων του καλλιτέχνη, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται προς το κοινό η προβολή του ζωγράφου ΒΑΛΙΑ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗ και του έργου του. Ο ειδικός αυτός όρος αυτός τίθεται με την  διαλυτική αίρεση της τήρησης του, η τυχόν παράβαση του οποίου, αποτελεί νόμιμο λόγο ανάκλησης της παρούσας δωρεάς η οποία – κατά ρητή συμφωνία των μερών –  γίνεται «υπό όρο» ( άρθρα 503 και 507 του Α.Κ.)».

—Ισχυρίζεστε στο από 23-9-2020 μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που εστάλη στη πρώτη από εμάς ότι δήθεν:

-λόγω ανακαίνισης της Νέας Πτέρυγας του Νεστοριδείου Μελάθρου καθώς και της έναρξης του έργου «Συντήρηση και αποκατάσταση κτηρίου Πινακοθήκης», πλατεία Σύμης 2, Μεσαιωνική Πόλη, όπου προβλέπεται η πλήρης αναμόρφωση του κτηρίου της Δημοτικής Πινακοθήκης και η ένωση του με το ισόγειο δυστυχώς περιορίζονται πολύ οι χώροι για περιοδικές εκθέσεις. Και αληθής να ήταν αυτός ο ισχυρισμός – που θα μας επιτρέψετε να αμφιβάλλουμε βάσιμα αφού στην ιστοσελίδα του Μουσείου στο διαδίκτυο που επισκεφθήκαμε στις 8-10-2020 στην ενότητα  «Ανακοινώσεις» υπάρχει η ανακοίνωση ότι από 16-12-2019 διεκόπη η λειτουργία  της Νέας Πτέρυγας του Μουσείου για λόγους συντήρησης και ανακαίνισης, έχουμε δε την πληροφορία ότι πλέον οι εργασίες εσωτερικά μετά από 1 χρόνο έχουν ολοκληρωθεί, περαιτέρω δε στις 1/7/2020 η Δημοτική Πινακοθήκη επανέναρξε  τη λειτουργία της – και πάλι σε καμιά περίπτωση , αυτός ο λόγος δεν μπορεί να αποτελέσει βάσιμο και νόμιμο λόγο να «αποσύρετε» μια μόνιμη έκθεση από ένα χώρο που το Μουσείο  – κατά την ενάσκηση απόλυτου δικαιώματος διακριτικής ευχέρειας που σας επιφύλασσε το ως άνω άρθρο – επέλεξε την αίθουσα στο Νεστορίδειο Μέλαθρο, η οποία και αφού διαμορφώθηκε ειδικά και αποκλειστικά ως αίθουσα που θα στεγάζει τη μόνιμη έκθεση των έργων του Β. Σεμερτζίδη που δωρίσαμε  – δια του Μουσείου σας – στην ουσία στον Ροδιακό λαό. Δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση αφού οι όροι της σύμβασης σας δεσμεύουν να «κατεβάσετε» έργα από μια μόνιμη έκθεση που έγινε με τους ειδικούς συμβατικούς όρους που προβλέπονται, για να φιλοξενήσετε περιοδικές εκθέσεις. Υπενθυμίζουμε, επειδή εσείς δεν ήσασταν στη διοίκηση του Μουσείου το χρονικό εκείνο διάστημα, ότι για το «στήσιμο» της έκθεσης συνέδραμαν και επιμελήθηκαν σημαντικοί άνθρωποι των τεχνών και του πολιτισμού της χώρας μας, όπως – μεταξύ πολλών άλλων – και ο καθηγητής ιστορίας της τέχνης του Πανεπιστημίου Κρήτης Νίκος Χατζηνικολάου, το σύνολο δε των εξόδων διαμόρφωσης της αίθουσας καλύφθηκε από τις ευγενικές χορηγίες της AEGEAN AIRLINES και του κου Λασκαρίδη. Τυχόν δε ισχυρισμός σας, σε απάντηση των αμέσως παραπάνω, ότι δήθεν μπορείτε οποτεδήποτε να αποσύρετε και να επαναφέρετε τα έργα , ή όπως ακούστηκε από τον τότε αντιδήμαρχο επί των πολιτιστικών του Δήμου Ρόδου ( σε ραδιοφωνική συνέντευξη του ), ότι μπορείτε σε μελλοντικό χρόνο και σε αίθουσα που θα επιλεγεί κατά την δική του ( του Δήμου Ρόδου ) ή τη δική σας ( του Μουσείου ), κρίση να επιλέξετε να εκθέσετε μόνο κάποια έργα του καλλιτέχνη, σας δηλώνουμε από τώρα ότι αποκρούεται ως αυθαίρετος, μη νόμιμος και απόλυτα προσβλητικός για το έργο και τη σημασία του καλλιτέχνη, πέραν ότι σαφώς παραβιάζει τόσο το γράμμα αλλά και το πνεύμα της μεταξύ μας συμφωνίας, αφού η δωρεά αφορά στο σύνολο του .

—Μας θλίβει ιδιαίτερα η χρήση του όρου « απόσυρση» για τα έργα ενός καλλιτέχνη όχι μόνο της φήμης και της σπουδαιότητας του Βάλια Σεμερτζίδη, αλλά του οποιουδήποτε καλλιτέχνη αποφασίσθηκε η δωρεά σε ένα δημοτικό μουσείο. Προσιδιάζει ο όρος αυτός σε αντικείμενα αλλά και ζώντες οργανισμούς που απώλεσαν την αξία και τη χρηστικότητα τους λόγω παλαιότητας (αυτοκίνητα, υποζύγια κλπ) και θα μας επιτρέψετε να σας πούμε ότι ο όρος αυτός είναι εξόχως προσβλητικός για εμάς αλλά και για τη μνήμη του καλλιτέχνη.

—-Αφήνετε να εννοηθεί στο προαναφερόμενο ( χωρίς ημερομηνία δελτίο τύπου  ) ότι πράγματι λάβατε απόφαση για την απόσυρση των έργων, η οποία όμως δεν παραβίασε ούτε αθέτησε όρους της σύμβασης δωρεάς,

Μας προκαλεί εντύπωση που δεν μπήκατε καν στο κόπο, ενώ είχατε υποχρέωση όχι μόνο από το νόμο, αλλά και από τις συμβατικές και ηθικές σας δεσμεύσεις απέναντι στους δωρητές και στο καλλιτέχνη, να μας ενημερώσετε, περαιτέρω δε να μας καλέσετε να εκφράσουμε τις απόψεις μας στη συνεδρίαση του συλλογικού οργάνου διοίκησης (Δ.Σ.) του Μουσείου. Διερωτώμεθα πότε συνεδρίασε το όργανο αυτό και με ποια αιτιολογία πήρε την απόφαση αυτή. Ήσασταν απέναντι μας υποχρεωμένοι να το κάνετε, θα χαιρόμασταν δε ιδιαίτερα, αν το ερωτηματικό  μας αυτό, διαλυόταν από μια διάψευση σας αναφέροντας και τη σχετική απόφαση του Δ.Σ. κοινοποιώντας μας και στο σχετικό πρακτικό του.

Επειδή αποκρούουμε ως αναληθείς, αντισυμβατικούς, αόριστους προσχηματικά προβαλλόμενους και μη νόμιμους  τους λόγους  που επικαλείστε για την «απόσυρση»  της έκθεσης .

Ζητούμε

—Την αποχή από κάθε  ενέργεια «απόσυρσης» των έργων ( μέρους ή του συνόλου) που στεγάζονται στον χώρο «ΔΩΡΕΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΒΑΛΙΑ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗ» στο Νεστορίδειο Μέλαθρο.

—την ανάκληση της απόφασης ( χωρίς αριθμό του Δ.Σ.) «απόσυρσης» με αριθμό πρωτ. 811/23-9-2020, και τίτλο θέματος: «Μετακίνηση Εργων Τέχνης» που φέρει υπογραφή της προέδρου αυτού Σουμέλας Καραχάλιου – Καμπουροπούλου που κοινοποιήθηκε στις 23-9-2020 στη πρώτη από εμάς με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση: « [email protected], με απόφαση που θα λάβει το αρμόδιο συλλογικό όργανο διοίκησης του Μουσείου, ως αντιτιθέμενης στο άρθρου με αριθμό (1) της από 8 Αυγούστου 2019 σύμβασης δωρεάς μεταξύ μας: 

Διαφορετικά

Εάν προβείτε σε οποιαδήποτε ενέργεια « απόσυρσης» των δωρηθέντων έργων, αυτό, σας δηλώνουμε από τώρα, θα αποτελέσει νόμιμο λόγο ανάκλησης της δωρεάς σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, εμείς δε θα ζητήσουμε την εκούσια παράδοση σε εμάς των έργων, με τρόπο και σε χρόνο που θα σας γνωστοποιήσουμε νόμιμα   ή και

Εάν εντός προθεσμίας 10 ημερών από τη κοινοποίηση της παρούσας δεν ανακληθεί η πιο πάνω απόφαση, εμείς θα καταγγείλουμε τη μεταξύ μας σύμβαση δωρεάς κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα παραπάνω.

Αρμόδιος δικαστικός επιμελητής παραγγέλλεται να επιδώσει νόμιμα την παρούσα στο Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ», του Δήμου Ρόδου, που εδρεύει στη πόλη της Ρόδου, Πλ. Σύμης 2, νόμιμα εκπροσωπούμενου, αντιγράφοντας αυτήν στην έκθεση επίδοσης του.

Ρόδος 9-10-2020.

Οι εξωδίκως δηλούντες ο πληρεξούσιος

ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΙΛΙΠΠΑΚΟΣ

SHARE
RELATED POSTS
Απάντηση κου Μανδρακού (Προέδρου Δ.Σ.Ρόδου) σε κο Καμπουράκη: “Δημιουργείτε λαθεμένες εντυπώσεις. Έχετε ό,τι μας ζητήσατε”
5152f9b1-9b67-4b52-9aa0-40890a26084b.jpg
Διαγωνισμός Δήμου στις 9 Αυγούστου για νέα πεζοδρόμια σε Ιαλυσό, Καλλιθέα και Λίνδο
Ευχές από τον Ιατρικό Σύλλογο Ρόδου

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.