Για να μεταλάβουν στις μεγάλες γιορτές της χριστιανοσύνης, Χριστούγεννα και Πάσχα, πολλοί χριστιανοί συνηθίζουν να προσέρχονται στο μυστήριο της Εξομολογήσεως. Αυτή η έστω κι αραιή εξομολόγηση είναι ωφέλιμη στην πνευματική πρόοδο. Το κακό είναι που πολλοί , επειδή το θέλει η μεγάλη ημέρα, κοινωνούν χωρίς εξομολόγηση. Κοινωνούν, δυστυχώς, ανεξομολόγητοι όχι μόνον οι χριστιανοί των μεγάλων γιορτών, αλλά και πολλοί συχνά εκκλησιαζόμενοι χριστιανοί. Και οι δύο αυτές κατηγορίες των χριστιανών δεν πιστεύουν στην αξία του μυστηρίου της Εξομολογήσεως.
Ο Χριστός, όταν προετοίμαζε τους μαθητές Του για το πάθος Του, τους είπε: «ήρθε για να δώσει τη ζωή Του για να λυτρώσει πολλούς από την αμαρτία» (Ματθ. 20,28). Αργότερα, όταν στο Μυστικό Δείπνο παρέδιδε το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, επανέλαβε στους μαθητές Του ότι η θυσία Του γίνεται «εις άφεσιν αμαρτιών» (Ματθ. 26,28). Ο Ησαΐας προφητεύει καθαρά για τη συγχωρητική αξία του πάθους του Μεσσία. Γράφει χαρακτηριστικά: «Μα ήταν αιτία οι αμαρτίες μας που αυτός πληγώθηκε, οι ανομίες μας που αυτός εξουθενώθηκε. Για χάρη της δικής μας σωτηρίας, εκείνος τιμωρήθηκε και στις πληγές του βρήκαμε εμείς τη γιατρειά…. Μα ο Κύριος έκανε να πέσει πάνω του όλων μας η ανομία… για τις αμαρτίες μας χτυπήθηκε από τον θάνατο… Θα ελευθερώσει πολλούς από την ενοχή, γιατί θα πάρει επάνω του τις αμαρτίες τους….. Αυτός πολλών τις αμαρτίες βάσταξε και μεσιτεύει υπέρ των αμαρτωλών» (Ησαΐας 53, 5-12).
Ο Χριστός μετά το πάθος Του και την Aνάστασή Του ίδρυσε το μυστήριο της Εξομολογήσεως λέγοντας στους μαθητές Του: «Λάβετε Πνεύμα Άγιο, εάν σε κάποιους συγχωρείτε τις αμαρτίες, συγχωρούνται σ’ αυτούς …» (Ιω. 20, 22-23). Στις Πράξεις των Αποστόλων αναφέρεται ξεκάθαρα πως στην Έφεσο πολλοί ειδωλολάτρες, που πίστεψαν στον Χριστό, έρχονταν ενώπιον των αποστόλων και εξομολογούνταν δημόσια τις αμαρτωλές πράξεις τους (Πρ. 19,18).
Ο Πατήρ Μάξιμος Παναγιώτου είναι Αρχιμανδρίτης και ζει στη Ρόδο.