Σαν σήμερα στις 15 Ιουνίου του 2018 ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ επέβαλε για πρώτη φορά δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές. Ήταν η απαρχή μιας διένεξης, η οποία ολοένα και συχνότερα χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς ως εμπορικός πόλεμος μεταξύ των δύο ισχυρότερων οικονομιών του κόσμου.
Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Commerzbank Γεργκ Κρέμερ είναι πεπεισμένος ότι «σε περίπτωση που Κίνα και ΗΠΑ δεν καταλήξουν σε μια κοινά αποδεκτή λύση η παγκόσμια οικονομία κινδυνεύει να χωριστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα χρόνια σε μια δυτική και μια ανατολική σφαίρα. Όλοι αυτοί οι κίνδυνοι έχουν απλωθεί σαν πέπλο πάνω από την παγκόσμια οικονομία».
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η αβεβαιότητα. Ουδείς γνωρίζει ποια νέα χώρα θα μπει στο στόχαστρο του αμερικανού προέδρου», δηλώνει ο οικονομολόγος στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων (dpa), προσθέτοντας ότι «η οικονομική ζημιά από την αβεβαιότητα είναι πολύ μεγαλύτερη από εκείνη που προκαλεί η εκατέρωθεν επιβολή δασμών».
Ένας εμπορικός πόλεμος έχει μόνο χαμένους
Οι αρνητικές εξελίξεις σε διεθνές επίπεδο γίνονται ιδιαίτερα αισθητές σε οικονομίες, όπως η γερμανική, που βασίζονται κυρίως στις εξαγωγές.
Ο πρόεδρος του οικονομικού ινστιτούτου του Μονάχου Ifo Κλέμενς Φουστ θεωρεί ότι «οι εντάσεις σε παγκόσμιο επίπεδο εντείνουν την αβεβαιότητα και έχουν αρνητική επίδραση και στην γερμανική οικονομική ανάπτυξη.
Οι δασμοί και τα εμπόδια στην διεξαγωγή εμπορίου μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ πλήττουν και γερμανικές εταιρίες που διαθέτουν μονάδες παραγωγής σε αυτές τις χώρες, όπως είναι για παράδειγμα οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίας στις ΗΠΑ».
Όταν οι τιμές για αγαθά και παροχή υπηρεσιών αυξάνονται και παράλληλα περιορίζεται η προσφορά, τότε αυτό έχει επιπτώσεις στα νοικοκυριά σε όλες τις χώρες. Μπορεί να κερδίσεις έναν εμπορικό πόλεμο μόνο αν πείσεις τον εαυτό σου ότι το τίμημα που καταβάλλεις είναι χαμηλότερο από εκείνο του αντιπάλου σου».Τα οφέλη τρίτων χωρών από την εμπορική διένεξη ΗΠΑ-Κίνας είναι βραχυπρόθεσμα, εκτιμούν ορισμένοι οικονομολόγοι και αναφέρονται κυρίως σε κλωστοϋφαντουργίες στο Πακιστάν και το Βιετνάμ. Ο μεγάλος χαμένος είναι ωστόσο οι καταναλωτές, πιστεύει ο επικεφαλής οικονομολόγος της Dekabank Ούλριχ Κάτερ: