Κοινωνία - Ελλάδα - Οικονομία Πόρτα στη Δωδεκάνησο Πρόσωπα - Αφιερώματα Συνεντεύξεις

Ελένη Καρύδη: “Παθητική και μοιρολατρική η μέχρι σήμερα αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων”, της Μαρίας Χονδρογιάννη

Spread the love

 

Παθητική και μοιρολατρική η μέχρι σήμερα αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων

Ελένη Καρύδη: Η οδική ασφάλεια αποτελεί ουσιώδη συνιστώσα της ποιότητας ζωής  και του πολιτισμού μας

“Δυστυχώς για την  Ελλάδα η μέχρι σήμερα αντιμετώπιση των τροχαίων υπήρξε παθητική και μοιρολατρική χωρίς να έχει καταβληθεί η απαιτούμενη συντονισμένη βούληση  της πολιτείας. Τα τροχαία δεν μπορούν και δεν πρέπει.Τα τροχαία δεν μπορούν και δεν πρέπει να  αποτελούν το άλλοθι μιας συλλογικής αδιαφορίας που οδηγεί στον ευτελισμό της αξίας της ανθρώπινης ζωής. Η οδική ασφάλεια αποτελεί ουσιώδη συνιστώσα της ποιότητας της ζωής και του πολιτισμού μας”

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει με συνέντευξη της στο iporta  η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ κ. Ελένη Καρύδη σε μια προσπάθεια να μειωθούν πάψουν πια τα τροχαία ατυχήματα .

Η κ. Καρύδη παραθέτει συγκεκριμένα στοιχεία και τονίζει ότι δεν επαρκεί η αλλαγή του ΚΟΚ για να πάψουν τα τροχαία ατυχήματα. Χρειάζεται και συνεχής επιτήρηση.

“Οι μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί πρέπει να εξεταστούν  σε πρώτη προτεραιότητα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας γιατί τα τροχαία ατυχήματα, εκτός του ότι έχουν τεράστιες επιπτώσεις  στον ίδιο τον παθόντα, τους συγγενείς του αλλά και τον κρατικό προϋπολογισμό,  δυσφημούν βάναυσα τη χώρα και δημιουργούν κακό αντίκτυπο και  στο τουριστικό προϊόν” δηλώνει η κα. Καρύδη.

 Η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ τα λέει έξω από τα δόντια  αναφέρεται στην ελλειπή σήμανση, στα προβλήματα που παρουσιάζει το οδικό δίκτυο, αλλά και στη μη απομάκρυνση των διαφημιστικών πινακίδων.

Με αφορμή την έναρξη της  σχολικής χρονιάς όπως αναφέρει η κα. Καρύδη προγραμματίζονται σημαντικές δράσεις.

Η συνέντευξη της κ. Καρύδη αναλυτικά:

 Δεν έχουν μειωθεί παρά τις προσπάθειες όλων τα τροχαία ατυχήματα και στη Ρόδο. Τι φταίει τελικά;

Οι τροχαίες συγκρούσεις είναι η κύρια αιτία θανάτου ατόμων  ηλικίας 15 έως 29 ετών. Εκτός από τη θλίψη και τον πόνο  που προκαλούν, τα τροχαία αποτελούν ένα σημαντικό πρόβλημα δημόσιας υγείας και ανάπτυξης με σημαντικές επιπτώσεις για την υγεία και σημαντικό κοινωνικοοικονομικό κόστος. Οι τροχαίες συγκρούσεις μπορεί να είναι καθημερινό φαινόμενο και στη πόλη μας, αλλά είναι επίσης προβλέψιμες και  μπορούν να προληφθούν, όπως αποδεικνύεται από ένα μεγάλο πλήθος  στοιχείων για τους βασικούς παράγοντες κινδύνου και τα αποτελεσματικά  μέτρα για την οδική ασφάλεια. Οι χώρες που θέλησαν πέτυχαν να μειώσουν τα τροχαία δυστυχήματα, εφάρμοσαν και εφαρμόζουν μέτρα οδικής ασφάλειας για αρκετά χρόνια. Αυτό δεν έδωσε μόνο πολύτιμη εικόνα των μέτρων που λειτουργούν, αλλά και παραδείγματα από τα οποία μπορούν να μάθουν άλλες χώρες. Δυστυχώς για την  Ελλάδα… Κυριότερες αδυναμίες στην αντιμετώπιση των οδικών δυστυχημάτων στην Ελλάδα….. Δυστυχώς για την  Ελλάδα η μέχρι σήμερα αντιμετώπιση των τροχαίων υπήρξε παθητική και μοιρολατρική χωρίς να έχει καταβληθεί η απαιτούμενη συντονισμένη βούληση  της πολιτείας. Τα τροχαία δεν μπορούν και δεν πρέπει να  αποτελούν το άλλοθι μιας συλλογικής αδιαφορίας που οδηγεί στον ευτελισμό της αξίας της ανθρώπινης ζωής. Η οδική ασφάλεια αποτελεί ουσιώδη συνιστώσα της ποιότητας της ζωής και του πολιτισμού μας. Δεν υπήρξε ουσιαστικός σχεδιασμός  προσέγγισης  του Ασφαλούς Συστήματος που παρέχει ένα βιώσιμο πλαίσιο για την εξέταση αφενός των παραγόντων κινδύνου τραυματισμού κατά την οδική κυκλοφορία και αφετέρου των παρεμβάσεων, από ολιστική άποψη. Η προσέγγιση του Ασφαλούς Συστήματος βασίζεται στη στρατηγική Vision Zero της Σουηδίας, η οποία έχει το  μακροπρόθεσμο όραμα να πετύχει μηδενικούς θανατηφόρους ή σοβαρούς τραυματισμούς στην οδική κυκλοφορία. Ο στόχος αυτής της προσέγγισης είναι να πληροφορήσει και να καθοδηγήσει την υλοποίηση ενός ασφαλούς οδικού συστήματος για την πρόληψη  των συγκρούσεων.

– Δεν έχει γίνει κατανοητό ότι η Οδική Ασφάλεια είναι επιστήμη.

– Η μη θέσπιση Στρατηγικού Σχεδίου για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, όπως συμβαίνει στις χώρες που εφαρμόζουν μέτρα οδικής ασφάλειας

– Δεν έχει δοθεί προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των οδικών δυστυχημάτων από την Πολιτεία και την Κοινωνία, ανάλογη με τις σοβαρές απώλειες σε νεκρούς και τραυματίες.

– Ανεφάρμοστο το Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για την οδική ασφάλεια, 2011-2020 -Οδηγία για τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδομών (2008/96/EC)  Έλεγχος Οδικής Ασφάλειας, Επιθεώρηση Οδικής Ασφάλειας, Αξιολόγηση Επιπτώσεων Οδικής Ασφάλειας, ανεπαρκής παρακολούθηση, αξιολόγηση και λογοδοσία

– Χαμηλό επίπεδο Παιδείας Οδικής Ασφάλειας που  συνδέεται με τις αξίες, τις στάσεις και τις προσδοκίες, κατευθύνει και κινητοποιεί συμπεριφορές, ανεπαρκής προστασία των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.

– Ανεπαρκής επιτήρηση της κυκλοφορίας -ανεπαρκής αστυνόμευση που γίνεται αντιληπτή  από τον οδηγό-αύξηση της παραβατικότητας  των οδηγών.

– Οδική υποδομή και συνολική οργάνωση του χώρου και της κυκλοφορίας στις πόλεις  προσανατολισμένες δυστυχώς στα ΙΧ

– Υπεραστικό οδικό δίκτυο με ανεπαρκή συντήρηση και ατέλειες που επιφυλάσσουν επικίνδυνες εκπλήξεις στους οδηγούς και ταυτόχρονα δεν τους συγχωρούν τα λάθη    – Ανεπάρκειες της Πολιτείας – κακό παράδειγμα για  τους πολίτες,

– Αδιαφορία της Πολιτείας για την τήρηση των κανόνων του Κ.Ο.Κ και τη σωστή κυκλοφοριακή  συμπεριφορά και όχι μόνο… δεν επαρκεί μόνο η αλλαγή του Κ.Ο.Κ, επιβάλλεται και η επιτήρηση της κυκλοφορίας και άλλων μέτρων. Η μονομερής διαδικασία Νόμος του Κράτους 4530/2018 από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με την μείωση των προστίμων κατά 50% δεν επαρκεί για την μείωση των τροχαίων.  (Σύμφωνα με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, χαμηλή αποτελεσματικότητα παρουσιάζει  η Δωδεκάνησος και οι Κυκλάδες σχετικά με τις  βεβαιωθείσες παραβάσεις τροχαίας για το  2017. Είναι  αυτές οι περιφερειακές ενότητες  που έχουν χαμηλή επίδοση στη βεβαίωση των παραβάσεων και βρίσκονται στις πρώτες θέσεις στα τροχαία ατυχήματα. Το πρόβλημα των ατυχημάτων και για το 2017, όπως διαπιστώθηκε και τα προηγούμενα χρόνια, είναι εντονότερο στις περιοχές που το οδικό δίκτυο:

– Δεν είναι σε καλή κατάσταση

– Στα νησιά όπου το καλοκαίρι, δέχονται πολύ μεγάλο αριθμό επισκεπτών, κυκλοφορούν πολλά ενοικιαζόμενα δίκυκλα και το οδικό δίκτυο είναι κακό και άγνωστο στους επισκέπτες (Κρήτη, Επτάνησα, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα).

– Οι μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί πρέπει να εξεταστούν  σε πρώτη προτεραιότητα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας γιατί τα τροχαία ατυχήματα, εκτός του ότι έχουν τεράστιες επιπτώσεις  στον ίδιο τον παθόντα, τους συγγενείς του αλλά και τον κρατικό προϋπολογισμό,  δυσφημούν βάναυσα τη χώρα και δημιουργούν κακό αντίκτυπο και  στο τουριστικό προϊόν.

Τι φταίει Σκοτωνόμαστε………Γιατί αδιαφορούμε…..Ξέρετε γιατί;  Γιατί στα τροχαία δεν υπάρχει αποδιοπομπαίος τράγος…..Αφού φταίνε όλοι. Φταίμε εμείς οι ίδιοι που, είτε ως χρήστες των οδών, είτε ως κοινωνία, είτε ως αρμόδιες υπηρεσίες, είτε ως συντεταγμένη πολιτεία, αδιαφορούμε για τον κίνδυνο, παίζουμε μ΄ αυτόν και τελικά ενσυνείδητα ανεχόμαστε και ασυνείδητα αποδεχόμαστε τον αποδεκατισμό μας. Ο θάνατος από τροχαίο δεν είναι αποδεκτός από κανένα. Δεν ανήκει στα «φυσικά αίτια». Αμπέρ Καμυ «Ο πιο παράλογος τρόπος για να πεθάνεις είναι το τροχαίο».  Οφείλεται σε έλλειμμα του συστήματος και μπορεί να αποφευχθεί, αρκεί η Πολιτεία να θελήσει και να υποστηρίξει με σοβαρότητα, συνέπεια και διάρκεια τον Οδικό Πολιτισμό.

Έχει βελτιωθεί η κατάσταση στο οδικό δίκτυο της Ρόδου ή παραμένει ως έχει η κατάσταση. Τι πρέπει να γίνει για να μην υπάρχουν προβλήματα για οδηγούς και οχήματα;

Όλοι εμείς που κυκλοφορούμε στο οδικό δίκτυο της Ρόδου της Δωδεκανήσου  έχουμε μια πλήρη εικόνα της κατάστασης του οδικού  δικτύου. Δεν είναι αποδεκτό σήμερα διεθνώς να σημειώνονται θάνατοι ή σοβαροί τραυματισμοί στην οδική κυκλοφορία. Την κύρια ευθύνη για την Οδική Ασφάλεια έχουν οι αρμόδιοι για τον σχεδιασμό και τη λειτουργία του Συστήματος της Οδικής Κυκλοφορίας Οφείλουν να δημιουργήσουν συγχωρητικό  οδικό  περιβάλλον. Οι  χρήστες είναι υπεύθυνοι για την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.

Στοιχεία για την βελτίωση  των υποδομών-οδικής κυκλοφορίας. Πάντα χρησιμοποιούμε στοιχεία και υποδομές από χώρες που σχεδίασαν και βελτίωσαν τις υποδομές τους, μείωσαν τους θανάτους και τις αναπηρίες στους δρόμους.

Οι πυλώνες του παγκόσμιου σχεδίου για τη Δεκαετία Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2011-2020 σύμφωνα με τον Π.Ο.Υ, είναι η προσέγγιση ασφαλούς συστήματος εφόσον υπάρχει πολιτική βούληση.

Διαχείριση της ταχύτητας. Καθιέρωση  και επιβολής  νόμων  για τα όρια ταχύτητας σε εθνικό, περιφερειακό και αστικό επίπεδο. Σχεδιασμός στους δρόμους έτσι ώστε να μειώνουν την ταχύτητα, π.χ. με κυκλικούς κόμβους, στενώσεις, σαμαράκια, ανάγλυφες διαγραμμίσεις.

Ηγεσία των φορέων για την οδική ασφάλεια. Ένα υπεύθυνο και αξιόπιστο ηγετικό επιτελείο για την οδική ασφάλεια σε επίπεδο χώρας, περιφέρειας και πόλης είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία της οδικής ασφάλειας. Μια από τις ευθύνες των ηγετών είναι να παράσχουν ένα όραμα για το πώς μπορεί να είναι το μέλλον  και να κινητοποιήσουν τις απαιτούμενες δράσεις για την επίτευξη του στόχου. ΠΧ Δημιουργία  ενός οργανισμού αποκλειστικά για την οδική ασφάλεια. Αξιολόγηση  των  αποτελεσμάτων  των στρατηγικών για την οδική ασφάλεια. Παρακολούθηση  της οδικής ασφάλειας  ενισχύοντας τα συστήματα συλλογής και ανάλυσης δεδομένων. Αύξηση  της ευαισθητοποίηση και τη δημόσιας στήριξης μέσω εκπαίδευσης και εκστρατειών πληροφόρησης

Σχεδιασμός και βελτίωση των υποδομών. Παροχή ασφαλών  υποδομών  για όλους τους χρήστες του δρόμου, όπως πεζοδρόμια, ασφαλείς διαβάσεις, νησίδες.  Σχεδιασμός για ασφαλέστερες τις άκρες των δρόμων χρησιμοποιώντας ελεύθερες ζώνες και τοποθετώντας εύκαμπτες κατασκευές ή εμπόδια. Λωρίδες για ποδήλατα και μοτοσυκλέτες. Σχεδιασμός για  ασφαλέστερες διασταυρώσεις. Διαχωρισμός  της διερχόμενης κυκλοφορίας από αυτή που κατευθύνεται στις γειτονιές. Προτεραιότητα στους ανθρώπους δημιουργώντας ζώνες χωρίς οχήματα. Περιορισμός  της κυκλοφορίας και της ταχύτητα σε οικιστικές, εμπορικές και σχολικές ζώνες. Η μείωση της μέσης ταχύτητας κατά 5% μπορεί να οδηγήσει σε μείωση 30% τους αριθμού των τροχαίων συγκρούσεων. Καλύτερες, ασφαλέστερες διαδρομές για τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Επιβολή των νόμων για την κυκλοφορία. Νόμοι υπάρχουν, Απαιτείται  συστηματικός  έλεγχος της οδικής κυκλοφορίας, εφαρμογής   και  επιβολής προστίμων σε παραβάτες οδηγούς    σε εθνικό, τοπικό, επαρχιακό και αστικό επίπεδο σχετικά με:• ζώνες ασφαλείας αυτοκινήτων • κράνη μοτοσυκλετών, συνεπιβατών  όπου οι μοτοσυκλέτες αποτελούν το βασικό μέσο για την οικογενειακή μεταφορά •όρια ταχύτητας •οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ •συστήματα συγκράτησης παιδιών για την προστασία τους στους δρόμους απαιτεί ενίσχυση και επιβολή της ισχύουσας νομοθεσίας

Έχουν  απομακρυνθεί οι πινακίδες που ήταν τοποθετημένες σε διάφορα σημεία και εγκυμονούσαν κινδύνους;

 Παρότι συστάθηκε Επιτροπή με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου 1075/2016 για τον συντονισμό του έργου της καταγραφής της υπαίθριας διαφήμισης, δυστυχώς η κατάσταση σε σχέση με την απομάκρυνση παράνομων διαφημιστικών πινακίδων παραμένει ως έχει και γίνεται αντιληπτή από τους οδηγούς εγκυμονώντας κινδύνους απόσπασης της προσοχής. Η ΕΥΘΥΤΑ, είναι μέλος της Επιτροπής, έγιναν 3 συνεδριάσεις, καταθέσαμε τις προτάσεις μας σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Άλλωστε αυτός είναι και ο στόχος μας. Η πίεση στους φορείς για θέματα που άπτονται της οδικής ασφάλειας. Αυτό που έχουμε αναφέρει είναι ότι μετά από την καταγραφή και την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης στην πόλη, όσον αφορά στην τοποθέτηση των διαφημιστικών πινακίδων καθώς και των επιγραφών διαφημίσεων των διαφόρων επαγγελματιών και επιχειρήσεων, η εντύπωση που αποκομίζουμε είναι «χάος». Σε κάθε περίπτωση πάντως και κατά την εξέλιξη των συζητήσεων μας  δεν μπορούσε παρά να μην αναφερθούμε  ότι ουσιαστικό ρόλο στον έλεγχο και την αποτελεσματικότητα του περιορισμού της παραβατικότητας παίζει η πολιτική βούληση πράγμα που αποδεικνύεται και από την ύπαρξη σε μεγάλο βαθμό επιτυχημένων παρεμβάσεων  εκκαθάρισης που εκπορεύονταν κυρίως από την βούληση Δημάρχων, οι οποίοι καθ’ όλη την διάρκεια της θητείας τους μετατρέπονταν σε πονοκέφαλο για εταιρείες και ιδιοκτήτες.

Επισημάναμε  επίσης ότι η επιβολή προστίμων, η είσπραξη των δαπανών αποξήλωσης και η υποβολή των σχετικών μηνύσεων, θα βοηθήσει πολύ στο στόχο και ευχή να αναπτυχθεί σιγά σιγά η διαφημιστική συνείδηση του πολίτη με την ένταξη της διαφήμισης στη ζωή μας με σωστούς όρους». Η άναρχη τοποθέτηση των διαφημιστικών πινακίδων και επιγραφών, η ρύπανση και η επικόλληση κάθε είδους εντύπου οπουδήποτε, ακόμη και σε πινακίδες σήμανσης και μάλιστα στην πλευρά όπου αναγράφεται η απαγόρευση ρύπανσης της πινακίδας καθώς και οι προβλεπόμενες ποινές.  Είναι απαραίτητο να κατανοήσουμε ότι η εφαρμογή του νόμου ή των όποιων κανονισμών διέπουν τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά μας, δεν είναι ή δεν πρέπει να είναι απλά και μόνο θέμα αστυνόμευσης και επιβολής ποινών και άρα ευθύνη άλλων. Ότι υπάρχει συνυπευθυνότητα όλων των πολιτών-φορέων για την εικόνα της αυθαιρεσίας που βιώνουμε καθημερινά. Χωρίς την ευαισθητοποίηση των πολιτών, την αποδοχή των υποχρεώσεων και την αναγνώριση των δικαιωμάτων, κάθε προσπάθεια  πάντα έχει θετικά αποτελέσματα.

Είναι σε καλή κατάσταση η σήμανση στο οδικό δίκτυο καθώς έχουν γίνει διαγραμμίσεις τόσο στο κέντρο όσο και στους πρώην δήμους του νησιού;

 Κατά την διάρκεια της 53ης Πανελλήνιας έκθεσης της Κρεμαστής, πλήθος επισκεπτών μας κατέθετε τις απόψεις τους και τον προβληματισμό τους για την ανύπαρκτη έως ελλιπή κάθετη και οριζόντια σήμανση στο οδικό δίκτυο εντός και εκτός της Ρόδου. Η ΕΥΘΥΤΑ, χρόνια τώρα επισημαίνει το υπαρκτό πρόβλημα με υπομνήματα προς τους φορείς, έχοντας κατά νου και γνωρίζοντας το κάθε τι που σχετίζεται με την σήμανση των οδών.  Αυτός ήταν και ο λόγος που η ΕΥΘΥΤΑ – ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ και ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΡΟΔΟΥ απεύθυνε πρόσφατα  επιστολή-έκκληση στον Περιφερειάρχη και στον Δήμαρχο για θέματα οδικής ασφάλειας, αναφέροντας  ότι το σύνολο της οριζόντιας σήμανσης (δηλ. διαγραμμίσεις) σε όλο το οδικό δίκτυο του νησιού είναι σε επιεικώς απαράδεκτη κατάσταση, είτε λόγω λανθασμένης σχεδίασης, είτε λόγω περιορισμένου χρόνου ζωής των χρησιμοποιούμενων υλικών. Επικεντρωθήκαμε και  στις διαβάσεις πεζών τύπου “Zebra”, γιατί θεωρούμε ότι,  αποτελεί σημαντικό θέμα ασφάλειας των πεζών και συγκεντρώνει τα πλέον αρνητικά σχόλια τόσο των κατοίκων όσο και  των επισκεπτών μας. Καταλήγοντας, απαιτείται μεγάλη προσπάθεια από τον καθένα μας, όπως αλλαγή νοοτροπίας με πρόταξη του δημοσίου συμφέροντος έναντι του ατομικού και  συνεργασία πολιτών και εποπτικών/κανονιστικών αρχών.

Θα πρέπει να αναφερθούμε στην εκστρατεία που ξεκίνησε η ΕΥΘΥΤΑ για την συγκέντρωση χιλιάδων υπογραφών με αίτημα: Εμείς οι πολίτες αυτής της χώρας διεκδικούμε και απαιτούμε να κυκλοφορούμε σε ένα ασφαλές και συγχωρητικό οδικό δίκτυο. Εμείς ως πεζοί και οδηγοί οφείλουμε να τηρούμε τον Κ.Ο.Κ. Θα επιδοθούν τέλος του χρόνου στην Κυβέρνηση και στους φορείς της Ρόδου. Στόχος μας να κατανοήσουμε ότι η «Οδική Ασφάλεια είναι ευθύνη όλων»

Με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ποιες δράσεις ετοιμάζει η ΕΥΘΥΤΑ;

Μετά την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας , θα συνεχίσουμε και φέτος  δυναμικά την υλοποίηση του προγράμματος «Ασφαλώς Κυκλοφορώ» σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης.

Θα αποσταλεί στις Δ/νσεις Α/θμιας και Β/θμιας το έντυπο για δήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής στο πρόγραμμα, όπως γίνεται από το 2009 και τα σχολεία συμπληρώνουν τη φόρμα προκειμένου να γίνει ο σχεδιασμός υλοποίησης του προγράμματος.

Επίσης θα αποσταλεί και έντυπο με συμβουλές για την ασφαλή μετακίνηση των μαθητών σε όλα τα σχολεία.

Την προηγούμενη σχολική χρονιά υλοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία το πρόγραμμα πάνω από 5.980 μαθητές  και πάνω από 200 εκπαιδευτικοί, παρακολούθησαν  το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ασφαλώς Κυκλοφορώ». Μαθητές και εκπαιδευτικοί συμμετείχαν ενεργά,   σε όλη τη διαδικασία της θεωρητικής και βιωματικής μάθησης,  με αμείωτο ενδιαφέρον εκδηλώνοντας τον ενθουσιασμό αλλά και τον προβληματισμό τους σε σχέση με την οδική παιδεία.

Η εκπαιδευτική ομάδα, μέλη, εθελοντές, πτυχιούχοι και φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου,   έκαναν τις εκπαιδευτικές παρεμβάσεις μοναδικές,  βασισμένες σε καλές πρακτικές  από προγράμματα που υλοποιούνται σε σχολεία  της Ε.Ε.

Οι  εκπαιδευτικές παρεμβάσεις υλοποιήθηκαν σε 35 Γυμνάσια Λύκεια, ΕΠΑΛ,Ε.Ε.Ε.ΕΚ, Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γ-Λ, ΣΔΕ της Ρόδου, Κρεμαστής, Έμπωνας, Αρχαγγέλου,Μάσαρι, Αφάντου, Ιαλυσού, Παραδεισίου,μέσα και από την ένταξη της οδικής ασφάλειας στη «Θεματική Εβδομάδα»,σε 12 Δημοτικά Σχολεία, Ειδικό Δ. Σ, σε 14 Νηπιαγωγεία της  Ρόδου και  σε Γυμνάσια-Λυκειακές Τάξεις στα νησιά Καλύμνου , Καρπάθου , Πάτμου, Αστυπάλαιας, Λέρου, Χάλκης, Σύμης, Λειψών.Παράλληλα έγιναν δράσεις με μαθητές Γυμνασίων στους δρόμους συμβουλεύοντας τους οδηγούς να χρησιμοποιούν τη ζώνη ασφαλείας, το προστατευτικό κράνος, διανέμοντας έντυπα με συμβουλές και αλκοτέστ μιας χρήσης.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει θεωρητική και βιωματική εκπαίδευση (χρήση  ασφαλτοταπήτων προσομοίωση πρότυπου πάρκου κυκλοφοριακής Αγωγής, τάπητες για την προσομοίωση μέθης με χρήση ειδικών γυαλιών, χρήση κράνους, των πινακίδων του Κ.Ο.Κ  αναγγελίας κινδύνου (Κ), ρυθμιστικές (Ρ) και πληροφοριακές (Π), σηματοδότη, αντανακλαστικών γιλέκων για το πέρασμα στη διάβαση, ειδικού εξοπλισμού (γράμματα, εικόνες, αξεσουάρ οχήματος). Πρόκειται για ένα δίωρο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Με αυτό τον τρόπο, οι μαθητές  γνωρίζουν τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούν στο δρόμο και τις σωστές πρακτικές που θα τους βοηθούν να κινούνται με ασφάλεια στο δρόμο ως οδηγοί και ως πεζοί. Ταυτόχρονα, ενημερώνονται για τις συνέπειες που μπορεί να έχει και να προκαλέσει  η μη ασφαλής οδήγηση, καθώς οι μαθητές του σήμερα θα είναι  οι ευαισθητοποιημένοι  οδηγοί- του αύριο. Η κυκλοφοριακή διαπαιδαγώγηση είναι μέρος του προγράμματος  σπουδών και θεωρείται ένας από τους αποτελεσματικούς τρόπους απόκτησης οδικής παιδείας, γνώσης στο θέμα της οδικής ασφάλειας. Το εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα τελεί υπό την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας για ένατη συνεχή χρονιά στο Ν. Δωδεκανήσου. Το ίδιο πρόγραμμα θα ακολουθήσουμε και τη φετινή σχολική χρονιά. Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ευελπιστεί ότι, το πρόγραμμα αυτό θα αποτελέσει παράδειγμα καλής εκπαιδευτικής πρακτικής προς όφελος των μαθητών της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης  και τα μηνύματα του προγράμματος να βρουν απήχηση σε όσο το δυνατόν περισσότερους αποδέκτες. Οφείλουμε  και θα συνεχίσουμε να προβάλλουμε την σοβαρότητα της Οδικής Ασφάλειας,  της ανάληψης πρωτοβουλιών και ευθυνών από όλους  για να αλλάξουμε την τραγική κατάσταση αναφορικά με τους ανθρώπους που χάνονται στους δρόμους και τα  θλιβερά αποτελέσματα των τροχαίων δυστυχημάτων στη πόλη μας… Στις 19 Σεπτεμβρίου 2018, θα συμμετέχουμε στην «Ευρωπαϊκή μέρα χωρίς ένα θάνατο στους δρόμους» με την συμμετοχή σχολείων. Γενικότερα στις δράσεις τις οποίες σχεδιάζουμε προσπαθούμε να συμμετέχουν μαθητές όλων των βαθμίδων.

Πώς μπορεί να γίνει πιο ασφαλής η  πρόσβαση των μαθητών σε σχολεία μπροστά από τα οποία υπάρχουν δρόμοι με μεγάλη κυκλοφορία;

Απαιτείται μία ιδιαίτερη εστίαση στα παιδιά, δεδομένης της ευαλωτότητάς  τους στην κυκλοφορία. Περισσότερα  από 500 παιδιά ηλικίας  κάτω των 18 ετών  σκοτώνονται καθημερινά στους δρόμους του πλανήτη και χιλιάδες τραυματίζονται. Ο τραυματισμός  στην οδική κυκλοφορία είναι ένας  από τους μεγαλύτερους δολοφόνους  των παιδιών στη δεύτερη δεκαετία της ζωής τους. Περιορισμένα από τη σωματική, γνωστική  και κοινωνική τους  ανάπτυξη, τα παιδιά είναι περισσότερο  εκτεθειμένα σε κίνδυνο στις μετακινήσεις τους από τους ενήλικες: σωματικά, τα παιδιά  τείνουν να είναι πιο ευαίσθητα  σε σοβαρό τραυματισμό από τον ενήλικα. Τα παιδιά μπορεί να έχουν δυσκολία στην ερμηνεία εικόνων και ήχων που μπορεί  να επηρεάσουν την κρίση της εγγύτητας,   της ταχύτητας και της κατεύθυνσης των κινούμενων οχημάτων . και καθώς μεγαλώνουν, οι έφηβοι μπορεί να είναι  πιο επιρρεπείς σε κινδύνους.

Επιβάλλεται η εκπαίδευση των γονέων, των εκπαιδευτικών των παιδιών  αλλά και της πολιτικής βούλησης για το σχεδιασμό της οδικής υποδομής (πεζοδρόμια, σήμανση, όρια ταχύτητας 30 χλμ/ώρα)  προκειμένου να γίνει ασφαλής η μετακίνηση των παιδιών στα σχολεία. Η προστασία  των παιδιών στις οδικές αρτηρίες έξω από τα σχολεία, θα πρέπει να ενισχυθεί από μια πολιτική που θα αποσκοπεί  στην αποτελεσματική προστασία τους . Οι παρεμβάσεις με επίκεντρο  το παιδί πρέπει να αποτελούν βασικό χαρακτηριστικό όλων των φορέων και της Πολιτείας

Παρέχεται στα σχολεία εκπαίδευση στους  μαθητές ώστε τουλάχιστον να γνωρίζουν τα στοιχειώδη και να κυκλοφορούν με ασφάλεια;

 Η εκπαίδευση οδικής ασφάλειας είναι ένας από τους βασικούς άξονες της προσπάθειας για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Περιλαμβάνει το σύνολο των μέτρων που λαμβάνονται με στόχο τη θετική επιρροή στην οδική συμπεριφορά. Έχει στόχο την ασφαλή συμμετοχή στην κυκλοφορία και την εκμάθηση ασφαλών τεχνικών βραχυπρόθεσμα, και ασφαλούς και υπεύθυνης συμπεριφοράς μακροπρόθεσμα.

Η εκπαίδευση οδικής ασφάλειας πρέπει να αποτελέσει μέρος μιας δια βίου διαδικασίας μάθησης. Το Πρόγραμμα “Εκπαίδευση Οδικής Ασφάλειας” αφορά στην εκπαίδευση οδικής ασφάλειας που προσφέρεται στο σχολείο, καθώς και μέσω σχετικών εξωσχολικών δραστηριοτήτων, σε παιδιά και εφήβους μέχρι 17 ετών. Η εκπαίδευση οδικής ασφάλειας συνεχίζεται με την εκπαίδευση των

υποψήφιων οδηγών για την απόκτηση της άδειας οδήγησης, με τα προγράμματα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των οδηγών για ασφαλή οδήγηση και τέλος, ολοκληρώνεται με προγράμματα ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης μέσω εγχειριδίων ασφαλούς οδήγησης και μέσω σχετικών εκστρατειών ενημέρωσης για τους οδηγούς μεγαλύτερης ηλικίας.

Στην εκπαίδευση οδικής ασφάλειας δίνεται έμφαση:

  • Στον εμπλουτισμό της γνώσης και στην κατανόηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.
  • Στη βελτίωση των δεξιοτήτων με την εξάσκηση και την εμπειρία.
  • Στην ενίσχυση ή και στην αλλαγή των στάσεων για την οδική ασφάλεια, στην επίγνωση των κινδύνων και στην ευαισθητοποίηση για την ασφάλεια σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο.

Πρόγραμμα “Εκπαίδευση Οδικής Ασφάλειας”

Η εκπαίδευση οδικής ασφάλειας γίνεται με μαθήματα εντός της τάξης και πρακτική εξάσκηση σε προστατευμένες περιοχές, στο πραγματικό κυκλοφοριακό περιβάλλον, καθώς επίσης αξιοποιώντας την εκπαιδευτική δυναμική των συζητήσεων, της ομαδικής εργασίας, της έρευνας, των παρουσιάσεων σε κοινό και των δημιουργικών αναζητήσεων όπως το θέατρο στην εκπαίδευση. Η εξάσκηση των δεξιοτήτων των παιδιών σε ρεαλιστικό περιβάλλον είναι σημαντικός παράγοντας επιτυχίας. Οι γονείς πρέπει να συμμετέχουν ενεργά στην εκπαίδευση οδικής ασφάλειας στο σχολείο. Η εκπαίδευση οδικής ασφάλειας πρέπει να εντάσσεται στο σχολικό πρόγραμμα κατ’ ελάχιστο είκοσι ώρες τον χρόνο στα Νηπιαγωγεία, στα _δημοτικά και στα Γυμνάσια και να έχει στόχο την ανάπτυξη δεξιοτήτων για πεζούς, ποδηλάτες, οδηγούς δικύκλων, μελλοντικούς οδηγούς και επιβάτες. Για το Λύκειο, λόγω του όγκου της διδακτέας ύλης και του περιορισμένου χρόνου, προτείνεται η κατάλληλη ένταξη και σύνδεση των θεμάτων της εκπαίδευσης οδικής ασφάλειας με σχετικά αντικείμενα άλλων μαθημάτων καθώς και ο συντονισμός και η συνεργασία των διδασκόντων. Η εκπαίδευση οδικής ασφάλειας χρειάζεται επαρκή χρόνο. Οι δράσεις εκπαίδευσης οδικής ασφάλειας πρέπει να έχουν τον χαρακτήρα προγραμμάτων και όχι μεμονωμένων παρεμβάσεων. Για την αποτελεσματική εκπαίδευση οδικής ασφάλειας απαιτείται η ανάπτυξη δράσεων και πρωτοβουλιών σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, ενώ ρόλο έχουν και εθελοντικές ενώσεις. Αυτό το πρόγραμμα υλοποιεί η ΕΥΘΥΤΑ στα σχολεία σύμφωνα με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, στοχεύοντας στους αυριανούς ευαισθητοποιημένους οδηγούς και παράλληλα πως τα παιδιά θα επηρεάσουν τους γονείς τους αλλάζοντας παραβατικές συνήθειες κατά την οδήγηση.

Εκπαίδευση-Οδική παιδεία. Αυτός είναι και ο στόχος της ΕΥΘΥΤΑ.  Το οφείλουμε στα αγαπημένα μας πρόσωπα που τόσο τραγικά και βίαια έφυγαν από κοντά μας. Θα συνεχίσουμε γιατί είναι  ανάγκη και υποχρέωση της συνεχούς εκπαίδευσης, ώστε ως πολίτες να αυξήσουμε τα πλεονεκτήματα οδικής παιδείας, να μειώσουμε τα τροχαία. Να αναγνωρίσουμε τον κίνδυνο. Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι πάντα αυτός που επιδέχεται αλλαγή και τροποποίηση. Εξάλλου, οι μικρές επιμέρους αλλαγές σε ένα ζωντανό σύστημα κάνουν τη διαφορά στο σύνολο σε βάθος χρόνου.. Δίνουμε προτεραιότητα στη ΖΩΗ.  Οδηγούμε Υπεύθυνα, δεν παραβιάζουμε τον ΚΟΚ, προσέχουμε στις παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ΖΩΗ μας και των υπολοίπων χρηστών του οδικού δικτύου.

*Η Μαρία Χονδρογιάννη είναι Δημοσιογράφος

SHARE
RELATED POSTS
Η μούντζα (το φάσκελο), του Κώστα Ε. Σκανδαλίδη
Είναι η βία, βλάκα, τίποτε άλλο, του Νίκου Βασιλειάδη
Τα σύκα σύκα, του Αλέξανδρου Μπέμπη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.