Πρόσωπα - Αφιερώματα

Αποχαιρετισμός στον Μάνο Ελευθερίου

Spread the love

Πλήθος κόσμου συγκεντρώθηκε το μεσημέρι της Τρίτης στο Α’ Νεκροταφείο για να απευθύνει τον τελευταίο χαιρετισμό στον Μάνο Ελευθερίου. Ποιητές, πεζογράφοι, συνθέτες, τραγουδιστές, ηθοποιοί και εκπρόσωποι της κυβέρνησης και του πολιτικού κόσμου παραβρέθηκαν στην πολιτική κηδεία τού εκλιπόντος, ο οποίος διακρίθηκε ως στιχουργός, ποιητής, μυθιστοριογράφος, ιστορικός της Σύρου και του μουσικού θεάτρου της, συλλέκτης, ζωγράφος, δημιουργός λευκωμάτων και κολάζ, αλλά και ως συγγραφέας παιδικών βιβλίων.

«Η ελληνική γλώσσα με τις ομηρικές της ρίζες είναι ένα υφάδι πάνω στο οποίο δούλεψε επίμονα ο Μάνος Ελευθερίου, ένα υφάδι πάνω στο οποίο κέντησε πολύτιμα πετράδια» ανέφερε στον επικήδειο που εκφώνησε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λυδία Κονιόρδου.

«Ο Μάνος Ελευθερίου έκανε έτσι ώστε να συναντηθούν στο τραγούδι από τη μια πλευρά ο έντεχνος δημιουργός και από την άλλη ο λαϊκός μάστορας. Και μας επέτρεψε, μέσα από την οικειότητα και την αυθεντικότητα των δημιουργημάτων του, να παρακολουθήσουμε την ποίησή του, που είναι ποίηση έκτακτης ανάγκης με την περήφανη ελληνικότητά της και την ικανότητά της να περνά από το ατομικό στο συλλογικό. Οι επόμενες γενιές θα τραγουδούν τα τραγούδια του Μάνου χωρίς, ίσως, να ξέρουν το όνομά του. Αλλά αυτή είναι η μοίρα της λαϊκής τέχνης: Να λειτουργεί σαν συλλογική μνήμη» πρόσθεσε.

«Έζησε ανάμεσα στους φτωχούς σαν πλούσιος» παρατήρησε για τον Μάνο Ελευθερίου ο στιχουργός και σκηνοθέτης Θοδωρής Γκόνης. «Σε έναν τόπο που προτιμάει να κατεβάζει παρά να ανεβάζει, ο Ελευθερίου έδειξε πως έχουν σημασία και οι λιγότερο αστραφτεροί άνθρωποι, πως τέτοιοι άνθρωποι μπορούν να αφήσουν τη δική τους λάμψη. Όσο για τον ίδιο, γνώριζε το πώς να χορταίνει, αλλά και το πώς να πεινά» συμπλήρωσε.

«Έφυγε όταν όλα έδειχναν πως είχαν αρχίσει να πηγαίνουν καλά» σημείωσε ο ποιητής και κριτικός λογοτεχνίας Θανάσης Νιάρχος και τόνισε: «Τον διακατείχε ένα αίσθημα νοικοκυροσύνης στην καθημερινή του ζωή ενώ σε ό,τι είχε να κάνει με την καλλιτεχνική του δουλειά ήταν βαθιά αναρχικός. Ήταν ένα θαύμα παραγωγικότητας και κατάφερε να συνενώσει μορφές περιθωριακές ή περιφερειακές με μεγάλες, κεντρικές προσωπικότητες».

«Ο Μάνος έφυγε γιατί το είχε προγραμματίσει να φύγει. Δεν φοβόταν τον θάνατο, αλλά απεχθανόταν την αρρώστια» είπε ο καρδιοχειρουργός και προσωπικός γιατρός του εκλιπόντος Σωτήρης Πράπας.

Κλείνοντας τους αποχαιρετιστήριους λόγους, ο δήμαρχος Σύρου, Γιώργος Μαραγκός, μίλησε για την πολύχρονη προσφορά του Μάνου Ελευθερίου στο νησί, τον γενέθλιο τόπο του, μέσα από την παραγωγή λευκωμάτων και ιστορικών εκδόσεων, όπως και με τις πλούσιες δωρεές του σε βιβλία.

ΕΡΤ

SHARE
RELATED POSTS
Κωνσταντίνος Ι. Δεσποτόπουλος: σθένος για το μεγάλο «Όχι», του Άρη Μαραγκόπουλου
Μάνος Στεφανίδης
Δημήτρης Μυταράς: “Αυτό είναι η ζωγραφική μου, ένα θέατρο των χρωμάτων”, του Μάνου Στεφανίδη
Αλβέρτος Σβάϊτσερ, ο “Άγιος” του 20ου αιώνα που πρέπει να μελετούν όλοι οι γιατροί

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.