Σημείωση iPorta.gr: η φωτογραφία του κειμένου κυκλοφορεί ελεύθερα στο διαδίκτυο. Η τσίκλα μέσω συγκεκριμένης διαφήμισης διαμοίρασε την φράση “καλύτερα να μασάς, παρά να μιλάς” φράση πασίγνωστη στην Ελλάδα που υποδηλώνει την σιωπή ως τρόπου αποφυγής λεκτικών ανοησιών και ανούσιων φράσεων.
Σίγουρα θα έχετε διαβάσει κείμενα που δεν καταλαβαίνεις τι λένε, γιατί γράφτηκαν, τι εννοούν, τι θέλει να πει ο ποιητής όπως το λέμε λαϊκά. Τι συμβαίνει; Θα σας πω γιατί μπορεί κάποιες φορές να αφορά και μένα σίγουρα όμως αφορά κάποιους καλούς μου φίλους.
Όταν φέρεις διάφορες ιδιότητες, παρούσες ή παρελθούσες, (έχεις διατελέσει αυτό εκείνο ή τι άλλο) όλοι σε διαβάζουν νομίζοντας ότι δεν μπορεί να λες μπούρδες. Έτσι αποκτάς ένα σπουδαίο πλεονέκτημα. Μπορείς να λες ό,τι μπούρδα σου έρθει στο κεφάλι και οι άλλοι να σε παίρνουν στα σοβαρά. Αρκεί να στολίσεις τη γραφή να την κάνεις δυσνόητη, ασαφή και ακατάληπτη. Αν διαθέτεις παιδεία είναι εύκολο να το κάνεις. Η κατασκευή μπούρδας είναι ευχερής.
Γιατί όμως; Γιατί οι μισοί θα σε θαυμάσουν νομίζοντας ότι είσαι σοφότερος από αυτούς και γι’ αυτό αδυνατούν να διεισδύσουν στο βάθος της καταπληκτικής σου ανάλυσης. Οι υπόλοιποι θα συμφωνήσουν με μια επιμέρους φράση, ο καθένας θα διαλέξει τη δική του, και θα αφήσουν τα υπόλοιπα που «δεν κατάλαβαν». Έτσι όλοι θα μείνουν ευχαριστημένοι και εσύ ευτυχισμένος. Το πλεονέκτημα της ακαταληψίας είναι συντριπτικό. Στις παρέες θα λένε «ναι κάτι διάβασα καλό μου φάνηκε, αλλά δεν θυμάμαι ακριβώς τι είναι δες το στο internet”
Αντίθετα η απλότητα, η σαφήνεια, η καθαρότητα του συλλογισμού, ο σεβασμός στον αναγνώστη που μπορεί να μη ξέρει ό,τι ξέρεις, αλλά να ξέρει άλλα που εσύ δεν ξέρεις, είναι δύσκολη δουλειά. Μεγάλο μειονέκτημα αν θέλεις να διακριθείς στη πολιτική. Γιατί όποιος σε διαβάζει καταλαβαίνει τι του λες. Μπορεί να συμφωνήσει, να διαφωνήσει, να προσθέσει, να αφαιρέσει, να αντιλέξει, να κρίνει. Ειδικά στον καινοτόμο, ριζοσπαστικό λόγο οι περισσότεροι θα διαφωνήσουν. Σίγουρα δε θα μείνουν όλοι ευχαριστημένοι με ό,τι λες. Στις παρέες θα λένε «γράφει καλά, αλλά είναι υπερβολικός εδώ λάθος, εκεί σωστά, βέβαια είπε το τάδε κλπ». Αυτό στην ελληνική παράδοση λέγεται διάλογος. Το άλλο λέγεται περίπου δοκησισοφία. Δηλαδή να νομίζεις ότι είσαι σοφός. Δεν ισχύει για όσους μπουρδολογούν εκούσια. Αυτοί μπορεί να είναι πράγματι σοφοί και να τους αρέσει να παίζουν με τις λέξεις.
Δημιουργική ασάφεια. Και έτσι και γιουβέτσι και ναι και όχι και αυτοί και οι άλλοι και λέω και ξελέω, γράφω το μεν και εννοώ το δε, υπαινίσσομαι αλλά μετά λέω ότι άλλο εννοούσα, παρερμηνεύθηκα και ούτω καθεξής.
Γι΄ αυτό μην ανησυχείτε όταν δεν καταλαβαίνετε ένα κείμενο. Το πιο πιθανό είναι ότι αυτός που το έγραψε δεν ξέρει τι ακριβώς θέλει να πει ή προσπαθεί να κρατήσει πισινή λέγοντας τα πάντα και τίποτα, δηλαδή μπούρδες.
Στο δικηγορικό μου γραφείο έρχονται άνθρωποι όλων των μορφωτικών επιπέδων. Από τη στοιχειώδη εκπαίδευση μέχρι την ανώτατη. Δεν ξέρουν ούτε οφείλουν να ξέρουν νομικά. Όταν δεν καταφέρνω να τους εξηγήσω το θέμα τους με τρόπο που να το καταλάβουν απόλυτα, θεωρώ ότι απέτυχα εγώ όχι εκείνοι. Είναι δική μου υποχρέωση να καταλάβουν. Όπως εγώ αξιώνω από το γιατρό να καταλάβω τι μου λέει.
Να φοβάστε του δυσνόητους, τους ακατάληπτους , τους γριφώδεις και ασαφείς. Στη χειρότερη περίπτωση είναι σιγανοπαπαδιές. Στη καλύτερη είναι μια χαρά παιδιά αλλά λένε μπούρδες.
Μόνο στη Ρόδο
Αποστόλου Παύλου 50, Βενετοκλέων, «Πηγές Καλλιθέας»
και Pane di capo στη Λεωφόρος Ρόδου-Λίνδου στο ύψος του ΙΚΑ & Λεωφόρος Κρεμαστής
* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.
The article expresses the views of the author
iPorta.gr