Πόρτα - Η Αλεξάνδρα και οι άλλοι

Τσάρλι Τσάπλιν: ένας συμπαθητικός αλητάκος, της Αλεξάνδρας Καρακοπούλου

Spread the love

Αλεξάνδρα Καρακοπούλου

 

Τσάρλι Τσάπλιν – Ημερομηνία Γέννησης 16 Απριλίου 1889, Λονδίνο, Αγγλία.

«ένας συμπαθητικός αλητάκος»

Ο Σερ Τσάρλς Σπένσερ Τσάπλιν ο νεότερος ή αλλιώς «Σαρλό», γεννήθηκε στις 16 του Απρίλη το 1889, στο Λονδίνο. Με τον Ήλιο του να δύει στο παρορμητικό ζώδιο του Κριού, στον 6ο Οίκο, το σπίτι της δουλειάς και της φυσικής κατάστασης, η δυναμική του ήταν δεδομένη.

Οι γονείς του ήταν καλλιτέχνες του μιούζικ χόλ. Τα παιδικά χρόνια του Τσάρλι δεν θα τα χαρακτήριζε κανείς ως ευτυχισμένα. Ο πατέρας του, Τσάρλς Τσάπλιν, ήταν αλκοολικός, γεγονός που δημιουργούσε πολλά προβλήματα στην οικογένεια, με αποτέλεσμα να την εγκαταλείψει, όταν ο μικρός Τσάρλι ήταν μόλις ενός έτους. Αυτή η καινούργια, δύσκολη, πραγματικότητα, δημιούργησε προβλήματα υγείας στην μητέρα του, Χάνα Χάριετ Πέντλιγκχαμ Χιλ, η οποία απαρνήθηκε το όνειρό της και προσπάθησε να βρεί άλλη δουλειά για να θρέψει τα δύο της παιδιά. Δεν άργησε όμως να γίνει δραματική η κατάσταση και έτσι φτωχή ούσα, έδωσε τα παιδιά της, Τσάρλι και Σίντεϊ, σε ένα σχολείο για ορφανά και εγκαταλελειμμένα παιδιά. Το δράμα όμως δεν τελείωνε εδώ… Η μητέρα τους μπήκε σε ψυχιατρική κλινική, τα παιδιά επέστρεψαν στον πατέρα τους και στην ερωμένη του, μόνο που ήταν και οι δύο αλκοολικοί… Ο πατέρας του Τσάρλι Τσάπλιν απεβίωσε τελικά στην ηλικία των 37 ετών, όταν ο Τσάρλι ήταν μόνο 12 χρονών.

Ο Ωροσκόπος του Τσάρλι στο μυστικοπαθές ζώδιο του Σκορπιού, με την Σελήνη του να ακουμπά τον ένα από τους τέσσερις κεντρικούς άξονες του Ωροσκοπίου του, στον 1ο Οίκο, το σπίτι του εγώ, ο συναισθηματικός του κόσμος και το δέσιμό του με την μητέρα του θα ήταν θέματα που θα τον απασχολούσαν πολύ σε όλη την διάρκεια της ζωής του. Το 1921 ο Τσάρλι και ο αδερφός του Σίντεϊ, πήραν την μητέρα τους από την ψυχιατρική κλινική όπου νοσηλεύονταν και έζησαν μαζί στην Αμερική. Ο Τσάρλι της αγόρασε ένα σπίτι δίπλα στην θάλασσα και προσέλαβε ειδικό προσωπικό για να την προσέχουν, μέχρι τον θάνατό της στις 28 Αυγούστου του 1928.

Η πρώτη του φορά στο «σανίδι» ήταν σε ηλικία μόλις 5 χρονών, όταν κλήθηκε να αντικαταστήσει την άρρωστη μητέρα του. Ο μικρός Τσάρλι, τραγούδησε ένα κωμικό τραγούδι, πολύ γνωστό για την εποχή, όπου και κέρδισε τις εντυπώσεις. Ο πατέρας του δεν άργησε να τον προωθήσει και έτσι το 1903 έγινε μέλος του παιδικού θιάσου «οι οκτώ λεβέντες του Λανκασάιαρ». Έπαιξε μάλιστα και τον πρώτο του ρόλο ως χαμίνι του Λονδίνου, κάτι που του ήταν αρκετά εύκολο να ταυτιστεί, στην παράσταση «Τζίμ». Η Σελήνη του, στον 1ο Οίκο, τον καθιστούσε ικανό να ψυχανεμίζεται το περιβάλλον του και να «μπαίνει» σε κάθε ρόλο τόσο βαθιά, που τον έκανε να γίνεται πειστικός και αγαπητός σε όλο τον κόσμο. Ο μαγνητισμός που του έδινε ο Ωροσκόπος του, Σκορπιός, ήταν σε συνδυασμό με τον επίκτητο δυναμισμό του, αχτύπητο δίδυμο. Ο μαχητικός πλανήτης Άρης στο ζώδιο του Ταύρου, του έδινε τον αέρα του διεκδικητικού άνδρα. Ένας λόγος παραπάνω, στον 7ο Οίκο, το σπίτι της συντροφικότητας και των σχέσεων, κάτι που τον έκανε να έχει φλογερό ταμπεραμέντο και μεγάλη ενεργητικότητα στις σχέσεις του.

Το 1910 στην Αμερική, μετά από κάμποσους ρόλους και περιοδείες, ο Τσάρλι υπέγραψε συμβόλαιο με την εταιρία Κιστόουν, η οποία είχε όλους τους διάσημους κωμικούς τότε στην διάθεσή της. Γύρισε 35 ταινίες μικρού μήκους, υποδυόμενος συνήθως τον ερωτύλο, τον παράνομο ή τον καβγατζή. Κατά την διάρκεια όλων αυτών των ταινιών, ο Τσάρλι άρχισε να πειραματίζεται και να δημιουργεί σιγα σιγα την εικόνα του «Σαρλό», φορώντας στενό σακάκι, μικρό καπέλο, με το χαρακτηριστικό του μουστάκι και το περπάτημα του πιγκουίνου, που τον έκανε πασίγνωστο.

Ο πλανήτης των μαθημάτων ζωής, Κρόνος, έκανε αισθητή την εμφάνισή του στον 9ο Οίκο, σπίτι της ιδεολογίας, των ρεαλιστικών και νοητών ταξιδιών, της ανώτερης μάθησης, της ηθικής, της θρησκείας και της εμπειρίας του εξωτερικού. Η δύσκολη όψη του τετραγώνου με τους σημαντικούς πλανήτες, Άρη, Αφροδίτη και Σελήνης, θα του δημιουργούσε περιθώριο ανάπτυξης στην δυναμική του, στις σχέσεις του και στα συναισθήματά του, ένα «ταξίδι» που θα είχε πολλά «πέρα-δώθε», σκαμπανεβάσματα, προσωπικά δράματα, αλλά και τεράστια επιτυχία τελικά….. αφού ότι μας πάει κόντρα και ξεπεραστεί, αυτό μας κάνει πιο δυνατούς !

Ο Τσάρλι άρχισε να γίνεται ολοένα και πιο γνωστός στους καλλιτεχνικούς κύκλους. Με τον πλανήτη της «ανάπτυξης» Δία, στον 2ο Οίκο, το σπίτι της περιουσίας, της ασφάλειας και του σώματος, θα τον βοηθούσε να γίνεται ολοένα και πιο πλούσιος, να εξελιχθεί. Το 1915 υπέγραψε συμβόλαιο με άλλη εταιρία, την Εσανέι. Κατά την διάρκεια των ταινιών αυτών γνώρισε και τον πρώτο του μεγάλο έρωτα, την παρτενέρ του Έντνα Περβάιανς, η οποία υπήρξε και μούσα του. Με Αφροδίτη στον Ταύρο δεν του ήταν δύσκολο να προσεγγίσει το αντίθετο φύλο… Είναι γνωστό πως ο Τσάρλι παντρεύτηκε 4 φορές *όλες οι γυναίκες του ήταν συνάδελφοι, έκανε αμέτρητες σχέσεις και απέκτησε 11 παιδιά !

Το 1916 μεταπήδησε σε άλλη εταιρία. Στην Μιούτσουαλ, γύρισε 12 ταινίες. Εκεί εξέλιξε το υποκριτικό του ταλέντο. Ο πλανήτης των ευκαιριών και της ελευθερίας, Ουρανός, στον 12ο Οίκο, σπίτι του συλλογικού συναισθήματος και του παρασκηνίου, θα του προσέφερε απλόχερα ανοιχτές πόρτες, τις οποίες εκμεταλλεύτηκε σωστά. Η ανάγκη του να γίνει ένα με τον κόσμο, ήταν και αυτό ένα δεδομένο του χαρακτήρα του, των ρόλων του που άφησαν ιστορία.
Το 1917 υπέγραψε συμβόλαιο με την Φέρστ Νάσιοναλ. Τον Αύγουστο του 1920 ο Τσάρλι Τσάπλιν τελείωσε τα γυρίσματα της ταινίας «Το Χαμίνι». Αυτή ήταν και η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους, η οποία είχε τρομακτική επιτυχία. Ο Τσάρλι φέρνοντας στην μνήμη του εικόνες και συναισθήματα από την δύσκολη παιδική του ηλικία, κατάφερε να διεισδύσει στον ρόλο της ταινίας με μεγάλη ακρίβεια. Η ταινία που ακολούθησε ήταν «ο Χρυσοθήρας», μια ταινία που συγκαταλέγεται στις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, ταινία που έντυσε μουσικά ο ίδιος. Το ταλέντο του στην μουσική φαίνεται να το είχε κληρονομήσει από τους γονείς του και δεν ήταν η τελευταία φορά που θα ασχολούνταν με αυτό. Η μουσική έπαιξε πολύ σπουδαίο ρόλο στην ζωή του. Η τελευταία του βωβή ταινία, ήταν οι «Μοντέρνοι Καιροί», το 1936, όπου έκανε την τελευταία του εμφάνιση ως «Σαρλό».

Η ταινία που ακολούθησε * προσωπική μου αγαπημένη, το 1940, ήταν «ο μεγάλος Δικτάτορ», η πρώτη μη βωβή ταινία. Το θέμα της ήταν η σάτιρα του Ναζισμού, μια καταγγελία της δικτατορίας, της απληστίας και του μίσους. Ο Τσάρλι Τσάπλιν ενσάρκωσε έναν δικτάτορα που θύμιζε τον Αδόλφο Χίτλερ, με πολύ χιούμορ, καταπληκτική ερμηνεία, ένας ρόλος που καθόλου τυχαία του έφερε την υποψηφιότητα για Όσκαρ καλύτερου Α’ ανδρικού ρόλου.
Με το μεσουράνημά του στον Λέοντα, ανάμεσα στον 9ο και τον 10ο Οίκο, η πορεία του δεν θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο από δυναμική, λουσμένη από φως, από ενέργεια και δημοσιότητα. Ο Τσάρλι Τσάπλιν δεν σταμάτησε ποτέ να αγαπάει τις Τέχνες, τον κινηματογράφο, της μουσική. Ο πολύ βαθύς συναισθηματικός του κόσμος έβρισκε ανακούφιση και ολοκλήρωση μέσα από τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες. Μόνο έτσι μπορούσε να νιώσει ο εαυτός του. Συνέχισε να κάνει ταινίες, να γράφει σενάρια και μουσική, πειραματίστηκε με την σκηνοθεσία και είχε και το δικό του στούντιο για μερικά χρόνια.
Μετά την άρση της βίζας του, απόφαση που έμαθε ενώ ήταν στο Λονδίνο, πήρε την τέταρτή του σύζυγο, Όνα ( την οποία παντρεύτηκε όταν ήταν 18 χρονών κοριτσάκι και απέκτησε μαζί της 8 παιδιά ) και εγκαταστάθηκε στην Ελβετία μέχρι τον θάνατό του ανήμερα Χριστούγεννα το 1977. Το 1975 πήρε τον τίτλο του ιππότη από την Βασίλισσα Ελισάβετ της Αγγλίας. Η τελευταία φορά που ταξίδεψε για την Αμερική πριν πεθάνει, ήταν το 1972, λαμβάνοντας το τιμητικό Όσκαρ για την συνεισφορά του στην έβδομη Τέχνη.

 

 

SHARE
RELATED POSTS
Μάργκαρετ (Χίλντα) Θάτσερ: η Σιδηρά Κυρία γεννημένη για την Πολιτική Αρένα, της Αλεξάνδρας Καρακοπούλου
Οι εκλείψεις του Απρίλη, της Αλεξάνδρας Καρακοπούλου-Τσίσσερ
Tζόρτζ Κλούνεϊ: Το σίγουρο στοίχημα, της Αλεξάνδρας Καρακοπούλου

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.