ΕΥ ΖΗΝ

Ὁ ἀστερισμός τοῦ Ὀφιούχου, τοῦ Τάσου Γέροντα

Gerotasos

Gerotasos

 

Τάσος Γέροντας    

 

 

 

 

 

0005X5H1SQBE38WU-C122-F4.jpg

 

 

587746ff6320613e33bbe5dba0deac7f.jpg

 

 

Ὁ Ὀφιοῦχος εἶναι βόρειος ἀστερισμός τῆς ἰσημερινῆς ζώνης τοῦ οὐρανοῦ, ὁ ὁποῖος κεῖται βόρεια τοῦ Σκορπιοῦ καί νότια τοῦ Ἡρακλῆ. Τό ὄνομά του στά λατινικά εἶναι Ophiuchus, στή γενική Ophiuchi, συντομογραφία: Oph. Εἶναι ἀρκετά μεγάλος σέ ἔκταση, ἑνδέκατος στήν σχετική κατάταξη. Περιλαμβάνει 174 ἀστέρια μεγέθους μικρότερου ἀπό 6,5. Ὅλα ὅμως εἶναι ἀμυδρότερα τοῦ 3ου μεγέθους. Ἰδιαίτερο ἐνδιαφέρον παρουσιάζει μόνον ὁ ἀστέρας τοῦ Μπάρναρντ. Αὐτός εἶναι ἕνας ἐρυθρός νάνος, μεγέθους 9,5 καί εἶναι ὁ δεύτερος πλησιέστερος σε μᾶς μετά τόν α τοῦ Κενταύρου. Βρίσκεται σέ ἀπόσταση 6,1 ἐτῶν φωτός.

 


Ἀπό τούς 13 ζωδιακούς ἀστερισμούς (ἀστερισμοί πού περιλαμβάνουν τόν Ἥλιο στή διάρκεια τοῦ ἔτους), ὁ Ὀφιοῦχος εἶναι ὁ μόνος πού δέν λογίζεται ὡς ἀστρολογικό ζώδιο.

 

Ὁ Ὀφιοῦχος ἀπεικονίζεται ὡς ἕνας ἄνθρωπος πού κρατᾷ ἕνα φίδι (τόν ἀστερισμό τοῦ Ὄφεως). Ἡ παρεμβολή τοῦ σώματός του διαιρεῖ τό φίδι σέ δύο μέρη, τό Serpens Caput καί τό Serpens Cauda, τά ὁποῖα ὡστόσο θεωροῦνται ἑνιαῖος ἀστερισμός.

 

Σύμφωνα μέ τή μυθολογία μας ὁ Ὀφιοῦχος ἦταν ὁ Λαοκόων, γιός τοῦ Ἀντήνορα καί ἱερέας τοῦ Ἀπόλλωνα στήν Τροία. Ἦταν αὐτός πού εἶπε τό περίφημο «Φοβοῦ τούς Δαναούς κἄν δῶρα φέροντας», ἐννοῶντας τόν Δούρειο Ἵππο, στήν μάταια προσπάθεια νά πείσει τούς συμπατριῶτες του Τρῶες νά μήν τόν σύρουν μέσα στήν Τροία. Γιά νά τούς δείξει τόν κίνδυνο, .εμπηξε τό δόρυ του στά πλευρά τοῦ ξύλινου τάματος τῆς Ἀθηνᾶς, ἀλλά καί πάλι οἱ Τρῶες δέν ἔδωσαν σημασία στίς συμβουλές του.

 

Ὅταν ὁ Λαοκόων, βοηθούμενος ἀπό τούς δύο γιούς του, ἑτοιμαζόταν νά κάνει θυσία στούς θεούς, δύο τρομεροί θαλάσσιοι ὄφεις, ὁ Πόρκις καί ἡ Χαρίβοια, βγῆκαν ἀπό τή θάλασσα, τούς περιτύλιξαν καί τούς ἔσφιξαν μέχρι θανάτου. Τά δύο φίδια μπῆκαν μετά μέσα στόν ναό, κρύφτηκαν πίσω ἀπό τήν ἀσπίδα τῆς Ἀθηνᾶς καί ἔγιναν ὁ ἀστερισμός τοῦ Ὄφεως.

Ὁ φριχτός θάνατος τοῦ Λαοκόοντα καί τῶν γιῶν του ἐξηγήθηκε μέ πολλούς τρόπους ἀπό τή μυθολογία:

1. Γιά τήν ἀσέβειά του νά μπήξει τό δόρυ στά πλευρά τοῦ ἱεροῦ Δούρειου Ἵππου, ὁ ὁποῖος ἦταν ἀφιερωμένος στήν θεά Ἀθηνᾶ.

2. Ἐπειδή, παρά τή θέληση τοῦ θεοῦ Ἀπόλλωνα, δέν παρέμεινε ἄγαμος ἀλλά παντρεύτηκε καί ἀπέκτησε παιδιά.

3. Ἐπειδή ὁ Ποσειδών, ἐχθρός τῶν Τρώων, ὅπως καί ἡ Ἀθηνᾶ, θέλησε νά τούς δείξει μέ τόν φοβερό θάνατο τοῦ Λαοκόοντα καί τῶν γιῶν του τή μοίρα τῆς ἦττας καί τῆς καταστροφῆς πού ἐπεφύλασσε σ’ αὐτούς.

 

Σέ ἄλλη ἐκδοχή, ὁ Ὀφιοῦχος εἶναι ὁ θεός τῆς ἰατρικῆς Ἀσκληπιός. Αὐτός ἦταν γιός τοῦ Ἀπόλλωνα καί τῆς Κορωνίδας. Μαθήτευσε τήν ἰατρική κοντά στόν Κένταυρο Χείρωνα. Ὁ Ἀσκληπιός εἶχε πάρει ὡς δῶρο ἀπό τή θεά Ἀθηνᾶ τό αἵμα τῆς γοργόνας Μέδουσας. Μ’ αὐτό ἀνάστησε πολλούς νεκρούς. Ἐπίσης, μέ τά βότανά του καί τίς ἐπεμβάσεις του θεράπευε πολλούς ἀρρώστους στά Ἀσκληπιεῖα του. Ἔτσι οἱ ἄρρωστοι δέν πέθαιναν, μέ ἀποτέλεσμα ὁ Πλούτων νά ἔχει ἀναδουλειές. Γι’ αὐτό παραπονέθηκε στόν Δία, ὁ ὁποῖος διεμήνυσε στόν Ἀσκληπιό νά σταματήσει τίς πολλές θεραπεῖες του. Ὁ Ἀσκληπιός δέν τόν ἄκουσε καί συνέχισε τό ἔργο του. Τότε ὁ Δίας θύμωσε καί τόν σκότωσε μέ κεραυνό. Τοῦ ἔκανε ὅμως τήν μεγάλη τιμή νά τόν τοποθετήσει στόν οὐρανό, μετά ἀπό απαίτηση τοῦ Ἀπόλλωνα, ὁ ὁποῖος ἐκδικήθηκε τόν θάνατο τοῦ γιοῦ του σκοτώνοντας τούς Κύκλωπες πού ἔκαναν τόν κεραυνό. Ἔτσι σχηματίστηκε ὁ ἀστερισμός τοῦ Ὀφιούχου, πού βρίσκεται στό μέσον ἀκριβῶς τοῦ Ὄφεως.

 

Στίς διάφορες παραστάσεις, ὁ θεός τῆς Ὑγείας παρουσιάζεται πάντοτε νά κρατᾷ τή ράβδο του μέ τό ἱερό ἑρπετό τυλιγμένο σ’ αὐτήν. Αὐτό ὀφείλεται εἴτε στό ὅτι ὁ Ἀσκληπιός ἦταν εἰδικός νά γιατρεύει τά δαγκώματα τῶν φιδιῶν, εἴτε στό χάρισμά του νά μεταμορφώνεται σέ φίδι. Μ’ αὐτήν τή μορφή λατρευόταν σέ πολλούς ἀρχαίους ναούς στή Ρώμη.

 

Αὐτά εἶχα νά σοῦ πῶ γιά τόν Ὀφιοῦχο. Τήν ἑπόμενη Δευτέρα θά μιλήσουμε γιά τόν ἀστερισμό τοῦ Ὄφεως.

 

 

oOzktoAUGh0dHA6Ly9vY2RuLmV1L2ltYWdlcy9uZXdzd2Vlay13ZWIvWlRRN01EQV8vMzc0MmY2OTRmYmNmYjZhYzIwN2Q3MWU3M2RlZGJiN2YuanBnkZUCAM0CAMLD.jpg

 

zeta-ophiuchi-11056_960_720.jpg0005X5H1SQBE38WU-C122-F4.jpg

 

* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.

The article expresses the views of the author 

iPorta.gr


Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.
The article expresses the views of the author iPorta.gr

Βιβλίο: ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΣΕ ΔΕΚΑ ΠΡΑΞΕΙΣ”, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΦΙΛΝΤΙΣΙ

SHARE
RELATED POSTS
Gerotasos
Τάσος Γέροντας: Η ανασκόπηση του 2016 στην iΠόρτα
Όρθρος της Αγάπης και του Έρωτα, του Αλέξανδρου Μπέμπη
pappou_logo_350.png
Ευχές από το Super Market Πάππου

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.