iporta.gr

Πίσω από τις βάσεις εισαγωγής των σχολών. Ερωτήματα, συμπεράσματα και προτάσεις, του Γιάννη Καραγιάννη

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Ο  Γιάννης Καραγιάννης είναι Σχολικός Συμβούλος Μαθηματικών Ν. Δωδεκανήσου

 

 

 

 

 

 

Στον απόηχο των φετινών βάσεων, στη σύγκριση των βάσεων με αυτές άλλων ετών έχουμε να σχολιάσουμε μερικά στοιχεία που βρίσκονται πίσω από τους αριθμούς και που γεννούν ερωτήματαπ ροβληματισμούς και δεύτερες σκέψεις. Κατά πόσο το σημερινό σύστημα εισαγωγής είναι δίκαιο, ορθολογικό και εκπαιδευτικά ρεαλιστικό;


Οι αριθμητικές συγκρίσεις πάντως των φετινών στατιστικών στοιχείων με τα στοιχεία προηγουμένων ετών δεν είναι δόκιμες. Ωστόσο, τηρουμένων των επιφυλάξεων για απόλυτα συμπεράσματα μπορούμε να επισημάνουμε τα επόμενα:

1. Έχουμε μια σαφή αύξηση των βάσεων στις Ιατροφαρμακευτικές σχολές στο 3ο Πεδίο. Έχουμε ένα επιστημονικό πεδίο που το επέλεξαν γύρω στους 13.000 χωρίς εξέταση στο 5ο μάθημα (μαθηματικά), άρα λοιπόν είχαμε 13.000 παιδιά που διεκδικούσαν αυτές τις θέσεις Οι αυξημένες επιδόσεις σε σχέση με τις άλλες χρονιές οφείλονται κυρίως στη Φυσική.

Παρατηρείται βέβαια το φαινόμενο μαθητές με ιδιαίτερα καλές επιδόσεις σε όλα τα μαθήματα αλλά και στο σύνολο να μένουν εκτός σχολών. Αυτό συμβαίνει διότι με το νέο σύστημα υπήρξε «εγκλωβισμός» στις επιλογές των υποψηφίων. Αυτό δεν είναι δίκαιο και φυσικά «χρήζει» θεραπείας .Ποιας; Με την προϋπόθεση ότι το σύστημα εισαγωγής παραμένει το ίδιο προτείνεται «άνοιγμα» των επιλογών για υποψήφιους στο 3ο πεδίο με «προσφορά εναλλακτικών επιπλέον μαθήματος».

2. Στις Θεωρητικές σχολές του 1ου επιστημονικού πεδίου έχουμε τους περισσότερους μη εισαγόμενους , γιατί δεν έχουμε θέσεις αντίστοιχες των υποψηφίων των Θεωρητικών Σχολών. Στο σημείο αυτό οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι οι υποψήφιοι του πεδίου αυτού εντελώς τυπικά έχουν το δικαίωμα πρόσβασης στις ιατρικές σχολές του 3ου Ε.Π. . Εκτός από «αφύσικο» ως εκπαιδευτικό γεγονός υποψήφιοι με θεωρητική γνώση να διεκδικούν σχολές ιατροφαρμακευτικής κατεύθυνσης δεν οφελεί απολύτως κανέναν η διαδικασία αυτή.

3. Στις Θετικές Επιστήμες του 2ου Ε.Π. παρατηρούμε μια αύξηση των Πολυτεχνικών σχολών αλλά στις σχολές των ΤΕΙ παρατηρούμε μια μείωση γιατί οι θέσεις εκεί, αντιστρόφως με τις θεωρητικές, είναι περισσότερες των υποψηφίων, έχουμε δηλαδή μεγάλη προσφορά και χαμηλότερη ζήτηση συνολικά.Όπως επίσης εύστοχα σημειώνει η Διευθύντρια Πανελλαδικών Εξετάσεων κα. Μαρούγκα.

«Να υπενθυμίσουμε κιόλας ότι λόγω του νέου συστήματος οι υποψήφιοι για τα ΤΕΙ ας πούμε Μηχανολογίας – Ηλεκτρολογίας δεν είναι πια και αυτοί που ήταν του οικονομικού κομματιού, της τεχνολογικής μέχρι του περσινού συστήματος. Άρα λοιπόν εκεί έχουμε καθαρά τους θετικούς και γι’ αυτό έχουμε μια μείωση» που επίσης όπως εύστοχα παρατηρεί .

«Να σας δώσω ένα παράδειγμα: Τα ΤΕΙ Μηχανολογίας και Ηλεκτρολογίας έχουν μειωθεί, αντιθέτως τα ΤΕΙ Μηχανικών Πληροφορικής έχουν ανεβεί, παρ’ ότι είναι του ιδίου σχεδόν γνωστικού πεδίου. Αυτό συμβαίνει γιατί οι Μηχανικοί Πληροφορικής βρίσκονται και στο 5ο Επιστημονικό που το επιλέγουν οι άνθρωποι του Οικονομίας και Πληροφορικής και γι’ αυτό το λόγο έχουμε αύξηση των βάσεων».

4. Στα Παιδαγωγικά, έχουμε μεγάλη μείωση των βάσεων αφενός επειδή ήταν ξεχωριστό πεδίο το οποίο θα έπρεπε να επιλέξει κάποιος ή να εξεταστεί σε επιπλέον 5ο μάθημα και αφετέρου λόγω έλλειψης επαγγελματικής αποκατάστασης λόγω της αδιοριστίας των τελευταίων ετών των αποφοίτων των παιδαγωγικών τμημάτων .

 

Ωστόσο στο σημείο αυτό να παρατηρήσουμε ότι η επιλογή της δημιουργίας αυτού του πεδίου δεν είχε θετικά αποτελέσματα αφού εισάγονται δάσκαλοι με βαθμολογίες ιδιαίτερα χαμηλές.

 

Θα μπορούσε κάλλιστα να μην είχε δημιουργηθεί και να αποτελούσε κοινό πεδίο για τα υπόλοιπα 4 επιστημονικά πεδία χωρίς άλλες συνέπειες. Η λογική ότι πρέπει να γνωρίζεις αυτά τα μαθήματα για να γίνεις δάσκαλος δεν ευσταθεί αφού η ενδοπανεπιστημιακές σπουδές θα καθορίσουν τις γνώσεις στου δασκάλου σε επιστημονικό πεδίο, ιδιαίτερα αν τα παιδαγωγικά τμήματα είχαν ένα «κοινό κορμό» μαθημάτων τα οποία είναι απαραίτητα για την μετέπειτα διδασκαλία Γλωσσικών, Μαθηματικών και Φυσικών επιστημών.

5. Έχουμε από τους επιτυχόντες μας 31.000 και 27.500 αγόρια. Βλέπουμε δηλαδή μία σαφή υπεροχή των κοριτσιών με ότι αυτό σημαίνει.

6. Παρατηρούμε εισαγωγή σε σχολές με βαθμός 1,5-5. Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι οι Πανελλαδικές εξετάσεις για αυτούς δεν έχουν καμία σημασία. Αν δεν έδιναν εξετάσεις θα μπορούσαν να εισαχθούν μόνο με το βαθμό του Λυκείου τους.Από την άλλη πλευρά τίθεται το ερώτημα αν είναι ορθολογικό να εισάγεται μαθητής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, χωρίς υπό φυσιολογικές συνθήκες να προάγεται ενός βασικού μαθήματος (είναι πολλές οι περιπτώσεις όπου στα μαθηματικά π.χ υποψήφιοι δεν προάγονται στο μάθημα και προάγονται με βάση το Μ.Ο. του 9,5). Θα πρέπει να σκεφθούμε (πάλι) για όσες σχολές παραμείνουν στις πανελλαδικές εξετάσεις το θέμα της Βάσης σε βασικό μάθημα.

7. Ένα άλλο θέμα αφορά τις Τουριστικές Σχολές. Εκεί ανέβηκαν οι βάσεις και στη Ρόδο και στην Κρήτη. Η άνοδος αυτή οφείλεται αφενός στο ότι ο Τουρισμός για πολλά παιδιά είναι μια κατεύθυνση που έχει πιθανότητες επαγγελματικής αποκατάστασης μεγαλύτερες από άλλες κατευθύνσεις, αφετέρου στο γεγονός ότι οι υποψήφιοι είναι πλέον και από τον Θεωρητικό προσανατολισμό (1ο Ε.Π.). Θα μπορούσαν και οι τουριστικές σχολές να αποτελέσουν και αυτές κοινές σχολές για όλα τα Επιστημονικά Πεδία.

 

* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του. 

The article EXPRESSES  the views of the author

iPorta.gr