iporta.gr

“Μογκαρμπίνα”, Ρόδος 1507 , του Βαγγέλη Παυλίδη (by Vangelis Pavlidis)

“Η Βασίλισσα της Θάλασσας”, “Το Μεγάλο Καράκ”.

132 πόδια μήκος, 44 πλάτος. 100 κανόνια, πέντε καταστρώματα και τέσσερα κατάρτια, με 1000 ναύτες κι άλλους τόσους στρατιώτες. Το μεγαλύτερο καράβι της εποχής του, το καμάρι του Σουλτάνου της Αιγύπτου.

Χρόνια οι Ιππότες της Ρόδου έχουν την Mogarbina στο μάτι.

Η μεγάλη συνάντηση θα γίνει στα χρόνια του Μεγάλου Μάγιστρου d’ Amboise, αρχές του Σεπτέμβρη 1507, κάτι μέρες σαν και τώρα πριν 507 χρόνια. Αφού είχε κάνει τον γύρω της Μεσογείου, με την κοιλιά φουσκωμένη με κάθε λογής πολύτιμα εμπορεύματα, η “Μογκαρμπίνα” επέστρεφε τώρα στην Αίγυπτο.
Εκεί στα νερά της Κρήτης την περίμενε μια γαλέρα του Τάγματος… μια γαλέρα που το κατάρτι της ίσα που ‘φτανε στο πάνω κατάστρωμα του καράκ. Τρείς φορές ο καπετάνιος της γαλέρας, ο Αδελφός Γκατινώ, ζήτησε απο τους Αιγύπτιους να παραδωθούν. Τρείς φορές ο Αιγύπτιος καπετάνιος γέλασε βροντερά απο το ύψος της γέφυρας. Γέλασε και μια τέτρτη, όταν άκουσε την διαταγή “ΠΥΡ” και δεν ξαναγέλασε πια. Το βλήμα τον είχε πετύχει κατακούτελα!
Η Mogarbina οδηγήθηκε στο λιμάνι της Ρόδου, το μεγαλύτερο στην κυριολεξία λάφυρο των Ιπποτών.

Μετονομασμένη σε “Santa Maria” η Βασίλισσα της Θάλασσας θα αποτελέσει απ’ εδώ κι εμπρός την ναυαρχίδα του ροδίτικου στόλου.

 

 

“The Queen of the Seas”, “The Great carrack”, the “Mogarbina”.

132 feet long, 44 wide, armed with over 100 cannons, with five decks and four masts 1000 sailors and as many marines, the pride of the Sultan of Egypt, the biggest ship in the Med – to say the least. Such a vessel, naturally, cannot remain unnoticed. For years the Knights of Rhodes had a not so secret and quenchless longing, but never even laid a finger on her.

The great encounter took place at the times of Grand Master d’ Amboise in September 1507, on some day like today 507 years ago. Mogarbina had just concluded a tour of the Mediterranean. With a bellyful of every kind of precious goods, she was now returning home to Egypt. Down by Cretan waters, one of the Order’s galleys, armed to the teeth, is lying in wait for her. The galley’s mast just barely matches the height of the great ship’ s poop deck.

Three times the galley’ s captain, Fra Gatineau, asks the Egyptians to surrender. Three times the carrack’ s master laughs out loud from the height of his bridge. He laughs for the fourth time as he hears the barking of the order “fire” – and never laughs again. The shot hits him right between the eyes.

Mogarbina is escorted to Rhodes rather unceremoniously, literally the Order’ s biggest single spoil ever. Renamed the Santa Maria, the Queen of the Seas is commissioned to the Rhodian fleet and becomes its flagship.

 

Βαγγέλης Παυλίδης

η ιστοσελίδα του