iporta.gr

Leonard Kohen: η τελευταία του συνέντευξη: “Είμαι έτοιμος να δω τον Θεό”

“Είμαι έτοιμος να πεθάνω” είπε σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του ο 82χρονος Καναδός τραγουδοποιός Λέοναρντ Κοέν. Σε μία σπάνια και ιδιαίτερης σημασίας εξομολόγηση ζωής στον New Yorker, ο Λέοναρντ Κοέν αποκάλυψε με σιγουριά ότι η στιγμή να πεθάνει έχει επισήμως φτάσει και ο ίδιος έχει συμφιλιωθεί με την ιδέα. Καθώς ο χρόνος στενεύει, χωρίς να φοβάται το θάνατο, με πλήρη επίγνωση της κατάστασης του ο Κοέν τονίζει ότι θέλει να τελειώσει όσα ξεκίνησε.

Στη κατοχή του έχει ήδη μία σειρά από ποιήματα και κομμάτια τα οποία είναι έτοιμα να ηχογραφηθούν και μετέπειτα κυκλοφορήσουν, παρόλα αυτά δεν φέρεται να αισθάνεται σίγουρος για κάτι τέτοιο και πιστεύει ότι δεν θα προλάβει να το πετύχει. Πλέον τα πράγματα έχουν αλλάξει μιας και τα ερεθίσματα και οι υποχρεώσεις, όπως αυτές του πατέρα, συζύγου και οικογενειάρχη έχουν λιγοστέψει δραματικά με αποτέλεσμα να μη μπορεί να εντοπίσει πηγές έμπνευσης στη ζωή του.

Σε ένα από τα σημεία τα οποία καθηλώνουν στη συνέντευξη στον New Υorker, είναι η περιγραφή του Κοέν για την “θνητή” του ιδιότητα την οποία συνδέει άμεσα με την αδυναμία των τελευταίων ετών να παίξει κιθάρα ή και άλλα όργανα. “Δυσκολεύομαι πλέον να παίξω κιθάρα, έχω χάσει τις δυναμικές μου” λέει και αναφέρεται στην προσπάθεια του επενδύσει σε άλλες τεχνικές και συνθεσάιζερ που θα μπορούσαν να τον βοηθήσουν να ηχογραφήσει μουσική με ευκολότερους και πιο άμεσους τρόπους σε αυτό το στάδιο.

Ο Κοέν τολμηρός και σθεναρός λέει ότι τίποτα δεν παίζει ρόλο πλέον και μην έχοντας ιδέα τι κάνει στη ζωή του, όσο πλησιάζει το τέλος, χάνει το ενδιαφέρον του να εξερευνήσει αποτελεσματικά τη σημασία της ζωής ή και της δουλειάς. Δεν το προσπάθησε όταν ήταν υγιής, ούτε σκοπεύει να το επιχειρήσει τώρα.

Όταν περίμενε τον δικό του Θεό στην Ύδρα

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η παρουσία του Κοέν στην Ελλάδα, συγκεκριμένα τη δεκαετία του ’60 όταν και αποφάσισε να επισκεφτεί το νησί της Ύδρας. Η εικόνα ενός εντυπωσιακά ήπιου περιβάλλοντος όπου οι άνθρωποι απολάμβαναν μία ήσυχη ζωή χωρίς αυτοκίνητα και περιττό θόρυβο, τον οδήγησε στο να αγοράσει ένα σπίτι για μόλις 1500 δολάρια.

“Περίμενα να δω τον Θεό” περιγράφει και συμπληρώνει ότι η χρήση πολλών ναρκωτικών ήταν συχνό φαινόμενο. Συνήθως κατέληγε με βαρύ πονοκέφαλο την επόμενη ημέρα. Στο νησί έγραψε το μυθιστόρημα “The Favorite Game” ενώ ολοκλήρωσε και μία συλλογή ποιημάτων με τίτλο “Flowers for Hitler”. Μετέπειτα γνώρισε την Μαριάν Ιλέν που κατοικούσε επίσης εκεί.

Στο άρθρο εξετάζεται σε βάθος, η σχέση του Λέοναρντ Κοέν με την Νορβηγή η οποία αποτέλεσε τη μούσα του στιχουργού-ποιητή για μεγάλο μέρος της ζωής του. Όντας μαζί για πολλά χρόνια, μερικοί από τους σημαντικότερους δίσκους του ήταν έντονα επηρεασμένοι από τη σχέση του με την Μαριάν Ιλέν, η οποία απεβίωσε πριν λίγους μήνες σε ηλικία 81 ετών. Στο γράμμα αποχαιρετισμού του ο Κοέν δήλωσε χαρακτηριστικά ότι πλέον “μεγάλωσαν, τα σώματα τους καταρρέουν και σύντομα θα την ακολουθήσει στο ταξίδι της”.

Ο Κοέν και ο φίλος του Μπομπ Ντίλαν

Στο άρθρο αναλύεται εκτενώς η σχέση του Κοέν με τον Μπομπ Ντίλαν. “Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που κάνουν όσοι αναφέρονται στη μουσική του Κοέν ή τη κριτικάρουν, είναι η αδυναμία να αναφερθούν στις μελωδίες και στίχους, που είναι πραγματικά ιδιοφυείς και στέκονται λογοτεχνικά σε επίπεδα που λίγοι μπορούν ακόμη και σήμερα να φανταστούν” λέει ο Ντίλαν.

Ακόμα και στα πιο απλά του κομμάτια από άποψη σύνθεσης, ο Κοέν έχει πετύχει θαύματα με βάση μόλις δύο ή τρεις συγχορδίες. Παράλληλα ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει κατά το παρελθόν ότι “αρνείται να αποδεχθεί τη γνωστή άποψη ότι η μουσική του Κοέν είναι για να κόψει κανείς τις φλέβες του”.

Μία σημαντική λεπτομέρεια από τη ζωή του Κοέν είναι η απόφαση του το 1996 να γίνει μοναχός, προσπαθώντας έτσι να καταπολεμήσει αποτελεσματικά τη κατάθλιψη από την οποία έπασχε για πολλά χρόνια. Τα αποτελέσματα όμως ήταν ακριβώς τα αντίθετα από αυτά τα οποία ανέμενε και δύο χρόνια μετά ο νέος τρόπος ζωής του τον καταπλάκωσε. Δοκιμάζοντας μία σειρά από θεραπείες και αντικαταθλιπτικά, τίποτα δεν φέρεται να λειτούργησε στη ζωή του και ο μονόδρομος ήταν η αποδοχή της κατάστασης του και συμφιλίωση με μία ζωή όπου η κατάθλιψη θα ήταν πάντα παρούσα. Αυτή άλλωστε ήταν και η πραγματική ατμόσφαιρα που κυριάρχησε στους περισσότερους του δίσκους και τους έκανε τόσο ξεχωριστούς, επιβεβαιώνει στον David Remnick του New Yorker.

To δισκογραφικό του comeback είναι η πρώτη του κυκλοφορία μετά το “Popular Problems” από το 2014. Στο album συνεχίζει το χορό του με το θάνατο. Σύμφωνα με τον NPR, η ατμόσφαιρα του δίσκου είναι σκοτεινή και αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό του 14ου album του Κοέν, το οποίο και οι ακροατές θα αναγνωρίσουν κατά τη διάρκεια της ακρόασης. Παράλληλα τονίζεται, ότι ο Κοέν ακούγεται σαν ένα φάντασμα στα περισσότερα κομμάτια με πολλαπλές αναφορές στην ανάγκη του για αποχώρηση και έξοδο “από το παιχνίδι”.

Ο δίσκος με τίτλο “You Want it Darker” κυκλοφορεί από την Columbia.