iporta.gr

Η ύβρις των «Ανήθικων Αυτουργών», του Κωστή Α. Μακρή

Κωστής Α. Μακρής

* Το νέο βιβλίο του Κωστή Α. Μακρή «Η Εβίτα που νίκησε τα Αποθαρρύνια» κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη

“Η ύβρις των «Ανήθικων Αυτουργών”

τόνδε δέ με πρώτιστα θεαὶ πρὸς μῦθον ἔειπον,
Μοῦσαι Ὀλυμπιάδες, κοῦραι Διὸς αἰγιόχοιο· [25]
«ποιμένες ἄγραυλοι, κάκ᾽ ἐλέγχεα, γαστέρες οἶον,
ἴδμεν ψεύδεα πολλὰ λέγειν ἐτύμοισιν ὁμοῖα,
ἴδμεν δ᾽ εὖτ᾽ ἐθέλωμεν ἀληθέα γηρύσασθαι.»

Τούτα τα λόγια πρώτα απ᾽ όλα μού είπανε οι θεές,
οι Ολυμπιάδες Μούσες, κόρες του Δία που βαστά αιγίδα:
«Ποιμένες της υπαίθρου, κακές ντροπές, στομάχια σκέτα,
γνωρίζουμε να λέμε ψέματα πολλά, με την πραγματικότητα όμοια,
μα ξέρουμε, σαν θέλουμε, να ψάλλουμε κι αλήθειες».

(Ησιόδου, Θεογονία,
Μετάφραση: Σταύρος Γκιργκένης

www.greek-language.gr

«Πάτερ, ἄφες αὐτοῖς˙ οὐ γὰρ οἴδασι τί ποιοῦσι»

(Λουκ. 23,34).

Ένας λαός θεογονικός, θεοσεβής, θεοφοβούμενος και εν μέρει θεουργός –όπως μερικοί Έλληνες θέλουν να αυτοπαινεύονται ότι είναι, καμαρώνοντας για αρετές που κάποιοι που μιλούσαν ή και μιλούν ελληνικά μπορεί να είχαν ή και να έχουν–, μπορεί στη μεγαλοσύνη του να πει «άφες αυτοίς…» για κάποιους ανήθικους αυτουργούς.

Όταν όμως ανέχεται να τον εκπροσωπούν ανήθικοι αυτουργοί –που καμαρώνουν για αρετές που κάθε άλλο παρά συνυφασμένες με την ελληνική σκέψη μπορούν να θεωρούνται–, τότε τείνει να γίνει θεοκτόνος, απάνθρωπος και αλαζόνας λαός.

Κι αυτό οδηγεί στην Ύβρη.

Και ο μόνος δρόμος για να αποφευχθεί η Άτη, η Νέμεση και η Τίσις που ακολουθούν την Ύβρη, είναι ο δρόμος της Παιδείας.

Παιδεία από τα γεννοφάσκια και εξ απαλών ονύχων.

Παιδεία απεριόριστη και αλογόκριτη.

Παιδεία προσιτή σε όλα τα κοινωνικά στρώματα.

Παιδεία ελεύθερη και πλατιά σαν τον Ουρανό.

Παιδεία ποντοπόρα και βαθιά σαν τη Θάλασσα.

Παιδεία που ξεπερνά τα σύνορα των ανθρώπων.

Παιδεία που σαν γεφύρι ενώνει ανθρώπους, όχθες και πολιτισμούς.

Παιδεία που μέσα από την αυτογνωσία διδάσκει τον σεβασμό στο άλλο.

Παιδεία που νικά τη μισαλλοδοξία μέσα από το σεβασμό της άλλης γνώμης όσο η άλλη γνώμη δεν θέτει εν αμφιβόλω την ελευθερία της σκέψης, της γνώμης και την ισότιμη παρουσία των ανθρώπων στον πλανήτη.

Παιδεία με κάθε μέσο, τρόπο και τεχνολογία.

Παιδεία μοιρασμένη με δίκαιο τρόπο σε όλα τα παιδιά με στόχο το καθένα να αριστεύει στο πεδίο των κλίσεων και των δυνατοτήτων του για το κοινό καλό.

21 Σεπτεμβρίου 2015