iporta.gr

Η μετάλλαξη του Αγ. Νικολάου – The mutation of St. Nicolas, του Βαγγέλη Παυλίδη

 Βαγγέλης Παυλίδης

 

 

Χρόνια πολλά στους Νίκους και τους Νικόλαους, τις Νικολέτες και τις Νικολίες!

Γιορτή του Άη Νικόλα των ναυτικών, σήμερα, του Έλληνα επίσκοπου Μύρων που έγινε Sint-Nicolaas και Sinterklaas από τους Ολλανδούς κι ύστερα Kleeschen και Zinniklos και Mikulás και Samichlaus και… και… και… κι ύστερα ανακατεύτηκε με τους μύθους και την λαϊκή παράδοση των διαφόρων τόπων της Ευρώπης κι απόχτησε κόκκινο ή και πράσινο καπέλο και χωρίς τ’ άσπρα του γένια στην αρχή.

Κάποια στιγμή έφτασε και στην Αμερική. Εκεί υιοθετήθηκε από τους αμερικανοκαναδούς έγινε ο Σάντα Κλάους ή σκέτο Σάντα κι απόχτησε άσπρα γένια, κόκκινα ρούχα και μαύρες μπότες και τάρανδους και χιόνια κι έτσι, απο μια εικόνα του πολιτικού σκιτσογράφου και εικονογράφου Thomas Nast στα 1823, έγινε αυτός που ξέρουμε σήμερα.

Η Αμερική, η μάνα του καταναλωτισμού, δεν άργησε ν’ αγκαλιάσει τον “Σάντα” που έγινε σαν συνέπεια ο αρ. 1 πωλητής και διαφημιστής κάθε λογής προϊόντων, ιδιαίτερα αυτών που απευθύνονται στις πιο ευαίσθητες και ευάλωτες κατηγορίες ατόμων, τα παιδιά. Σήμερα ο “Σάντα” πουλάει την πραμάτεια του σ’ όλον τον κόσμο -τον έχω δει Χριστούγεννα ακόμα και στην Κωνσταντινούπολη ενώ ακούω πως κυκλοφορεί και στο Τόκιο. Στην Ελλάδα, για να μπαλώσουμε τα πράγματα τον λέμε Άγιο Βασίλη, τρομάρα μας, και κυκλοφορεί στους δρόμους κοντά δυο μήνες πρίν του Αγίου Βασιλείου, για να συμπληρωθεί έτσι το εμπορικοθρησκευτικό αλαλούμ.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ. Το λείψανο του Αγ. Νικολάου βρίσκεται στο Bari, από το 1087. Το 1950 έγινε ένα ομοίωμα της κάρας του απο γύψο. Από τότε, διάφοροι εγκληματολόγοι, ανθρωπολόγοι, ανατόμοι και ειδικοί καλλιτέχνες ασχολούνται με την αναπαράσταση της μορφής του αγίου.

Παραθέτω την άποψη της ανθρωπολόγου Dr. Caroline Wilkinson. Τα μαλλιά και τα γένια είναι λέει φανταστικά, αλλά βασισμένα στην “μόδα” της εποχής. Τα καστανά μάτια και το σκούρο δέρμα υποτίθεται πως είναι “Ελληνικά”. Η κρίση δικιά σας, ω Έλληνες.

 

* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του. 

The article expresses the views of the author

 iPorta.gr