iporta.gr

Γιάννης Καλαϊτζής, του Βαγγέλη Παυλίδη

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Βαγγέλης Παυλίδης

 

 

 

 

Είμασταν όλοι χαρούμενοι για την συνεργασία με την περιφέρεια Ν. Αιγαίου για την διεξαγωγή της έκθεσης με θέμα τους πρόσφυγες και μετανάστες. Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στην Ρόδο τον άλλο μήνα και που αφού περιοδεύσει στα νησιά θα περάσει από την Αθήνα για να καταλήξει στην έδρα της Ε.Ε. Και τότε, σαν κεραυνός χτύπησε την οικογένεια των σκιτσογράφων ο θάνατος του Γιάννη Καλαϊτζή.

Απο τους πιο άξιους και αγαπητούς συνάδελφους, βρεθήκαμε κάποια στιγμή να δουλεύουμε δίπλα δίπλα στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ. Θα λείψει σε όλους μας -όχι μόνο σε μας τους γελοιογράφους μα και στο ευρύτερο κοινό που τον γνώρισε και τον αγάπησε μέσα απο τα σκίτσα του. Αντιγράφω την αυτοβιογραφία του. Το σκίτσο είναι το τελευταίο του, από την Εφημερίδα των Συντακτών, με την οποία συνεργαζόταν τα τελευταία χρόνια.

 

«Μεγάλωσα στο καφενείο του πατέρα μου στην Κοκκινιά. Πάνω στα τραπέζια κυκλοφορούσαν δύο-τρεις εφημερίδες. Γελοιογραφικά σκίτσα κάνω από μωρό. Ήμουν παρατηρητικό και κακό και το ‘δειχνα. Το περιβάλλον μου ένοιωσε την απειλή. Χάριν εξευμενισμού μου διέθεσε μια αποδοχή διαρκείας. Το να επιδοθώ στην πολιτική σάτιρα ήταν αυτονόητο. Ήμασταν αριστεροί, το κράτος μας έκανε και ρατσιστές.

Η δεξιά, η εξουσία, οι αρχές ήταν έξω από την κοινωνία μας, ήταν το ξένο, το άλλο. Μου την είχε στημένη στο νηπιαγωγείο. Κατανάγκαζαν εμένα το σκιτσογράφο να πλέκω καλαθάκια και να κεντάω με μπρισίμι μηλαράκια σε χαρτόνι. Για να με σπάσουν. Δε μίλησα. Καταδικάστηκα σε δωδεκαετή εκπαίδευση. Μου’ριξαν και έναν χρόνο επί πλέον ως μη συνεργάσιμο. Δραπέτευσα πριν εκτίσω την ποινή.

Ακολούθησε ο κατήφορος. Από τα χαμαιτυπία της Αριστεράς στα καταγώγια των Καλών Τεχνών. Έμαθα κινηματογράφο στους κινηματογράφους, θέατρο στο θέατρο, μουσική την νύχτα και εικόνες στο πεζοδρόμιο. «Πανσπουδαστική», «Δρόμοι της Ειρήνης», «Αυγή».

Ακουλουθεί μια χούντα που επι 40 χρόνια παραμένει 7 ετών. Σκιτσάρω αγωνιώντας να κατανοήσω το προηγούμενο. «Αντί», «Ελευθεροτυπία», «Σχολιαστής», «Ντέφι», «Βαβέλ», «ΔΗΩ» και «Τσιγγάνικη ορχήστρα», «Το μαύρο είδωλο της Αφροδίτης», «Τυφών», «Γιαταλεφτά Νοέμβρη», «2000 στα 4».

Γιάννης Καλαϊτζής»

 

 

* Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.

The article expresses the views of the author

iPorta.gr