Ανοιχτή πόρτα

Αντιγόνη, πού πάει αυτός ο σκοτεινός δρόμος;, της Δέσποινας Κοντάκη

Δέσποινα Κοντάκη - Τσιριγώτη

Δέσποινα Κοντάκη - Τσιριγώτη

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Δέσποινα Κοντάκη  

 

 

8609657046_88e9aa309f_b.jpg

 

 

Πέρυσι τέτοιες μέρες, κατέβαινε από το Εθνικό Θέατρο άρον άρον, μετά από αντίδραση του κόσμου, η παράσταση της κυρίας Π. Δημητρακοπούλου “Ισορροπία του Nash”, βασισμένη πάνω σε κείμενα του τρομοκράτη Σάββα Ξηρού, πρακτικά της δίκης της 17 Νοέμβρη και τους Δίκαιους του Αλμπέρ Καμύ. Ήθελε, είπε τότε, να αναδείξει τους αξιακούς κώδικες της κοινωνίας μας.

 

Λες και παραμόνευε στη γωνία η κυρία Δημητρακοπούλου, πότε θα έπαιρναν την εξουσία για να κάνουν την προπαγάνδα τους για την τρομοκρατία μέσα από το Εθνικό Θέατρο που ανήκει σε όλους μας.

 

Δεν σκέφτηκε καθόλου ότι θα μπορούσε να ανεβάσει Εμίλ Ζολά π.χ και το Κατηγορώ του σχετικά με την υπόθεση Ντρέιφους και την πλεκτάνη που στήθηκε σε έναν αθώο. Παραλλάζοντας τον Ντρέιφους με τον λαό και την χώρα μας, για την πλεκτάνη που στήθηκε εναντίον μας και άρπαξαν την εξουσία με ψέματα οι κάθε λογής απατεώνες.
Εκεί δεν υπήρχαν αξιακοί κώδικες για να δουλέψει πάνω τους και να τους αναδείξει;

 

Από την άλλη ο Χρήστος Θηβαίος όντας καθηγητής στο πανεπιστήμιο Μακεδονίας, έβαζε τους μαθητές του να κάνουν εργασίες πάνω σε κείμενα του Νίκου Ρωμανού.

Είναι να τρελαίνεσαι. Ή να παίρνεις φόρα και να μην ξέρεις πού να σταματήσεις. Μέσα από τον θεσμό της παιδείας και της γνώσης αυτού του λαού, από θέσεις στρατηγικές διαμορφώνουν συνειδήσεις και μια κουλτούρα που δεν έχει κανένα αξιακό ιδεώδες, αφού έρχεται αντιμέτωπη με τους άγραφους νόμους της ηθικής μας. Θυμηθείτε και την νεολαία του Σύριζα που είχε πεί κάποια στιγμή ότι ήθελε να μπαίνει στα σχολεία μας και να κάνει διαφωτισμό στα δικά μας παιδιά.

Δεν ήταν τρολ. Το έλεγαν και το πίστευαν.

 

Η Αντιγόνη θάβεται χωρίς αιδώ, καθώς έτσι θέλουν οι επαναστάτες που κυβερνούν, και την θέση της παίρνουν κείμενα του Ξηρού και του Ρωμανού.

Τι δεν καταλαβαίνεις; Πόσο πιο λιανά να στο κάνω; Το σχέδιο προχωρά μια χαρά.
Η αποσύνθεση προχωρά με ιλιγγιώδη ταχύτητα κι εσύ όταν σε συμφέρει το παίζεις αντικειμενικός. Όταν δεν σε συμφέρει, τραγουδάς το μια ωραία πεταλούδα και δεν πάνε να γ@@@@@@@ όλα;

 

Με τι μέτρο μετράμε τις αξίες;

Υπάρχουν κάπου κάποιες σπίθες αντοχής και αντίστασης, αλλά δεν ξέρω πόσο μπορούν να επηρεάσουν την πορεία των καταστάσεων και των πραγμάτων. Όλα μοιάζουν αδύνατα.
Να το πάω και λίγο μακρύτερα; Με σταθερά και μικρά βήματα γίνονται οι κάθε είδους αλλαγές στην κοινωνία. Οι αξιακοί μας κώδικες αλλάζουν λες και μας έχουν ποτίσει με κάτι.

 

Βλέπω τις τελευταίες ημέρες στην τηλεόραση (όσες έτυχε να την ανοίξω) μια διαφήμιση γνωστής εταιρίας αυτοκινήτων.

Άνθρωποι στους δρόμους να αγκαλιάζουν το αυτοκίνητό τους, εκστασιασμένοι σαν να είναι το αντικείμενο του έρωτα και του πάθους τους.

 

Ίσως κάποιος να σκεφτεί ότι αφού με έκανε η συγκεκριμένη διαφήμιση να την προσέξω, είναι επιτυχημένη. Ακόμα και με αρνητικά συναισθήματα. Αυτό είναι το ζητούμενο.

Αυτό είναι το ζητούμενο; ρωτάς.

Ναι, σου λέει ο άλλος, χαλάρωσε. Παντού βλέπεις δράκους! Ή..σε ποια εποχή ζεις εσύ;

 

Θα πάνε γύρω στα 2-3 χρόνια που μια άλλη με έκανε έξω φρενών. Γνωστή μάρκα κρουασάν χορηγός κάποιας εκπομπής στην τηλεόραση έδειχνε δυο αγέννητα μωρά στην κοιλιά της μάνας τους (με κινούμενα σχέδια εννοείται) να σκοτώνονται για ένα κρουασάν.

Είχα διαμαρτυρηθεί κάνοντας ένα σχόλιο στο προφίλ μου. Ήθελα να δείξω την απέχθειά μου γι αυτό που έβλεπα.

Και ποιος έσκασε για το τι γράφω εγώ;

Περιέργως η διαφήμιση έπαψε να κυκλοφορεί γρήγορα όμως. Ίσως διαμαρτυρήθηκαν κι άλλοι τότε. Κι άλλοι που είχαν ίσως τον τρόπο να επέμβουν και να επηρεάσουν κάτι.

 

Αν δυο μωρά (αδέλφια) σκοτώνονταν μεταξύ τους πριν ακόμα γεννηθούν τι θα έκαναν όταν μεγάλωναν; Και τα παιδιά που έβλεπαν αυτή την απαράδεκτη διαφήμιση τι πλύση εγκεφάλου δέχονταν;

Τίποτα δεν είναι αθώο και είσαι αναγκασμένος κάθε στιγμή να παλεύεις με το τέρας με όποια μορφή παρουσιάζεται.

Αγκαλιάστε τα αυτοκίνητα άνθρωποι, λατρέψτε τα! Κάντε έρωτα μαζί τους! Ερωτευτείτε την ύλη!

Αυτό λέει η διαφήμιση με τα αυτοκίνητα.

 

Η άλλη με το κρουασάν έλεγε πρέπει να επικρατήσεις εσύ και η δική σου γνώμη, πατώντας επί πτωμάτων ακόμα κι αν είναι ο ίδιος ο αδελφός σου.

Έτσι θάβεις και την Αντιγόνη γιατί την φοβάσαι. Βγαίνει μπροστά σου, σου βάζει τρικλοποδιές. Δεν σε αφήνει ήσυχο να παίξεις το παιχνίδι όπως το θες εσύ με τους δικούς σου κανόνες. Γιατί εσύ είσαι ο πιο έξυπνος και ο πιο όμορφος από όλους.

Δεν υπάρχουν συνοδοιπόροι. Υπάρχουν μόνο αντίπαλοι και ανταγωνιστές παντού για σένα. Ό,τι μιλάει για αλήθεια και δικαιοσύνη το φοβάσαι. Έχεις την δική σου αλήθεια εσύ.

 

Αξιολύπητο και αξιοθρήνητο. Και άξιο θυμού. Έχω κουραστεί να θυμώνω όμως. Γιατί να πρέπει να μπαίνουμε σ αυτή τη διαδικασία συνεχώς;

Όλα γίνονται με τέτοιο τρόπο που άλλος μπορεί απλά να πει: Έλα κυρία μου! Μια διαφήμιση είναι μόνο… Χαλάρωσε!

Ναι μια διαφήμιση είναι. Και μια ακόμα διαφήμιση. Και μια άλλη κι άλλη μια. Και γινόμαστε όλοι μια διαφήμιση γλιστρώντας και ”κατρακυλώντας” πάνω σε ιλουστρασιόν χαρτί ή σε οθόνες HD.

 

Έτσι θάβεται και η Αντιγόνη από τους επιτήδειους. Για να μην υπάρχει αντίδραση. Η Αντιγόνη είναι το σύμβολο της ελευθερίας, του δικαίου και της ηθικής μας απέναντι στους Κρέοντες αυτού του κόσμου.

 

ΥΓ. Δεν ήξερα τι τίτλο να δώσω σ’ αυτό το κείμενο. Θα μπορούσε να έχει πολλούς τίτλους μαζί, όσες είναι και οι αρνητικές πληροφορίες που λαμβάνουμε καθημερινά και κάνουμε αγώνα για να παραμένουμε ψύχραιμοι πολλοί από εμάς. Κι ελπίζω όταν κοιταζόμαστε στον καθρέφτη, κάποιοι αναγνωρίζουμε τον εαυτό μας κι όχι κάτι άλλο.

 

 * Το άρθρο απηχεί τις απόψεις του συντάκτη του.

The article expresses the views of the author

iPorta.gr

SHARE
RELATED POSTS
Πάνος Μπιτσαξής
«Στα τέσσερα» … κανάλια … εννοούσατε κ. Καμμένο;, του Πάνου Μπιτσαξή
Αχ Δημοκρατία…, του Σπύρου Ντασιώτη
Μάνος Στεφανίδης
Ήρωες για μια Μέρα, του Μάνου Στεφανίδη

Leave Your Reply

*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.