iporta.gr

Πώς γνώρισα το iPorta.gr, της Μαρίας Κοζάκου

To iporta το γνώρισα σιγά σιγά όταν αναζητώντας διάφορες θεματικές ή πρόσωπα στο διαδίκτυο έπεφτα πάνω του. Παρατηρούσα ότι φιλοξενούσε πολύ ενδιαφέροντα πρωτογενή άρθρα, γραμμένα από ανθρώπους που δεν τους λες ευρείας κατανάλωσης. Ή ότι προβεβλημένες προσωπικότητες έγραφαν με τρόπο διαφορετικό, για θέματα άλλα από αυτά που τους είχαμε συνηθίσει. Στην πορεία η πόρτα άνοιξε και για μένα καθώς η Τζίνα η Δαβιλά μου ζήτησε κάποια στιγμή να αναδημοσιεύσει ένα άρθρο που είχα γράψει. Δεν θυμάμαι ποιο ήταν το άρθρο, θυμάμαι όμως πολύ καθαρά να εκπλήσσομαι ευχάριστα από το γεγονός ότι ο υπεύθυνος ενός site ζήτησε την άδεια για μια αναδημοσίευση, τηρώντας τους κανόνες της δεοντολογίας, χωρίς να λειτουργήσει αυθαίρετα. «Μάλιστα», σκέφτηκα. Εδώ κάτι έχουμε! Μπορεί να σας φαίνεται αυτονόητο αλλά δεν είναι.

Και έτσι, άρχισα να παρακολουθώ το iporta καταλαβαίνοντας πόσο κοντά είναι σε αυτό που λέει το όνομά του και πόσο μεγάλη προσπάθεια καταβάλλει καθημερινά, με πόρους, εμφανώς για μένα που είμαι επαγγελματίας δημοσιογράφος και καταλαβαίνω, περιορισμένους. Να ανοίξει την πόρτα τη σκέψης, της ανταλλαγής, να μπει ένα αεράκι ανθρώπινης δημοσιογραφίας, που, με κάποιον τρόπο, καταργεί την απόσταση που δημιουργεί μια σημαντική υπογραφή σε ένα παραδοσιακό μέσο ή σε ένα σύγχρονο μεγάλο brand. Μεγάλο στοίχημα, δύσκολο να το πετύχεις.

Το iporta είναι ένα πόρταλ. Ένα ηλεκτρονικό περιοδικό ποικίλης ύλης με πολλές θεματικές που καλύπτουν από τα τρέχοντα θέματα της επικαιρότητας ως το κάτι άλλο, το διαφορετικό. Την άποψη. Την εμπεριστατωμένη, την καλά τεκμηριωμένη, την ενδιαφέρουσα, τη διαφορετική. Ακόμα μεγαλύτερο στοίχημα. Το ενδιαφέρον με το iporta είναι ότι κάνει πράξη τις δυνατότητες που παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία στην παραγωγή δημοσιογραφικού περιεχομένου. Μπορεί να γεννιέται μια ιδέα στη Ρόδο, να επικοινωνείται σε δυο συντάκτες σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας και το τελικό προϊόν να καταναλώνεται σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Η αποκέντρωση της δημοσιογραφίας. Μέχρι πολύ πρόσφατα, με τα συμβατικά μέσα ενημέρωσης θεωρούσαμε ότι η καρδιά της δημοσιογραφίας χτυπάει πρωτίστως στην Αθήνα, όπου έχουμε τη συγκέντρωση των πανελλαδικής εμβέλειας μέσων και δευτερευόντως στη Θεσσαλονίκη. Προσπάθειες όπως το iporta ενσαρκώνουν στον απόλυτο βαθμό τις τελευταίες εξελίξεις στην παραγωγή δημοσιογραφικού περιεχομένου. Το newsroom δεν είναι μια αίθουσα σε τέσσερις τοίχους. Δεν είναι η συμβατική αίθουσα σύνταξης. Είναι ένα σύνολο ανθρώπων, με διαφορετικά ενδιαφέροντα, που ενορχηστρώνονται από έναν άνθρωπο ο οποίος έχει τη γενική εικόνα και συνθέτουν το παζλ της τελικής εικόνας που παρουσιάζει το μέσο. Μπορεί αυτοί οι άνθρωποι να μην βλέπονται ποτέ. Να μην έχουν γνωριστεί καν. Άλλος από την Αθήνα, άλλος από την Πάτρα, από την Έδεσσα, τη Βιέννη, τη Θεσσαλονίκη, την Κοζάνη, τον Πειραιά, τη Χαλκίδα, το Λονδίνο, τη  Μεσσηνία, τα Χανιά, το Ηράκλειο, την Κω, την Κάρπαθο, τη Ρόδο. Δεν είναι τυχαίοι οι τόποι αυτοί. Είναι οι πραγματικοί τόποι καταγωγής ή διαμονής των συνεργατών της Τζίνας Δαβιλά, των ανθρώπων που υπογράφουν τα κείμενα άποψης που δημοσιεύει το site. Είναι η παρέα!

Γιατί αυτό είναι περισσότερο από οτιδήποτε το iporta. Είναι μια παρέα, ένας τόπος ανταλλαγής εικόνων, με μαέστρο, μια γυναίκα (το τονίζουμε καθώς η δημοσιογραφία είναι ένα απολύτως ανδροκρατούμενο επάγγελμα) που γνωρίζει πώς λειτουργεί η Αθηνοκεντρική δημοσιογραφία και άρα ξέρει τι πρέπει να αποφύγει.

Αν ξεφυλλίσει κανείς το iporta θα παρατηρήσει ότι, εκτός από τα θέματα επικαιρότητας και τα τοπικά νέα της Ρόδου, κινείται σε δύο βασικές θεματικές ενότητες. Ο Πολιτισμός είναι η μια. Η Υγεία είναι η άλλη. Ζωή και ευ ζην σε μια φράση. Αρνείται να πολιτικολογήσει αενάως, χωρίς σταματημό, όπως κάνουν πολλά ενημερωτικά siteς. Αρνείται να κινηθεί σε ένα πεδίο εντυπωσιοθηρικού lifestyle, όπως κάνουν τα άλλα site, τα μη ενημερωτικά. Δεν θα διαβάσεις στο iporta τα μικρά μικρά σκουπιδάκια της καθημερινής επικαιρότητας που θέλοντας και μη συναντάς περιδιαβαίνοντας ακόμα και τις πιο «σοβαρές» ενημερωτικές πλατφόρμες. Δεν θα μάθεις ποιος είναι ο Ντάνος από το iporta. Και δεν το λέω υποτιμητικά προς το πρόσωπο, κάθε άλλο. Θα σου απαντήσει όμως κάποιος ειδικός για τους λόγους που ο καταναλωτής του περιεχομένου αφήνει να εισβάλλουν στη ζωή του τα survivor, τα spreads, τα cds. Και τα αφήνει και εισβάλλουν όχι απλώς για να ενημερώνεται. Τον επηρεάζουν κιόλας. Η  ιεράρχηση των ειδήσεων ακολουθεί μιαν άλλη ρότα. Πρώτη είδηση στο iporta είναι ένα άρθρο γνώμης ή απλώς ένα σκίτσο για τη ρητορική μίσους που διασπείρει ο Τραμπ. Πρώτη είδηση είναι οι 42 αυτοσαρκαστικές απαντήσεις ενός στελέχους της τοπικής αυτοδιοίκησης που εκτίθεται έτσι όπως δεν συνηθίζει ούτε ο ίδιος. Πρώτη είδηση στο iporta μπορεί να είναι ένα γράμμα αναγνώστη που έκανε μια βόλτα σε μια δημόσια υπηρεσία και, ω του θαύματος δεν μπλέχτηκε στις γραμμές της γραφειοκρατίας, αλλά θαύμασε τις ζωγραφιές στον τοίχο του γραφείου του προϊστάμενου της υπηρεσίας. Είναι η άλλη ματιά. Είναι η ζωή. Είναι το τώρα. Είναι αυτό που η συνήθεια δεν φέρνει ψηλά στην ιεράρχηση των Μέσων στα οποία εργαζόμαστε, Μέσα τεράστια, δυσκίνητα, μέσα τέρατα.

Η καρδιά του iporta είναι η Τζίνα η Δαβιλά. Την οποία ευχαριστώ με θέρμη που με τίμησε με την πρόσκλησή της να πω δυο λόγια σε αυτή την παρουσίαση, μαζί με τους εκλεκτούς κυρίους καθηγητές. Και την ευχαριστώ πολύ που μου άνοιξε την πόρτα στην… Πόρτα της.

*  ΗΜαρία Κοζάκου είναι δημοσιογράφος και New Media Expert